Selvä ristiriita siinä että Tulli rankaisee verolla jos on tehnyt korkeaa laatua ja toisaalla heikko viimeistelyn laatu voi olla ongelmana katsastuksessa. Voi johtaa näennäisiin väärinkäytöksiin: katsastusta varten siistit palikat, Tullia varten vähemmän siistit.
Tuo työn laadulla arvottaminen nostamalla verotusarvoa ei paranna ajoneuvon ominaisuuksia. Seuraa katsastuksen ja verotuksen jälkeistä osavaihtoa vaikka se ei prosenttisääntöjen mukaan pitäisi olla kovinkaan mahdollista.
Miten sitten tullaan valvomaan sitä että veropäätös haetaan käytetyllä tekniikalla ja varaosaksi laitetaan myöhemmiin uutta tekniikkaa. Silloin tulee tehneeksi veronkiertoa kun prosenttiraja ylittyy. Taatusti katsastuksessa merkitään sekä rungon (Trafilta haettu valmistunumero) että moottorin numero runkoon. Paljonko osia sitten merkitään viranomaistoimina alkuperäisosiksi joita ei sovi vaihtaa ilman veroseuraamuksia jää nähtäväksi.
150 rakennuslupaa (valmistenumeroa) tullaan vuosittain myöntämään. Mielenkiintoista nähdä kuinka tulee olemaan mahdollista siirtää saatu lupa toiselle joka jatkaa projektia silloin kun alkuperäisen luvan haltijalta on loppuneet resurssit tai projekti on jäänyt perikunnalle.
Todennäköistä on että rakentaminen tapahtuu moottorivetoisesti niin että moottori on valmiina, joko uusi tai käytetty, ja sen ympärille tehdään itse runko, ja katteet (tankki, satula, lokasuojat, jne) itse.
Epäilen että kovinkaan moni ei tee päästövaatimukset täyttävää moottoria omassa pajassaan.
Oli niin tai näin niin iso askel on otettu lainsäädännössä harrastajien ja alan pienyrittäjien suuntaan.