Kirjoittaja Aihe: Calin öljynvaihto ?  (Luettu 6379 kertaa)

Matias

Calin öljynvaihto ?
« : Maaliskuu 14, 2016, 10:43:29 ap »
Taas tumpelo kyseelee.. onnistuuko calin öljyn/suod. vaihto pelkän keskituen varassa vai pitäskö pyörä saaha ylemmäs ?

TunturiTT

Vs: Calin öljynvaihto ?
« Vastaus #1 : Maaliskuu 14, 2016, 10:52:43 ap »
Onnistuu. Helpompi jopa vaihtaa sivutuella, kone on silloin kallellaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

I.H.

« Vastaus #2 : Maaliskuu 14, 2016, 11:45:19 ap »
Itse vaihdan keskituella, koska silloin pääsee molemmilta puolilta yhtä helposti öljypohjan ruuveihin käsiksi ja vanhat öljyt valuu paremmin ulos, kun pyörä on suorassa.  8)
Titaniumin kuski

motomatti

« Vastaus #3 : Maaliskuu 14, 2016, 11:54:24 ap »
Tyhjennys keskituella lievässä ylämäessä niin tulee tyhjemmäksi. Irrotus juurikin niinkuin TTT ilmoitti. Muista että keskellä öljypohjaa on neljä M6-ruuvia.

Öljypohjan tiiviste on monikertakäyttöinen jos se on asennettu oikein: kuiva puoli öljypohjaan ja vaseliinilla silattu moottoriin päin. Tiiviste tarttuu öljypohjaan mutta ei lohkoon. Kuitenkin uusi tiiviste on hyvä olla aina varalla.

Monet käyttävät letkusidettä varmistaakseen mielenrauhan ja öljynsuodattimen kiinnipysymisen. Suodatin voi olla pidempikin 80-luvun lopun jälkeisissä malleissa kuin ohjekirjan antama matala mallinumero kertoo. Kuitenkin venttiilillä varustettu malli. Yleinen käytäntö on että yksi suodatin, kaksi öljynvaihtoa. Eli pyörämallista riippuen 10.000 - 20.000 km samalla filtterillä.

Tulikin taas takautumana päähän että on suuri ero siinä paljonko "keskipakopuhdistimessa" on törkyä verrattuna versioon ilman patruunasuodatinta siihen jos sellainen on. Puhdistin syksypuolella kahden filtterillisen ja yhden filtterittömän moottorin kampiakselin kiertokangenkaulan reiän: filtterittömässä puolillaan törkyä (enempää ei voi kertyäkään koska voitelureiät ovat juuri puolivälissä akselia), toisessa filtteriverisiossa vain neljänneksen verran ja siinä viimeisessä oli siinäkin muutama kymmenen grammaa saastaa. Ei tarttunut erityisemmin magneettiin mutta liuotettuna ohenteeseen oli joukossa myös rautasilppua. Nokea, tiivisteainejäämiä, alumiinia ja ripaus rautaa oli kaulan sisältö.

Olen kuullut että jotkut ovat puhdistaneet kaulan kanavan öljypohjan kautta mutta miten lienee: onko saatu vain söhnä liikkeelle uudelleen? Kampiakseli irrotettuna on parempi tehdä se puhdistus ja varmentua näin että ensimmäisinä olevat kiertokangen laakerit eivät saa törkyä pintaansa. Kaulan tyhjennysproppu on kiertokankien kaulan etupäässä.

egon

« Vastaus #4 : Maaliskuu 15, 2016, 07:48:17 ap »
Juu, olen putsannut GT 850:n trapin alakautta. Pyörä kyljelleen, kiertokankien laakerit auki ja tippakannulla bensiiniä voitelureikien kautta trappiin. Kun möhnä alkaa osoittaa pehmenemisen merkkejä, niin kuparilangasta taivutetulla vispilällä sitten sisäistä raaputusta, niin sieltä alkaa valua hitulaa sisään pumpatun bensiinin mukana. Alkuliotus otti hiukan aikaa, mutta kun prosessi pääsee alkuun, niin aika nopsasti sieltä valui ylimääräinen moska pois. Metallilangalla tuntuu puhdas pohja ihan selvästi. Minun tapauksessani voitelukanavat olivat jo lähes tukossa, joten kk. laakerit olivat pahasti kärsineet ja ne pantiin uusiksi. Putsauksen jälkeen ajoin pyörällä monet vuodet ja se toimi normaalin hyvin.  Aterian välin verran taisi mennä koko hommassa.

Millen trappia tutkin lankakoukulla jossain 250 k:n kohdalla eikä siellä tuntunut olevan juurikaan mitään enkä ole siihen sitten uudelleen kajonnut, vaikka tiedetään tarinoita että trappi olisi tukkeutunut jolliain myös suodattimellisessa mallissa. Ehkä tuo asia riippuu paljon myös huollon aktiivisuudesta. Itte olen vaihtanut putsarin vain keväthuollon yhteydessä ja samalla pessyt öljypohjan sisäpuolen puhtaaksi. Öljypohja on kyllä joskus ollut niin kaamean törkyisen näköinen että HUH.  Talviset kondenssivedet siellä tietenkin on sekoittuneet öljyyn ja tehneet mahdottoman liisterin moottorin lattialle. Seassa voi tietenkin olla aina hiukan metallia ja palojäämiä. 

Matias

« Vastaus #5 : Maaliskuu 29, 2016, 12:15:17 ip »
Minä vaan jaksan kysellä tyhymiä, ensin irti monta öljypohjaa kiertävää ruuvia, lähteekö sitte öp irti ja sitte ne m6 ruuvit vai onko ne näkyvillä samanaikasesti niitten öp kietäviä ruuvin kanssa, pässekö suod. käs vasta em toim.pit jälkeen.  ( Elkää hermostuko ).

egon

« Vastaus #6 : Maaliskuu 29, 2016, 12:20:54 ip »
Juu, M6 ruuvit kanssa auki öp:n pohjasta niin laskeutuu koko lattia sitten irti. Suodattimen jalka on ölypohjan sisällä. Noteeraa tiivisteet.

motomatti

« Vastaus #7 : Maaliskuu 29, 2016, 12:29:26 ip »
Matiakselle noin ohjeeksi että korjaamokäsikirja, vaikka vieraallakin kielellä, on hyvä hankinta eikä maksa mitään. Tässä yksi hyvä hankintapaikka joka haluaa korkeintaan lahjoituksen eikä latauksen mukana tule tarjouksia, ihmeohjelmia tai viruksia: http://guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm

TunturiTT

« Vastaus #8 : Maaliskuu 29, 2016, 12:51:04 ip »
Guzzissa on onneksi niin vähän osasia, että kun on kerran perusjutut tehnyt, niin muistaa kyllä seuraavalla kerralla ilman muistiinpanoja.

I.H.

« Vastaus #9 : Maaliskuu 29, 2016, 18:29:50 ip »
Huom ! nuo M6 ruuvit ovat keskellä öljypohjaa   8)
Titaniumin kuski

motomatti

« Vastaus #10 : Maaliskuu 29, 2016, 18:33:47 ip »
Lainaus
kun on kerran perusjutut tehnyt, niin muistaa kyllä seuraavalla kerralla ilman muistiinpanoja.

Varmaan niinkin. Mutta miksi on niin paljon suteen remontoituja ja säädettyjä Guzzeja?
Kyllä korjaamokirja on siinä suhteessa ylivoimainen: oikeat työtavat kerrasta, samoin momentit ja määrät sekä oppii ymmärtämään laitteen rakennetta syvällisemmin.

TunturiTT

« Vastaus #11 : Maaliskuu 29, 2016, 19:50:47 ip »
Ehkäpä itse sitten omaksun näitä teknisiä juttuja jotenkin keskivertoa paremmin, kun ei tarvitse joka välissä tukeutua opuksiin. Nämä Guzzit ovat kuitenkin todella yksinkertaisia huoltaa.

Matias

« Vastaus #12 : Maaliskuu 29, 2016, 19:57:42 ip »
Kiitos taas kerran ohjeista ehkäpä näillä tiedoilla oljynvaihto onnistuu minultakin.

motomatti

« Vastaus #13 : Maaliskuu 29, 2016, 20:33:09 ip »
Vaikka ikäni olen tehnyt hommia erilaisten moottorien ja koneiden kanssa niin aina on ohjekirja ulottuvilla ja sen mukaan teen pääasiassa paitsi jos olen keksinyt paremman tavan. Ei tule herkästi virheitä ja jotain jää mieleenkin.

Se että olen suurimman osan elämästäni duunannut lentokoneita ja niissä hommissa ei mitään tehdä muistin varassa vaikka muistaisikin vaan joka homma katsotaan kirjasta ja teon jälkeen kuitataan tehdyksi on varmaan myös vaikuttanut.
Ei tarvitse muistella mitään ja voi olla varma oikeellisuudesta kun tekee ohjeen mukaan. Toissatalven Horex-projektikin meni kirjan mukaan ja hyvä tuli vaikka ennen alkua en ollut edes nähnyt kyseistä laitetta. Työn teettäjä kyllä ihmetteli kun tietokoneesta katselin tietoja ja googlella käänsin saksasta suomeksi. Silti piti välillä käyttää omaa järkeä. Vähän.

TunturiTT

« Vastaus #14 : Maaliskuu 29, 2016, 22:20:14 ip »
No nämä moottoripyörähuollot ovat kyllä hyvin rinnastettavissa lentokoneisiin. Kukaan ei tule Guzzilla kilometristä tonttiin, jos öljyä sattuu vaihdossa desi pari liikaa tai liian vähän.