Tuosta kopioasiasta voidaan olla montaa mieltä. Kieltämättä vaikutteita on saatu johonkin suuntaan. Kun laitetaan H***an ja Benellin fourit rinnakkain alkaa eroja olemaan. H***an sylinteriryhmä on pystyssä ja Benellin eteen päin kallistettu. Kytkinmekanismi poikkeaa Hondan vastaavasta joltain osin kuten moottorin muu muotoilukin. Ikäväkseni myös olen todennut että valitettavasti osatkaan eivät ole ristiin sopivia.
Ihmetellä sopii miksi Benelli olisi vaivautunut ensin kopioimaan ja sitten vielä muuttamaankin rakennetta jos valmiita koneita olisi voinut ostaa Japaniasta. Benellillä oli jo kuuskymmentäluvulla nelisylinterinen rivikone mutta kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla. Lopputulos lienee aika pitkälti markkinoiden sanelema ratkaisu. Tällaista kansa ostaa.
Koko neli- ja kuusimukisten rivikoneiden mallisarja: 250, 350, 400, 650 Quatro-malleja ja 750 ja 900 Sei-malleja ja niiden lukuisia eri versioita. Markkinolla tavattu Motobi, Benelli ja Moto Guzzi merkeillä markkina-alueesta ja diileristä sekä valmistajasta riippuen. Esim. toinen mun Benelli 750 Seistä on rakennettu Mandellossa.
Alkavat olla keräilykappaleita. Hyvin useat Guzzin osat yhteensopivia.
mm