Vaimenninta jossa ei ei ole säätöä voi säätää vipusuhdetta muuttamalla. Lyhyt vipusuhde = pieni vaimennus, pitkä vipusuhde = suuri vaimennus.
Kun kiertoliikettä muutetaan yhdensuuntaiseksi liikkeeksi niin siinä on tärkeää että liike on keskiasennosta molempiin suuntiin mahdollisimman yhtenäinen eikä siihen vaikuta muut asiat kuten joustoliike.
Säädettävä vaimennin helpottaa vipusuhteen mitoitusta koska vaimentimesta voidaan valita monia eri vaimennustehoja. Pärjätään siis yhdellä kompromissivipusuhteella.
Vaimennin, etujarru tai jousituskaan ei tässä vaiheessa vielä, välttämättä ole tärkein asia vaan löytää pyörälle ja vaunulle yhdessä se asema jossa käyttökuormalla kokonaisuus kulkee tasaisella tiellä ohjaamatta kokolailla suoraan tai hiukan oikealle kaartaen. (Tien kallistus.)
Seuraava vaihe on saada ohjauksesta kevyempi mikäli se ilmenee raskaaksi. Raskaus selviää kyllä ajamalla kuormitetulla yhdistemällä useampia kymmeniä kilometrejä maantienopeuksilla. Jos hartioita tai käsivarsia pakottaa ja kääntäminen tuntuu raskaalta on asialle tehtävä jotain. Silloin kannattaa pienentää jättöä. Siihen tarvitaan lisärakenteita. Samalla voi huolehtia myös jarrutuksen aiheuttamista voimista. Yleensä molemmat vaivat hoidetaan kerralla keinuhaarukalla. Mutta on olemassa muitakin vaihtoehtoja että pärjää kyllä alkuperäiskeulalla.
Jätön pienentäminen:
http://www.motomatti.fi/2015/03/carillofornia-trike-keulamuutostyo.htmlTuohon ratkaisuun ei ole vaikea lisätä "anti-dive" jarrua. Varsinkin kun jarruja on vain yksi. Trike-yhteydessä emme katsoneet sitä tarpeelliseksi koska keulan lievä sukeltaminen jarrutuksessa ei vaikuta muuhun hallittavuuteen merkittävästi ja takajarruja trikessä on kaksi.
Öljymäärän lisäys ei vaikuta suotuisasti vaimennukseen eikä lisää keulan jäykkyyttä. Jousivakiota ja jousten proggressiivisuutta muuttamalla pääsee parempiin tuloksiin. Jos öljyä on liikaa ei keula toimi lainkaa vaan on tönkkö. Ensiksi kannattaa koittaa paljonko saa aikaiseksi jousipainetta suurentamalla.
On jonkun omatekemää (ja ilmeisen sitkeää harhaluuloa netissä) teoriaa että keulaöljyn määrällä pystyisi muuttamaan keulan ominaisuuksia merkittävästi. Enemmän saa aikaan vaimennusöljyn viskositeetin vaihtamisella.
Nyt kun tuon kirjoitin niin saan läjän toisenlaisia mielipiteteitä joilla ei ole todellisuuspohjaa liittyen aiheeseen.