Kirjoittaja Aihe: Venttiilikoneiston kasaaminen, vinkki  (Luettu 2966 kertaa)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Venttiilikoneiston kasaaminen, vinkki
« : Maaliskuu 12, 2016, 21:30:07 ip »
Monta kertaa olen purkanut ja kasannut keinuvipusysteemit ja joka halvatun kerta kiroillut niiden keinuvipujen akseleiden paikalleenlaittamista.
Tänään oivalsin miten homma on paljon helpompaa.

Jos ottaa tankin veks, näkee ylhäältä päin, mikä kanittaa (messinkiprikka, jousi, teräsprikka) ja sen voi pienellä meisselillä tai muulla siirtää kohdalleen.

Jos ei ota tankkia veks, pitää arpoa ja mennä näppituntumalla ja turata puoli tuntia per akseli, jos ei osu kivasti kohdalleen.

Mielessä kävi jopa sellainen, että olisipa kiva jos olisi kartiomainen kohdistustuurna, jonka voisi työntää siihen akselin reikään ja joka keskittäisi kaikki nuo kilkuttimet. Tuurnan poisvedon jälkeen voisi sitten tuupata akselin paikalleen. Vaan kun ei ollut moista tuurnaa, piti pärjätä ilman.

Ei mulla tällä kertaa tän ihmeempiä.

MotoJussi & California 562

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: Venttiilikoneiston kasaaminen, vinkki
« Vastaus #1 : Maaliskuu 12, 2016, 22:40:40 ip »
Joku muukin on ehkä taistellut saman asian kanssa?  ::)
2002 Atlantic 500
2004 B750

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Venttiilikoneiston kasaaminen, vinkki
« Vastaus #2 : Maaliskuu 12, 2016, 22:56:01 ip »
Varmaan tuo välysholkkisysteemi estää ainakin keinuvivun mahdollisen päittäisliikkeen ja siitä syntyvän kalkutuksen.

Olen varmaan näppärämpisormisempi kuin Jussi koska en ole noiden prikkojen ja jousten kanssa juurikaan turannut. Laitan akselin alhaalta päin työntämällä ja kun se tökkää alempaan prikkaan niin, tosiaan, ruuvarilla pieni asennonkorjaus ja eka prikka on ohitettu. Sama jouselle ja ylemmälle prikalle. Tankin otan toki aina pois vanhemmasta kalustosta. Näistä uudemmista se on sen verran työläämpää että jätän paikalleen. Ei tarvitse avaimen paljon lipsahtaa kun tankissa on ikävän näköinen naarmu. Pala kerninnahkaa ja muutama magneettilätkä on hyvä suoja.

Yhdessä koneessa, mikä käsiini sattui, oli keinuvipuakselin lukitukseksi laitettu liian pitkä ruuvi ja vielä liiman kanssa. Oli aika ikävän näköinen akseli ja laakeri: välystä toista milliä kun ei öljykanava ole enää auki koska pitkä ruuvi tukkii sen. Liimalla vielä varmistettu. Todennäköinen syy on ollut että alkuperäinen lyhyt ruuvi oli kadonnut tai siitä oli väännetty kuusiosta kulmat. Kuten usein näkee.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Venttiilikoneiston kasaaminen, vinkki
« Vastaus #3 : Maaliskuu 13, 2016, 01:13:37 ap »
Äkkiähän tuollaisen paikalleenasetinkartion sorvaisi..
Hyvä pyörä, parempi mieli.