Kirjoittaja Aihe: Lämpöliivi  (Luettu 14535 kertaa)

• Vieras
Lämpöliivi
« : Lokakuu 30, 2005, 12:50:03 ip »
Moi,

Tästä oli sen verran hupia tänään tuolla Tampereen kuukausitapaamisessa, joten laitetaanpa tämä linkki tännekin : http://www.kolumbus.fi/koivupiha/liivi.html

Eli 15 EUR hintaan ajokausi jatkuu lämpimissä merkeissä. Sopii myös moottorikelkkailijoille :cool:.

Terv. JuhaV
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 30, 2005, 16:08:00 ip kirjoittanut Pexi »

Lightfoot

Lämpöliivi
« Vastaus #1 : Lokakuu 31, 2005, 12:21:42 ip »
Lainaus käyttäjältä: JuhaV
Moi,

Tästä oli sen verran hupia tänään tuolla Tampereen kuukausitapaamisessa, joten laitetaanpa tämä linkki tännekin : http://www.kolumbus.fi/koivupiha/liivi.html

Eli 15 EUR hintaan ajokausi jatkuu lämpimissä merkeissä. Sopii myös moottorikelkkailijoille :cool:.

Terv. JuhaV
Mielenkiintoinen sovellus! Tuolle löytyy varmaan muutakin käyttöä. Kokoontumisajoissa makuupussin sisään jne. Osaatko kertoa virrankulutuksesta? Lähinnä ajattelin, että jos sen voisi saada "langattomaksi".

Guzzipeikko

• Vieras
Lämpöliivi
« Vastaus #2 : Lokakuu 31, 2005, 13:35:06 ip »
Kertokaa hyvät ihmiset miten tähän vastataan tyylikkäästi ??
Ja sitten asiaa virrankulutus tuolle on 30 / 12, elikä kohtullinen.  Tuosta olen aikaisemminkin kuullut ja kun käsiin on jäänyt pari  sopivankokoista hyytelöakkua niin taitaa olla innovaation paikka !  Katsellaan josko tänä talvena tulisi kunnon pakkasia, sittenpähän  nähtäisiin kuka on viimeinen joka fillaroi työmatkat.:D
pekka

Lightfoot kirjoitti:
Lainaus
Lainaus käyttäjältä: JuhaV
Moi,

Terv. JuhaV
Mielenkiintoinen sovellus! Tuolle löytyy varmaan muutakin käyttöä.  Kokoontumisajoissa makuupussin sisään jne. Osaatko kertoa  virrankulutuksesta? Lähinnä ajattelin, että jos sen voisi saada  "langattomaksi".

Guzzipeikko

• Vieras
Lämpöliivi
« Vastaus #3 : Lokakuu 31, 2005, 13:36:34 ip »

Lightfoot

Lämpöliivi
« Vastaus #4 : Lokakuu 31, 2005, 13:51:34 ip »
Lainaus
Guzzipeikko kirjoitti:
Lainaus
Ja sitten asiaa virrankulutus tuolle on 30 / 12, elikä kohtullinen. Tuosta olen aikaisemminkin kuullut ja kun käsiin on jäänyt pari sopivankokoista hyytelöakkua niin taitaa olla innovaation paikka ! Katsellaan josko tänä talvena tulisi kunnon pakkasia, sittenpähän nähtäisiin kuka on viimeinen joka fillaroi työmatkat.:D
pekka
Sori, ei aukene minulle. Mitkä yksiköt? Tarkoittaako 12 akkujännitettä? Tuo 30 ei voi olla ampeereja ja milliampeereiksi se on liian vähän.

Olli

Lämpöliivi
« Vastaus #5 : Lokakuu 31, 2005, 14:14:59 ip »
Lainaus käyttäjältä: Guzzipeikko
Tyylikkäästi siis tarkoittaa vastausta tuon lainauslaatikon alle.
pekka

Guzzipeikko kirjoitti:
Lainaus
Ja sitten asiaa ...
Tässä foorumisoftassa on joitain ... omituisuuksia juuri vastatessa, eli kun olet painanut quote / vastaa nappia. Itse havaitsin, että mitään vanhasta tekstistä ei saa tuhota pois ennenkuin kirjoittaa edes vähän uutta. Muuten ei enää pääse laatikon ulkopuolelle. Eli käytännössä:

1. Klikkaat hiirellä sinne tekstin sekaan.
2. Painat "kursori alas" näppäintä pitkään niin että pääset ihan loppuun.
3. Nyt kursori vilkkuu kapeana ja korkeana ihan laatikon oikeassa reunassa.
4. Painat pari kertaa returnia ja kirjoitat jotain.

Nyt siis laatikon sisällä on se lainattu teksti ja laatikon alapuolella Sinun itse kirjoittama uusi teksti ja molempia voit muokata vapaasti tästä eteenpäin. Itse en saanut onnistumaan tekstin lisäämistä laatikon alle, jos editoin vähääkään sitä lainattua tekstiä ennen uuden kirjoittamista. Kursori ei suostunut menemään laatikon ulkopuolelle.

Tämä taitaa riippua siitä millä selaimella luet tätä foorumia. Tuo ylläoleva toimii ainakin Linux + Mozilla yhdistelmällä.

Olli
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 31, 2005, 14:15:00 ip kirjoittanut Olli »

Guzzipeikko

• Vieras
Lämpöliivi
« Vastaus #6 : Lokakuu 31, 2005, 14:16:27 ip »
Sori, minulle taas aivan itsestän selvää. Eli teho  (W) on jännite (V) kertaa virta (A), tässä laitteessa tiedämme tehon 30  W ja käyttöjännitteen 12 V Jolloin virta saadaan jakamalla 30 W / 12 V  ja vastaus lienee 2,5 A. Vastaavasti jos tiedetään teho ja virta  saadaan esimerkki laitteella kaava 30/2,5 ja vastaus lienee 12 V. Kun  tarkasatellaan tuota langattomaksi tekemistä ylläolevien laskelmien  perusteella niin virtaa kuluu tosiaan se 2,5 A joka tunnissa tekee 2,5  Ah, kahdessa tunnissa 5 Ah jne, joten jos haluat 10 h yöunet turvata  akun varassa niin kapasiteettia tarvit sitten 25 Ah verran. Eli kohtuu  paljon, se että puhuin yllä kohtuu vähästä niin vertasin itsellä  fillarikäytössä olevaan 7,2 Ah kapasitetiin jolla jo hoitaa työmatkat  mutkin ja jää vähän reserviinkin.
pekka

Lightfoot kirjoitti:

Lainaus
Lainaus
Lainaus

Sori, ei aukene minulle. Mitkä yksiköt? Tarkoittaako 12  akkujännitettä? Tuo 30 ei voi olla ampeereja ja milliampeereiksi se on  liian vähän.

Guzzipeikko

• Vieras
Lämpöliivi
« Vastaus #7 : Lokakuu 31, 2005, 14:45:58 ip »
Lainaus
1. Klikkaat hiirellä sinne tekstin sekaan.
2. Painat "kursori alas" näppäintä pitkään niin että pääset ihan loppuun.
3. Nyt kursori vilkkuu kapeana ja korkeana ihan laatikon oikeassa reunassa.
4. Painat pari kertaa returnia ja kirjoitat jotain.

Ni herpana, helppoa kuin heinänteko. Kiitos.
pekka

• Vieras
Lämpöliivi
« Vastaus #8 : Lokakuu 31, 2005, 15:18:39 ip »
Noinhan se virrankulutus määräytyy aivan niinkuin Pekka tuossa kertoi  (P=UI -> I=P/U). Lisäksi on niin, että koska lämmittimessä on  itsesäätyvä termostaatti, niin keskimääräinen virrankulutus jäänee  käytännössä vielä tuon mainitun alle. 30 W lienee maksimiteho. Elikkä  voisi arvailla että 10 Ah saattaisi riittää jonnekin > 5 tuntia.

Terv. JuhaV

Lightfoot

Lämpöliivi
« Vastaus #9 : Lokakuu 31, 2005, 15:22:58 ip »
Lainaus käyttäjältä: Guzzipeikko

Sori, minulle taas aivan itsestän selvää. Eli teho (W) on jännite (V) kertaa virta (A), tässä laitteessa tiedämme tehon 30 W ja käyttöjännitteen 12 V Jolloin virta saadaan jakamalla 30 W / 12 V ja vastaus lienee 2,5 A. Vastaavasti jos tiedetään teho ja virta saadaan esimerkki laitteella kaava 30/2,5 ja vastaus lienee 12 V. Kun tarkasatellaan tuota langattomaksi tekemistä ylläolevien laskelmien perusteella niin virtaa kuluu tosiaan se 2,5 A joka tunnissa tekee 2,5 Ah, kahdessa tunnissa 5 Ah jne, joten jos haluat 10 h yöunet turvata akun varassa niin kapasiteettia tarvit sitten 25 Ah verran. Eli kohtuu paljon, se että puhuin yllä kohtuu vähästä niin vertasin itsellä fillarikäytössä olevaan 7,2 Ah kapasitetiin jolla jo hoitaa työmatkat mutkin ja jää vähän reserviinkin.
pekka
Lainaus
Ei tässä ole tarpeen opettaa ohmin lakia. Minä muistaakseni kysyin virrankulutusta ja sinä vastasit 30/12 - siis ilman yksiköitä, etkä kysymykseen. Mitenkä mahtaa muuten laturi suoriutua tuosta 2,5A lisäkuormasta valot päällä?
Edit: Olihan sen linkin takana olevassa artikkelissa maininta 12V/30W, lukaisin liian hätäisesti.

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 31, 2005, 15:46:00 ip kirjoittanut Lightfoot »

Guzzipeikko

• Vieras
Lämpöliivi
« Vastaus #10 : Lokakuu 31, 2005, 15:57:22 ip »
Lainaus
Lainaus
Lainaus
Ei tässä ole tarpeen opettaa ohmin lakia. Minä  muistaakseni kysyin virrankulutusta ja sinä vastasit 30/12 - siis ilman  yksiköitä, etkä kysymykseen. Mitenkä mahtaa muuten laturi suoriutua  tuosta 2,5A lisäkuormasta valot päällä?

No kun siellä sivulla missä tuo lämpöliivi esiteltiin sanottiin jotta  teho on 30 vattia ja jännite 12 volttia niin oletin sinun a, lukeneen  sen sivun b, ei ymmärtäneen siellä olevia suurreita. Lukemaan en ketään  ala opettamaan ja ymmärrysneuvoja ei netissä jaeta. Mitä laturin kykyyn  hoitaa 2,5 A lisäkuormaa niin autoni kilovattinen ei sitä edes huomaa,  guzzin 380 W ei siihen tukehdu, kännykän laturi ei siitä selviä vaika  kaikki valot huoneesta sammutettaisiin. Oikeasti se 30 vatin lisäkuorma  lataukselle voi kyllä olla aika kriittinen, joku vanhemman pikkulohkon  180 W laturi miinus ajovalot n. 50 W, taka ja mittarivalot ehkä 20 W ja  liivi niin jää 80 W moottorin elintoiminnoille. Tämä riittää kyllä  varmasti mutta jännite taitaa jäädä niin pieneksi ettei akulla mitään  mene. Ja muistin aikana nuo laturin tehot taitavat olla ilmoitettu  jolain reippaammilla kierroksilla joten tyjäkäynnin tuntumassa ei hyvä  heilu.
pekka
ps. jos jotain vertailupohjaa voisi antaa niin itsellä  kahvanlämmittimet 20/30/60 W ja ei noihin yksikään reissu tyssännyt, ei  kyllä muuhunkaan.
ps2 tarkistin juuri ja Haynesin kirja antaa 850 GT;lle juurikin tuon 180W, tosin sanoo myösChaging starts at 980 rpm.

Rauno

Lämpöliivi
« Vastaus #11 : Lokakuu 31, 2005, 16:13:06 ip »
Vähän asian vierestä, mulla on pyörässä 24Ah:n akku ja ajelen kesällä  paljon kärry perässä ja kärryssä on akkukäyttöinen kylmälaukku joka on  toiminnassa kun ajovalot ovat päällä eli aina ajaessa, hyvin on  virtaskat piisannu.
T:Rauno