Kirjoittaja Aihe: ohne tai mit EG-ABE  (Luettu 10060 kertaa)

Jullu

  • Viestejä: 29
Vs: ohne tai mit EG-ABE
« Vastaus #15 : Helmikuu 29, 2016, 21:27:34 ip »

Miksi ne äänet on niin tärkeät kun enää ei tehoa saa noin vain lisättyä pönttöjä vaihtamalla ilman uudelleenohjelmointia?

Matilta hyvä kysymys!
Asiaa voidaan helposti vielä laajentaa kysymällä miksi se moottoripyöräily ylipäätään on tärkeää?
Järkisyitä siihen ei Suomen olosuhteissa löydy. Älytöntähän se on. Autolla liikkuminen on paljon mukavampaa ja myös halvempaa.
Ehkä ne äänet liittyvät siihen selittämättömään tunnemaailmaan jonka takia sitä moottoripyöräilyä harrastetaan.
Joku tykkää vaihtaa putkia, toinen entisöidä ikivanhoja pyöriä, kolmas rakennella erikoisia laitteita... jne...
Hullua hommaa jota ei pidä ottaa liian vakavasti.
En tiedä.

Terv,
JussiJ

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: ohne tai mit EG-ABE
« Vastaus #16 : Helmikuu 29, 2016, 21:32:17 ip »
Trafin sivuilta voi tarkistaa pyöränsä melurajat pankkitunnuksilla.

Mistä sieltä? Katsoin oman pyöräni tietoja kirjautumalla sisään, ei näkynyt.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: ohne tai mit EG-ABE
« Vastaus #17 : Helmikuu 29, 2016, 21:55:55 ip »
Sait siis oman pyöräsi tiedot näkyviin? Painot eri akseleille, jarrujen määrät ja koot, jne?
Mutta ei näkynyt päästö- tai melutietoja?
Kuinka vanhasta pyörästä on kysymys?

Tiedot ovat mm poliisin käytössä ihan on-line.
Jos sieltä ei saa niitä tietää niin ainakin ne ovat jossain päin pyörää. Epäilen ohjausakselin putkea.

Kun uudelle pyörämallille tehdään hyväksyntätestausta mitataan mm melu. Se lukema tulee papereihin joka mittauksessa sattui tulemaan. Sen jälkeen saman mallisarjan pyörissä on sama lukema vaikka meluraja olisi sallittu korkeampikin. Valmistajatkaan eivät jätä ihan tarkalle melumittausta koska siinä on tarkat laitteet kun testataan Euro-hyväksyntöjä mutta katsastajan tai poliisin laitteet eivät ole niin tarkkoja joten jätetään reilu toleranssi että ei tule oikeusmurhia.

Muistakaa että melumittaus tehdään tasan puolella maksimitehon kierrosluvusta. Monessa isossa moottorissa se voi olla alle 3000 kierroksen. Eli konstaapelin kahvan kierto ei ole mittaus mutta sillä perusteella poliisi voi määrätä ohiajotarkistuksen omistajan kustannuksella. Tämä on jonkinlainen epäkohta ja voi olla rankaisemista vaikka lain silmissä on kyse pelkästään tarkastuksesta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: ohne tai mit EG-ABE
« Vastaus #18 : Helmikuu 29, 2016, 22:04:59 ip »
Taka-ajatuksena oli lähinnä se että tarkka silmä, kuten katsastusmiehen tai jopa poliisin tienvarsitarkastustaan suorittaessaan, näkee yhdellä silmäyksellä että nyt on huijaus käynnissä kun on lätkä popniitillä kiinni. Antaa ainakin epäillyksen aiheen ja voi johtaa äänenpaineen mittaukseen jonka itse joutuu kustantamaan ja jos ei läpäise niin tulee vielä lisäkustannuksia. Mutta yrittää kannattaa ja professionaalisesta jäljestä ei niin helposti kärähdä kuin amatöörin söhräyksestä.

Voi vaikuttaa haulikkoammunalta kaukaa mutta usein yksikin hauli riittää.

Siinä mahtaa tarkkasilmäistä poliisia sitten vituttaa kun noita laitetaan jo tehtaalla popniitillä. Esim Vaimon Triumphissa on kyltit tavallisilla rosteripoppareilla kiinni.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: ohne tai mit EG-ABE
« Vastaus #19 : Helmikuu 29, 2016, 22:08:17 ip »


Muistakaa että melumittaus tehdään tasan puolella maksimitehon kierrosluvusta. Monessa isossa moottorissa se voi olla alle 3000 kierroksen. Eli konstaapelin kahvan kierto ei ole mittaus mutta sillä perusteella poliisi voi määrätä ohiajotarkistuksen omistajan kustannuksella. Tämä on jonkinlainen epäkohta ja voi olla rankaisemista vaikka lain silmissä on kyse pelkästään tarkastuksesta.


Tässä ainakin omalla kohdalla tapahtuisi molemmilla konsteilla oikeusmurha kun ei ole kierrosmittaria..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

gringo

  • Viestejä: 143
Vs: ohne tai mit EG-ABE
« Vastaus #20 : Helmikuu 29, 2016, 22:10:46 ip »
Guzzin murina on todella hieno ihan vakioputkellakin. Jotenkin tuota äänimaailman korostamista omaksi huviksi, ei niinkään toisten vuoksi tai kiusaksi, voi verrata vaikkapa siihen, että joku musiikkikappale tulee paremmin oikeuksiinsa jos bassoa korostetaan. En mitään järkiperäistä syytä löydä, kaikki palautuu tuntemuksiin. Tehosta sen sijaan en ole koskaan liiemmin perustanut. Toivottavasti mistralin soundi on täyteläinen. Ja onhan tuo jotenkin siro, varsinkin tuo yläpuolinen ratkaisu.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: ohne tai mit EG-ABE
« Vastaus #21 : Helmikuu 29, 2016, 22:18:26 ip »
Ei siinä kaivata pyörän kalibroimatonta kierroslukutietoa vaikka mittari olisikin. Staattinen mittaus vaatii että mittaajalla on kierroslukumittari käytössään ja tietenkin melutiedot toleransseineen kyseistä pyörä- ja vuosimallia koskien.

Trafin palvelusta saa ajoneuvostaan seuraavia tietoja: (Osa tiedoista koskee vain autoja.)

   Omat ajoneuvotiedot (maksuton)
    Ajoneuvon rekisteri- ja verotiedot Oma asiointi -palvelussa
    Ajoneuvon julkiset verotiedot rekisteritunnuksella (maksuton)
   Ajoneuvon julkiset rekisteritiedot (maksulliset)
    Ajoneuvon perustiedot
    Ajoneuvon perus- ja historiatiedot
    Ajoneuvon tekniset tiedot
    Ote ajoneuvotiedoista

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: ohne tai mit EG-ABE
« Vastaus #22 : Helmikuu 29, 2016, 22:28:39 ip »
Sait siis oman pyöräsi tiedot näkyviin? Painot eri akseleille, jarrujen määrät ja koot, jne?
Mutta ei näkynyt päästö- tai melutietoja?
Kuinka vanhasta pyörästä on kysymys?

Kyllä sain. Akselit löytyy, jarruista ei puhuta mitään.
Päästöt ja melut loistaa poissaolollaan.
Mutta kuinka monella on rekisteriotteessa myös moottorinumero?

Taitaa olla pirkanmaalaisen katsastus-/rekisteröinti-insinöörin laiskuutta ja innostuneisuutta nuo em. puutteet.

Pyörä on 17 vuotta vanha.
Ja melutarrat löytyy takarungosta ja rungosta, halusin vain tarkistaa, että näkyykö ne myös Trafi:lla.
/EDIT: Pyörä ei ole H-D, se on Ducati.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: ohne tai mit EG-ABE
« Vastaus #23 : Helmikuu 29, 2016, 22:43:32 ip »
Taitaa moottorinumero löytyä lähinnä Harrikoiden lapuista..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: ohne tai mit EG-ABE
« Vastaus #24 : Helmikuu 29, 2016, 22:47:32 ip »
Asiasta on ollut muuallakin polemiikkiä.
Tiedot ovat hataria tai merkitty väärin.
Kuten ajoneuvotilastot. com -sivuilta on havaittu. Tietovirheet niilläkin sivuilla ovat yksinomaan virkamiesten ansiota. Tienvarressa voi siis tulla ikäviä tilanteita kun todellinen tieto ja Trafista saatu viranomaistieto eivät täsmää. Onneksi omien pyörieni tiedot ovat kunnossa mutta ei niissäkään vanhemmassa päässä ole juuri kuin perustiedot. Euro3-alkaen vaikuttaa olevan paremmin tietoa mutta kun en pääse kuin omiin tietoihin niin ei voi yleistää.

Täältä voi katsella Trafin avointa dataa eri muodoissa: http://www.ajoneuvotilastot.com/home

Jännä juttu tuo vaatimus että moottorin ja rungon tiedot pitää täsmätä ja vain yhden merkin kohdalla. Me muut voimme laitella melkein mitä myllyjä tahansa kun identiteetti määräytyy rungon vaan ei moottorin mukaan kuten H-D:llä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: ohne tai mit EG-ABE
« Vastaus #25 : Helmikuu 29, 2016, 23:21:41 ip »
Siihen on syynä muinaisten aikojen väärinkäytökset. Papereiden mukaan prosenttikatsastetun -49 mallisen pyörän rungossa saattoi kiikkua kahdeksankymmentäluvun Evo-moottori ja runkokin vahvasti muutettu.
Näitä kun jäi riittävästi tien päältä kiinni, oli helppoa lyödä touhulle keinotekoisia esteitä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: ohne tai mit EG-ABE
« Vastaus #26 : Maaliskuu 04, 2016, 10:24:08 ap »
Mulla on Calissa itse rakentamani systeemi, jolla putkesta saa äänet päälle ja pois. Käytin Yamaha R6R:n titaanivaimenninta ja sovelsin sen Exup(tms)-venttiiliä. Siihen vaijerikäyttö vasemman kannen päälle. Voi kiinni asennossa ajaa vaikka päiväkodin pihaan päiväunien aikaan (kokeilin joskus, kun tyttö oli varahoidossa ja vein jotain unohtuneita tarvikkeita). Avonaisena tietenkin jytisee.
Calissa on niin mieto nokka-akseli ja puristukset, ettei avoimellakaan putkella kovin hirveätä meteliä pidä, erottuvaa toki.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: ohne tai mit EG-ABE
« Vastaus #27 : Maaliskuu 04, 2016, 10:34:26 ap »
Kerhokaverin uudehkossa H-D:ssa on kolmiasentoinen nappula josta saa lievät taajamaäänet, matalan jyminän ja jonkun kolmannenkin saundin. Sitä ei omistajakaan tiennyt että muuttuuko tehot äänien mukaan.
Jostain luin että EU-alueella ei saa olla exup-tyyppisiä venttiileitä tai vastaavia läppiä pakoputkistossa enää jatkossa. Nyt mennään vielä Euro3 aikaa. Vuodenvaihteen jälkeen kiristyy päästöt ja siirrytään Euro4:seen. Guzzilla, tietämäni mukaan, on V9 ja Cali 1400 Euro4-tasoisia. V7 II:n ilmeisesti soveltuu myös vaikka ei vielä olekaan. Aika harva malli toistaiseksi, kaikki mp-merkit huomioiden on Euro4-tasolla tai sellaiseksi muutettavissa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: ohne tai mit EG-ABE
« Vastaus #28 : Maaliskuu 04, 2016, 12:54:06 ip »
Exup ei Yamahassa ole ääniä varten, vaan vääntömomenttikikkailua varten. Samanlainen mutta äänille löytyy esim Kawan kusiaisista kyykyistä. Äänenmuutos on huomattaava.
Hyvä pyörä, parempi mieli.