Kirjoittaja Aihe: Vierestä, hienomekaniikkaa  (Luettu 7940 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vierestä, hienomekaniikkaa
« : Maaliskuu 12, 2016, 19:20:18 ip »
Nyt oli ja hieman jatkuu ompelukoneiden asennus viikko.
Pyöriin liittyy vain siltä osin että 1400 Cali kuulostaa lähelle vastaavalta.
Ostin ja huolsin itselleni Sveitsiläinen Bernina Sport (!)801 koneen-1974 ja erittäin hyväksi tuli todettua.
Ja eikös kuultuaan pikku vinkkinä pari ex-tyttöystävää kertomaan omista muovisista nyky onnettomuuksistaan.
Tuli toistaiseksi lähinnä huollokunnostettua pari Huqsvarnaa, -61 Automatic, -70 Zig-Zag ja n-55 kirpparilta 25e mukaan tarttunut Elna Supermatic.
Siis onhan noi kokometalliset vanhemmat masiinat niin hienosti tehty, että ei istu yhtään nykyiseen kierrätysmaailmaan.
Mitään varsinaista vikaa ei noissa tullut vastaan.
Voiteluaineet kuivuneet, liuotusta ja uusiksi voitelua.
Aseöljy on mielestäni valttia näissäkin, jokainen noista kehrää nyt.
Mutta toi tekniikka, kyllä tehtiin hyvää laatua.
Ajalta jolloin vain parasta mitä osattiin..
Noi kestää oikeasti äidiltä tyttären tyttärille jos joku viitsisi huoltaa välillä.
Kuvassa nätti Husqvarna Automatic 21E mikä taatusti yllättää yhden ompeliattaren.


« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 10, 2016, 13:08:12 ip kirjoittanut GuzGuz »

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Vierestä, hienomekaniikkaa
« Vastaus #1 : Maaliskuu 12, 2016, 20:56:44 ip »
Mulla olis erään nahkavaatetehtaan entinen teollisuusompelukone. Ostin konkurssihuutokaupasta. Halvalla. Satuloiden päällisiä olen sillä tehnyt ja ajovarusteita korjaillut. On vain pirun hätäinen laite: suoraa saumaa menee kuin satasen sprintteri mutta hitaat kaarteet ja kulmat ei oikein onnistu kun on niin nopea. Voiko sille tehdä mitään? Polkimesta kun hiemankin painaa niin kyllä tikkiä syntyy! Mutta kuski ei pysy mukana. Urakkakone.
Valmistettu Espanjassa, kokometallia ja varmaan vanha. Merkkiä en juuri nyt muista. Kaikin puolin kunnossa mutta nyt seissyt koskemattomana yli viisi vuotta. Öljysilmässä näkyy öljyä.

Pöydän alapinnalla on elektroniikkaa ja laite joka synkronoi jotain. Jos sen johto ei ole kiinni niin homma ei skulaa. Sillä olisi taas tarvetta kun pitäisi pari satulaa verhoilla ja rytkyjä korjailla.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Vierestä, hienomekaniikkaa
« Vastaus #2 : Maaliskuu 12, 2016, 21:53:26 ip »
Mulla on myös vanha teollisuus Dyrkopp jolla tuli purjeita jms ommeltua.
Jostain 5-60 luvun vaihteesta arvelisin.
Joku on modannut siihen mielestäni ihan ylimitoitetun moottorin.
Pohjaan jos erehtyi polkaisemaan, niin ommeltava loppui äkkiä.
Pultti rajoittamaan poljinta nyt hillitsee, toimivampi parannus olisi kyllä vaihtaa välitykset.
Koneen kunniaksi täytyy todeta että hätäisyydestä ei mitenkään pahastu, tikin tekee.

Välityksien muutos pitäisi käydä helposti yleisesti noissa.
Vanhoissa ompelukoneissa tuskin on yhtä voitelusäiliötä, sen sijaan pieniä reikiä ympäriinsä joihin kannattaa ruiskaista.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Vierestä, hienomekaniikkaa
« Vastaus #3 : Maaliskuu 12, 2016, 23:12:41 ip »
Tässä mun vehkeessä on kiertovoitelu ja sen entinen käyttäjätär vannotti että laitteen rungon sisällä olevan säiliön silmässä on öljyn näyttävä.
Pitääkin ruveta katselemaan moottoriin hidastinta. Vahinko on että on 220-kone niin taajuusmuuttaja ei käy. Jonkinlainen säätö siihen kuitenkin tarvittaisi. Pitänee tutkia että saako jotain välitystä muutettua. Mun käytössä mateluvauhti riittäisi: muutama tikki sekunnissa olisi ok. En edes tiedä mikä on laiteen vetotapa. Oston jälkeen kapinetta hieman pienensin kun sen pöytä oli hehtaarikokoa: irrottelin reunalistat ja leikkasin pöydän noin metrin mittaiseksi ja 60 cm leveäksi ja laitoin listat takaisin. Jotain pinnoitettua kuitulevyä on pöydän materiaali. Laitteessa ei ole vapaavartta että voisi lahkeita ym paikata helpommin vaan pitää ensin purkaa.

Pieni juttu muistui mieleen: taannoisessa työpaikassani oli luotiliiviompelimon rouvat sairastuneet porukalla ja toimitukset pyrkivät viivästymään. Meikäläinen ilmoitti että osaan jollakin lailla ommella koneella. Pomo laittoi yhden naisista neuvomaan mitä tikkejä ja mihinkä ja alkoi kevlarliiviä pukata. Ne koneet tekivät vaikka tikin sekunnissa ja poljin pohjassa meni sitten varsin vilkkaan nekin.
 
Hattua nostan ompelimon naisille sillä homma ei ole ensinkään yksinkertaista ja sitä piti painaa urakalla. Monet olivatkin Nanson entisiä kalsariompeiljoita. Aramidikuitu ei onneksi ole erityisen allergisoivaa vaikka sitä hengitysilmassa olikin. Leikkurilla työskentely oli paljon tylsempää.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Vierestä, hienomekaniikkaa
« Vastaus #4 : Maaliskuu 12, 2016, 23:35:06 ip »
Jos on oikosulkumoottori (ei hiiliä) ja iso kondensaattori niin voidaan muuttaa
invertteriohjaukseen. Laita lisätietoja niin ratkaistaan ongelma.


motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Vierestä, hienomekaniikkaa
« Vastaus #5 : Maaliskuu 13, 2016, 00:05:35 ap »
Iso konkka pötköttää pöydän alla. Alumiininen lieriö ja samaa kokoa GT-Guzzin sytytyspuolan kanssa.
Kunhan käyn tallilla niin otan kuvia. Tämä päivä meni pilkkireissulla vaikka aamulla arvoin olisiko tallilla ollut hauskempaa jyrsiä alumiiniä. Huomenna on kalaa ruokana.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Vierestä, hienomekaniikkaa
« Vastaus #6 : Maaliskuu 13, 2016, 01:00:00 ap »
Jos on iso konkka pöydän alla tai jossain moottorin kyljessä, tarkoittaa se sitä että 3-vaiheoikosulkumoottori (380V) on muutettu 1-vaiheella (220V) toimivaksi. Ärhäkkyyttä voi lieventää vaihtamalla moottorin hihnapyörää pienemmälle halkaisijalle ja tarkistaa ettei vetohihna ole tolkuttoman kireällä, moottorin asentoa kun voi säätää. Esim. Tampereella on ainakin kaksi firmaa, Rimtek Oy ja Scantima Maskin Oy, joista näihin kysymyksiin jotka liittyvät teollisuuompelukoneisiin, voi saada apua. Kotiompelukoneet ovat aina enemmän tai vähemmän "leluja", vanhat metallisen toki parempia kuin nykyiset muoviset.
Titaniumin kuski

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Vierestä, hienomekaniikkaa
« Vastaus #7 : Maaliskuu 13, 2016, 01:04:44 ap »
Vanhojen Singereitten keräily on hip Amerikassa. Erityisesti mallit 222 ja 221 saavuttavat tähtitieteellisiä hintoja. Kannattaa tsuumaa eBayn tarjonta ja jos jostain Suomessa löytyy, niin ottakaa talteen, koska noissa on aina pieni tilin paikka. Itse ostin muutama aika sitten Singer 431G:n ja ajattelin pistää sen myyntiin lähiaikoina. Ajattelin pyytää 431 dollaria.

Suutarinkone Singer 29 on myös ostolistalla, mutta niissä hinnat ovat tori.fi:ssä karanneet järjettömyyksiin. Lisäksi hankin vielä Singer 45:n.

Vanhempia eli yleensä mustia koneita putsatessa kannattaa tarkistaa onko pinnassa sellakkaa, koska se ei oikein pidä kovista aineista.  

Tuossa on edullinen moottori tarvitsevalle: http://www.tori.fi/kanta-hame/Sahkomoottori_Yksivaihe_230_V___50_Hz__1_2_Hp_25256286.htm?sa=1

Teollisuuskoneet ovat tehokkaita, mutta amatöörille riittää poljettavakin. Siliterikoneella ei edes tarvitse päästä lujaa, kun sillä ajetaan eri suuntiin esim. saapaksen paikkauksessa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vierestä, hienomekaniikkaa
« Vastaus #8 : Maaliskuu 13, 2016, 01:06:52 ap »
Paria ompelukonetta olen joutunut käyttöhuoltamaan. Vaikka ovat lähes täysin mekaanisia laitteita, ne voivat keksiä mielenkiintoisia vikoja. Eräskin kone ryhtyi tikkaamaan omaan tahtiinsa, vaikkei mitään vikaa ollut..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Vierestä, hienomekaniikkaa
« Vastaus #9 : Maaliskuu 13, 2016, 01:10:34 ap »
Paria ompelukonetta olen joutunut käyttöhuoltamaan. Vaikka ovat lähes täysin mekaanisia laitteita, ne voivat keksiä mielenkiintoisia vikoja. Eräskin kone ryhtyi tikkaamaan omaan tahtiinsa, vaikkei mitään vikaa ollut..

Yleensä tuollainen vika johtuu jalkapolkimen väsyneestä konkasta. Vaihtamalla tai poistamalla yleensä paranee.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vierestä, hienomekaniikkaa
« Vastaus #10 : Maaliskuu 13, 2016, 01:18:53 ap »
Ei ollut siellä päässä vika, vaan puhtaasti mekaaninen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: Vierestä, hienomekaniikkaa
« Vastaus #11 : Maaliskuu 13, 2016, 01:53:03 ap »
 Mulla on mökillä Pfaff, hihnavetoinen, poljettava... mutsin ja mummon vanha, ehkä 1930 -luvulta....

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: Vierestä, hienomekaniikkaa
« Vastaus #12 : Maaliskuu 13, 2016, 01:58:59 ap »
..... ja jos mä olin pihalla Viitalan  eläkkeestä niin tästä ompelukonejutusta ajatus rullaa.... just like Fiat man.... :)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Vierestä, hienomekaniikkaa
« Vastaus #13 : Maaliskuu 13, 2016, 12:12:30 ip »
Ajokausi tulossa.
Vanha -50 luvun Elna näytti kykynsä ja neuloin sillä paksujen nahkahousujeni rispottavia saumoja uusiksi.
Teetettynä tuskin koneen hinnalla olisi onnistunut.
..Just like a virgin, en ennen nahkaa kuin käsipelillä, siis ommellut..
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 13, 2016, 13:41:37 ip kirjoittanut GuzGuz »

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Vierestä, hienomekaniikkaa
« Vastaus #14 : Maaliskuu 20, 2016, 19:26:31 ip »
Sen jatkui vielä ompelukonehurahdus, että tuli ostettua Japanilainen Janome 66-vuodelta (ja Singer 319K ilmeisesti 60-luvun vaihteesta, ei vielä pöydälle asti ehtinyt).
Ihan kauniimpia koneita, pikkuviat osoittautui lähinnä säätöhommiksi ja on niin ultraharvinainen varsinkin tuo Janome että saatan päätyä ehdottamaan tehtaan museoon.
Kun korjatessa/huoltaessa katselee tuota rakennetta, niin kaikki henkii laatua.
Ei yhtään osaa löydy joka olisi jotenkin oikaisten tehty, akseleissa vastapainot ja ihan kaikki on mahdollista hienosäätää.
Muoviankin tosin löysin, pakin painonuppi.
Painoa hulppeat 22kg kertoo kanssa ettei ihan kevyttä levitettä oltu kasaamassa.
Edellinen huoltamani oli 90-luvun Singer, ero on kuin Trabantin ja Mersun.
Mutta tuossa hevimetallisessa kaikki onkin lainattu teollisuuskäyttöön tarkoitetusta.
Tässä aiheessa halusin tuoda julki että samaan hintaan kuin vaikka uuden rimpulan saa kaupasta, niin huippulaadukasta vanhempaa.
Huoltoa todennäköisesti kaipaavat ja säätämistä, mutta työkaluina hieman toista kun muovirattaalliset.
Mallit joihon ei saa esim neuloja enään on mannaa hinnoille, neulat on kuitenkin ylipitkistä lyhennettävissä helposti.

Puoliksi purettu Cali odottaa nyt hetken, mutta siihen sitten kun saa nämä hurahdukset käsistä.
Laadukkasta sielläkin suurin osa, pikkuviat ei ole ehkäisseet reissuja.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 27, 2016, 09:57:16 ap kirjoittanut GuzGuz »