Auton rengas on arkipäivää amerikanpyörien ja muidenkin chopperiksi rakennettujen kohdalla. Olenpa nähnyt autonrenkaat alkuperäisen Indian Big Chiefinkin vanteilla. Jälkimmäisen omistaja kertoi että ihan nätisti kulkee. Ristikudosrenkaat toki. Tosin leveydet eivät olleet kovin suuret tässä tapauksessa mutta noissa choppereissa saattaa olla yli 200 mm kokoisiakin ja luonnollisesti vyörenkaita. Näkyy niilläkin matkanteko sujuvan. Ainakin mitä olen katsellut alan kokoontumisissa. Pitkiä matkoja on taivallettu.
Toki on erojakin: jäykkäperäisellä, vaikka on leveä auton takakumi, on siinä hyvin alhainen rengaspaine kahdesta syystä. Ensimmäinen lienee että löysä rengas ottaa vastaan maantien epätasaisuudet ja toinen että kallistettaessa renkaan kaarteen sisäpuolinen sivu antaa periksi niin että rengas ei nousekaan kulmalleen vaan on koko kaarteen ajan kulutuspinnan varassa.
Olen sellaisen perässä ajanut aika vauhtia ja hyvin näkyi etenevän vaikka jäykkäperäkuski tekikin huomattavasti enemmän väistöjä epätasaisuuksien suhteen kun taas itse annoin jousituksen hoitaa homman.
Siksi oletukseni oli että leveäkin auton rengas kulkee aina kulutuspinnan varassa eikä nouse kulmalleen. Katsottuani aiheeseen liittyviä videoita onkin selvää että renkaassa on painetta riittävästi että rengas pysyy muodossaan ja nousee kulmalleen kun kallistetaan eikä aiheuta kummoisia heilahteluja ajolinjassa.
Tässä yksi video Wingin takapyörästä takaapäin. Loppuneljänneksessä on kallisteluja ja kameran hyvästä asemasta päätellen ihan kohtuullisen runsaita.
https://www.youtube.com/watch?v=qoNDo7o1d6QKyllä se kokeilla pitää. Täytyy toki vielä kuulostella mielipidettä siitä pitääkö rengas olla vannekokoa kapeampi vai leveämpi eli miten kulutuspinnan muoto määräytyy vanneleveyden suhteen. Mp-renkaillahan kapea kumi leveällä vanteella antaa leveämmän kulutuspinnan mutta pienemmän kallistusvaran. Leveä kumi kapealla vanteella päinvastoin.
1400 Californiassa ei ole mahdollista laittaa yhtään leveämpää kuin 200 mm mp-rengas mutta auton renkaan suhteen voi olla toisin.
Autonrenkaan pito kulmalla ajettaessa voisi olla spekuloinnin kohde: vaikuttaako oletettavasti kapeampi kosketus tiehen huonomman pidon kuin isompi pinta-ala? Entä sateella?