Kirjoittaja Aihe: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään  (Luettu 19403 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #15 : Helmikuu 18, 2016, 20:54:05 ip »
Onko uusien Guzzien vaihteistot menneet jotenkin vaikeammiksi käyttää?
Meneehän nuo vanhemmat ainakin ylöspäin ilman kytkimen käyttöä ihan kivasti.
Pikkulohkon laatikkoa voi vaihtaa alaspäinkin ilman kytkintä, varsinkin soralla.
Vaatii toki hieman harjoittelua ensin.
Yksi yksinkertainen, vaihtamista ja ajamistakin mukavoittava laite olisi vapaakytkin.
Liikkeellelähdön jälkeen ei kytkimeen tarvitse koskea. Vaihdevivun käyttö riittää.
Saabista sellainen menneinä aikoina löytyi. Minulla sellainen on ja voin suositella ;D

Parhaiten Calissa menee vaihteet tupaan shifterin kanssa. Voi vaihtaa kaasua löysäämättä isompaa. Ilman shifteriä laatikon pohjalle alkaisi varmaan kerääntyä irtohampaita..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #16 : Helmikuu 18, 2016, 20:55:55 ip »
Joskus tulee intoiltua.

Olisinkin kirjoittanut kokolailla samanlailla kuvauksen Convertin toiminnasta.
Melkein joka pyörävalmistajalla on jossain välissä ollut kokeilu tai jopa tuotantosarja automaattivaihteisia tai semi-automaatteja. Mäntsälästä Onkimaalta löytyy keräilijä jolla näitä eri merkkisiä automaatteja on rivi tallissaan.

Pikkulohkon vaihteistosta kokemusta V65 TT ja V75 NTX joissa vuosikaudet, jopa talviaikana, sotkin vaihteita isommalle ja pienemmälle niin soramontulla kuin jääradallakin eikä vaihteisto siitä nokkiinsa ottanut. Vaihteet menivät jopa nasakammin päälle kun vaihtoi ilman kytkintä. Jossain hankalassa puron ylityksessä tms. paikassa ei edes aina kykene käyttämään kytkintä kun pitää ohjata vimmatusti mutta vaihtaa pitäisi. Toki kaasunkäyttöä piti hallita vastaavasti että ajonopeus vastasi kulloistakin kierroslukua ja päinvastoin. Osan kytkimen tehtävästä hoitaa se että takarengas luistaa alustaansa nähden. Siis maastossa.

Itsellä kokemusta vapaakytkimestä Wartburgista ja Saab 99:stä. Ja ennen kuin joku älähtää että ei niissä ole niin 1700 cc ja 1850 cc Triumph-moottorisissa oli sellainen kikkare Borg Warner-vaihteistossa 60 - 70-luvun vaihteessa. Jatkossa vapaakytkin jäi pois 1850-mallista ja myöhemmin koneen kokokin kasvoi. Siis käyttökelpoinen muissakin kuin kaksitahtisissa malleissa. Kaksitahtariautossa vapaakytkin oli melkein välttämätön mukavuuden kannalta koska moottorijarrutuksessa kaksitahti rynkyttää. Bensaakin laite säästää. Saab 99:n sarjavalmistus alkoi -68.

V10 Centaurossa jossa ihan tavallinen 5-vaihteinen vinohampainen loora vetelen kovassa kiihdytyksessä vaihteet "kuiviltaan" päälle. Vain pieni kaasuranteen nykäys riittää vaihteen vaihtumiseen. Pienempään suuntaan pitää kytkimellä loiventaa mutta silloinkin riittää että kytkintä luistattaa eikä purista vetoa täysin poikki. Tavallaan siis käsihallintainen "luistokytkin".

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #17 : Helmikuu 18, 2016, 21:15:15 ip »
Kaksitahtisessa oli käytännössä välttämätön tuo vapaakytkin. Moottorijarrutuksessa ei kaksitahtinen saanut voitelua, olisi leikannut kiinni.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #18 : Helmikuu 18, 2016, 21:37:11 ip »
2T-moottoripyörässä tulikin varsin tutuksi tuo kaasun hellittäminen alamäessä. Kone kilahti kiinni melkein heti. Aloittelijan moka.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #19 : Helmikuu 18, 2016, 21:39:11 ip »
Kaksitahtisessa oli käytännössä välttämätön tuo vapaakytkin. Moottorijarrutuksessa ei kaksitahtinen saanut voitelua, olisi leikannut kiinni.

Sen takia kelkkamiehet vetää jääpätkät pumppaamalla...
Tämäkin vielä! ! !


MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #21 : Helmikuu 18, 2016, 21:56:55 ip »
Jotenkin mielestäni kehitys on pysähtynyt toisenkin kahvan osalta. Etujarrun ja kaasun yhtäaikainen käyttö tuntuu antiikkiselta. Vai jarrutteleeko joku auton eturenkaita erikseen ?? On ajohallintajärjestelmiä , abseja etc.  mutta esim. yhden  polkimen jarrutekniikkaa ei ole onnistuttu rakentamaan. Tuskin olisi mahdotonta rakentaa olosuhteet huomionottavaa jarrujärjestelmää joka huomioisi molemmat renkaiden tarvittavan jarrutehon.
Saattaisi olla keskimäärin turvallisempi...  

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #22 : Helmikuu 18, 2016, 22:13:33 ip »
VoiiEii, mä olen purkanut jo Integraalinkin pois.
Ei kun kehitys ei ole pysähdyksissä, juttuhan menee tulevaisuudessa näin.
Moottoripyöriin tulee samanlainen "moottoripyöräpilotti" kuin autoissa on jo koeajossa.
Kuski voi matkalla ottaa tirsat, syödä eväitä tms. Tai jäädä kotiin ja laittaa
moottoripyörän käymään lomamatkalla Välimeren rannalla.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #23 : Helmikuu 18, 2016, 22:49:20 ip »
Rakentelijat tekevät mitä osaavat. Kaverin ns. chopperissa on yhdistetty etujarru-kaasukahva ja toisella puolella kierrettävä kytkinkahva. Molemmat ohjaustangon päät näyttävät aivan toistensa peilikuvilta. Vasemmalla itseen päin kierrettäessä kytkin irrottaa ja poispäinkierrettäessä tarttuu. Oikealla itseen päin kierrettäessä lisääntyy kierrokset ja poispäin kiertäessä jarruttaa etujarru. Kuulemma parissa päivässä toiminnot menivät selkäytimeen joten ajo käy varsin miellyttävästi. Mutta ei luvannut koeajoa.
Yhtään johdinta tai vaijeria ei ole näkyvissä. Pyörä oli Smoton osastolla näytillä mp-näyttelyssä. Se punaisen "ferreksin" värinen.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #24 : Helmikuu 18, 2016, 23:21:33 ip »
Ennen vanhaan oli toisin. Nykyisten tuttujen vipujen lisäksi kuskin edessä, joskus ohjaustangossa
toisinaan muualla oli mm. kaasuvipu, ilmaläpän vipu, sytytyksen säätövipu, öljypumppu yms.
Ja noita piti kokoajan säätää ajaessa.
Lisäksi vaihteetkin piti vaihtaa kepillä ja vaihteisto ei ollut edes sekventiaali laatikko, saatikka
automaattii, vaan ns. siirtopyörävaihteisto. Siis jos oli vaihteisto.
Kehitystä on tapahtunut, ehkä se on ollut hyväksi. Voisiko olla niin, ettei nykyisistä moottoripyörän
hallintalaitteista ole montaakaan jäljellä parikymmenen vuoden kuluttua?
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #25 : Helmikuu 18, 2016, 23:22:43 ip »
Itse olen leikitellyt ajatuksella rakentaa pikkulohkoon automaattikytkin. Samalla tavalla toimiva, kuin Rekluse. Eli tarvittaessa käsikäyttöinen, mutta keskipakokytkin. Tästä olen jo piirrellyt muutamia 3d-skissejä. Voisi olla hauska laitos kun lisäisi vielä voimaa koneeseen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #26 : Helmikuu 18, 2016, 23:24:46 ip »
Jotenkin mielestäni kehitys on pysähtynyt toisenkin kahvan osalta. Etujarrun ja kaasun yhtäaikainen käyttö tuntuu antiikkiselta. Vai jarrutteleeko joku auton eturenkaita erikseen ?? On ajohallintajärjestelmiä , abseja etc.  mutta esim. yhden  polkimen jarrutekniikkaa ei ole onnistuttu rakentamaan. Tuskin olisi mahdotonta rakentaa olosuhteet huomionottavaa jarrujärjestelmää joka huomioisi molemmat renkaiden tarvittavan jarrutehon.
Saattaisi olla keskimäärin turvallisempi...  

Mr

Ei kai kukaan kaasuttele ja jarruttele samaan aikaan muutenkaan. Aika lailla vuoronperään minä niitä käyttelen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

klassikko

  • Viestejä: 199
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #27 : Helmikuu 19, 2016, 09:32:08 ap »
Olin paikalla aikoinaan kun Jullu oli hienolla Convertilla veteraanirallissa ja kuulin kyllä ne senhetkiset "intoilutkin"..   ;D

 
Vuosikymmeniä myöhemmin soittelin Jullulle kun oli hyvä Convert myynnissä (innostuin että olisi hieno tai ainakin erikoinen tuollainen Convert harraste / matkapyöränä..)

Kun kuulin tarkemmin sen toiminnasta ja varsinkin polttoaineen kulutuksesta niin hylkäsin ajatuksen!


Ehkä siinä vaiheessa kun on jokin syy ettei pysty ajamaan perinteistä nautittavaa pyörää..
niin voisi laittaa harkintaan automaatin (ja tarvittaessa kolmannen pyörän siihen).

"Linelock" tai miten se meni jenkkiautopuolella..
Tämä hupsu se on ainakin leikitellyt pitämällä pyörää etujarrulla paikoillaan ja samaan aikaan vaihdepäällä kääntänyt kaasua!
Tälläistä kumipoltto showta teki useampikin eräissä häissä Italiassa aikoinaan.. Matti muistanee..  ;D





MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #28 : Helmikuu 19, 2016, 10:48:36 ap »

Kukin tyylillään. Minulla on tupissa lipare ja matka-ajossa ei tulisi mielenkään hakkauttaa vaihdelaatikkoa pienen nopeudenmuutoksen takia. Pikkuisen ranteen käännöllä vetoa pois ja jarrua. Ei ole meno niin nykivää.
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Automaattivaihde pyörään kuin pyörään
« Vastaus #29 : Helmikuu 20, 2016, 15:19:37 ip »
Ei sinänsä mitään nyky automaattilaatikkoja vastaan, ainakin autoissa on oikeinkin sulavia käytökseltään.
Vain kokeillut tosin, ei omaan käyttöön varaa moiseen.
Pyörissä ei mitään kokemusta sovelluksista.
Ja sepä se, kun kalusto tienpäällä on aina ollut vähintään 10 vuotiasta, niin hieman skeptinen miten sen ikäisissä toimii aikansa innovaatiot, varsinkin euroissa jos ongelmia.
Ruisku ja kätjettömyys on tietysti osoittautuneet hyvin luotattaviksi.
Jäi aikanaan syvä dissaus automatiikkalaatikkoon muuten luotettavan Volvon 145 mallin kanssa, mutta onhan tässä varmaan menty teknisesti eteenkinpäin.

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 20, 2016, 21:24:07 ip kirjoittanut GuzGuz »