Kirjoittaja Aihe: Sivuvaunun säätöä ja säätöä ja helvetti vielä säätöä.  (Luettu 15119 kertaa)

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Niin tässä reilu kuukausi koittanut saada säätöihin tuon yhdistelmän ajettavuutta ja hiki on monasti tullut sekä työkalut lentänyt
ja emäntäkin on oppinut katteleen ulos ja olemaan hiljaa kun olen tullut kellarista ylös.

Pyörä ja vaunu kulki suoraan mutta auta armias kun piti jarruttaa niin se veto vasemmalle siis hengenvaarallinen ja muutenkin pirun raskas
mutkissa. Annoin jo periksi ja aloin purkaa vaunua pois että laitain sen varastoon ja talvella otan uuden projektin ja istutan sen Gold Wingin sivuun.
Aloitin irrottamalla ohjausiskunvaimentimen ja ajattelin että käyn äkkiä viemässä vielä kioskille V-75 lapun sillä yhdistelmällä, no se matka
venyikin reiluun 100km kaikki ongelmat hävis sen iskunvaimentimen poiston jälkeen. Pyörä oli kuin ei olis vaunua ollenkaan (no hiukan lapinlisää)
ja jarrutuksessa kevyt normaali veto vasempaan, kevyttä woblaamista esiintyy 100 vauhdissa vain kun etupyörä menee jonkin heiton yli mutta se tasaantuu heti sen jälkeen.

Elikkä miten voi väärin asennettu ohjausiskun vaimennin tehdä hetkeksi elämästä helvetin ???.


GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Sivuvaunun säätöä ja säätöä ja helvetti vielä säätöä.
« Vastaus #1 : Huhtikuu 03, 2016, 10:00:01 ap »
Etupyörän ripustukseen kiinni vaunusta jykevä vaimennin niin noinhan siinä varmaan käy.
Mutta kun yhdistelmä toimii ilman, niin hittoako sitä ajoa hankaloittavia osia pyörään.
Ihan maalaisjärjellä en oikein tajua ajatusta miksi pumppua vaunun ja etupyörän väliin ensinnäkään.
Eikös pyörän runkoon mieluummin jos vaunu ei ole kiinteästi ja joustaa hieman kiinnikkeistään.


rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Sivuvaunun säätöä ja säätöä ja helvetti vielä säätöä.
« Vastaus #2 : Huhtikuu 03, 2016, 10:50:43 ap »
No muttako ensimmäinen vaunu rakennelma ja isot pojat sanoi suurella rinta äänellä että mersun tuhti vaimennin siihen
niin uskoinhan minä viimeiseen asti.
Olis heti heittänyt tuon mäkeen niin avio-onnikin olis loistanut sen ajan mitä meni säätöjä värkätessä ;).
Ja tosiaan hyvä ajaa hiukan 30-50 vauhdissa humputtaa etupäätä mutta se häviää heti kun vauhti nousee
tuon 50 yli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Sivuvaunun säätöä ja säätöä ja helvetti vielä säätöä.
« Vastaus #3 : Huhtikuu 03, 2016, 11:11:21 ap »
Onko ihan linjassa pyörät keskenään, jos vaeltaa hitaassa ajossa?
Minä vain arvailen, viisaammat kohta oikaisee asiat.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Sivuvaunun säätöä ja säätöä ja helvetti vielä säätöä.
« Vastaus #4 : Huhtikuu 03, 2016, 12:09:50 ip »
Näin perästäpäin on helppo olla viisas. En omaan sivuvaunupyörään tai trikeen laittaisi missään tapauksessa ohjausiskaria jousittamattoman massan puolelle. Edes hennompaakaan.

Se ei kuitenkaan ole tässä tapauksessa tärkein asia vaan tuo asennustapa: vasemmalle käännettäessä, vaimentimen vipusuhteesta johtuen, vaimennus kasvaa ja oikealle käännettäessä vaimennus pienenee.
Katselin tekovaiheita ja päätin olla hiljaa kun tietäjiä oli niin kovin suuri joukko neuvomassa. Tosin omat neuvoni olin jo antanut.

Niin, se kuplan ohjausvaimennin saattaisi silti olla sopivampi......
Tai mieluimmin säädettävä. Itse olen suosinut tällaista: http://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/ohjaus-ja-hallinta/ohjausiskunvaimentimet/lsl-ohjausiskunvaimentimet/lsl-oval-ohjausiskari-120mm-iskunpituus/

Tässä koeasennusjuttu ko. vaimentimesta: http://www.motomatti.fi/2015/04/saaksjarvi-trike-ohjausvaimentimen.html
Asennus on siis trikeen mutta väittäisin että kolmepyöräisillä on paljon yhteistä ajogeometriassa kolmannen pyörän sijainnista riippumatta paitsi että valmistamani trike kallistelee kaarteissa moottoripyörämäisesti eikä ole koko ajan pystyssä kuten perinteinen sivuvaunuyhdistelmä tai normaali trike.

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Sivuvaunun säätöä ja säätöä ja helvetti vielä säätöä.
« Vastaus #5 : Huhtikuu 03, 2016, 12:59:36 ip »
No nyt on meikäläinenkin piirun verran viisaampi, ja annan mennä noin kun tuntuu että toimii ja jos alkaa vaivaamaan niin
otetaan uudemman kerran asia esille.

En tiedä miten tuo sitten toimis tuossa säästyis ylimääräsiltä asennus palikoiden teolta.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Sivuvaunun säätöä ja säätöä ja helvetti vielä säätöä.
« Vastaus #6 : Huhtikuu 03, 2016, 13:25:50 ip »
Silloin kun itse laitoin sivuvaunua pyörääni sain monenlaista ohjetta ja vinkkiä. Se mikä toimii yhdessä ratkaisussa ei välttämättä toimi toisessa. Minulle muunmuassa väitettiin että teleskooppikeula ei sovellu lainkaan koska teleskooppi "sukeltaa" jarrutuksessa mutta siihen tarvittiin vain etujarrun uudelleenasennus ja tukeminen vivulla alakolmioon niin että kovassa jarrutuksessa vältyy keulan alaspainumisesta ja kampeamisesta sivulle. Toki keinuhaarukkakeulakin niin tekee niin mutta kyse on kuitenkin vain jarrun toiminnasta. Geometriaa, nääs.

California Adamant -trikeen tuo ratkaisu on vielä tekemättä: pitää molemmat jarrukilvet laakeroida etuakseliin ja siitä taaksepäin pitää tehdä vivut joihin tulee pystysuuntaiset reaktiotangot jotka kiinnittyvät alakolmioon niin ei tapahdu niiaamista kovassa jarrutuksessa. Oikeat mittasuhteet löytyvät kokeilemalla. Tosin trike ei kampea sivulle jarrutuksessa lainkaan. Järjestelystä johtuen jarrutus, keulan toiminnan osalta, epätasaisella pinnalla toimii kuten ei jarrutettaisi lainkaan. Jarrutusvoima ei tällöin vaikuta keulan jousto- tai vaimennusominaisuuksiin.

Tämä siis vinkkinä jos keulaa pitää modifioida. Toinen vaihtoehto on ajaa hieman kovemmalla jousituksella ja vaimennuksella. Ei nyökkää niin syvään niin helposti eikä siten muodostu sivuttaismomenttia niin kovasti.

Tuo mersun vaimennin lienee liian jämäkkä. Silloin voi koittaa lyhyempää vipusuhdetta mutta niin että vipusuhde pysyy samana kumpaankin suuntaan käännettäessä.

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Sivuvaunun säätöä ja säätöä ja helvetti vielä säätöä.
« Vastaus #7 : Huhtikuu 03, 2016, 13:29:15 ip »
En tiedä miten tuo sitten toimis tuossa säästyis ylimääräsiltä asennus palikoiden teolta.
En tiedä miten hyvä sivuvaunukäyttöön tuo on, mutta tiedän sen verran, että toimii ainakin "tavallisessa" käytössä hyvin. Mutta stefat tuppaavat kulumaan aika nopeasti. Kaverilla ja mulla ne kesti kaksi tai kolme ajokautta. Stefat on lisäksi sen verran erikoista kokoa, että niitä ei meinannut löytyä ei millään. Sitten bongasin Unkarista tiivistetehtaan, millä on tuo koko tuotannossa ja ne ei kyllä maksa juuri mitään siellä. Ainut vaan, että kun ostaa pienen erän, niin lähetys ja toimituskulut on suhteessa suuret, oliskohan ollu muutaman euron stefoista peräti 80-90 euroa..Tilattiin kyllä sen verran, että riittää..Säädettävähän tuo vaimennin ei ole myöskään.

Jouko

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Sivuvaunun säätöä ja säätöä ja helvetti vielä säätöä.
« Vastaus #8 : Huhtikuu 03, 2016, 13:34:44 ip »
Mitä se vaikuttaa jos lisään öljyä iskareihin hiukan enämpi mitä ohjekirja antaa muistaakseni olikos nyt 1dl per iskari niin jos muistan oikein.

Jos laittaa esim.1,5dl auttaako se en kyllä nyt havainnut mitään pahempaa nyökkäystä noillakaan öljymäärillä.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Sivuvaunun säätöä ja säätöä ja helvetti vielä säätöä.
« Vastaus #9 : Huhtikuu 03, 2016, 14:05:49 ip »
Vaimenninta jossa ei ei ole säätöä voi säätää vipusuhdetta muuttamalla. Lyhyt vipusuhde = pieni vaimennus, pitkä vipusuhde = suuri vaimennus.
Kun kiertoliikettä muutetaan yhdensuuntaiseksi liikkeeksi niin siinä on tärkeää että liike on keskiasennosta molempiin suuntiin mahdollisimman yhtenäinen eikä siihen vaikuta muut asiat kuten joustoliike.
Säädettävä vaimennin helpottaa vipusuhteen mitoitusta koska vaimentimesta voidaan valita monia eri vaimennustehoja. Pärjätään siis yhdellä kompromissivipusuhteella.

Vaimennin, etujarru tai jousituskaan ei tässä vaiheessa vielä, välttämättä ole tärkein asia vaan löytää pyörälle ja vaunulle yhdessä se asema jossa käyttökuormalla kokonaisuus kulkee tasaisella tiellä ohjaamatta kokolailla suoraan tai hiukan oikealle kaartaen. (Tien kallistus.)

Seuraava vaihe on saada ohjauksesta kevyempi mikäli se ilmenee raskaaksi. Raskaus selviää kyllä ajamalla kuormitetulla yhdistemällä useampia kymmeniä kilometrejä maantienopeuksilla. Jos hartioita tai käsivarsia pakottaa ja kääntäminen tuntuu raskaalta on asialle tehtävä jotain. Silloin kannattaa pienentää jättöä. Siihen tarvitaan lisärakenteita. Samalla voi huolehtia myös jarrutuksen aiheuttamista voimista. Yleensä molemmat vaivat hoidetaan kerralla keinuhaarukalla. Mutta on olemassa muitakin vaihtoehtoja että pärjää kyllä alkuperäiskeulalla.

Jätön pienentäminen: http://www.motomatti.fi/2015/03/carillofornia-trike-keulamuutostyo.html
Tuohon ratkaisuun ei ole vaikea lisätä "anti-dive" jarrua. Varsinkin kun jarruja on vain yksi. Trike-yhteydessä emme katsoneet sitä tarpeelliseksi koska keulan lievä sukeltaminen jarrutuksessa ei vaikuta muuhun hallittavuuteen merkittävästi ja takajarruja trikessä on kaksi.

Öljymäärän lisäys ei vaikuta suotuisasti vaimennukseen eikä lisää keulan jäykkyyttä. Jousivakiota ja jousten proggressiivisuutta muuttamalla pääsee parempiin tuloksiin. Jos öljyä on liikaa ei keula toimi lainkaa vaan on tönkkö. Ensiksi kannattaa koittaa paljonko saa aikaiseksi jousipainetta suurentamalla.

On jonkun omatekemää (ja ilmeisen sitkeää harhaluuloa netissä) teoriaa että keulaöljyn määrällä pystyisi muuttamaan keulan ominaisuuksia merkittävästi. Enemmän saa aikaan vaimennusöljyn viskositeetin vaihtamisella.

Nyt kun tuon kirjoitin niin saan läjän toisenlaisia mielipiteteitä joilla ei ole todellisuuspohjaa liittyen aiheeseen.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Sivuvaunun säätöä ja säätöä ja helvetti vielä säätöä.
« Vastaus #10 : Huhtikuu 03, 2016, 16:22:34 ip »
Ohjausiskarin asentaminen telarin alaputkien ja vaunun rungon väliin on huonohko ajatus. Sitä ei voi oikeastaan mitenkään asentaa niin, ettei joustoliike vaikuttaisi iskarin pituuteen ja sitä kautta ohjaukseen.

"Nyt kun tuon kirjoitin niin saan läjän toisenlaisia mielipiteteitä joilla ei ole todellisuuspohjaa liittyen aiheeseen."

Kyllä sulla Matti on mahtava ego ;-) Pyrit jo etukäteen tyrmäämään toisten mielipiteet besser Wisser - asenteellasi.

Totta kai ilmamäärällä voi vaikuttaa teleskoopin ominaisuuksiin. Mikä sitten on oleellista onkin jo toinen kysymys.

Telariin jäävä ilmaosuus muodostaa kaasujousen, jonka ominaisuuksiin voidaan ilmamäärällä/öljymäärällä vaikuttaa hyvinkin paljon. Etenkin kun kaasujousi on luonnostaan hyvin progressiivinen. Ts pienehkökin öljymäärän lisäys nostaa jousen progressiivisuutta. Riippuu tietenkin tehtaan antamasta määrästä, onko mahdollista jäykentää jousitusta vai vain löysentää, jos ylitäyttö uhkaa.

Ei niille korjaamokäsikirjoissa turhan takia anneta millintarkka määrää. Jos ei sillä olis oleellista vaikutusta riitäisi tuumamitta.


motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Sivuvaunun säätöä ja säätöä ja helvetti vielä säätöä.
« Vastaus #11 : Huhtikuu 03, 2016, 18:22:25 ip »
Pienen ikäni näiden kanssa näprännyt ja korjannut keuloja muunmuassa sen vuoksi että on laitettu liikaa öljyä ja stefat pulpahtelevat pois paikoiltaan tai keula on muuttunut tönköksi eikä toimi enää koko liikematkallaan. Tai paineen vaikutuksesta stefan huuli painuu liian kireästi liukuputkeen ja kuluu enneneikaisesti. Tuommoinen 40 - 50 mm keulaputki on melkoinen mäntä kun kajautetaan töyssyyn ja keula pyrkii pohjaamaan. Jos ei ole sitä ilmatilaa niin väärin käy. On olemassa keuloja joita voi säätää öljyn tai ilman/kaasun määrällä, mutta kuten aiemmin mainitsin, nyt ei puhuta niistä.

Keulan toimimattomaksi tekeminen voi johtaa hallitsemattomaan tilanteeseen.

Eiköhän kyseessä olevassa pyörässä ole sellainen keulaputki että siinä on vartavasten ylätulpassa ruuvi josta ylimääräinen paine päästetään tarkoituksella pois koska siitä ei ole teleskoopin sisällä hyötyä vaan haittaa.

Taitamattomien turaamista niin kauan katsellut että en esimerkiksi pysty lukemaan moottoripyöra.org:in törkyohjeita joita siellä tarjotaan tietämättömille. Tietysti vielä irvistelyn lomassa.

Ja kiitos kysymästä: Ego on kunnossa ja kehittymään päin.....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sivuvaunun säätöä ja säätöä ja helvetti vielä säätöä.
« Vastaus #12 : Huhtikuu 03, 2016, 19:13:12 ip »
Tavallisen ei-säätöjä-keulan voi tietyissä rajoissa säätää öljyn määrällä ja laadulla. Ensin pitää tietenkin mitata pohjausvara ja toimia sen rajoissa.
Pikkuveljen Tarozzi keula pohjaili rata-ajossa. Tästä päästiin nostamalla öljynpintaa tukevammalla öljyllä varikolla. Pienentynyt ilmatila keulassa poisti pohjaamisen ja pystyi jarruttamaan agressiivisemmin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Sivuvaunun säätöä ja säätöä ja helvetti vielä säätöä.
« Vastaus #13 : Huhtikuu 03, 2016, 19:23:58 ip »
en ole ketjua lukennut mutta naapuri aikanaan rakensi semmosen kahden istuttavan vaunun californian kylkeen ja ei saanut toimimaan ilman että  joutui etupäätä aika paljon jäykistämään, siinä oli semmonen ruuvattava esijännityksen säätö ja sen lisäksi putkeen jousen päälle aika paksut holkit, varsinaiseen vaimennukseen ei mitään muutosta mutta että esijännitystä lisää

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Sivuvaunun säätöä ja säätöä ja helvetti vielä säätöä.
« Vastaus #14 : Huhtikuu 03, 2016, 19:32:46 ip »
Kuten taas kerran päästiin aiheen sivuun. On ollut tarkoituksena miettiä miten sivuvaunupyörän keula saataisiin passeliksi ja ruvetaankin kertomaan että kuinka satunnaiskäytössä olevassa rataharrastepyörässä keulaa paaksataaan. Ollaan ihan eri tarkoitusperillä.

Esitin jo tuolla aiemmin millä kaikilla kätevillä keinoilla, oikeasti, sivuvaunupyörän keulaa voisi parantaa mutta tuskin rataohjeistus on se metodi joilla tavoitteeseen päästään. Omat esittämäni tavat ovat käytännössä koettuja ja helppoja toteuttaa. Miksi pyrkiä oikotietä onneen epämääräisillä "musta tuntuu" ratkaisuilla kun on oikeakin tapa olemassa. Oikean tavan olisi joku muukin voinut esittää mutta taisin keritä ensin. Tai sitten ei ole muilla kompetenssiä saada asioita edistymään.

Jos katsoitte laittamiini blogiosoitteisiin niin niissä ja niiden linkeissä edelleen on kuvina valmiiksi ideat muuta kuin toteuttamista vaille. Onko muilla kuvia tehdyistä muutoksista? Turha tulla sönköttämään keulapaineesta jota ei kyseisessä keulassa kerrassaan saa olla.