Kirjoittaja Aihe: 1400cc kokemuksia  (Luettu 142647 kertaa)

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #90 : Toukokuu 12, 2016, 10:09:49 ap »
Siinä tulee kaksi vihreää johtoa saman suojasukan sisällä, haarautuu ja menee jollekin boxille eri liitinpohjille.
Niistä se ylempi piti piti laittaa naks!

Lähetin tehtaan bulletin motomatin sähköpostiin kun se sattui olemaan tiedossa. Ehkä kuulemme sieltä arvion mistä on kyse. Omalta kohdaltani tekninen nuottikorva paleltui jo talvisodassa. Vai mahtoiko olla jo kansalaissota?

Ohje oli päivitetty 13.7.2015 ja ilmeisesti koski jotain pätkää Californian, Audacen ja Eldoradon tuotantoa. Tuohon viitta sekin, että ollaan saatu pyörät Paakanan paimenpojan kanssa samoihin aikoihin, eli heinäkuussa.

Tuon johto-operatzuunin jälkeen kaikki on pelannut todella mallikkaasti. Latauksen taso pysyy ainakin mittaritaulun näytön mukaan ihan vakiona. Reilun 14V tuntumassa. Ennen akun tyhjentymistä en huomannut asiaa erityisemmin seurata, kun siinä mittaripaneelissa on monia toimintoja päälletysten valittavana. Katselin jotain jänskempää juttua.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #91 : Toukokuu 12, 2016, 11:14:44 ap »
Toistaiseksi en ehdi ottamaan kantaa tuohon johdonkatkaisuasiaan. Pitäisi tutkia kytkentäkaaviota hartaudella ja vielä ymmärtää noiden johtimien kohteiden sisäinen toiminta. Sellainen ottaa vähän enemmän aikaa.

Omassa pyörässä lataus on siinä 14,jotain kaiken aikaa ajon aikana. Eli hyvin lataa. Pyörä on viimevuotinen ja luovutettu minulle helmikuussa. En tiedä onko toimenpide tehty vai onko se jo oikeata mallia tehtaalta lähtiessään. Pitänee laittaa kysely Seijalle.

Ensihuollon (1500 km) yhteydessä vaadin peräöljyn vaihdon vaikka ensimmäinen vaihto on huolto-ohjeen mukaan vasta 50.000 km perästä. Öljyssä oli vettä. Hyvä että vaihdettiin. Mielestäni löysin korjaamokäsikirjasta virheen peräöljyn laadun suhteen. Huoltomies ja huollon pomo yhtyi kantaani ja laiettiin perään sopivaa öljyä eikä huolto-ohjeen mukaista öljyä.

Öljylaatukohta on, muistaakseni, korjaamokäsikirjan sivulla 45.

Joitain muitkin virheitä olen korjaamokäsikirjasta bongannut mutta ne ovat lähinnä huvittavia pikkuvirheitä osien sijainnin, nimikkeiden ja ulkonäön suhteen. Esim. tekstissä on mainittu osan tyyppi mutta asiaa koskevassa kuvassa on kuitenkin erilainen osa. Hieman antaa epäluotettavuutta ohjeistukselle. Parempi kun tekee järkeilemällä oman pään mukaan.

Cali 1400:sen ajotietokone on köppäinen laite verrattuna CARC-mallien vastaaviin laitteisiin. Esimerkiksi kellonaika pitää hakea erikseen näkyviin vaikka taulussa olisi sille tyhjää tilaa klo 9 - 12-välillä. Lisäksi kellonaika ilmaistaan amerikkalaisittain: 12.59 jälkeen tulee 1.00 eikä 13.00. Lisäksi kaksi kertaa vuorokaudessa. Toistaiseksi olen kuitenkin itse erottanut yön päivästä....

Vapiti

  • Viestejä: 37
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #92 : Toukokuu 12, 2016, 11:48:56 ap »
Pitäneepä katsoa ne peräöljyt. Vettä joukossa...kuulostaa aika hurjalta. Minkälaista öljyä laitettiin, jos ei korjaamokirjan mukaista?

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #93 : Toukokuu 12, 2016, 16:00:35 ip »
Siinä tulee kaksi vihreää johtoa saman suojasukan sisällä, haarautuu ja menee jollekin boxille eri liitinpohjille.
Niistä se ylempi piti piti laittaa naks!

Nykyään latausta ohjataan usein myös moottorin ohjainlaitteen toimesta, ainakin autopuolella.
Latausta vähennetään moottoria kuormitettaessa, lataa vain moottorilla jarrutettaessa/alamäessä ::)
Kauankos siinä akku tyhjenee jos muut parametrit eivät ole osuneet kohdalleen?
Olisiko ollut sellainen johto.
Sohc van Helmi.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #94 : Toukokuu 12, 2016, 19:50:02 ip »
Lainaus
Laturilta katkaistiin kahdesta samanlaisesta johdosta toinen - siinä tulee kaksi vihreää johtoa saman suojasukan sisällä, haarautuu ja menee jollekin boxille eri liitinpohjille

Arvaan ajankuluksi vähäisellä ymmärrykselläni: Lataussäätimen tarvitsema vertailtava jännite (ladataanko vai ei ja jos ladataan niin millaisella ”voimalla”) tulee sähköjärjestelmästä (ei eculta).  Se tulee sellaisesta virtapiiristä mikä vie myös releiden kärjille virtaa (mitä kytketään esim. valoille eteenpäin). Tämä johto sitten haarautuu kahteen ”V, niin kuin vihreä” -johtoon, jotka menevät laturilla liittimiin L ja G.  Lienee niin, että vain yhteen laturin pään liittimeen saa tulla tässä tapauksessa se viitejännite.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 19, 2016, 22:42:34 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #95 : Toukokuu 12, 2016, 21:35:09 ip »
Lainaus
Pitäneepä katsoa ne peräöljyt. Vettä joukossa...kuulostaa aika hurjalta. Minkälaista öljyä laitettiin, jos ei korjaamokirjan mukaista?

Jos ei ollut vettä joukossa niin olipa omituisen väristä öljyä. Sitä porukalla ihmeteltiin.
Laitettiin API GL5-öljyä.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #96 : Toukokuu 12, 2016, 21:58:47 ip »
Tänään ajelin pienen lenkin enkä laittanut km-suoritusta ylös eli unohdin nollata tripin. Sattui huoltis kohdalle kun bensan vähyyden merkkivalo syttyi. Kaksi palkkia mittarissa vielä jäljellä. Tankkiin mahtui lirauksen verran yli 18 litraa bensiiniä. Olisi mahtunut enemmänkin jos olisi pyörä ollut hiukan pystymmässä. Mittarikentät ovat eri bensa-asemilla eri lailla kallellaan että ihan tarkka ei voi olla. Tankissa ennen tankkausta lillui siis vielä noin 8 litraa jolla pääsisi noin 100 km matkan. Tankki on 1400 Customissa 26-litrainen. Epäilen vahvasti että niin on muissakin malleissa.

Kulutuksessa ajossa: ECUn tiedoston päivitysnumero on 116. Sen mukaan alle 3000 kierroksen ajossa kuluu bensiiniä liki litran enemmän per sata kilometriä kuin että ajaisi samalla vaihteella reilusti yli 3000 kierroksen vauhtia. Viitosta ja kuutosta ei siis juuri tarvitse pikkuteillä (rajoitus 80 km/h) ajellessa. Muutenkin moottorin on hyvä käydä reippailla kierroksilla. Edellämainittu havainto on eilisen ja tämän päivän "testiajoista". Kulusmittarin lukema on varsin positiivinen todellisuuteen verrattuna: mittariston päivityksenkin jälkeen mittarin ja jakelumittarin ero on yli litran tietämin per 100 km. Tosin en ehtinyt kauheasti ajella kun piti apumiehenä vaihtaa toisiovetohihnaa kerhokaverin FLH H-D:hen. Se homma ei mene ihan heittämällä. Onneksi kerholla on asialliset vehkeet.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #97 : Toukokuu 12, 2016, 22:35:48 ip »
Miten tuota infonäyttöä muistaa tutkailla ja seurata? Minulta menee yleensä ohi tuo bensan vähyydestä ilmoitteleva valokin..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #98 : Toukokuu 12, 2016, 22:51:01 ip »
Miten tuota infonäyttöä muistaa tutkailla ja seurata? Minulta menee yleensä ohi tuo bensan vähyydestä ilmoitteleva valokin..

Jep. Saattaa jäädä jotain oleellista huomaamatta liikenteessä tai kadun varressa jos ajotietokonetta vain tihruaa. Lähinnä uhraudun siksi koska itseä, ja näköjään muitakin, kiinnostaa nämä kulutus- ja tilavuusasiat. Haluan saada selvyyden eräistä parametreistä ennen kuin ryhdyn muokkaamaan järjestelmää ja "rautaa" siihen malliin että saan itseni tyytyväiseksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #99 : Toukokuu 12, 2016, 23:00:40 ip »
Kyllähän tuon kulutus kiinnostaa. Jännä kun on niin kova kaikkien mukaan. Tuo pyörä jos mikä odottaa ruiskun optimointia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #100 : Toukokuu 13, 2016, 00:01:43 ap »
Entäs lämpöanturi?
Guzzithan on olleet kuluttavia verraten vaikka HD:n, mikä oikeastaan selittää eron?

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #101 : Toukokuu 13, 2016, 00:25:33 ap »
 Jaa-a. Mulle oli yllätys kuinka "hieno" tuo harrikan moottorin ohjaus oikeasti onkaan. Sieltähän löytyi esim erikseen moottorin ja kansien lämmöt. Ja paljon muuta. 5AM alkaa tuntua antiikilta....  Mutta kaippa se suurin ero kulutukseen tulee moottorin kierrosluvusta. Tänään oikein seurasin kiekkoja, siinä ne pyörii 1500-2500 välillä normiajossa, jos vauhti pysyy alle rikesakkorajan.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #102 : Toukokuu 13, 2016, 10:21:03 ap »
GuzziDiag 7SM:n kohdalta lienee vielä hieman raakile eikä oheisohjelmia ja xdf-tiedostoja vielä ole. Sen verran katselin kuitenkin että löytyy 7SM:lle kaksi ilman lämpötilaa, kaksi öljyn lämpötilaa ja yksi erikseen tarkentamaton lämpötilakohde. Asia alkaa selviämään osittain kunhan ehdin syynäilemään kokonaisuutta. Listassa on vielä lukuisia "tuntematon" kohteita.

Ennen Guzzeissa oli oikean sylinterin sylinterikannessa lämpötila-anturi. Nyt samanlainen anturi on laitettu oikean sylinterin kylkeen. Mittaa lämpöjä huomattavasti staattisemmasta ja kylmemmästä paikasta. Sylinterikansien kanavissa virtaa öljy joka kiertää jäähdyttimen kautta. Äkkiseltään voisi päätellä että jäähdytin on liian tehokas jäähdyttämään. Öljyn kiertoa ei ole mitenkään rajoitettu jäähdyttimeen. Eikä sitä voi rajoittaakaan. Pitää siis rajoittaa toista jäädyttävää elementtiä eli ilman virtausta.

Koska oikean sylinterin lämpötila-anturi on nyt kylmemmässä paikassa niin sen johtavuuden muokkaaminen ei välttämättä auta kulutuksen vähenemiseen radikaalisti kuten 1100 Brevassa.

Joitain kokeita on suunnitteilla mutta mennee kesäkuun puolelle että saan homman etenemään. On muuta kiirusta tiedossa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #103 : Toukokuu 13, 2016, 10:44:24 ap »
Siinä saattaa noita parametrejä olla aikalailla. Varsinkin jos käyttää päällekkäisiä karttoja, kuten nykyvehkeissä tapana on..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #104 : Toukokuu 13, 2016, 11:55:53 ap »
Voi olla melko korkea kynnys ryhtyä muokkaamaan yksi kartta kerrallaan. Pitäisi voida muokata toimintoalue kerrallaan.

Oma pyöräni on Euro3-tyyppiä. Se päästötaso on ollut voimassa jo toistakymmentä vuotta eurooppalaisten ja amerikkalaisten pyörien osalta.
Tämän pitäisi periaatteessa olla helpompi tapaus säädettävyydessä.

Olen myös ajatellut sitä asiaa onko pakokaasujen lämpö mahdollisesti yksi kriteereistä jolla säädetään moottorinohjausta. Varsinaista sitä varten tehtyä anturointia ei ole mutta lambda-anturit ovat lämmitettävät ja kylmä anturi tarvitsee paljon virtaa lämmitäkseen mutta kun pakokaasujen mukana alkaa tulla lämpöä niin virran tarve pienenee. Tämän eron mittaus ei ole vaikeaa jos sellainen järjestelmä olisi. Virran tarpeen vähyys kertoisi että pakokaasu on kuumaa. GuzziDiagista sellaista kohtaa en ole löytänyt. Mutta se ei tarkoita sitä etteikö se olisi mahdollista.

Myös Breva 1100 on Euro3-laite. Siinä oli kylmät lambdat jotka ottavat lämpönsä pakokaasuista. Toiminta-alue on silloin paljon suppeampi.