Kirjoittaja Aihe: 1400cc kokemuksia  (Luettu 142531 kertaa)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
1400cc kokemuksia
« : Helmikuu 28, 2016, 21:57:13 ip »
Minkäslaisia kokemuksia kertynyt 1400 caleista? Kaippa semmosella on joku jo ehtiny vähän enempikin ajaa. Onko esim uudessa perässä kaikki ihan ok yms tarinaa olisi mukava kuulla. Plussaa ja miinusta. Itse en ole kun pikaisen koeajon tehny 1400 customilla, se ainakin tuntu ihan hyvältä. Mutta ei ehkä mun pyörältä.

Taitaa mun tähtäin kääntyä Eldoradoon vaikka Audace oli mukana vielä lauantaihin asti. Kävin Espoon myymälässä koeistumassa kun sillä suuntaa olin. Eldoa ei ollut ja Audace ei oikein sytyttäny. Eikä kyllä kukaan tullu kauppaamaankaan. Esitteen nappasin kyyttiin jostain pöydän nurkalta mihin ne oli vissiin unohdettu.



HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #1 : Helmikuu 29, 2016, 12:57:23 ip »
Mulla on tosi lievä kokemus 1400 Customilla vaihtelevassa sateessa. Esittelijä laittoi pyörän säädön sade-asetukseen ja luistoneston päälle. Muutama kilometri kaupunkiajoa, joka sujui ihan normisti ilman nytkyttelyjä tai muita kuvioita. Oikein hitaassa matelussa on meno jossain määrin hapuilevaa eli ohjaustankoa saa heiluttaa ahkeraan. Suoralla junamaisen vakaa mutta ohjaus on silti kevyt.

Käytännössä oikein hidas hidasajo kannattaa jättää pois valikoimasta ainakin jos on kuormaa päällä.
Jousitus oli jämäkämpi kuin olisi odottanut. Minkäänlaista lellumisfiilistä, kuten usein on massiivisilla pyörillä, ei tullut. Etupäässä ei ole säädön säätöä mutta takapäässä liki kaikki säädöt mitä voi odottaakin.

Jarrut tuntuivat purevan hyvin vaikka en ABS-tasolle niitä puristanutkaan mutta eivät sentään tuntumaltaan 1100 Brevan jarruille pärjää. Tosin Breva on huomattavasti kevyempi. Sateella ei siis tullut kovin kiihdytellyksi. Brevassa on myös sama epävakaus hidasajossa. Tosin pyörät ovat aivan eri luokassa että vertailua siinä suhteessa on vaikea tehdä. Ohjauksen hidasajolevottomuus on kompromissi ohjauskulmien suhteen että ohjaus olisi myös kevyt käsitellä suuremmissa vauhdeissa tiukoissa kaarteissa. Vaikka ei kai näin isoa pyörää mihinkään mutkatieorgioihin ole tarkoitettukaan.

Joskohan keväällä pääsisi koittamaan Cali 1400:sta ilman rajoitteita hyvässä säässä? Kuulin mutkan kautta erään hyvän ystäväni ystävän kokemuksesta ostamastaan uudesta Calista. Hänellä oli tähän asti ollut vuosikymmenet erilaisia suuritilavuuksisia japaninpyöriä ja sellainen oli tarkoitus kuulemma hankkia nytkin mutta liikkeessä ollut Cali 1400 tulikin ostetuksi. Kuulemma ensimmäistä kertaa hänellä on pyörä jossa on yhtäaikaa "voimaa sekä jarrut."

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #2 : Helmikuu 29, 2016, 17:53:16 ip »
Eldoradosta en päässyt viimekesänä yli enkä etenkään ohi. Ostatti itsensä.
Ei mikään ensisilmällä rakastuminen. Jossain lehdessä näin mainoksen ja ajattelin ohimennen, että tommosenkin ovat sitten tehneet. Mutta joku korva- tai oikeastaan silmämato siitä jäi.

Vallan pähkinöinä olen reilun 4000 kilsan jälkeen. Matti puhui tuosta hidasajosta. Itse olen ihmetellyt Eldoradon vakautta siinä lajissa. Tuntuu, että voi ajaa risteykseeni tai valoihin ja jäädä odottamaan vuoroaan nostamatta jalkojaan astinlaudoilta. Cali oli paljon horjakampi siinä lajissa. Ainakin minun käsissä. Elkassa on 16 tuuman kurrat. Poikkeaa siinä muista 1400 Guzzeista. Samoin keulakulma asteen verran loivempi.
Ainakin kiertoliittymissä saa astinlaudan raapimaan rattoisasti tonttiin. Voi johtua myös siitä reippaan paksuisesta muovisesta kampaviineristä joka on lyöty astinlaudan alle.

Entä kone? Tehot tulee ulos tosi alhaalla. 120 nyyttonia 2700 kiekan paikkeilla. Välitys on viisas. Ei tarvi veivata Calin tapaan nelosen ja vitosen väliä. Cali (Vintage) oli loistopyörä ja raudasta tehty. Ikävä ...
Mutta sitä välitystä en oppinut koskaan ymmärtämään. Toki sekin olisi ollut korjattavissa paljon pienemmällä rahalla kuin maksaa väliraha uuteen. No, perustelen asiaa niin, että nyt mulla on Guzzeja kolmella koneella. -87 Le Mans mehumaijoilla, V11 ruiskulla ja sitten tuo tonttu4satanen.
Nämä on niin makuasioita ... Jos pitää nimetä paras Guzzi niin jätän vastausvuoron studiojoukkueelle.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #3 : Helmikuu 29, 2016, 22:10:23 ip »
Kuinka pitkälle tuo kiertää? Siis siten että tuntuu tuottavan vielä tehoa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #4 : Maaliskuu 01, 2016, 09:14:03 ap »
Jaa'has. Nyt heitit pahan. Pitää varmaan jättää tässäkin vastausvuoro MG 1400 studiojoukkueelle. Eli heille joilla on enempi kilsoja alla.
Itselläni se meno on ollut sellaista vanhemman äijän cruisailua Turismo-moodi päällä.
Lähinnä tuon alueen kokemukset liittyvät ohituksiin ja niissä sitä tuntuu tulevan ihan kiitettävästi niin pitkälle kuin tarvetta.
Enpä ole nähnyt minkäänlaista penkkikäppyrää ko. laitteesta. Sellaisenhan voisi ajattaa vaikka itse.

Tapio Rouhiainen, guzzivastaava R.M.Heino Tampere, kertoili viime kesänä, että kartat on havaittavasti erilaiset aiempien ja 2015 mallien välillä. Väittämä perustui ilmeisesti perstuntumaan.

Mutta yleisesti se alhaalta puskeva voima on kyllä aika herkkua kun kuitenkin sillä alueella tulee niitä kiihdytyksiä eniten. 
Ja kartasta vielä. Tyhjäkäynnillähän masina vatkaa itseään ihan "oikean" Guzzin tapaan mutta tasaantuu jo parissa tonnissa melko värinättömäksi. Käyttökierroksilla, noin kolmetonnia mulla, peilit puhtaana. Veikkaisin, että se tyhjäkäyntiravistus on pelkkä markkinatemppu ja oikaistavissa kartalla pois. No ei kyllä haitaa mua. Kyllähän twinin pitää näyttää ja kuullostaa twinille edes tyhjäkäynnillä.

 

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #5 : Maaliskuu 01, 2016, 10:33:45 ap »
Sehän on vielä kumiripustettu kone (?), niin korostuu se paikallaan vatkaus. Voi kyllä tosiaan olla fiiliksen nostatukseen tarkoitettu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #6 : Maaliskuu 01, 2016, 11:07:24 ap »
Kaikki näkyy vatkaavan: äännenvaimentajan takapäät heiluvat vaikka luulisi niiden olevan kiinni rungossa, koko pyörä heiluu mutta eri suuntaan kuin moottori siten että moottori näyttää heiluvan enempi kuin todellisuudessa heiluu. Lyhyen sadekoeajon aikana en ihmeempiä tärinöitä havannut mutta kun lähdin koeajopaikalta 1100 Brevalla ajoin kyllä tärinättömämmällä pyörällä kuin Cali 1400.

Calin tärinät ovat pehmoista laatua: hetkelliset kiihtyvyydet eivät ole suuria niin että vatkaisivat varpaista ja sormista veret pois kuten muutamat nelisylinteriset koneet.

Ajoin myös sellaista amerikanpyörää jossa iso v-moottori on pultattu kiinteästi runkoon: ensituntumalta hervottomat tärinät mutta liikkeellä ollessa 80 ja 120 km vauhdissa isolla vaihteella mentiin kuin sukkasillaan vaikka muilla nopeuksilla on enemmän tai vähemmmän vibraattoria. Se kuulemma on juuri sitä fiilistä ja kesyttämätöntä voimaa jota kuljettajan tulee hallita.

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #7 : Maaliskuu 01, 2016, 12:17:36 ip »
Tapio Rouhiainen, guzzivastaava R.M.Heino Tampere, kertoili viime kesänä, että kartat on havaittavasti erilaiset aiempien ja 2015 mallien välillä. Väittämä perustui ilmeisesti perstuntumaan.
Jos tuo on totta, niin tuollahan saattaisi olla joissain tapauksissa vaikutusta 1400cc moottoreiden kulutuslukemiin ja sitä kautta tankkausväleihin. Minkäslaisia kulutuslukemia olet itse mittaillut?
Jouko

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #8 : Maaliskuu 01, 2016, 17:37:07 ip »
Kyllä niitä kulutuslukemia tuli jossain määrin ynnäiltyä viime kesänä. Lähinnä niin, että kilsat ja litrat.
Digitaalista dataahan siinä on myös käytössä mutta en luota sellaiseen. Pitää palata tuohon kelien alettua. Kun en merkannut niitä ylös. Ja tietysti sekin minkä tyyppisessä minkäkin verran. Tuollainen elopaino ei liiku ilman energiaa kulmilla ajossa.
Jos jotain pitäisi villisti veikata, niin eiköhän se nelisen tonnia minkä ehdin ajaa, kulutus mennyt 7 litran paikkeille.
Maantieajossa enimmäkseen vakionopeus päällä vaikka vähän kökkö versio onkin.

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #9 : Maaliskuu 01, 2016, 18:14:30 ip »

No jos seiskalla menisi, niin sehän alkas jo max. 300km:n tankkausväli häämöttää. Ei paha. Jostain testistäkin olin lukevinani, että jotain päivitystä on 2015 mallien karttoihin tullut, mutta kuten viime viikollakin jälleen kerran saatiin huomata, testeihin ei tosiaankaan ole aina luottamista..Eiköhän tuo kuitenkin totta ole, kun useammalta taholta asiasta kertovat. Vaikuttaako se sitten kulutukseen ja jos, niin minkä verran, tiedä tuota. Varmaan ajotyylillä on aika suuri merkitys asiaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #10 : Maaliskuu 01, 2016, 18:59:37 ip »
Mitenkähän Cali1400:seen tepsisi sama keino kuin tein Brevan lämpöanturiin? Keskimäärin 100 km kulutuksesta puoli litraa pois. 1400:ssa sama anturi on erillisellä pultilla ja jalalla kiinni sylinterin kyljessä ja siinä jalassa sitten on samankaltainen anturin kiinnitys kuin Brevan anturissa ja monessa muussakin Guzzimallissa.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 17:21:42 ip kirjoittanut motomatti »

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #11 : Maaliskuu 04, 2016, 12:15:13 ip »
Hyvä tuo motomatin pikku modaus.
Mitä pastaa laitoit?

California

  • Viestejä: 187
  • on the Route 66
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #12 : Maaliskuu 12, 2016, 01:13:02 ap »
Voi hyvinkin olla, että päivittelevät moottorinohjauskarttoja myös tuota kulutusta silmälläpitäen. Ainakin syytä olisi, koska jonkun verran on tullut lueskeltua 1400cc calin testiraportteja ja aika useassa toisistaan riippumatta mainitaan miinukseksi suurehko kulutus vaikka testi olisi ajettu lämpöisemmissä ilmanaloissa kuin meillä Suomessa. 7 litraa sataselle on kyllä vähän yläkanttiin. Entistä 1100 cali classicia oli vaikea saada matka-ajossa imemään yli 5,5 l/sataselle. Nykyinen 1600cc Triumph Thunderbird, joka on vielä painavampi kuin Cali 1400cc, kymmenentuhannen kilometrin kokemuksella keskikulutus seka-ajossa on semmoset 5.2 l/sataselle. Pallaksella kun käytiin viime kesänä, niin lapin maanteitä kulutus oli jopa karvan alle 5 litraa/sataselle. Tuolloin ajotietokone, joka on todistetusti luotettava, arvioi hiukan yli 420 km tankkausvälejä. Tosin 130 km/h moottoritieajossa alkaa t-birdikin viedä 5.8 l/sataselle eli kulutushaarukka on isompi kuin esim. vanhassa 1100 calissa. Eli näihin omiin kokemuksiin nojaten on uuden Calin kulutus suurehko. Eihän se tietysti kaikille merkitse niin paljon, mutta matkapyöräksi kuitenki tehty...Yksi syy kulutukseen oman pienen koeajon perusteella voi olla, että moottori on aika kierrosherkkä isoksi kustomiksi ja lyhytiskuinen. Ainakin itse huomasin koeajossa, että kierroslukuneula luontaisesti huiteli aika isoja lukemia. Koneen lyhytiskuinen sporttisuus raskaaksi kustompyöräksi voi ohjata ajotapaakin tietysti sellaiseksi, että ruoka maistuu moottorille. Mutta ilmeisesti rauhallisemmallakin ajotyylillä kulutuslukemat pysyvät korkeahkoina kuten jotkut 1400cc Calin omistavat antavat ymmärtää ...Mutta esim. nykyiseen Triumphiini verrattuna tuntui uusi Cali "lähtevän valoista nopeampaa". Onhan siinä tietty 10 heppaa enemmänkin. No, nämä on tämmösiä aatoksia...  
Moto Guzzi v85tt Centenario
ex.Aprilia 1200 Caponord Rally
ex. Triumph Thunderbird 1600
ex. Moto Guzzi California classic

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #13 : Maaliskuu 12, 2016, 10:10:16 ap »
Allekirjoitan tuon edellisen kun samaisella Cali Classicilla 28 tkm:n keskikulutus oli 5,0 l/100km ja enimmilläänkin 5,3. Stelvioni vie keskimäärin 5,9 ja de on 10% yläkantissa. Mielelläni väittäisin, että jotakin on rikki, jos keskimääräiset kulutukset suomalaisella tiestöllä vähänkin säällisesti ajettuna alkavat kuutosella tilavuudesta riippumatta. Velipojan GL 1800:kin menee alle 5,5:n ettei mitään. Cali oli pihi, Norge ihan on, 5,3 keskimäärin 104 tkm matkalla. Stelvio ja Quota ovat juoppoja. Emännän Titanium meni aina alle 4,5:n, mikä oli jo "ei mitään". Sen PC-viritys oli onnistunut kun kulkikin vielä hyvin.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #14 : Maaliskuu 12, 2016, 10:33:53 ap »
Allekirjoitan Californian kommentin:
"Yksi syy kulutukseen oman pienen koeajon perusteella voi olla, että moottori on aika kierrosherkkä isoksi kustomiksi ja lyhytiskuinen."

Eihän tuo tietenkään kokonaisuudessaan selitä nykymaailman mittapuun mukaan suht reiluja kulutuslukemia.
Ei tullut viime syksynä ajettua sellaista pidempää matka-ajoa, että olisi mennyt samoilla lämpösillä tankilta toiselle. Tai ehkä ajoinkin mutta ei tullut laitettua asioita ylös. Pitääpä nyt keväällä ...

Jotenkin on vaan sellainen muistikuva, että en päässyt kyllä koskaan Vintagellakaan mihinkään vitosella alkaviin kulutuslukemiin, sen vähän mitä asiaa joskus tarkkailin. Voi olla ajotapakysymys. Tiedättehän tällaiset nuoret hurjapäät. Mikään ei riitä ...