Kirjoittaja Aihe: Pikkulohkon kannen jälkikiristys ?  (Luettu 3343 kertaa)

V35cafe

  • Viestejä: 3
Pikkulohkon kannen jälkikiristys ?
« : Huhtikuu 10, 2016, 17:04:57 ip »
Ostin viime syksynä V35 Guzzin jossa oli koneistamolla koottu ja sen jälkeen käynnistämätön moottori.
Nyt olen tuolla ajanut muutaman sata kilometriä.
Pitäisikö nuo kannet jälkikiristää ?
Olisiko vinkkejä toimenpiteeseen; kuumana vai kylmänä ? Pulttien kiristysjärjestys ? Löysätäänkö ensin ?
Venttiilit säädetään ilmeisesti kylmänä ?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Pikkulohkon kannen jälkikiristys ?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 10, 2016, 17:46:48 ip »
Hyviä peruskysymyksiä.
Mennään järjestyksessä.
Odottele että pääset ajamaan oikein lämpimällä säällä myös. Jossain 1000 km kohdalla olisi, ehkä, jälkikiristyksen aika. Riippuu sylinterin- ja kannentiivisteen materiaali- ja rakenneratkaisusta. Jos et tiedä sitä niin tee kiristys kun olet ensin ajellut koneen hyvin kuumaksi tuon 1000 km aikana. Jälkikiristys kylmänä aamuna ilmoitettuun momenttiin.
Kiristysjärjestys kuten momenttikin löytyy korjaamokäsikirjasta. Mutterit ovat erilaisia riippuen siitä ovatko ne venttiilikoneiston kannen ulko- vai sisäpuolella. Ei tarvitse löysätä. Jos ei kiristy niin ei kiristy. Viittaan tiivisteiden tyyppiin.
Venttiilit säädetään kylmänä kiristyksen jälkeen.

Kun et tarkemmin määritellyt mallia niin tässä on yleistietoa: http://www.guzzitek.org/gb/ma_us_uk/V35V50V65Atelier_041983%28GB%29.pdf

Samoilta sivuilta löydät tarkentavaakin tietoa. http://guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm

V35 on ketterä kuppilankiertäjä.

V35cafe

  • Viestejä: 3
Vs: Pikkulohkon kannen jälkikiristys ?
« Vastaus #2 : Huhtikuu 10, 2016, 18:30:16 ip »
Kiitos Matti vastauksesta. Kyseessä on juuri tuossa linkittämässäsi oppaassakin mainittu V35 II vm 84
Olen tuota samaa opasta tavannut enemmän tai vähemmän koko talven huonohkolla Lontoon ymmärryksellä.
Juuri tuota kiristysjärjestystä en mielestäni tuosta löytänyt. Myöskään tiivistemateriaaleista minulla ei ole tietoa. Pyörä tuli minulle välikäden kautta joten mitään kuitteja tms. tuosta koneistamoreissusta ei ole.
Tein pyörästä pienellä budjetilla caferacerin vaihtamalla ohjaustangon ja satulan sekä rakentamalla jarrut ilman yhdistelmätoimintoa teräspunosletkuilla ja Suzukin kilogixxerin pääsylinterillä.
On kyllä mukava peli kunhan pysyttelee alle sadan nopeuksissa, sen jälkeen alkaa tehon puute vaivata.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Pikkulohkon kannen jälkikiristys ?
« Vastaus #3 : Huhtikuu 10, 2016, 19:06:55 ip »
Yleissääntö kannenpulttien kiristyksestä on että keskeltä lähdetään ja ristiin kiristämällä siirrtytään ulommaksi. Rivikoneen kannen suhteen se on varsin tarkkaakin mutta V2-Guzzissa kannenpultit ovat enimmäkseen kehämuodossa. Otat yhden kiristettäväksesi ja siirryt ristiin vastakkaisella puolella olevaan. Viimeisenä tulevat uloin pari. Mitään kohtalokasta virheen mahdollisuutta ei ole.

Jos kansi on irti ja laitetaan paikoilleen niin kiristys tehdään vaiheittaisesti aina kierros kerrallaan kireämpään ja kireämpään kunnes haluttu kireys saavutetaan. Kolme kierrosta yleensä riittää.

Nykymoottoreissa ei juuri jälkikiristystä harrasteta mutta näissä vanhoissa "pumpuissa" ohjeena se vielä ilmenee. Kannentiivisteen vuoto ei ole mikään iso ongelma: tarkistetaan kannen ja sylinterin päädyn muoto että tiivistepinta on suora. Laitetaan uusi tiiviste ja kiristetään vaiheittain. Merkittävää kiristysmomentin saavuttamiseksi on missä kunnossa kierteet ja aluslaattojen pinnat ovat kitkaltaan. Pienikitkainen menee tiukempaan. Ylikiristys taas on pahasta.

Tiivisteitäkin saa. Storm Motor edustaa Centauro-nimistä tiivistevalmistajaa. Vaikka ei heidän nettikauppansa listauksessa näykään niin vanhaa mallia niin olen melko varma että heiltä tilaamalla koko koneen ja vaihteiston sekä perän tiivistesarja löytyy. (Centaurosarjoissa ei ole mukana kumitiivisteitä.) Sitten on nämä muut nettikaupat kuten eseim. TLM ja Stein Dinse.

Lainaus
On kyllä mukava peli kunhan pysyttelee alle sadan nopeuksissa, sen jälkeen alkaa tehon puute vaivata.
Riittää rajoitusten puitteissa yli 98% Suomen tiestöstä.
Mukava kun tulee rakentelijoita porukkaan lisää.

Nimimerkki TunturiTT:lä on kokemusta pikkulohkoisesta koneesta kuten on Pekallakin sekä muutamalla muullakin. Mulla on pikkulohkohommista sen verran kauan että ei muisti kaikkea tietoa tavoita.....

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Pikkulohkon kannen jälkikiristys ?
« Vastaus #4 : Huhtikuu 10, 2016, 21:39:54 ip »
Kun moottori on tuntemattoman kasaajan jäljiltä, avaisin ne venttiilikopan ulkopuolella olevat mutterit.
Avaus silloin kun kyseinen mutteri on kiristysvuorossa, ei ole hyväksi löysäillä useampia kerrallaan.
Vain varmistaakseni, että kierteeseen ja aluslaattaan on laitettu voiteluainetta, moottoriöljyä.
Löysään aina ensin sen kiristysvuorossa olevan ennen kuin kiristän.
Mikään ei estä tekemästä kiristystä useampaankin kertaan, vaikkapa venttiilien säädön yhteydessä,
jos haluaa harrastusmielessä tuota reenata.
Sitten jos ei enää kiristy voi asian antaa olla.
Venttiilit pitää säätää kansien jälkikiristyksen jälkeen.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 10, 2016, 23:36:53 ip kirjoittanut Pekka »
Sohc van Helmi.