Voi hyvinkin olla, että päivittelevät moottorinohjauskarttoja myös tuota kulutusta silmälläpitäen. Ainakin syytä olisi, koska jonkun verran on tullut lueskeltua 1400cc calin testiraportteja ja aika useassa toisistaan riippumatta mainitaan miinukseksi suurehko kulutus vaikka testi olisi ajettu lämpöisemmissä ilmanaloissa kuin meillä Suomessa. 7 litraa sataselle on kyllä vähän yläkanttiin. Entistä 1100 cali classicia oli vaikea saada matka-ajossa imemään yli 5,5 l/sataselle. Nykyinen 1600cc Triumph Thunderbird, joka on vielä painavampi kuin Cali 1400cc, kymmenentuhannen kilometrin kokemuksella keskikulutus seka-ajossa on semmoset 5.2 l/sataselle. Pallaksella kun käytiin viime kesänä, niin lapin maanteitä kulutus oli jopa karvan alle 5 litraa/sataselle. Tuolloin ajotietokone, joka on todistetusti luotettava, arvioi hiukan yli 420 km tankkausvälejä. Tosin 130 km/h moottoritieajossa alkaa t-birdikin viedä 5.8 l/sataselle eli kulutushaarukka on isompi kuin esim. vanhassa 1100 calissa. Eli näihin omiin kokemuksiin nojaten on uuden Calin kulutus suurehko. Eihän se tietysti kaikille merkitse niin paljon, mutta matkapyöräksi kuitenki tehty...Yksi syy kulutukseen oman pienen koeajon perusteella voi olla, että moottori on aika kierrosherkkä isoksi kustomiksi ja lyhytiskuinen. Ainakin itse huomasin koeajossa, että kierroslukuneula luontaisesti huiteli aika isoja lukemia. Koneen lyhytiskuinen sporttisuus raskaaksi kustompyöräksi voi ohjata ajotapaakin tietysti sellaiseksi, että ruoka maistuu moottorille. Mutta ilmeisesti rauhallisemmallakin ajotyylillä kulutuslukemat pysyvät korkeahkoina kuten jotkut 1400cc Calin omistavat antavat ymmärtää ...Mutta esim. nykyiseen Triumphiini verrattuna tuntui uusi Cali "lähtevän valoista nopeampaa". Onhan siinä tietty 10 heppaa enemmänkin. No, nämä on tämmösiä aatoksia...