Kirjoittaja Aihe: Tahtoo informaatiota  (Luettu 3300 kertaa)

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Tahtoo informaatiota
« : Maaliskuu 07, 2016, 09:06:01 ap »
Niin tietääkö Matti Tai joku muu minkä sortin todistusta minun pitäisi tuolta Niin oikiastaan mistä saada. Mistä ilmenee saako kyseiseen pyörään
 asentaa sivuvaunua ja max minkäpainoista. Elikkä tuollainen todistus minun pitäisi jostain saada josta ilmenee että saako tuohon Californiaan ja vielä
just tuohon californiaan asentaa sivuvaunua. Jos tuota todistusta ja monta muutakaan ei ole niin tuota meikäläisen projektia käsitellään ombyggat elikkä
itserakennettu ja tulee jarrutestejä ym muita.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Tahtoo informaatiota
« Vastaus #1 : Maaliskuu 07, 2016, 10:59:14 ap »
Se tuo sun asuinpaikkasi aiheuttaa ongelmaa koska eri EU-valtioissa on eri käytännöt ja Suomikin toteuttaa näitä pykäliä tiukemmin kuin ne direktiiveissä on kirjoitettu. Toki täytyy sanoa että nykyään ylilyönnit ovat loppuneet suurelta osilta ja direktiivien kansallisesta täytäntöön panosta kysytään, ainakin muodollisesti, niiltä joita asia koskee. Jopa motoristeilta. Näin varmaan toimitaan Ruosissakin ja eroja siksi maiden väliltä löytyy. Henkilökohtaisesti tunnen Suomen kansallista lainsäädäntöä asian tiimoilta kohtalaisesti mutta en riittävästi. Oletusarvoisesti Ruotsissa on saanut tehdä ja saa tehdä sellaisia asioita ajoneuvoille jotka Suomessa ovat mahdottomia, hyvin vaikeita tai vaativat tekijältään tietotaitoa sekä lehmän hermot.

Meillä täällä on organisaatio jossa on kuluttajan kannalta paras tietotaito kaksi ja kolmipyöräisten (L3e, L4e ja L5e) ajoneuvojen tekniikasta ja lainsäädännöstä. Sieltä voi saada apuja ilmaiseksi jonkin verran foorumin kautta ja jäseneksi liittymällä paremmin ja perusteellisemmin. Kyseinen organisaatio tekee myös jarrutestejä ja käsittelykokeita, ym muutetuille ajoneuvoille. http://www.mmaf.info/

Suomen käytännöstä verrokkina miten sulla menee: Vuoden 2004 heinäkuun alun jälkeen rekisteröidystä pyörästä vaaditaan tehtaan tai maahatuojan vakuutus ajoneuvon sopivuudesta sivuvaunukäyttöön. Se tieto ja katsastuskonttorilla käynti riittää. Ennen kyseistä ajankohtaa rekisteröidystä riittää katsatusasemalla käynti jossa normaalisti ajoneuvo katsastetaan L4e-luokkaan tai vaihtoehtoisesti annetaan käyttöoikeus myös ilman sivuvaunua eli merkintä tulee myös L3e-luokkaan.

Käytännössä valmistajat tai maahantuojatkaan eivät enää anna lupaa sivuvaunukäyttöön koska siitä voi tulla vastuuseuraamuksia valmistajalle vaikka vika olisikin sivuvaunussa tai asentajassa.
Silti näkyy että sivuvaunuja on kytketty melko uusiinkin pyöriin. Joko lakia ei ole tulkittu kirjaimellisesti tai sitä ei ole otettu huomioon tai joku on kirjoittanut aiheeseen sopivat riittävän vakuuttavat todistukset.

Siellä Sveanmaassa on myös edunvalvontaa: http://www.svmc.se/
Ehkä kannattaisi hankkia jäsenyys ja päästä nauttimaan heidän osaamisestaan.
Heillä on muunmuassa tämmöinen hätäaopuosasto: SMC:s Rättsfond – hjälper hojåkare i rättstvister

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Tahtoo informaatiota
« Vastaus #2 : Maaliskuu 07, 2016, 11:40:51 ap »
Minä olen jokaiselta organisaatiolta saanut erilaista informaatiota. Jo pelkästään tuolla Sfro jonka pitäisi suorittaa se tarkastus niin toinen sanoo
että se on ombyggat ja toinen sanoo että ei ole koska en ole muuttanut pyörässä mitään. Ja taas tuo SVMC käskee kääntymään tuon Sfro puoleen.
Elikkä suoraan sanottuna kinkkinen tilanne.
No voin ainaskin kehua että on sitä tullu omistettua ja ajettua sivuvaunu pyörällä sitten vanhempana. :)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Tahtoo informaatiota
« Vastaus #3 : Maaliskuu 07, 2016, 12:55:43 ip »
Tilanne, näin yhden otannan perusteella, ei ole Ruotsissa sen kummempi kuin oli joitain vuosia sitten täälläkin. Tuon MMAF:n otettua asioihin kiinni perusteellisesti niin he ovat jopa kirjoittaneet lakeja ja asetuksia siten että oikeiusministeriö ja liikenneministeriö ovat ne toimittaneet eteenpäin eli Suomen hallitukselle esiteltäväksi eduskunnalle ja merkittävä osa on mennyt läpi lainsäädännöstä lähes sellaisenaan. Epäselvyyksiä ei enää kovin paljon esiinny. Viimeisimpänä vuodenvaihteessa tuli lupa valmistaa itse moottoripyöriä yksittäisvalmisteina. Toki niistä menee veroa mutta niin menee kaupasta haetustakin uudesta pyörästä ja sisältyy käytetyn pyörän hintaan.

Pompottelun makua siellä. Onko teillä Sivuvaunuyhdistystä? Jos on niin sieltä voisi saada vertaistukea.

Sfro on siis esittänyt kaksi tietä saada pyörä rekisteriin sivuvaunun kera: omavalmisteena tai vain sinällään merkittynä L4e-luokkaan. Kannattaisi varmaan tutkia lainsäädännöstä kumpi tapa tulee edukkaammaksi. Mitä testejä tarvitaan tai mitä todistuksia tarvitaan ja minkä hintaisia ne ovat ja onko edes saatavilla vaadittuja todisteita. Tuo omavalmistereitti houkuttaisi meikäläistä: saisi nimetä koko kapineen rekisteriin ihan itse keksimällään nimellä.

Voi tietysti olla ajan- ja rahanhukkaa tutkia kahta asiaa. Viisaampaa lienisi pyytää Sfro:lta kirjallinen lausunto siitä miten katsastusasiassa L4e-luokkaan edetään. Eli päättäisivät keskenään miten tulee toimia. Kyllä virkamiehen tulee kyetä tekemään päätös tällaisesta asiasasta jo pelkästään yksityishenkilön kansalaisoikeuksien vuoksi. Ja osoittaa vielä valitustiekin asiassa. Eikö siellä yksityisoikeudellisen suojan korostaminen ole oikein suosittua? Jos ei onnistu niin virkatietä edeten niin korkealle kuin on tarvis.
Itse vein vuosituhannen vaihteessa ajoneuvoani koskevan verotuspäätöksen EY-tuomioistuimeen. Siellä se käsiteltiin Suomen Valtio vs EU. Voitin mutta Suomi hävisi. Vaan muuttuipa verotus ja katsastuspolitiikka kerrasta. Tosin edelleenkin pitää katsastusasemalla vedota kyseiseen päätökseen että saa lainmukaisen kohtelun. Aina ei ole saanut niin on pitänyt vaihtaa konttoria. Asia koski toisesta EU-valtiosta käytettynä tuotua moottoripyörää ja sen kaksinkertaista verotusta sekä katsastuksen ja tullauksen keskinäistä järjestystä ja niistä määrättävistä maksuista.

Suomessa ei likikään kaikki ole katsastuttaneet sivuvaunupyöriään L4e-luokkaan vaan ajavat vuosikaudet eikä asiaan ei ole puututtu poliisitoimen taholta. Lisäksi sakko on varsin pieni asiassa (riippuu tosin kuljettajan tuloista) mutta sivuvaunussa matkustava joutuu kävelemään jos käry käy ja pyörästä lähtee kilpi.

Itse ole havainnoinut että poliisilla ei ole kovin hyvin selvillä ajoneuvojen uudet luokat ja niiden vaatimukset. Heidän tietokoneellaan katsastamaton sivuvaunupyörä näkyy L3 tai L3e-ajoneuvona vaikka pitäisi olla L4 tai L4e mutta useimmat kun ovat saaneet katsastuksessa jatkaa myös L3 tai L3e-tyyppisenä. Käytännössä ajoneuvoluokkaa määrittää se onko sivuvaunu kiinni tai ei.

Vuodenvaihteesta alkaen katosivat myös rekisteröintitodistukset ja niiden edeltäjät rekisteriotteet. Jos sellaiset on niin saa niitä pitää mukana omaksi huvikseen mutta koskaan niitä ei kukaan kysele. Tiedot poliisi saa sähköisesti Trafilta. Kärähtämisvaara poikkeamien suhteen on kasvanut.

Jos olisi etukilpi niin kärähtämismahdollisuus olisi vielä suurempi kameravalvonnan vuoksi.

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Tahtoo informaatiota
« Vastaus #4 : Maaliskuu 07, 2016, 14:18:05 ip »
Taas tullaan tuohon että nuo Sfro:n tarkastajat ei ole mitään virkamiehiä vaan sivutoimena tarkistaa noita Yksi on lasimestari Örebrosta ja yksi toimii
ikealla varasto miehenä tuolla Luigilla on pieni auto verstas. Niin älkää naurako kumminkin noille on siirretty valta tarkastaa tai olla tarkastamatta.
Mieleen lähinnä Suomesta tulee nuo Museoajoneuvojen tarkastajat.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Tahtoo informaatiota
« Vastaus #5 : Maaliskuu 07, 2016, 20:29:06 ip »
Kaipa heilläkin on jokin vastuu tekemisistään. Ja myös vastuunkantaja lienee jossain. Kysypä sitä näiltä sivutoimitietäjiltä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tahtoo informaatiota
« Vastaus #6 : Maaliskuu 07, 2016, 20:43:33 ip »
Näissä Suomen museomopoissa vaan on se juttu, ettei aiheudu kenellekään vaaraa terveydelle, jos tarkastus tehdään miten sattuu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.