On kaksi tapaa suorittaa melumittaus: ohiajomelumittaus ja helpommin toteutettava staattinen mittaus. Tämä asia tuli runsaasti päivänvaloon vuonna 2012 kun mittauksia alettiin toteuttaa. Moottoripyörien osalta mittauksia on tehty varsin vähän sillä poliisi käytännössä ottaa kilven pois pyörästä jos äänenvaimennin ei ole pyörään kuuluva e-hyväksytty tai siitä on otettu "dB-killeri" irti. Jos taas on alkuperäisvaimentimet joissa epäillään vikaa on poliisilla korvakuulolta lupa alistaa pyörä melumittaukseen tai katsastukseen. Katsastusasemalla on mahdollisuudet tehdä molemmat mittaustavat, tienvarsitarkastuksessa vain staattinen melumittaus.
Tässä MMAF:n nimimerkki T-Bonen selvitystä kysyjille melumittauksista vuodelta 2012:
Hajonta selittyy pitkälti mittaustavalla. Yli nelivaihteisissa pyörissä mittaus tehdään kakkosvaihteella molemmilta puolilta sekä kolmosvaihteella molemmilta puolilta. Tuloksista lasketaan sitten keskiarvo. Samalla vaihteella tehtyjen mittausten hajonta oli tässä jo aika pieni, ja siihenkin vaikuttaa, kummalta puolelta mittaus on tehty. Esimerkiksi Harrikat tuottavat yleensä hiukan enemmän melua siltä puolelta, jolla putket ovat.
Mittari kalibroidaan piipparilla, joka tuottaa 94 dB. Kalibrointi tehdään itse. Sen sijaan se piippari pitää tarkastuttaa määräajoin. Periaatteessa kalibrointi tulisi tehdä ennen jokaista mittaussarjaa, mutten sitä tehnyt, koska kalibrointi vaatii onnistuakseen hyvin hiljaisen ympäristön. Tämän(kin) mittausepävarmuuden merkitys on hyvin pieni.
Mittausepävarmuuksia pohdittaessa on myös otettava huomioon, että direktiivi määrää jokaisen mittaustuloksen pyöristettävän sekä vähennettävän siitä 1 dB(A) ennen lopputuloksen laskemista. Jos yksittäinen mittaustulos on esimerkiksi 85,4 dB(A), se on keskiarvoa laskettaessa 84 dB(A).
Tässä kohtaa ei varmaan yllätä tieto, että yhtä lukuun ottamatta kaikki mitatuista pyöristä saavuttivat paikallaan mittauksessa tyyppikilven valvonta-arvon alle 2 dB(A) toleranssilla. Eli jokainen menisi poliisin mittauksesta läpi, eikä tarvita edes sitä 5 + 3 dB(A) toleranssia.
Pääsääntö on, että paikallaan mittauksesta kopterilain raja-arvoilla saattaa jopa päästä läpi, mutta ohiajotestistä ei käytännössä pääse. Tai ei ainakaan kannata: jos vanha pyörä alittaa ohiajotestin kansallisen raja-arvon 91 dB(A), se mitä todennäköisimmin alittaa myös paikallaan mittauksen kansallisen raja-arvon 106 dB(A). Tässä kohtaa olin itse harhaluulon vallassa siihen saakka, kunnes sain mitatuksi isomman otannan varmasti vaatimukset täyttävällä mittarilla.
Villakoiran ydin on näistä mittaustuloksista luettavissa, mutta ääneen sen saapi lausua joku muu... 
Tai no, viiden pisteen vihje. Erään uudehkon MV Agustan (erittäin hyvät soundit) tyyppikilvessä lukee 106 dB(A), minkä se myös saavutti. Ohiajotestissä sama laite saisi tuottaa enintään 80 dB(A), joten korrelaatio mittaustapojen välillä olisi kaikki 26 dB(A)...Tässä selkeä tutkielma melumittauksesta:
http://www.trafi.fi/filebank/a/1321969260/1069f9bacc12961a824756fb6a50cf27/1322-AKE0508Ajoneuvojenmelukatsastustoiminnassa.pdfSivulla 75 alkaen juttua staattisesta melumittauksesta Suomessa. Tosin autot pääosassa mutta samankaltaiset ovat mittaukset moottoripyörillekin.
Kaksi pääsääntöä: vanhoissa pyörissä, joissa ei ole e-hyväksyntävaatimusta voi tehdä putket vaikka itse kunhan ne eivät melua liiaksi. Poliisi päättää tässä asiassa ja laittaa jatkotoimenpiteisiin, asiakkaan laskuun, jos tarvetta on.
Niissä pyörissä joissa vaaditaan merkki- ja mallikohtaista e-hyväksyntää on oltava e-hyväksytty äänenvaimennusjärjestelmä. Muilla lähtee kilvet vaikka pihaustakaan ei kuuluisi. Siksi kuulee paljon valittamista että "oli varmasti hiljaiset putket mutta poliisi otti kilvet pois ja laittoi sakon". Jos hyväksyntämerkki puuttuu niin ääniä ei edes kuunnella saati ryhdytä mittaamaan. Omistajan kannalta on peli menetetty tässä vaiheessa.
Nyt en muista vuosilukuja joiden kohdilla vaatimukset ovat kiristyneet mutta tiedän että ainakin -96-vuosimallisessa pyörässä vaaditaan alkuperäisputket tai korvaavat mallikohtaisesti e-hyväksytyt pöntöt.
Jos on katalysaattori niin sitä ei saa poistaa. Tosin sen toteaminen on tienvarsivalvonnassa varsin vaikeata.