Riittäiskös tuon kanssa nyt lukkiutumaton kytkin puolelleen? Eli vilautettaisiin vain suunta vilkuille ja rele hoitaisi loput.
Oliskohan noin yksinkertainen?
Tuo edellinen rele vaikuttaa kuitenkin mielestäni normaalitoimiselle vilkkureleelle? Myyntiesitteessä tai asennusohjeissa ei puhuta sanallakaan, että se olisi automaattisesti katkaiseva tms. Sen sijaan Motogadgetin sivuilla tämän.releen esitteessä sanotaan, että jos etsii automaattirelettä, niin se on m-jarrurele. Eli tämä Louisin sivuilta bongattuna:
www.louis.de/en/artikel/motogadget-m-stop-brake-light-control/60180120Rele on tarkoitettu vilkuttelemaan jarruvaloja jarrutustilanteessa. Ei ole sallittu Saksassa(joten Suomessa käytöstä vähintään putkaa, linnaa ja vankeutta). Mutta, rele käy tavallisen vilkkureleen sijaan ja siitä löytyy katkaisun viivetoiminto, mikä ohjelmoidaan releeseen siinä olevien pienten "katkaisijoiden" avulla. Eli halutessa se katkaisee vilkut 20 sekunnin kuluttua. En vaan löytänyt releen kytkentäohjetta tälle vilkkutoiminnolle, jarruvalotoiminnolle kyllä. Releessä on vain musta ja punainen johto, mutta en muista, montako ja mitä johtoja Guzzin vilkkureleeseen on yhdistetty, jotta selviäisi onnistuuko ko. releen vaihto tähän m-stop releeseen. Hätävilkuista ei puhuta mitään, ja muutenkin aloin miettiä, että kun se Californian hätävilkkujohdotus on omalla releellään ja diodeilla suljettu oma piiri, niin ehkäpä tuon uuden releen vaihdon voisi tehdä? Pitää käydä huomenna tutkimassa tuo Vintagen orkkis vilkkurele.
Tuo 20 sekunnin viive katkaisuun tuntuu aika pitkälle, mutta ei kai näillä vehkeillä vielä päästä muutenkaan täysin automatisoituun vilkutustapahtumaan. Vilkkuja joutuu käyttämään oikealle ja vasemmalle ja välillä katkaisemaan manuaalisesti, mutta jos tuo rele katkaisee vilkut unohduksen sattuessa pian risteyksen jälkeen, niin tuo neljän- viidenkympin hinnan kyllä kärsii, jos se kolarin estää.
Jouko