Moro,
Olitkos se sinä, joka kävit viime vuonna katselemassa Salossa Takatalon V11 LeMansia?
Minähän sen sieltä ostin. Ja koska en ole reiluun kahteenkymmeneen vuoteen mitään pyörää tai autoa (uutta tai vanhaa, kymmeniä ostettu) koeajanut ennen ostoa, en tapojani muuttanut. Eli ostin pyörän käynnistämätta saati koeajamatta sitä.
Olihan siinä pari yllätystä.
Ensinnäkin takaiskari oli täysin kuollut. Ei mitään vaimennusta. Tämän mallin Sachs-vaimennin ei ole (ainakaan MP-Racingin mukaan, yrittivät kyllä) korjattavissa. Uuttakaan ei oiken mistään tahtonut saada. Onneksi Storm Motor paneutui asiaan (kiitokset Turun myymälään!) ja sai toimitettu uuden Bitubo-vaimentimen.
Sulla ei tätä ongelmaa pitäisi olla koska käsitykseni mukaan kaikki Öhlinsit ovat korjattavissa. Uusina niitäkään ei tähän saa.
Toinen ongelma, vai olisiko ominaisuus, oli kytkin. Piti aivan HELVETIN moista kolinaa tyhjäkäynnillä. Käsittämätöntä miten vähän ajetun pyörä kytkin voi olla niin loppu! Kitkalevyjen pinta ja kytkin muutenkin oli kyllä uutta vastaavassa kunnossa mutta levyn/keskiön välinen hammaskosketus todella väljä! Sieltä ääni. Mun mielestä kyseessä täytyi olla materiaalivika. Ei se muuten voi tuollaiseksi kulua/hakkautua.
Toisaalta olisi se siellä vielä kolissut seuraavat 100tkm ennen kuin olisi antanut kokonaan periksi mutta minä en semmosta ääntä kuuntele!
Eli vaihtoon meni sekin.
Kytkimestä pitää huomioida, että ainakaan tässä mallissa kytkin ei ole täysin sama kuin muissa perinteisissä "isolohko" Guzzeissa. Stein Dinse kyllä myy tätä:
http://www.stein-dinse.biz/images/product_images/popup_images/200033302.jpg, mallia myös V11 pyörään mutta se sopii vain osittain. Eli levyt käy mutta keskiöpyörä ei.
Pitää olla tämä:
http://hmb-guzzi.de/Clutch-hub-V11-all-models, oli vaikea löytää ja valitettavan kallis.
No, vaihdettuani kytkimen pyörän käyntiääni muuttui täysin. Nyt käy tyhjäkäyntiä Guzziksi suorastaan pelottavan hiljaisesti. Ei mitään sivuääniä.
Paitsi tietysti normaali kahina kytkin avattuna.
Ja kestää mulla hamaan tulevaisuuteen. Viime kesänä tällä pyörällä noin 100km ja ensi kesänä ei varmaan sitäkään. Muilla pyörillä kyllä tuli ajettua viime kesänä 34.000km.
Avoimesta kardaanista ei tarvitse huolestua! Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Suomen(kin) teillä liikkuu kohtuullisin paljon mm. kuorma-autoja joissa kaikissa on avoin kardaani. Siellä se pyörii satoja tuhansia kilometrejä. Kesät talvet.
Tässä mun pyörässähän oli ja on Mistralin putket mutta lisäksi vaihdoin pakoputkiston yhdysputken avoimeen malliin niin rupesi kuulostamaan oikealta moottoripyörältä!
Hienon pyörän olet ostanut ja halvalla! Ei saa Euroopasta tuohon hintaan.
Terv, Jussi