Kirjoittaja Aihe: Vilkut päällä  (Luettu 15185 kertaa)

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Vilkut päällä
« Vastaus #15 : Helmikuu 01, 2016, 20:28:26 ip »
Riittäiskös tuon kanssa nyt lukkiutumaton kytkin puolelleen? Eli vilautettaisiin vain suunta vilkuille ja rele hoitaisi loput.
Oliskohan noin yksinkertainen?

Tuo edellinen rele vaikuttaa kuitenkin mielestäni normaalitoimiselle vilkkureleelle? Myyntiesitteessä tai asennusohjeissa ei puhuta sanallakaan, että se olisi automaattisesti katkaiseva tms. Sen sijaan Motogadgetin sivuilla tämän.releen esitteessä sanotaan, että jos etsii automaattirelettä, niin se on m-jarrurele. Eli tämä Louisin sivuilta bongattuna:  www.louis.de/en/artikel/motogadget-m-stop-brake-light-control/60180120
Rele on tarkoitettu vilkuttelemaan jarruvaloja jarrutustilanteessa. Ei ole sallittu Saksassa(joten Suomessa käytöstä vähintään putkaa, linnaa ja vankeutta). Mutta, rele käy tavallisen vilkkureleen sijaan ja siitä löytyy katkaisun viivetoiminto, mikä ohjelmoidaan releeseen siinä olevien pienten "katkaisijoiden" avulla. Eli halutessa se katkaisee vilkut 20 sekunnin kuluttua. En vaan löytänyt releen kytkentäohjetta tälle vilkkutoiminnolle, jarruvalotoiminnolle kyllä. Releessä on vain musta ja punainen johto, mutta en muista, montako ja mitä johtoja Guzzin vilkkureleeseen on yhdistetty, jotta selviäisi onnistuuko ko. releen vaihto tähän m-stop releeseen. Hätävilkuista ei puhuta mitään, ja muutenkin aloin miettiä, että kun se Californian hätävilkkujohdotus on omalla releellään ja diodeilla suljettu oma piiri, niin ehkäpä tuon uuden releen vaihdon voisi tehdä? Pitää käydä huomenna tutkimassa tuo Vintagen orkkis vilkkurele.
Tuo 20 sekunnin viive katkaisuun tuntuu aika pitkälle, mutta ei kai näillä vehkeillä vielä päästä muutenkaan täysin automatisoituun vilkutustapahtumaan. Vilkkuja joutuu käyttämään oikealle ja vasemmalle ja välillä katkaisemaan manuaalisesti, mutta jos tuo rele katkaisee vilkut unohduksen sattuessa pian risteyksen jälkeen, niin tuo neljän- viidenkympin hinnan kyllä kärsii, jos se kolarin estää.

Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Vilkut päällä
« Vastaus #16 : Helmikuu 01, 2016, 22:48:11 ip »
Aika yleinen vilkun automaattinen palautusaika on 40 sekuntia. Ainakin amerikanvaientimalleissa. Sitä en tiedä onko siitä jokin paikallinen määräys mutta näin on tietämäni mukaan ainakin sinne vietävien California 1400 osalta. Mahtaako pitää paikkansa myös Euroopassa?

Itselle jää josku vilkku raksuttamaan kun kääntymisen jälkeen alkaa mutkatie ja siihen keskittyminen unohduttaa vilkun. Kun ajetaan porukassa letkassa niin siinä tilanteessa jää varsin useilta vilkku päälle. Johtunee sekin siitä että keskittyminen on muualla kuin vilkun käytössä. Kaupunkiliikenteessä en mielestäni vilkkua juuri unohtele. 1100 Brevassa on suhteellisen tehokas vilkun merkkivalo joka on hyvin näkökentässä mittariston ylimpänä. Vilkkuun on suhteellisen helppo viritellä äänimerkki. Pikku summerit eivät paljoa maksa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vilkut päällä
« Vastaus #17 : Helmikuu 01, 2016, 22:54:34 ip »
Saa aika kovaääninen summeri olla, että kuuluu kaiken muun yli. Tai taajuudeltaan riittävän ärsyttävä ja läpäisevä. Ajolenkin ympäristön koirat hyppivät seinille  :P
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Vilkut päällä
« Vastaus #18 : Helmikuu 01, 2016, 23:00:43 ip »
Ei liene nykytekniikan aikana, jos kovin pelkää vilkun päälle jäämistä, että kytkee summerin kypärään.
Monenmoista kypärään näytään kytkettävän mutta ei juuri mitään liikenneturvallusuuteen liittyvää. Laajenettua todellisuutta ynnä muuta keskittymisen vievää tietotulvaa.

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Vilkut päällä
« Vastaus #19 : Helmikuu 02, 2016, 08:15:09 ap »
Kas kun ei ole kehitetty värinähälytintä kännyköiden tapaan. Värisevä laite tangon päähän sisäpuolelle, jonka tuottama värinä tuntuu kädessä. Siitä purkamaan vanhaa kännykkää ...
Vielä yksi GT, kiitos.

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Vilkut päällä
« Vastaus #20 : Helmikuu 02, 2016, 12:00:31 ip »

Selasin pikaisesti noita Ameriikassa myytäviä automaattisia releitä, ja niissä näkyi olevan mahdollista säätää vilkutusaikaa vilkkukatkaisijaa painamalla esim. sekunnin painasulla katkeaa 9s kuluttua(valmistajan mukaan:kaistanvaihto), kahdella sekunnilla vilkuttaa 20 sekuntia(tavallinen risteyksestä kääntyminen) ja neljän sekunnin painasulla 75s vilkkuaika(kun halutaan näyttää kääntymistä kovemmasta vauhdista valtatiellä tms.). Oli myös malleja, missä ei ollut tuota pitkää aikaa ollenkaan. Hinnat näyttäisivät menevän sadan dollarin kahta puolen + rahti+ Suomen alv. Varmasti noita tai ainakin vastaavia löytyy toki Eu:stakin. Minusta tuo Motogadgetin m-stop rele on ihan kilpailukykyinen, jos luulee pärjäävänsä tuolla yhdellä 20 sekunnin ajalla. Ja jos ei tykkää tuosta aikakatkaisusta, releen voi ohjelmoida tavalliseksi vilkkureleeksi. Näkyy käyvän esim. Calin vilkkureleen sijaan parin liittimen avulla.
Mutta mutta.. kun siinä ei ole tuota pitkää vilkutusaikaa, niin tuleeko tuosta kuitenkin jonkinlainen uusi riskitekijä, kun maantiellä risteystä lähestyttäessä vilkku lakkaakin itsestään toimimasta ja se jää itseltä huomaamatta? Ainakin se jotain mutinaa aiheuttaa takana tulijoille ja tulevassa risteyksessä odottavalle, kun motoristi hidastaa ja hidastaa ja sitten kääntyykin, ja ilman vilkkua!
Ehkä tuollainen 20 sekuntia sopii kuitenkin paremmin pelkkää kaupunkiliikennettä ajatellen jonnekkin suurkaupunkien sisäisille työmatkoille.

Jouko

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Vilkut päällä
« Vastaus #21 : Helmikuu 02, 2016, 12:58:54 ip »
Olis pitäny jättää siinä tilassa kirjoittamatta tuo "asiantuntijan" juttu. Mutku silmälläkärin jäljiltä oli vielä puudutus- ja laajennustipat
silmissä, niin tietenkin pistin väärän linkin. ***le!
Vaan tässäpä oikea juttu siltä Motogadgetiltä:
Siis OIKEA palikka on m-Stop.

The m-Stop voi myös käyttää vilkku rele AUTOMAATTINEN SAMMUTUS! Turvallisuus ominaisuus!
Jos ohjelmoitu näin, vilkku yksikkö deaktivoi vilkku (t) 20 sekunnin kuluttua.
Sano hyvästit vahingossa jatkuva puolestaan signaaleja!

Älkää muuten vielä riemuitko paluustani... Kun ei vielä tiedä...

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: Vilkut päällä
« Vastaus #22 : Helmikuu 02, 2016, 14:30:32 ip »
Tuo on tosiaan melko paha paikka huomata, että kun on huomioivinaan muun liikenteen, onkin itsellä vilkku päällä. Ihme homma, vaikka kuinka tuon yrittää muistaa, niin silti se jää. HD:ssa ja Bemarissa on kohtuuvehkeet.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Vilkut päällä
« Vastaus #23 : Helmikuu 02, 2016, 15:28:33 ip »
Vilkun päällä oloon pitäisi saada matka mukaan, 12s tai 200m.
Sitten olisi täydellinen?
Sohc van Helmi.


GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Vilkut päällä
« Vastaus #25 : Helmikuu 02, 2016, 17:36:45 ip »
Fiksu systeemi tuo STS.
Vähän hintava itselleni ainakin nyt, mutta pidetään mielessä.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Vilkut päällä
« Vastaus #26 : Helmikuu 02, 2016, 18:00:21 ip »
Olisiko mitään itua laittaa vilkun päällä olosta kertova merkkivalo?
Sellainen joka näkyy varmasti. Kytkentä on todella yksinkertainen yhdellä kytkentäreleellä tai jopa ilman. Pimeäajoa varten kytkin että saa pois päältä.

Pidän tätä keskustelua melko turhana. Sen verran pitäisi keskittyä että käyttäisi vilkkua kuten sitä pitää, esimerkiksi kiertoliittymissä. Yksi vilkautus ei vielä kerro mitään. Mulle joskus kerrottiin että kiertoliittymässä ei vilkku kerkiä edes vilahtamaan kun jo käännytään. Silloin on ajettu liian kovaa ympyrässä ettei vilkku kerkiä mukaan tai vilkutetaan liian myöhään. Sama ryhmittymisissä. Vilkkua käytetään kuin se olisi kallein asia moottoripyörässä tai autossa eli mahdollisimman vähän. Kyllä sen voi laittaa raksuttamaan jo hyvissä ajoin ennen ryhmittymistä. Silloin mahdollisimman moni tietää aikeet ja saattaa jopa syntyä tilaakin. Pl. Tampere. Täällä kaistanvaihto perustuu yllätykseen.

Se tietysti harmittaa että on ajanut suoraa tietä kymmenen kilometriä ja huomaa vilkun olevan päällä. Ymmärrän että se voi aiheuttaa vaaratilanteen kun risteävältä tieltä tuleva ymmärtää vilkun tarkoituksen niinkuin se on tarkoitettukin ymmärrettäväksi. Mutta silloin molempi osapuoli vaaratilanteeseen osasyyllinen. Vilkun päälläolo ei salli risteävältä tieltä tulevaa kääntymään eteen vaan on varmistauduttava että se on mahdollista vilkutti eli ei.

Vai käännyttekö kolmion takaa päätielle jos päätiellä ajavalla on vilkku päällä? Ette varmaan, vaan varmistutte että hän todellakin on kääntymässä. Sattuisi nimittäin aika paljon "oletuskolareita" jos aina oletettaisiin toisen tekevän niin kuin on ajatellut omassa päässään hänen tekevän.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vilkut päällä
« Vastaus #27 : Helmikuu 02, 2016, 18:19:31 ip »
Tuli sitten tuolta motouutisten sivulta joku mato. Tietääpä olla näppäämättä noita linkkejä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Vilkut päällä
« Vastaus #28 : Helmikuu 02, 2016, 18:38:48 ip »
Laitanpa madontorjujan raksuttamaan eli laitan virustorjunnan pikatarkistukselle.
Käynyt itsekin kyseisiä linkkejä sörkkimässä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vilkut päällä
« Vastaus #29 : Helmikuu 02, 2016, 19:38:58 ip »
Tämän hälytti vieläpä android puhelin. Tarkkana saa olla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.