Kirjoittaja Aihe: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?  (Luettu 13318 kertaa)

MViitasalo

  • Viestejä: 30
California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
« : Maaliskuu 21, 2016, 08:02:06 ap »
Onko tarjolla valmiita "Power Commander" tai vastaavan tyyppisiä kotikonstein asennettavia "lastuja", vaihtoehtoisesti penkittämisen avulla ECU:un ajettavia lisää vääntöä/tehoa tuottavia moottorinohjauskarttoja?

T. Matti
Guzzeilua jo vuodesta 2002 - eikä loppua näkyvissä!

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
« Vastaus #1 : Maaliskuu 21, 2016, 09:30:32 ap »
Enpä tiedä vaikka olisikin.
Hankaluutta asiassa saattaa tuottaa se että ko pyörässä on erilaisia ajomoodeja ja PowerCommanderin "säädöt" tulevat kokonaisuuden "päälle" ja siten jokaiseen moodiin vaikuttavaksi. Jos yhteen moodiin sopiikiin niin toinen voi siitä kärsiä. Toki silloin, jos ajaa vain yhdellä asetuksella aina, voi näinkin menetellä.

Epäilen että mitään valmista PC-säätöä on valmiina 1400:seen vaan laitteen asennuksen jälkeen aloitetaan penkittäminen ja säädetään sen mukaan "parhaat tehot" tai muuta haluttua.
Ahkera säätäjä pystyy myös ajamalla eli ns- "persdynolla" saamaan haluamiaan tuloksia tai ainakin sellaisia kun sattuu tulemaan.

Itse odottelisin hetkeä kun GuzziDiag "säätäjät ja kehittäjät" ovat saaneet IAW7SM-ECUn salat riittävästi purettua ja sen jälkeen voi säätää yhtä moottorinohjausmoodia halutuksi. Tai vaikka kahta.

Yleensä moottorinohjauksen tiedostojen purkamisen jälkeen alkaa melko pikaisesti ilmenemään erilaisia "karttoja" eli moottorinohjaustiedostoja harrastajien toimesta tiettyihin kokoonpanoihin. Useinhan säädön tarvetta aiheuttaa esimerkiksi äänenvaimentajien vaihto.

Henkilökohtaisesti olen ymmärtänyt että varsinaista vaimanpuutetta 1400:ssa ei ole mutta suurehkoa polttoaineenkulutusta on valiteltu useammalta taholta. Senkin asian hoitamiseen odottelisin GD:n kehitystä tälle moottorinohjaukselle.

Cali1400:sen moottorinohjaus on huomattavasti monimutkaisempi kokonaisuus kuin missään Guzzissa ennen: moottorinohjaus on kytköksissä myös jarrujärjestelmän kautta (luistonesto) ja eri moodeissa erilailla. Se saattaa aiheuttaa haasteita säädettävyyteen. Mutta todennäköistä ja helpointa on puuttua vain yhden moodin muokkaukseen (Veloce + luistonesto kytketty pois.)

Nimimerkki Camn seuraa saksalaiskeskusteluryhmiä ja joitakin englanninkielisiäkin. Sieltä tihkunee hiljalleen tietoa missä asian suhteen mennään. Itse käyn epäsäännöllisen säännöllisesti katsomassa mitä "tekniikkaa" on tullut tarjolle: http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
« Vastaus #2 : Maaliskuu 21, 2016, 16:40:01 ip »
Tuo nyt on jo niin tuore pyörä, ettei tarvitse itse persdynoilla. Vitos Commanderiin saa autotunen, joka säätää normaalissa ajossa. En oikein usko, että kukaan Californian tapauksessa käyttää kuin yhtä ajokarttaa, sitä tehokkainta. Vaaraa sutimiseen sateellakaan tuskin on. Noita omiakaan ohjelmia tuskin on optimoitu esim. kulutusnäkökohdista.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
« Vastaus #3 : Maaliskuu 21, 2016, 18:54:20 ip »
Gruppossa on parisenkymmentä Cali1400:sen omistajaa ja muutamaa heistä olen haastatellut. Useimmat ajavat Touring-asetuksella pääosin. Veloce on kuulemma hieman liian herkkätoiminen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
« Vastaus #4 : Maaliskuu 21, 2016, 20:08:12 ip »
Eli yhtä asetusta kuitenkin käyttävät. Commander siis toimisi hyvin.
Dynojetin sivut ei toki tunne Cali 1400:a, mutta jos sellainen Commanderin saa, niin en näkisi syytä olla kokeilematta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
« Vastaus #5 : Maaliskuu 22, 2016, 22:30:44 ip »
Nuo kaksi koulukuntaa ovat usein esillä. Suoraan ecua ohjelmoivat / lisälaitteilla operoivat. Molemmilla omat argumenttinsa.  Peter Lamparth ohjelmoi ecua suoraan.  Tässä hänen kotisivuiltaan vapaasti kääntäen: http://www.motoguzzi-center-lamparth.de/tuning%201.htm
"
7SM ecu:n (Ride by Wire) lukeminen, työstäminen ja uudelleen ohjelmoiminen (Cali 1400).  Sarjavalmisteisena Euro3 normin johdosta alapäästä ”heikennetty”.  Siellä missä on vähän tehoa, on myös vähän melua.  Asiaa voidaan parantaa työstämällä ruiskutus- ja sytytyskarttoja. Annamme arvoa pehmeälle kaasuun vastaavuudelle ja väännölle alakierroksilla. Samalla tulee useimmiten myös muutama hevosvoima lisää. Lisäväännön tuntee heti, lisätehon ei välttämättä.  Jokainen moottoripyörä optimoidaan jarrupenkissä ja kadulla yksilöllisesti.
"
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
« Vastaus #6 : Maaliskuu 22, 2016, 22:42:12 ip »
Voiko 1400:a jo ohjelmoida GD:lla?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
« Vastaus #7 : Maaliskuu 22, 2016, 23:14:55 ip »
Ei tietääkseni. Lamparthilla lienee "ensimmäisen vaiheen kalliimmat kaupalliset laitteet". Mutta työn alla ovat edelleen. Siinä on kai sellainen näkökohta myös että "jokamiehen" käytettävissä olevissa työkaluissa ei saisi olla ominaisuuksia, jotka ovat turvallisuusriski (ride by wire, abs, tcs).
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
« Vastaus #8 : Maaliskuu 22, 2016, 23:19:03 ip »
Niin just. Suzukien kartathan aukesivat joskus kanssa harrastetoiminnan kautta. Asiaa riittävällä kiinnostuksella ja tekniikalla varustetut veijarit purkivat bokseja ja sitten vielä koodin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
« Vastaus #9 : Maaliskuu 23, 2016, 09:54:27 ap »
Nämä uudemmat sulautetut ajonhallinta- ja moottorinohjausjärjestelmät ovat varsin kompleksisia kun kaikki vaikuttaa liki kaikkeen. Ajan kanssa nämäkin aukenevat jos mielenkiintoa riittää ja asia sallitaan. Kymmenen vuoden päästä nämäkin kapineet ovat jo tietoteknisesti antiikkia.....

Jo pelkästään se että saa käyttää GuzziDiagin perustoimintoa eli mahdollisuutta lukea vikalogit ja tehdä toimintotestaukset luon harrastajalle mahdollisuuden löytää omatoimisesti mahdoliset häiriöt ja viat. Vaikka ei niihin itse puuttuisikaan mutta korjaamolla homma helpottuu kun asiakas voi syvällä rintaäänella ilmoittaa että komponentti xx on viallinen. Korjaamolla toki katsotaan sama asia omilla tietotekniikkavehkeilla mutta homma käy nopeasti kun on saatu vihje mistä etsiä. Aika on rahaa.

Tai kotioloissa tehdä saman jos on taitoa ja työvälineitä.

Guzzidiagin jatko-osat eli Reader ja Writer ovat sitten jo ekstraa ja Readerilla voi syöttää muualta saatuja moottorinohjaustiedostoja ECU:un.

TunerPro yhdessä edellisten kanssa antaa vapaat kädet tehdä ja asentaa haluttuja tai itse muokattuja moottorinohjaustiedostoja omaan pyörään. Hyvä alku on kopioida Readerilla alkuperäistiedosto, muokata sitä TunerProlla ja asentaa Writerilla. Lisäksi jää backuppina koskematon alkuperäistiedosto tietokoneelle. Normaalisti uuden tiedoston voi syöttää ECU:lle 10.000 - 100.000 kertaa. Eli heti ei tarvitse pelätä muistipiirin "kulumista".

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
« Vastaus #10 : Maaliskuu 28, 2016, 20:34:29 ip »
Pöyhin nettiä aiheen tiimoilta ja ainakin yksi paja tarjoaa PowerCommanderia 1400 Caliin:
http://www.guzzitech.com/store/product/gt-rx-pc-v-at300-ecu-flash-tool/

Tässä lainausta ko. sivulta:
Lainaus
On the 1400, note that the “map” selections on the bike have nothing to do with fueling, and also note that the stock fuel system is NOT dynamic/adaptable like most assume it is. The maps are purely a power to the rear wheel limitation via traction control, in which we tweak these tables as well. If you want the most crisp throttle response, cooler running and significant POWER INCREASES, this is the only combo that will deliver.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
« Vastaus #11 : Maaliskuu 28, 2016, 20:41:45 ip »
Eli ajomoodit toimivat samalla tavalla kuin vakiona, kun ruiskutuskarttaa muutellaan. Ihan fiksu (ja edullisempi) ratkaisu.
Ihme, ettei tuota Commander pakettia löytynyt Dynojetin sivuilta valmiina.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
« Vastaus #12 : Maaliskuu 29, 2016, 09:57:55 ap »
Josko ymmärsin oikein niin eri ajomoodit syntyvät ajonhallintajärjestelmän kautta (luistonesto) eikä moottoritehoa vaihtelemalla. Käytännössä järjestelmä ei päästä takarenkaalle kuin kulloisenkin moodin säätämän tehomäärän.

Tämän vuoksi PowerCommanderin laitto ei häiritse mitään näistä toiminnoista vaan sen tuoma mahdollinen lisäteho on mukana kaikissa moodeissa mutta osittain rajoitetusti.

Oikeastaan jää kysymys siitä paljonko "veloce" eli sport-moodi leikkaa moottoritehoa vai onko silloin todella "kaikki pelissä"? Muut moodit leikkaavat joko tehoa ja/tai sen ilmenemistä eli tasoittavat moottorin luontaista toimintaa.

Tämä nyt opittu seikka, jos se pitää paikkansa, antaa myös jatkossa hyvän pohjan moottorinohjaustietojen muokkaamiselle kunhan ajan kanssa päästään 7SM ECU:un käsiksi GuzziDiagilla. Ei siis tarvitse muokata kuin yhtä kokonaisuutta eikä puuttua moodien toimintaan.

Oletan että kaikki lisä tulee nimenomaan veloce-moodiin ja muihin vaikutus on pienempi tai ei lainkaan vaikutusta.

Hinta kokonaisuudelle on on köyhän mielestä kova: toista tonnia ja asennustyöt päälle. Hinta koostuu merkittävältä osin noista laajakaistalambdoista.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
« Vastaus #13 : Maaliskuu 29, 2016, 10:06:35 ap »
Josko ymmärsin oikein niin eri ajomoodit syntyvät ajonhallintajärjestelmän kautta (luistonesto) eikä moottoritehoa vaihtelemalla. Käytännössä järjestelmä ei päästä takarenkaalle kuin kulloisenkin moodin säätämän tehomäärän.


Näinhä tuossa lontooksi sanotaan.
Kaikissa on tuon mukaan sama teho, mutta nukutetaan sutimisenestolla.
Kyllähän tuo aika arvokas paketti on. Mutta äkkiähän tuo touhutonni menee muuhunkin turhaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: California 1400:sen väännön ja tehon lisäys?
« Vastaus #14 : Maaliskuu 29, 2016, 21:49:39 ip »
Uteliaisuus iski ja kurkkasin miten itse ymmärrän nuo mainitut tarjottavat tuotteet…

1.   Tarjottavat nikaleet

PC-V / AT300 / Gt-Rx 5AM/7SM ECU Flash Tool = 3 eri nikaletta.
PC-V = Dynojet Power Commander V. Dynojetin perustuote. Muuttaa polttoaineen ruiskutusaikoja alkuperäisiin karttoihin nähden.
AT300 = Dynojet Autotune-300. Dynojetin perustuote.  Määrittelee miten paljon pottoaineen ruiskutusaikoja muutetaan (molemmille sylintereille erikseen, tässä tapauksessa laajakaistalambdat molemmissa pakkokäyrissä).
GT-Rx ECU Programmer. GuzziTech:in oma kapine, jolla voi lukea ECU:n alkuperäisen kartan talteen ja syöttää GuzziTech:in optimoiman kartan tilalle ECU:uun.  Uusi GuzziTech kartta sisältää ”lambda-off” -muutoksen niin, että ruiskutusaikoja voidaan muuttaa kaikilla kierroslukualueilla.  Lisäksi sytytyksen ajoituksissa muutoksia kylmäkäynnistykselle ja nakutuksen estoon. Mutta... Muinaisen DucatiDiag -tuotteen tapaan, ecukohtainen laite.  Pitää ostaa jokaista pyörää varten erikseen ja toimii vain sen kanssa.

2.   Mitä kerrotaan Cali 1400 mallista

Jos koetan kirjoittaa tekstin selkeäksi kotimaankieleksi, muotoilisin sen näin:

”Huomioi että “karttojen” valintakytkimellä pyörässä ei ole mitään tekemistä polttoaineensyötön kanssa. Huomioi myös, että alkuperäinen polttoainejärjestelmä ei ole dynaaminen/mukautuva kuten useimmat olettavat sen olevan.  Valintakytkimellä valittavat ”kartat” ovat puhtaasti takapyörän voiman rajoittamista luistoneston kautta.  Muokkaamme näitä taulukoita myös (luistonesto).”

Yllättävää että ”karttakytkin” ei vaikuttaisi ruiskutuskarttoihin.  No, olkoon niin.  Mutta tuo mukautuvuus, kyllähän järjestelmä mukautuu sen minkä se kapeakaistalambdalla kykenee.  Täytyyhän siellä olla itsesäätyvyyttä että uusimmat pakokaasunormit täytetään? Vai onko kapeakaistalambda tosiaan kuten usein väitetään: "kelvoton on/off -laite"? Melko usein tulee vastaan maininta että jos vaihtaa vaimentimet, pitää ajaa X kilometriä ennen kuin moottorinohjausjärjestelmä on mukautunut niihin (Cali 1400, uudet V7 mallit ja varmaan sit kans V9).
V11 - it defines you.