Kirjoittaja Aihe: Moottoripyöräilyn liikenneturvallisuuskehitys  (Luettu 7153 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Moottoripyöräilyn liikenneturvallisuuskehitys
« : Tammikuu 27, 2016, 10:39:00 ap »
http://www.smoto.fi/wp-content/uploads/2016/01/Moottoripy%C3%B6r%C3%A4ilij%C3%A4t-22.1.2016.pdf

Kävin läpi tilastoja ja siellä sellaisenkin kohdan löysin että moottoripyöräily lopetetaan 64 - 65 ikävuoden kohdalla tai sitä vanhemmat ovat todella turvallisia liikenteessä. Siinä kohtaa onnettomuusmäärä putoaa merkittävästi.

Taas on nähtävissä motoristien liikenneturvallisuuden paranemista. Johtunee taantumasta. Viimeksi näin oli 90-luvun alussa. Viime vuosikymmenellä taas onettomuustiheys kasvoi enemmän kuin moottoripyörien kokonaismäärä. Silloin taisi mennä hyvin.

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: Moottoripyöräilyn liikenneturvallisuuskehitys
« Vastaus #1 : Tammikuu 27, 2016, 14:16:43 ip »
Noinko se on ? En tajunnut lopettaa.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Moottoripyöräilyn liikenneturvallisuuskehitys
« Vastaus #2 : Tammikuu 27, 2016, 16:25:28 ip »
Mitäs sitä lopettamaan, kun kerta ollaan turvallisia  :)
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Moottoripyöräilyn liikenneturvallisuuskehitys
« Vastaus #3 : Tammikuu 27, 2016, 16:45:32 ip »
Tuosta voisi kyllä päätellä että papat ajaa pappapyörillä varovaisesti ennen rollaattoriin siirtymistä. Mullakin oikea jalka laahaa aika ajoin eikä näkökykykään ole entisensä saati veriarvot. Mutta eihän niillä ajeta vaan taidolla.

Esitin noin 20 vuotta sitten ensimmäisen kerran moottoripyöräjärjestöille että eiko olisi mukavaa jos tulevaisuudessa entisille motoristeille olisi omanlaisensa vanhainkoti. Olen sitä tilaisuuden tullen esittänyt uudelleenkin. Ei vain ole ottanut tulta vielä.

Se olisi paikka jossa hoidosta vastaisivat moottoripyöräilyssä syntyneiden vaivojen asiantuntijat. Myös viriketoiminta olisi omanlaistaan. Tarkoitettu huru-ukoille ja -akoille.

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: Moottoripyöräilyn liikenneturvallisuuskehitys
« Vastaus #4 : Tammikuu 27, 2016, 16:47:40 ip »
Kannatettava ehdotus, siis vanhojen ukkojen ( saattaa joku akkakin löytyä ) täyden palvelun turvakoti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottoripyöräilyn liikenneturvallisuuskehitys
« Vastaus #5 : Tammikuu 27, 2016, 17:18:08 ip »
Pikaluin että moottoripyöräilijät lopetetaan 64-65 vuoden iässä  :o
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Moottoripyöräilyn liikenneturvallisuuskehitys
« Vastaus #6 : Tammikuu 27, 2016, 17:23:05 ip »
Pääset sinäkin huru-ukoksi... Vamma se on lukihäiriökin.
Vielä ei lainsäädäntö ole niin pitkällä mutta voimme vielä nähdä senkin ajan että järjestelmäyhteensopimattomat ajoneuvot eivät saa enää osallistua liikenteeseen. Siinä se ajaminen sitten loppuu tuli vuodet täyteen tai ei.

ITS sellaista väläyttelee. Automatiikalla vain peräperää tasaista vauhtia.

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: Moottoripyöräilyn liikenneturvallisuuskehitys
« Vastaus #7 : Tammikuu 27, 2016, 18:44:36 ip »
Milenkiintoinen tilasto!
Paljon ovat keränneet dataa tilastoihin ja hienoja käyriä laatineet.
Yksi tilasto, jota jäin kaipaamaan oli: vuositilasto kuolleiden/loukkaantuneiden määrä suhteessa liikennekäyttöön rekisteröityjen moottoripyörien määrään.
Näkisi hieman paremmin miten turvallisuus on muuttunut suhteessa pyörien määrään?

t. Kimmo

Kevyesti tulkittuna:

Mikä on turvallisinta moottoripyöräilyä?
Kun kuljettajana on eläkeikäinen nainen, joka ajaa vain talvikuukausina  :)
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Moottoripyöräilyn liikenneturvallisuuskehitys
« Vastaus #8 : Tammikuu 27, 2016, 19:13:24 ip »
Lähimpänä kysymyksenasetteluasi on käyrät sivulla 11.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottoripyöräilyn liikenneturvallisuuskehitys
« Vastaus #9 : Tammikuu 27, 2016, 20:15:45 ip »
Viimeisen viikon aikana nähnyt useammankin talvipyöräilijän. Piikistä ylöspäin siis. Taisi olla pakkasia paossa nekin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Moottoripyöräilyn liikenneturvallisuuskehitys
« Vastaus #10 : Tammikuu 30, 2016, 18:49:59 ip »

Herää kysymys... mikä on Guzzistien keski-ikä Suomessa / ulkomailla ???
Tuli vaan mieleen ...   ulkolaisissa tapaamisissa on paikallisia "yksilöitä" jotka ajavat korkeasta iästä huolimatta ( yli 70 v ) mutta myös nuoria . Muutamia tunnen ja panee miettimään että "harrastukset" on syytä lopettaa ajallaan.  Harvemmin tapaa yli 75 v ulkolaisia matkamotoristeja runsaasti Suomenreissuilla :D
Moniko yli 60 v tekee säännöllisesti 5000 - 9000 km reissuja vuosittain ?

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottoripyöräilyn liikenneturvallisuuskehitys
« Vastaus #11 : Tammikuu 30, 2016, 19:33:41 ip »
Foorumin keski-iän saanee statistiikasta esille.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Moottoripyöräilyn liikenneturvallisuuskehitys
« Vastaus #12 : Tammikuu 30, 2016, 21:42:09 ip »
Pyöräily ehkäisee dementtiaa, muistaakseni.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Moottoripyöräilyn liikenneturvallisuuskehitys
« Vastaus #13 : Tammikuu 31, 2016, 13:37:32 ip »
Kysely moottoripyörilystä: https://fi.surveymonkey.com/r/Kysely_web

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Moottoripyöräilyn liikenneturvallisuuskehitys
« Vastaus #14 : Tammikuu 31, 2016, 16:45:41 ip »
Vastattu.

Mutta kyllä osa kysymyksistä oli niin vaikeita, että jäi raksit laittamatta ruutuun. Noista järjestöjen palveluista vielä sen verran, että jos ja kun ajo- ja käsittelykoulutusta järjestetään, voisi yksi osallitumishoukutin olla jokin etu vakuutusmaksujen (bonusten) puolella. Papukaijamerkillä siis voisi osoittaa olevansa kiinnostunut liikenne- turvallisuudesta ja osallitumisesta ajokoulutukseen, jolloin periaatteessa pitäisi olla asenne- ja taitotasolla turvallisempi kuljettaja ja sillä saada etua vakuutusturvan puolella.