Kirjoittaja Aihe: Sivuvaunun säätöä ja säätöä ja helvetti vielä säätöä.  (Luettu 15119 kertaa)

latimo

  • Viestejä: 31
Vs: Sivuvaunun säätöä ja säätöä ja helvetti vielä säätöä.
« Vastaus #30 : Huhtikuu 05, 2016, 00:01:18 ap »
Heh,tätä ketjua on ollu hauska seurata,melkoista hifistelyä. Itellä oli velorexi californian kyljessä vuosien ajan, olin siihen ihan tyytyväinen aikani, teinhän sillä melkoisesti reissua yksin vankkuri täynnä kaikenlaista retkivarustusta ym, samoin rakas puolisoni ja koiramme teki siinä matkustaen rallireissuja turhia valittamatta.
Suurin ongelma oli mielestäni vaunun keveys yksin ajaessa ilman lastia vaunussa, vaikka olihan siellä ratakiskon pätkä ja lyijypainot ja lisäksi sinne siirretty akku.
Keula oli ihan orkkis stonen keula ilman mitään säätöjä tai ohjausiskareita enkä kokenut siinä olevan mitään ongelmaa toimivuuden suhteen, enkä kaivannutkaan siihen mitään ihmeellisyyksiä,
Olihan se kieltämättä raskas kääntää vasemmalle, oikealle mentiin niin kevyesti että pelotti.
Nyt joku sanoo että "kun et tiennyt paremmasta", en tiennytkään enkä kaivannutkaan. ;D

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Sivuvaunun säätöä ja säätöä ja helvetti vielä säätöä.
« Vastaus #31 : Huhtikuu 05, 2016, 04:43:31 ap »
Työkaverin ex-Suzukissa oli plunger-keula sivuvaunun kera ja hyvin tuntui toimivan. RimpJar oletkin vissiin Samin kanssa jutellut sivuvaunuasioista.
Joo Samin kanssa noita on pohdittu joskus iltaisin,

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Sivuvaunun säätöä ja säätöä ja helvetti vielä säätöä.
« Vastaus #32 : Huhtikuu 05, 2016, 04:50:31 ap »
Heh,tätä ketjua on ollu hauska seurata,melkoista hifistelyä. Itellä oli velorexi californian kyljessä vuosien ajan, olin siihen ihan tyytyväinen aikani, teinhän sillä melkoisesti reissua yksin vankkuri täynnä kaikenlaista retkivarustusta ym, samoin rakas puolisoni ja koiramme teki siinä matkustaen rallireissuja turhia valittamatta.
Suurin ongelma oli mielestäni vaunun keveys yksin ajaessa ilman lastia vaunussa, vaikka olihan siellä ratakiskon pätkä ja lyijypainot ja lisäksi sinne siirretty akku.
Keula oli ihan orkkis stonen keula ilman mitään säätöjä tai ohjausiskareita enkä kokenut siinä olevan mitään ongelmaa toimivuuden suhteen, enkä kaivannutkaan siihen mitään ihmeellisyyksiä,
Olihan se kieltämättä raskas kääntää vasemmalle, oikealle mentiin niin kevyesti että pelotti.
Nyt joku sanoo että "kun et tiennyt paremmasta", en tiennytkään enkä kaivannutkaan. ;D
Joo ja nuo kaksi viimeista riviä riittää meikäläisellekin. :)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Sivuvaunun säätöä ja säätöä ja helvetti vielä säätöä.
« Vastaus #33 : Huhtikuu 05, 2016, 09:31:38 ap »
Lainaus
Kun et tiennyt paremmasta.
Yks tuttu vänkää minua golfaamaan. On kuulemma niin hieno peli että muut jutut unohtuu.
Tuo lause kertoo jo sen että siihenkin harrastukseen menee kaikki aika ja raha. En siis edes kokeile.
Ei millään pahalla golfaajia kohtaan. Ovat vain aika kireää väkeä jos nurmikolla vähän nappularenkaisella pyörittelee.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Sivuvaunun säätöä ja säätöä ja helvetti vielä säätöä.
« Vastaus #34 : Huhtikuu 05, 2016, 10:52:09 ap »
Minä joskus jaksoin rehjata etupään voblauksen kanssa. Eka kerralla rampista motarille kiihdyttäessä tuo ilmiö sai melkein P*%¤#at housuun. Ihan todella! Ei meinannu henki tasaantua koko viikossa ja veri ei kiertänyt kolmeen päivään...
Purin / kokosi / säädin / öljysin / kiroilin ohjausiskaria perusteellisesti. Kunnes eturengas meni vaihtoon ja - voblaus loppui. Tämän olen aikaisemminkin täällä kertonut; Rengasseppä oli myynyt minulle Caliin sopimattoman eturenkaan.
Kosken Rengasmestari vaihtoi "oikean renkaan" ja - mitään merkillistä ei enää ollut.

Tiedä sitten liittyykö tuo mitenkään po. sivulullalla varustetun pyörän asioihin...

Ja mitä tulee golfiin, niin eikös se ole aika simppeli peli? Pallo pistetään piene tikun nokkaan ja lyödään sitten mailalla, kunnes pallo menee tarkoitettuun koloon. Kukaan ei töni, vie palloa, huuda korvaan jne. Kuten potkupallossa ja jääpallossa. Puhumattakaan jääkiekosta...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sivuvaunun säätöä ja säätöä ja helvetti vielä säätöä.
« Vastaus #35 : Huhtikuu 05, 2016, 14:07:23 ip »
Minä joskus jaksoin rehjata etupään voblauksen kanssa. Eka kerralla rampista motarille kiihdyttäessä tuo ilmiö sai melkein P*%¤#at housuun. Ihan todella! Ei meinannu henki tasaantua koko viikossa ja veri ei kiertänyt kolmeen päivään...
Purin / kokosi / säädin / öljysin / kiroilin ohjausiskaria perusteellisesti. Kunnes eturengas meni vaihtoon ja - voblaus loppui. Tämän olen aikaisemminkin täällä kertonut; Rengasseppä oli myynyt minulle Caliin sopimattoman eturenkaan.
Kosken Rengasmestari vaihtoi "oikean renkaan" ja - mitään merkillistä ei enää ollut.

Tiedä sitten liittyykö tuo mitenkään po. sivulullalla varustetun pyörän asioihin...


Voi vaikuttaakin. Sivuvaunu tuo kuitenkin erilaisia sivusuuntaisia voimia peliin. Jos renkaan profiili on vaikka terävämpi, niin muuttuuhan siinä yhtälö.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Sivuvaunun säätöä ja säätöä ja helvetti vielä säätöä.
« Vastaus #36 : Huhtikuu 05, 2016, 16:51:01 ip »
Asiaa sivuraiteille kun ei liity sivuvaunuun..
TimoEv:n toteamasta renkaan suuresta vaikutuksesta woblauksiin (tästä käytiin aiemminkin polemiikkia).
Mutta ajankohtaista aina.
Seikka on vienyt paljon henkiä kuskeilta ja matkustajilta.

Mutta kuten silloinkin mainittua tuli, niin rengaspaineet reilusti ylös poisti omassani pulman oikeastaan kokonaan.
Edullinen kokeilu jos pyörässä ilmenee vähääkään woblaus taipumusta, joka toki lienee aina monen tekijän summa.
Hemmetin vaarallista kun pyrkii nopeasti potentoitumaan.
Vauhtia on hidastettava, mutta liian raju jarruttaminen vain pahentaa tilannetta.
Sellainen härkää sarvista kunnolla kiinni ja iisisti alas vauhtia pelasti itseni rekkaa ohituksessa, säikäytti kyllä selvittämään mitä asialle voi tehdä.
140kmh kun pyörä lähtee vatkuun alta rekka rinnalla, niin varmaan muistaa loppuikänsä.

viitala

  • Viestejä: 86
Vs: Sivuvaunun säätöä ja säätöä ja helvetti vielä säätöä.
« Vastaus #37 : Huhtikuu 11, 2016, 13:02:34 ip »
Kivijärvellä joiskus 850:llä lempparilla.Siellä meni silloin semmonen kiertotie pohjoiseen,joka kaarteli sillai mukavasti.Mittarissa jotain 150:n huituvilla ja jonkin moisessa kallistuksessa,
tuli vastaan semmonen patti tiessä poikitellen,jokin alitus ilmeisesti routinut.Enhän mä mitään ehtiny tehdä,kun hanaa vaan ja yli.OHO.Ei mitään ,Guzzi meni kuin juna.Silloin ymmärsin sen kivikovan 850:n alustan
merkityksen,se täytyy pistää töihin niin kyllä toimii.Sehän on normaalinopeuksilla tosi kova.Vähän kankea se oli hyrrävoimien takia(vanteet jarruineen painoiainakin 25kg/kpl.

alppi serpoissa tosi mielenkiintoinen ajettava,kun yhtäkkiä hyrrävoimat ei enää vaikuttanutkaan.Muuten tosi mukava.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Sivuvaunun säätöä ja säätöä ja helvetti vielä säätöä.
« Vastaus #38 : Toukokuu 27, 2016, 21:43:07 ip »
Tarjoilin tuota esijännityksen lisäämistä holkeilla jo MotoJussin vaunuketjussa. Josta tulikin mieleen, että pitääpä sorvata ne mutkulat Jussille, kun lupasin. Yksityiselämä on vain pitänyt minut pois sorvin ääreltä. Saat ne Jussi (jos tätä luet) ilman maksua..

... luen ...

Pampi

  • Viestejä: 97
Vs: Sivuvaunun säätöä ja säätöä ja helvetti vielä säätöä.
« Vastaus #39 : Kesäkuu 02, 2016, 07:58:05 ap »
Terve

Ajelin kera vaimon armaan vaunullisella kymmenen vuotta ja kulki hienosti, vaunun pyörään pieni auraus ja pyörän kallistus vaunusta poispäin, kokeilemalla hienosäätö. Vaunussa oli erillinen jarru, oli varsin kätevä

Ohjausiskari tuotti päänvaivaa, oli ensin asenettu telarien alaosaan, mutta aiheutti luikertelua.
Asiaa pähkäiltyä se selkiskin, totta kai luikertaa jos on kiinni joustavassa osassa, siirto jousittamattomaan kohtaan poisti laakista luikertelut ja voplaukset.
Monet matkat Unkariin ja Gardajärvelle, Etelä-Ranskaan tehtiin, matkavauhti Saksassa välillä 170, kulki kuin juna

Hyvää kesää

Pampi

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Sivuvaunun säätöä ja säätöä ja helvetti vielä säätöä.
« Vastaus #40 : Syyskuu 06, 2016, 18:40:55 ip »
Heh,tätä ketjua on ollu hauska seurata,melkoista hifistelyä. Itellä oli velorexi californian kyljessä vuosien ajan, olin siihen ihan tyytyväinen aikani, teinhän sillä melkoisesti reissua yksin vankkuri täynnä kaikenlaista retkivarustusta ym, samoin rakas puolisoni ja koiramme teki siinä matkustaen rallireissuja turhia valittamatta.
Suurin ongelma oli mielestäni vaunun keveys yksin ajaessa ilman lastia vaunussa, vaikka olihan siellä ratakiskon pätkä ja lyijypainot ja lisäksi sinne siirretty akku.
Keula oli ihan orkkis stonen keula ilman mitään säätöjä tai ohjausiskareita enkä kokenut siinä olevan mitään ongelmaa toimivuuden suhteen, enkä kaivannutkaan siihen mitään ihmeellisyyksiä,
Olihan se kieltämättä raskas kääntää vasemmalle, oikealle mentiin niin kevyesti että pelotti.
Nyt joku sanoo että "kun et tiennyt paremmasta", en tiennytkään enkä kaivannutkaan. ;D

Nyt on siis minulla Velorex 562 Jackalin kyljessä.

Alkuperäinen vaunun iskari lensi kaaressa roskiin, oli liian hento.

Alkuperäinen vaunun pyörän akseli lensi sinne iskarin viereen, oli vain 15mm paksu eli naurettavan hento. Nyt on 20 milliä paksuutta ja vaunun pyörään kairattu isompaa reikää ja uudet, sopivat laakerit.

Muutama viikko takaperin kävin ostamassa volkkaritarvikkeita myyvästä liikkeestä ohjausiskarin, jota en ole vielä ehtinyt laittaa paikalleen, mutta hiljaa hyvä tulee. En ajatellut laittaa sitä kiinni jousittamattomaan massaan vaan oikeaan etuteleskooppiin, juuri alakolmion alle tai ylle.

Takana on vakiovanne, jossa nyt Heidenau K60 rengas. On laakea ja pitäisi olla erinomaisen kestävä.

Perän sisukset pantiin vaihtoon ja nyt on vaunuvälitykset, noin neljänneksen tiheämpi kuin vakio Jackalin välitys. On hieman häiritsevän tiheä: Nykyinen viitonen vastaa vanhaa  kolmosta noin suunnilleen. Kiva on taajamassa ja pienillä teillä, vaan isot tiet on kierrokset turhan korkealla.

Kulkee suoraan eikä kiemurtele, kolme päälläkin on ajettu jopa Espoosta Lohjalle ja takaisin. Kaksi ja yksi päällä kotimaan matkoja ja yksi päällä ihan ulkomailla asti.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Sivuvaunun säätöä ja säätöä ja helvetti vielä säätöä.
« Vastaus #41 : Syyskuu 11, 2016, 17:50:35 ip »
Jussille:
Olikos siinä takana matalaprofiilinen 17-tuumainen?
Mulla saattaisi sopivasti löytyä 18-tuumainen korkeaprofiilinen vanne & rengas. Pidosta ei ole takuuta eikä jarrulevy liene samanlainen. Mutta oletan että sovellettavissa/vaihdettavissa. Valuvanne.