Kirjoittaja Aihe: Onko Guzzi-ukoilla myös Italo-autoja?  (Luettu 21818 kertaa)

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
Vs: Onko Guzzi-ukoilla myös Italo-autoja?
« Vastaus #15 : Maaliskuu 13, 2016, 00:32:01 ap »
Minullekin autot olleet täysin käyttöesineitä. Pitää vain päästä paikasta toiseen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Onko Guzzi-ukoilla myös Italo-autoja?
« Vastaus #16 : Maaliskuu 13, 2016, 01:04:23 ap »
Itsellä ei ole ollut yhtään italialaista autoa. Vaimon edellinen oli Stilo. Varsin hyvä auto ajaa ja muuten, paitsi sähköiltään. Valitettavasti sähköviat olivat syy 2002 vuotisen auton vaihtoon. Saksalaisia ollut autot muuten.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
Vs: Onko Guzzi-ukoilla myös Italo-autoja?
« Vastaus #17 : Maaliskuu 13, 2016, 01:24:48 ap »
 Stilo 1.4 vm 2004 farkku oli hyvä auto.Kulutti vähän ja oli mukava ajaa. Puoliso ajoi Alfansa toisen auton perään ja korjaamolle ja sitten viikon päästä minun Stilon ajovirheen vuoksi lunastukseen. Ostin sitten 1.6 Stilo farkun.Täysi paska.  Useasti jätti tielle. Ei löydetty vikaa vaikka kuinka etsittiin. Edes sähköjohtosarjan vaihto ei auttanut.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Onko Guzzi-ukoilla myös Italo-autoja?
« Vastaus #18 : Maaliskuu 13, 2016, 08:32:13 ap »
Itse tykkäsin kovasti Stilon ajettavuudesta ja dynamiikasta. Vaikka oli vain 1,2 litrainen, niiniin siinä oli sitä jotain.
Sivu ikkuna aukesi kun avasi lukot, pyyhkijät toimivat oman mielensä mukaan jne.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Onko Guzzi-ukoilla myös Italo-autoja?
« Vastaus #19 : Maaliskuu 13, 2016, 09:00:46 ap »
Italo-autojen sähköistä puhutaan paljon mutta itsellä on ollut hyvä tuuri tai sitten Alfa ja Lancia on niiltä osin paremmin tehtyjä. Dedrani olivat ´90- ja ´92 mallisia ja nehän olivat jo täyssähköistettyjä kun vastaavissa saksalaisissa oli häthätää sähkövalot. Niissä ilmeni ropaamista vain takaluukkuun ja kuskinoveen menevissä johtonipuissa, jotka murtuessaan ja katkeillessaan aiheuttivat erilaisia Milano By Night -juttuja.
Molemmat Alfani olivat sen verran tuoreita ettei niissä ollut mitään ihmeitä. Olivat oikeasti hyviä autoja. Thesis ei pidä Suomen talvesta läheskään niin paljon kuin Alfat. Noiden kovien pakkasten aikaan aamulla töihin lähtiessä mittaristossa paloi ohjaustehostimen ja vaihteiston symbolit. Ohjaustehostin parani öjynvaihdolla ja vaihteiston sekventaalipuoli oli alkuun pois pelistä mutta vaihteiston lämmetessä sekin palasi ruotuun. Lisäksi sähköisen käsijarruna valo paloi ja myös esp:n valo paloi. Sähköisen käsijarruyn automatiikka oli pois pelistä ja esp:n toimivuutta en kokeillut.
Kyllä, minussa on italo-autofriikin vikaa. Haavelistalla on käyttöautoksi Fiat Croma 200-heppaisella riisselillä ja harrastepuolella noin ´00-mallinen Quattroporte sekä Kappa Coupe.
Käytetyissä italo-autoissa on omien kokemuksieni mukaan hinta/laatu-suhde kohdallaan. Samaa kertovat ranskalaisista. Kun ostin aikanaan Alfa 147:n niin samanikäinen, samantehoinen ja yhtä vähän ajettu Golf olisi maksanut miltei tuplat. Ei mitään järkeä. Raharötköillä ei tietty näitä ongelmia ole.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Onko Guzzi-ukoilla myös Italo-autoja?
« Vastaus #20 : Maaliskuu 13, 2016, 10:25:40 ap »
Ranskalaisissa on aina huvittanut kun ovat "niin ongelmaisia".
Suomeksi se tarkoittaa että niitä saa erittäin edullisesti.
Ihan ensimmäinen oma autoni oli Peugeot 404, maksoi huimat 700mk 70-luvulla.
Muutama Rellu ollut, 6:n ostin 450markalla 80-luvulla ja käytiin ongelmitta pari kertaa etelä-euroopassa.
Tippa-rellu oli hauska peli, vaihdon kaverin kanssa kameraan ja pelasi n4 vuotta ihan ok.
Sitten alkoi Sitikka era.
Ensin GS, oli mukava mutta ruostui pahasti.
BX:iä mulla oli kolme peräkkäin, farkkuja, yksi pakuksi rekisteröity.
Mukavia kaikin puolin ja ruosteettomia muuten, mutta hydrauliputket ei tykänneet suolauksista.
Zantia oli todella hyvä auto, farmari sekin.
Ostin 2100e 110.000 ajettuna kun jarrut oli kuulemma finaalissa, korjaantuivat jo kotimatkalla, seistyään pitkään oli levyissä ruostetta joka ravisutti jonkun aikaa.
Ajoin sillä ongelmitta 6v.
Nykyisin C5 -03, farmari tietysti. 3000e 128.000 ajettuna ostin olisko neljä vuotta sitten. Hyvin pelannut, mitä nyt Sitikalle tyypillistä pikku vikaa sähköpuolella.
Takaluukun lasi ei aukea sähköisesti, vakionopeussäädin oli poissa pelistä jo ostaessani ja no, siinä ne taitaa ollakin.
208.000 kohdalla olisi riittänyt kytkimeen painelaakerin vaihto, mutta paikallinen velho uusi koko paketin ja vaihtoi samalla jakopään hihnan, vesipumpun ja uusittiin samalla kardaanin stefat ja haitarikumit.
850e osineen. Itse vaihdellut levyt, paloja jarruihin ja perushuollot. Laakereita pyöriin on pari vaihdettu, kannattaa laittaa laadukasta kun eivät paljon kustanna.
Hyvä, tilava auto ja hyvässä kunnossa.
Syrjähyppyjä oli Honda Civic jota sai hitsata kasaan joka vuosi, teknisesti pelasi hyllä huolettomasti.
Pahin pommi taloudellisesti oli BMW E39 525 TDS Touring kaikilla herkuilla, hieno auto mutta jatkuvat ruiskuongelmat tuli kalliiksi ja riesa lainata autoa ystäviltä kun omani oli korjaamolla.




MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Onko Guzzi-ukoilla myös Italo-autoja?
« Vastaus #21 : Maaliskuu 13, 2016, 11:21:06 ap »

No... Fiatit oli niitä helpommin saatavilla olevia autoja -60 ja 70 luvulla.  Hankkijan syytä kait ?  Pompan nappeja, Fiat 133 ja sellainen erikoisempi Fiat 850 Coupe ennen seuraavia 127 ja Uno 55 malleja. Hyvin ruostui kaikki ja remonttiakin tehtiin jopa lumihangessa.
Hondaa, Toyotaa, Nissania, Mersua, Vokkkareita ja nyt perättäin neljä Citikkaa ja toisena CR-V.
Usko ranskalaiseen on säilynyt..
Ja eka Auto Datsun Bluebird 1300 - 66... ruostui yöllä enemmän kuin päivällä ehti korjata  ;D
Mr
 
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Onko Guzzi-ukoilla myös Italo-autoja?
« Vastaus #22 : Maaliskuu 13, 2016, 16:19:12 ip »
Italialaiseen (tai johonkin muuhun) voisin sortua, ranskalaiseen en koske pitkällä kepilläkään.

Minulla taasen on ollut 3 viimeistä vain ranskalaisia ja samaa merkkiä kaikki C5:sia ja jokainen on liikkunut paikasta A paikkaan B ja jopa kotiakin
on tuonut aina, milloin nilkuten milloin yskien mutta kotia kumminkin. Jokaiseen on tullut se 300 tuhatta mittariin kunnes on lähtenyt kierrätykseen
ilman pahempia vikoja ainut totaali susi on vasen etupää ainaskin minulla. Laakerit kestää sen 100 tuhatta ja samaten jarrusatulan saa joka kevät
fiksata mutta mikä siinä on kun niitä ongelmia ei ole oikialla puolella. Nykyisessä autossa on 200 tuhatta mittarissa ja vasen laakeri on vaihdettu kaksi kertaa ja oikia puoli on orginaali.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 13, 2016, 18:20:48 ip kirjoittanut rimpjar »

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Onko Guzzi-ukoilla myös Italo-autoja?
« Vastaus #23 : Maaliskuu 13, 2016, 17:14:18 ip »
Eka auto myös ruosteinen Bluebird -65. Amiksessa 17v iässä kunnostin (lue: heppasin peltiä pohjaan) sen ja ajelin kortin saatuani pari vuotta kunnen naapurin teini pyöräytti sen, omin lupineen, katolleen. Sittemmin Wartburg farkku joka oli luja auto mutta melko kamala ajaa. Kansipahvi meni kerran. Maksoi 16 markkaa. Vaihto kesti vajaan puoli tuntia. Kaksitahtitekniikka on helppoa.
Pitkä rivi 99/900 Saabeja joista 99 EMS jäi mieleen vankkana ja voimakkaana autona. Opel Kadett C Automatic oli pari vuotta jonka jälkeen ei autoja paljon ollutkaan ennen uutta Mercedes 190:ä itse rakennetun omakititalon pihaan. Ne eivät innostanut omistamiseen kuin puoli vuotta ja luovuin joksikin aikaa autoilusta moottoripyöräilyn hyväksi kunnes erehdyin hankkimaan uuden Toyota Corollan -91. Surkein auto joka on ollut. Kallis ylläpitää, huono ajaa ja usein korjaamolla. Ei kolmea vuottakaan ollut. Sain lopullisen kammon japseihin. Tosin hyvitys oli hyvä. Pitävät vikoineenkin arvonsa.

Nyt rytistellään Dacialla. Kieltämättä muoviset takatilan paneelit ja plastiikkinen väliseinä resonoivat kuoppaisella tiellä mutta tavarat kulkee ja ylläpito helppoa. Lisäksi halpaa. Tällä kokemuksella seuraavakin auto on samaa merkkiä mutta varmaan pieni henkilömalli. Tosin mitään hankinta-aikeita ei toistaiseksi ole.


Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Onko Guzzi-ukoilla myös Italo-autoja?
« Vastaus #24 : Maaliskuu 13, 2016, 18:39:06 ip »
Mulla oli 2004 vm. Corolla 2.0D 8 vuotta ja 280.000 km - yksi ruiskusuutin meni ja radio hajosi - siinä viat. Ei pöllömpi. Japanissa tehty muuten, ei esim. Turkissa.

Sen jälkeen olen ajellut vaimon autolla ja moottoripyörällä.
Emeritus-guzzisti

Kaijus

  • Viestejä: 806
Vs: Onko Guzzi-ukoilla myös Italo-autoja?
« Vastaus #25 : Maaliskuu 13, 2016, 20:13:11 ip »
Italialaiseen (tai johonkin muuhun) voisin sortua, ranskalaiseen en koske pitkällä kepilläkään.


Muutama Fiiatti (Unoja ja Tipoja) on ollut - hyviä vehkeitä, varsinkin Tipo oli ajoltaan mitä mainioin. Pakkasella digitaalinäyttö oli kuin Rooma yöllä, mutta aina ne lämmettyään toimivat.
Niiden jälkeen ja rinnalla onkin ollut 95%:sti ranskalaisia 2CV:stä Pösö 607:aan. Nykyisin ajelen -02 Xsara Picassolla - mainio auto, mukava ajaa ja älyttömän tilava. Ostin sen 160t. ajettuna ja nyt parissa vuodessa olen ajellut 60t. ilman suurempia murheita. Kulutusosat ovat kuluvia kaikilla merkeillä. Vaimon Pösö 307 -04 polttelee lähivalojen polttimoita , mutta muuten harmiton väline - kallein rempppa on tehty saksalaiseen jälkiasennusosaan eli bensalämppäriin (Eber).

Just eilen vaihdettiin pojalla 5 ja puol vuotta ollut, murheettomasti häntä 100t km palvellut -01 Rellu Megane melkein uuteen Sitikkaan ( C4 -06, 86000 km mittarissa, hintaa 6000,- ja mukavaa ajoa vuosiksi eteenpäin).
Kertaakaan ei ole fransmanni tielle jättänyt eli toimii kuin Guzzi ikään.  ;D

Aina on Lanciat ja Alfat himoittaneet, mutta ei ole ollut mukamas varaa...

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Onko Guzzi-ukoilla myös Italo-autoja?
« Vastaus #26 : Maaliskuu 13, 2016, 20:48:45 ip »
Minulla on ollut kolme Citikkaa: ensimmäinen, ainoa ja viimeinen. Se ylitti kelvottomuudessaan kaikki edelliset autoni - Ooppelia lukuunottamatta. Tai oikeastaan Ooppeli oli parempi, kun sillä pääsee lopulta taivaaseen. Sanotaanhan Sanassa, jotta "...kärsi, kärsi - kirkkaimman kruunun saat!"
Vaan tuo Patonkimaan Painajainen... Jatkuvasti jotain pientä ja välillä vähän isompaakin. Ja varaosia olisi saanut näppärästi, mm. Takapenkin vipulukon pidikemuovin ostamalla koko takapenkin. Onneksi sen laatikko levisi toistamiseen ja lopullisesti.
No, olihan sillä jo ajettukin mahdottoman paljon, liki 220´000km ja ikääkin oli jo liki 6 vuotta. Kyllähän tuolla määrällä mikä tahansa auto on jo ihan p**§ka - jos se on Citroen!

Ripa

  • Viestejä: 117
Vs: Onko Guzzi-ukoilla myös Italo-autoja?
« Vastaus #27 : Maaliskuu 13, 2016, 21:04:58 ip »
Itselle ei ole tällä hetkellä käytössä italialaista autoa. Yksi Alfan Giulietta 80-luvun alusta on ollut, paljon hitsattiin, mutta muuten autona mieleinen ja ovien lukitusta lukuunottamatta toimi luotettavasti. Aikanaan oli useampi erilainen Volvo, yksi uutena ostettu Toyota (eikä toista kovin helposti tule) ja Mondeo. Omissa ajoissa on nyt menossa kolmas peräkkäinen Renault. Pari Sceniciä oli edelliset 2001 mallin 1.6 bensa ja 2006 1.9 diesel Grand Scenic. Vanhempi 2001 Scenic oli erittäin luotettava ja hyvin tehty auto. Uudempi Grand Scenic autona miellyttävä, mutta alustastaan ilmeisesti alimitoitettu, kun etupään niveliä ja tukivarsia vaihdettin hiukan yli 100000 km matkalla useampaan kertaan. Nyt on ajossa 2011 mallin Laguna diesel farmari. Sähkövikoja näissä ei ole ollut eikä tielle ole jääty muuta kuin Grand Scenicillä polttoaineen hyhmääntyessä Lapin reissulla.

Perheenjäsenillä puolestaan on nyt kolme erilaista 2000-luvun Fiatia: Bravo, Punto ja Croma. Näissä kaikissa on ollut hinta-laatusuhde kohdallaaan ostettaessa eikä käytönkään aikana ole tullut negatiivista esiin. Ainoat normaalien huoltojen lisäksi tarvitut korjaukset ovat toistaiseksi olleet Bravon EGR-venttiilin jumittuminen, josta selvittiin netistä löytyneillä ohjeilla omatoimisesti ja Punton taka-akselin kumiholkkien vaihto, tämäkin omana työnä.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Onko Guzzi-ukoilla myös Italo-autoja?
« Vastaus #28 : Maaliskuu 13, 2016, 21:18:54 ip »
Urpolla ja Turpolla oli 80-luvun alussa Cortina (ei tähtiperä vaan sen jälkeinen amerikanlaivatyyppinen).
Ostettiin kun sai halvalla työkaverilta ja kahden pienen lapsen kanssa ei oikein ilman autoa pärjännyt.
Cortinaa ei tarvinnut ihan joka ilta rassata, mutta vähintään kerran viikossa kuitenkin.
Cortinan seuraava omistaja oli kollega, jolla oli ollut epäonnea jarrujen kanssa. Autostaan Skoda 100
oli valoristeystä lähestyttäessä jarruttaessa pettänyt penkin sarana. Kuski selälleen ja Skoda sukkana
punaisilla risteyksen läpi.
Cortinalla kävi sitten niin, että punaisia valoja lähestyessä jarrupoljin painui velttona pohjaan ja myös Cortina
sukkana läpi risteyksen.
Olin kuulemma myynyt vaarallisen auton. Ostaja varokoon, sanoivat jo muinaiset roomalaiset.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Onko Guzzi-ukoilla myös Italo-autoja?
« Vastaus #29 : Maaliskuu 13, 2016, 21:31:59 ip »
Montaa henkilöä varmaan turhauttaa sellaisen auton omistaminen jossa ilmenee pieniäkin vikoja joista merkkihuolto sitten ottaa osuutensa hoitaessaan sitä niinkutsuttua jälkimarkkinointia asiakkaan laskuun.

Minulle on ollut aina selvää että huollan, korjaan ja entisöin itse autoni ja moottoripyöräni. Nyt, vanhemmiten, olen antanut hieman periksi ja olen löytänyt asiallisen pajan jossa laskutus tehdyistä töistä on alle kipurajani. Autohommissa tosin vain. Varsinkin silloin kun selkäni oli kipeämpi kuin nyt.
On sitten tietysti oma asiansa että on itsellä myös tilat ja työvälineet tehdä monia huolto- ja korjaustoimenpiteitä jos siltä tuntuu. Onneksi auton laittoa on ollut varsin vähän sen jälkeen kun vaimon Datsun toimitettiin paalaamoon.