Kirjoittaja Aihe: Calin nesteistä ?  (Luettu 2909 kertaa)

Matias

Calin nesteistä ?
« : Helmikuu 28, 2016, 11:07:08 ap »
Tervehdys.
Voisko joku guzzi guru laittaa vähän tietoo vm -89 calin nestemääristä, moottoriöljy, vaihteisto, gardaani, perä, niin ja tietysti suosituksia, minkälaiste nesteettä mihinkin kannaattaa  laittaa.

Matti

egon

Vs: Calin nesteistä ?
« Vastaus #1 : Helmikuu 28, 2016, 15:05:08 ip »
En ole guru, mutta kerron miten itse olen menetellyt omien Guzzien kanssa:

Moottoriin öljynpinta tikun merkkien väliin, jotain kolmisen litraa sinne menee, 10W50 tai 20W50, myös ihan tavallisella Teboilin Silverillä on menty monet kesät. Öljypohja pitää käyttää irti suodattimen vaihtoa varten. Itte olen irrottanut sen keväisin aloitushuollon yhteydessä. Kannattaa varata ehyt tiiviste hyllyyn ennen avaukseen ryhtymistä.

Vaihdelaatikko ja perä ottavat vastaan yhteensä litran, josta neljännes menee perään ja loput lootaan. Perässä pitää olla hypoidiöljy, itte olen käyttänyt 80W90 ja sinne pitää lirauttaa lisäksi liukasteeksi Molykotea. Molykoten tarpeellisuudesta on monta mielipdettä, minun on tuo edellä mainittu. Sama öljy on meillä kelvannut myös vaihdelaatikkoon.  

Perä kannattaa käyttää irrallaan kerran vuoteen, tarkistaa. että kissapyörän laakeri on tiukalla ja rasvata samalla kardaanin spooriakselit sitkeällä vaseliinilla.

Sitten jutska, joka jakaa mielipiteitä jopa jyrkästi, mutta siitä huolimatta olen sen tehnyt 17 vuotta:  Takahaarukka sellaiseen asentoon, että sisälle voi kaataa vaihteistoöljyä niin paljon, että sitä menee tukilaakerin tiivisteiden läpi kardaanin ristikolle saakka. Tuon läpivalumisen näkee jos hiukkasen saa raotettua kardaanin suojakumia. Kun laitos on uitettu, niin haarukka kallistetaan takaisin takaviistoon ja valutetaan öljy ulos siinä määrin kuin sieltä omalla painollaan valuu. Tällaisessa hommassa on se viisaus, että sillä voi estää ristikon ja tulilaakerin pyörimisen kuivana/ruosteen voitelemana. Se oikea ja perustellinen tapa on tietenkin muutaman vuoden välein tapahtuva koko takahaarukan irrotus, nivelristikoiden purku, pesu ja rasvaus, laiskana tumpelona en ole tuota saanut aikaiseksi, mutta ihan hyvässä kunnossa siellä on ristikko silti pysynyt. Alkuperäinen nivel ruostui tönköksi kun edellinen omistaja ei ollut sitä jälkivoidellut ilmeisesti koskaan.

Tässä samalla vauhdilla voin kertoa, että suosittelen myös CARC -peräisten mallien kardaanin spoorin rasvaamista edes muutaman vuoden välein. Sinne tulee etupäähän välystä jos osat saa kalista kuivina toisiaan vasten.  

motomatti

Vs: Calin nesteistä ?
« Vastaus #2 : Helmikuu 28, 2016, 16:52:12 ip »
Omistajan käsikirjasta ja korjaamokäsikirjasta löytyy oikeat ainemäärät, laadut ja kiristysmomentit. http://guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm
Öljypohjan irrotuksesta: kehältä irti kaikki ruuvit ja öljypohjan keskeltä neljä pitkää ruuvia. Öljynsuodattimen pysyvyyden voi varmistaa tavallisella letkuklemmarilla.
Keulassa on myös vaihdettavaksi tarkoitettu öljy.