Kirjoittaja Aihe: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään  (Luettu 19410 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #30 : Helmikuu 20, 2016, 18:07:57 ip »
Joo nuo nykylaatikot on suurimmilta osin automatisoituja kovia laatikoita. Perinteisiä momentinmuunninvatkaimia ei juuri enää ole. Ei voi puhua samana päivänä noiden ominaisuuksista.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #31 : Helmikuu 20, 2016, 20:42:42 ip »
Ei ole monentinmuunninvatkaimen voittanutta jos ei sen ja hydrauliikan
vaatimasta tehosta tarvitse välittää.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #32 : Helmikuu 20, 2016, 21:38:21 ip »
On niissäkin epäonnistuneita. Appiukolla on Hondan CRV perinteisellä automaatilla. Aivan kamala, rivakassa kiihdytyksessä venyttää vaihtoa turhan päiten ja hukkaa vähäisen tehonsa öljyn vispaamiseen. Ei taida lukkiutua missään vaiheessa.  Ollut uudesta asti tuollainen, eli sen kai kuuluukin olla.
Mielestäni myös oikean automaatin mukavuutta on vaikea peitota. Ottaisin mielelläni itselleni momentimuunninautomaatin sopivan isolla bensakoneella.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jullu

  • Viestejä: 29
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #33 : Helmikuu 20, 2016, 22:23:57 ip »
Olin paikalla aikoinaan kun Jullu oli hienolla Convertilla veteraanirallissa ja kuulin kyllä ne senhetkiset "intoilutkin"..   ;D

 
Vuosikymmeniä myöhemmin soittelin Jullulle kun oli hyvä Convert myynnissä (innostuin että olisi hieno tai ainakin erikoinen tuollainen Convert harraste / matkapyöränä..)

Kun kuulin tarkemmin sen toiminnasta ja varsinkin polttoaineen kulutuksesta niin hylkäsin ajatuksen!


No mutta! Hyvä kaima. Ei me nyt niin vanhoja olla! En minä ainakaan.
Saattaa siitä reilut kymmenen vuotta olla kun myytävästä Convertista kyselit mutta ei sentään vuosikymmeniä!
Polttoaineen kulutus kyllä oli Convertissa isohko. Soolona reilut 7 litraa ja vaunun kanssa reilut 8.

Et sitten talviralliin lähtenyt vaikka hyvän tarjouksen sulle teinkin...

Terv,
Jussi

Jullu

  • Viestejä: 29
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #34 : Helmikuu 20, 2016, 22:27:23 ip »
En sitten näitä lainauksia(kaan) osaa...

Ensimmäiset rivit olivat toveri Klassikon ja loput minun.

Jussi

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #35 : Helmikuu 21, 2016, 06:56:51 ap »
Joo nuo nykylaatikot on suurimmilta osin automatisoituja kovia laatikoita. Perinteisiä momentinmuunninvatkaimia ei juuri enää ole. Ei voi puhua samana päivänä noiden ominaisuuksista.

Opel Mokka ui vastavirtaan. Siinä on 1,4 koneen jatkona perinteinen momentinmuuntimella varustettu automaattiaski.

CO2-kiima on aiheuttanut sen, että "DSG" laatikot on yleistyneet todella nopeasti.
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #36 : Helmikuu 21, 2016, 14:31:31 ip »
Ihme juttu sinänsä, kun Mokka perustuu Corsan rakenteeseen ja siinä on robottiloota.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #37 : Helmikuu 21, 2016, 15:08:29 ip »
Ymmärrän kyllä moottoripyöräänkin automaattivaihteen. Ainakin siitä näkökulmasta että monella aloittavalla moottoripyöräilijällä on aivan hukassa kytkimen ja vaihteiden käyttö. Lähdöt ovat mitä ovat ja jalat maassa mennään ensimmäiset kymmenet metrit kierrokset ylhäällä ja pysähtyessä jarrutetaan pyörä sammuksiin tai nypätään vain tyhjäkäynnillä kytkin ylös että pyörä sammuu. Kamalaa katsella.

Noihin asioihin käy sekä oppiminen että automaatti. Alkaa ajo sujua.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #38 : Helmikuu 21, 2016, 15:14:05 ip »
Mielestäni ohjelmoitava, robottilaatikko voisi toimia hienosti radallakin. Voisi säätää optimaalisen vaihteen vaihdon ratakohtaisesti tai vaikka vain parametreillä annettaisiin laatikon hoitaa. Esim kallistus, nopeus ja kierrostieto yhdistettynä sutimisenestoon. Kuski saisi keskittyä ajolinjoihin ja muuhun. Siinä mielessä sähköpyörän kehittyminen tulee olemaan tärkeä juttu ratapuolella, turhaan vaihteiden roplaamiseen käytetään turhaan aikaa ja vaivaa per ratakierros.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #39 : Helmikuu 21, 2016, 16:14:12 ip »
Näyttää siltä ettei ainakaan kilvanajossa vielä päästä vaihteistosta eroon.
Sähköformuloissakin on vaihteisto (5-v. Hewland?)
Katsoin sattumalta kesällä jonkun kisan, oli vielä tylsempää kuin F1.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #40 : Helmikuu 21, 2016, 16:27:32 ip »
Noissa sähkökilpapyörissä ei ole vaihteistoa. Niissä on oikean käden kahva kirjaimellisesti nopeuspotentiometri.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

klassikko

  • Viestejä: 199
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #41 : Helmikuu 22, 2016, 09:31:46 ap »
.
On niissäkin epäonnistuneita. Appiukolla on Hondan CRV perinteisellä automaatilla. Aivan kamala, rivakassa kiihdytyksessä venyttää vaihtoa turhan päiten ja hukkaa vähäisen tehonsa öljyn vispaamiseen. Ei taida lukkiutua missään vaiheessa.  Ollut uudesta asti tuollainen, eli sen kai kuuluukin olla.    Mielestäni myös oikean automaatin mukavuutta on vaikea peitota. Ottaisin mielelläni itselleni momentimuunninautomaatin sopivan isolla bensakoneella.

(-97 mersussani oli samantapaista venyttämistä mutta kun käytin ohjelmoijalla niin vaihtaa nopeasti ja on kuin olisi täysin eri laatikko! En edes tiedä onko se muutoin toiminnaltaan ns. perinteinen vai mikä lie.. pääasia että toimii halutulla tavalla )

Automaattivaihteisto on mukava varsinkin jos joutuu ajamaan kaupungissa, saati ruuhkassa.
Ja kuten Matti kirjoitti niin se voisi motukoissa laskea kynnystä aloittaa harrastus.

Automaatti käy jopa urheiluautoon kun siinä on myös manuaalikäyttömahdollisuus urheilulliseen ajoon.
Automaatti on ehdoton kun vaaditaan tasaista menoa.. kun ei saa läikyttää..

.. No mutta! Hyvä kaima. Ei me nyt niin vanhoja olla! En minä ainakaan.
Saattaa siitä reilut kymmenen vuotta olla kun myytävästä Convertista kyselit mutta ei sentään vuosikymmeniä!
Polttoaineen kulutus kyllä oli Convertissa isohko. Soolona reilut 7 litraa ja vaunun kanssa reilut 8.
Et sitten talviralliin lähtenyt vaikka hyvän tarjouksen sulle teinkin... Terv,Jussi


 :) Taisin ilmaista huonosti itseäni; Tarkoitin että siitä kun olit siellä Veteraanirallissa Converilla oli väliä vuosikymmeniä kun sitten ostoaikeissa kyselin Convert kokemuksistasi.
 Ei me vanhoja olla.. kokeneita vaan.. ja lisää tulee.. Varsinkin sinulle kun talvipyöräilyn todenteolla taasen aloitit!

Talvirallitarjous oli kyllä ainutlaatuinen ja mahtava!
 (jottei nyt ihan sisäpiirin jutteluksi mene niin Jullu ei itse päässyt talviralliin mutta tarjosi taloansa ja pyöräänsä käyttööni! ;D)

Kun oli niin reilu matka yhden päivän takia ja kun lupasi loskakelejä rallipaikkakunnalle niin päätin jäädä kotiin tekemään lumitöitä.. ja niitähän sitten riittikin!

gringo

  • Viestejä: 143
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #42 : Helmikuu 22, 2016, 20:45:21 ip »
automaattilodju moottoripyörään...no jaa, moottorijarrutus on itselleni muodostunut tavaksi ja tuo vekslaaminen keskeinen osa ajamisnautintoa. Automaattilaatikko tosin olisi ollut tarpeen kun vielä oli kaksi pyörää ja niissä vaihdepolkimet eri puolilla ja siten myös jarrupoljin. Ja kun toisella meni isommat vaihteet ylöspäin ja toisella päinvastoin. Aluksi oli vaikeaa. Jarruttaessa pistikin isompaa pykälää pesään. Niinpä päädyin naamalleni keskellä Turkua. Onneksi ei kukaan tuttu nähnyt ;D Ei mennyt järjestelmät tasapuolisesti selkärankaan kun olin tuore sekakäyttäjä. Nykyään näkee niin kookkaita pleksejä ettei vahingossakaan voi altistua viimalle, on poppikoneet ja bluutuutit (miksi pitää olla tavoitettavissa kun ajaa??), kahvalämppärit ja vaikka minkälaisia vekottimia. Vohvelirautaa tai hygieniatrimmeriä en tosin vielä ole vakiovarusteena nähnyt. Sähköstarttia arvostan (mikäli sähköä on) kas kun on sen verran monta kertaa jäänyt se yläkuolokohta löytymättä ja varvastossun pohjat eivät ole takapotkua kovinkaan vaimentaneet. Pitäisi olla kuitenkin ainakin kaksi pyörää; toinen kun haluaa vaivatonta meno aja toinen, kun haluaa vaivaista. Gps on tietysti hyvä, mutta mieluummin niin, että jos paperikartalta eksyy, niin voipi sijaintinsa tarkastaa. Veneilyssä tuo teknologia saattaa olla jopa vaaratekijä kun ei malteta seurata paperista merikorttia vaan luotetaan sokeasti elektroniikkaan. No, en ole aivan "kartalla" siitä missä nykyään mennään venemaailmassa. Itsellä aikanaan oli vanhassa läppärissä jostain imuroitu garminin ohjelma jonka avulla olisi voinut purjehtia vaikka Intian valtamerelle, mutta kun läppäri kaatui viiden minuutin välein ja kymmenen minuuttia kesti avata kone uudelleen. Jäi intian valtameri näkemättä, mutta Raumalla kävin. Paperikortti riitti sinne asti. Eipä tuosta paljon kostunut. Paitsi kurkku.
Tulipa taas eksyttyä.....aiheesta.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #43 : Helmikuu 22, 2016, 21:28:18 ip »
Taloudessa on GPS. Vähällä käytöllä. Kartalla pärjää paremmin ja nopeammin perille pääsyyn. Ja osaa  toisella kertaa jo ilman karttaa. GPS:sää seuraamalla ei maamerkit jää mieleen ja toisellakin kerralla tarvitaan apua suunnistamiseen samaan kohteeseen. Aihe josta vaikka lyön vetoa.
On nyt sen verran eri suunnistinten ja niiden käyttäjien tempauksia tullut seurattua. Lyhin reitti ei ole nopein ja päivastoin. Kaverikaan ei uskonut, kun haki minut asunnoltani, osoittamaani reittiä moottoritielle kun GPS osoitti viiden kilometrin ketunlenkin olevan ainoan reitin moottoritielle. Oli kiva osoittaa että tuossa me oltiin 10 minuuttia sitten. Eipä silti, aina GPS-opastuksella on perille päästy mutta monasti on tehty kummallisia lenkkejä vaikka lähteissä on viilattu asetukset niin että pitäisi osata haluttua reittiä.

Laite on ollut enimmäkseen takalaukun pohjalla. Arvioltakin on mukava ajella jos ei ole kiire. Kartalta on liki mahdoton eksyä ainakaan pitkäksi aikaa jos ei sitten aja kartan reunalta ulos. Mutta silloin on kartan valinnassa ollut puutteita. Jos ei pysty itseään kartalle hahmottamaan pitää palata paikalle jossa viimeksi oli kartalla tai jatkaa matkaa ja saapua johonkin kartalta tunnistettavaan paikkaan. Kuten Kouvola.

Harrastelentäjät välillä eksyivät ennenvanhaan mutta kun löytyi rautatie jota seurata niin tulee asema vastaan ja pienellä koukkaukselle voi käydä lukemassa kylän nimen aseman seinästä. Ja taas tiedettiin missä mennään.

Sama juttu tiellä. Risteyksessä on viitta tai viittoja joihin kohteisiin tiet johtavat. Kylteissä tien laidoissa on myös tien numerot ja kartanluvun kannalta pitää tietää minkä numeroisella tiellä on liikkeellä. Tosin pienimpiä teitä ei ole numeroitu tien varsiin. Mutta ne ovat yleensä lyhyitä ja johtavat ainakin toisessa päässään isommalle tielle jossa kylttejä taas on. Pikkukylätkin nykyään mainostavat nimellään ja laittavat "portteja" tienvieriin niin silloin ainakin pitäisi tietää missä on.

Ajaminen ilman suunnitelmaa on mielenkiintoista. Ottaa vaikka päivän, pari aikaa ja lähtee sillä asenteella että kääntyy minne sattuu niin pääsee (joutuu) yleensä sellaisiin paikkoihin joissa ei ole ennen käynyt. Itse olen Pirkanmaaltakin ja sen lähistöltä löytänyt "uusia" paikkoja. Tampereelta 40 km sivuun niin käymättömiä kohteita alkaa löytyä. Useimmiten soratien varresta mutta mukavia asfalttireittejäkin on löytynyt.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #44 : Helmikuu 22, 2016, 22:26:43 ip »
Tämä androidin mukana tullut gps on kyllä hyvä. Kyseessä on siis Googlen Maps. Hakee vaihtoehtoisia reittejä automaattisesti.  On myös helppokäyttöinen. En ole koskaan oppinut anopin Tomtomin logiikkaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.