"Synteettiset ei pysy koneessa..." Miksi? Eikös viskositeetti ole sama eli liemen "paksuus"? Ei kai öljy sentäs pultteja löysytä?
Ilmiö itsellenikin hieman mysteerinen. Mutta monesti havaittu. Ilmiö on siis olemassa.
Arvelisin kuitenkin ilmiön sisältyvän öljyn tunkeumakykyyn. Synteettisellä se on tunnetusti parempi sen pidempien molekyyliketjujen vuoksi.
Myös tiivisteiden, jotka tiivistävät pyöriviä kohteita, sopeutuminen tietynlaiseen öljyyn voi kemialtaan erityyppisen öljyn tapauksessa aiheuttaa vuodon. Ts. tiivistemateriaali reagoi uuden öljytyypin kanssa poikkeavasti ja vuoto syntyy. Vuodot eivät yleensäkään ole runsaita mutta tippa silloin, pieni luraus tällöin voi ajaa pyörän omistajan heikot hermot tärviölle.
Tiivisteet myös vanhenevat ja kovettuvat. Uusi voiteluympäristo voi olla niille vain liian vaativa.
Tasotiivisteisiin en ole havainnut öljytyypin vaikuttavan.
Kun olen tehnyt vanhaan moottoriin/vaihteistoon/perään täyden remontin jossa kaikki tiivisteet uusitaan on sen jälkeen vuodon kannalta yhdentekevää mitä öljyä sisään laitetaan.
Nuukana olen käyttänyt aina halvimpia mineraaliöljyjä jotka täyttävät kohteeseen vaaditun minimitason. En ole havainnut että ylilaadusta olisi muuta etua kuin ohuempi lompsa.
En ole kokenut että ajoneuvoni olisivat heikompikuntoisia kuin muiden ajoneuvot. Kokemus voi tosin olla varsin yksipuolinen.....
Öljytietoa:
http://teboildiamond.fi/voiteluainesuositus.phpÖljyhistoriaa:
http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/tayssynteettista-vai-ei