Kirjoittaja Aihe: Kaikki hajoaa.  (Luettu 3345 kertaa)

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Kaikki hajoaa.
« : Tammikuu 06, 2016, 18:55:36 ip »
Guzzeissa kun tuntuu olevan aina pientä ja isompaa remonttia menossa, niin kuinka kauan sen
sitten pitäisi kestää? Autonvalmistajat ovat jo tunnustaneet vähän siihen suuntaan, että suunniteltu
kestoikä olisi 160kkm. Suunnitelmaan kuuluu lisäksi myydä tuona aikana pari kierrosta alustanosia,
normaalin kulumisen puitteissa.
Tuskin moottoripyörän valmistaja tuollaisia kilometrejä toivoo kenenkään ajavan, olisiko korkeintaan
puolet tuosta ja paaliin, onhan se vanhentunut mallikin jo silloin :o Vai mitä arvelette?
Tästä pähkäilystä pitänee jättää pois nuo viime vuosituhannella valmistetut "Dinosaurukset".
Niitä ei varmaakaan ole suunniteltu, ne vain on tehty. ;D

Kun tuotteelle pitää saada joku käyttöikä, ja vielä halvalla, sattuu että menee välillä
alta riman. Esimerkkinä vaikkapa käynnissä edelleen olevat venttilinnostimien vaihdot.
Riman alitukseen liittyy "normaali teollinen" laatu. Linkissä juttua aiheesta, siitä voisi vetää
senkin johtopäätöksen, että joka kahdessadas valmistettu yksilö hajoaa ennenaikaisesti.

http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/kaikki_hajoaa

Lisäksi olemme pieni markkina-alue missä ilmasto, tiestö ja tienpito asettavat kaluston
kovemmalle rasitukselle kuin Välimeren rannoilla on suunniteltu.

http://www.automerkit.fi/korjaus-huolto/7892-useat-varaosat-ovat-kestavyydeltaan-alimitoitettuja-suomeen-talta-nayttaa-pari-vuotta-vanha-vaaralliseksi-ruostunut-tukivarsi

Ikkalalla taitaa olla yksi eniten ajettuja kasiventtiilisiä, 80kkm jo ohitettu?
Onko ollut havaittavissa remontintarpeessa jotain pomppua noilla main, vai onko ollut tasaista pajotusta
kokoajan eri suunnista ;D.
Entä miten muilla?

 
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Kaikki hajoaa.
« Vastaus #1 : Tammikuu 06, 2016, 20:51:05 ip »
Lähden 80-luvulta. Sen kauden pyöriä on kaksi (-82  T3 ja -89 Cali 3, nykyisin California Adamant L5 eli trike) joiden koneita ei ole remontoitu vielä. Vanhemman, ahtamani alkoholikäyttöisen kilometrit tuntemattomat. Uudemmassa n. 90.000 km. Molemmat toimivat, -89 syö hieman öljyä, pölläyttelee. Remontoin kyseisen koneen jossain vaiheessa lähitulevaisuudessa vaikka vetoa on ihan reippaasti. (Viimekesäinen kiihdytyskilpailun voitto sekä omassa että yleisessä luokassa.) Kyseiseen pyörään on peruskorjattu vaihtomoottori, kytkin ja vaihteisto jo olemassa.

Ahdettu -96, V10 Centauro on 120.000 km tolpan ohittanut. Asentotunnistin nokka-akselin päästä vaihdettu. Öljypumpun laakerointi korjattu, kytkimeen jo uutena laitettu Surflexin umpilevyt. Irrotin vaihteiston puhaltaakseni kytkinpölyt pois. Ei ollut paljoa. Samalla vaihdoin kampiakselin takapään stefan. Jakopään iso alumiiniratas kolkottaa. Olen kerran sen kääntänyt. Varaosaa ei ole helposti tarjolla. Teetän teräksestä korvaavan. Perävaihde modifioitu itse. Jakohihnoja vaihdettu aika-ajoin.

Breva 1100 -05 on saanut uuden vapaavalon kytkimen. Pakoputkenkorva hitsattu uudelleen. Jarrulevyt piti vaihtaa kun jarrupalavalinta oli väärä ja levyt vaurioituivat. Kaikki muu on pelannut moitteettomasti. Kytkin on kilkattanut uudesta asti.

Välissä on ollut - 89 750 NTX joka pudotti 125.000 km tietämillä sylinteripinnoitteet. Johtui ehkä ajamisesta ympärivuotisesti.

-87 TT650 talvikäytössä sivuvaunulla. Laturi piti käämiä uudelleen kuin käämi katkesi kesken talvirallireissun. Takajarrukilpi murtui eräässä enduromittelyssä ja jarruletku katkesi. Tein uuden kilven alumiinistä ja letku uudesta rasvaprässin letkusta.

Myös 1000 Quota -93 oli matkassa 70.000 km. Akku pamahti uutuuttaan mutta sen jälkeen seuraava toimi koko ajan. Rosterinen pakoputki piti hitsailla muutaman kerran kokoon. Vaihdelaatikon kaksirivinen kuulalaakeri piti vaihtaa kytkinakselille. Kardaanin nivelhaarukka aukesi italianmatkalla, uusi takuuseen. Vaihdoin itse. Lapin reissulla laturi hajosi Sodankylässä. Oli savea täynnä ja hapettunut rikki. MotoItalia lähetti lentokoneella uuden seuraavaksi aamuksi. Matka jatkui.

Oli joskus myös -73 850GT. Melko räähkäisessä kunnossa hankittaessa. Entisöin pelin.
Neljä ensimmäistä vielä tallissa. Muut on myyty.
Erikseen on vielä melkoinen joukko muunmerkkisiä pyöriä samoihin aikoihin mutta niistä ei taidettu kysyä.

Siinäpä vaivat.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kaikki hajoaa.
« Vastaus #2 : Tammikuu 06, 2016, 21:06:06 ip »
Nykypyöristä pidetään jotenkin merkkipaaluna sataatonnia. Sehän nyt ei ole 90-luvun jälkeisillä tekniikoilla valmistetuille mikään temppu. Mulle pyörän kunto ja yleisilme kertoo enemmän kuin mittarilukema.
Jos aiemmalta polvelta kysytään, niin vanhaan aikaan kun pyörät olivat kulkuneuvoja, eikä hupia, niillä ajettiin  uskomattomia lukemia. Tottakai korjattiin, mutta kyllä niillä käyttö-Jawoilla ja Briteillä ajettiin  niin kauan että liukenivat maastoon. Vanhojen Pannupää HD-kuskien mukaan jokainen aiemmista kahdestakymmenestä omistajasta on ajanut pyörän mielestään loppuun.
Ja mites nämä keskivanhat laitokset? Taitaa äkkiä tulla mieleen esim Tuutti-Hondista useampikin yli 300 tonnia kulkenut.
Eli mikä kellekin on paljon.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 06, 2016, 23:20:48 ip kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

JuhanVon

  • Viestejä: 74
Vs: Kaikki hajoaa.
« Vastaus #3 : Tammikuu 06, 2016, 22:47:47 ip »
Kaikki hajoaa aikanaan, T3 Calistimen tuli vaihdettua jarruletkut ja laiteltua korjausarjat.
No 35 vuotta tietysti tekee tehtävänsä  :)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Kaikki hajoaa.
« Vastaus #4 : Tammikuu 06, 2016, 23:08:17 ip »
Ikkalalla taitaa olla yksi eniten ajettuja kasiventtiilisiä, 80kkm jo ohitettu?
Onko ollut havaittavissa remontintarpeessa jotain pomppua noilla main, vai onko ollut tasaista pajotusta
kokoajan eri suunnista ;D.
Entä miten muilla?

On ohitettu, oliskohan sielä nyt joku 115tkm mittarissa. Itse asiassa suurimmat "säädöt" oli juuri tuossa 80-95k hujakoilla. Ehkä tuohonkin oppii ajan kanssa luottamaan samalla lailla kun noihin mun vanhempiin rotteloihin. Ne ei enää pääse juurikaan yllättämään ;D
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Kaikki hajoaa.
« Vastaus #5 : Tammikuu 07, 2016, 11:40:09 ap »
Ei ole ollenkaan harvinaisia Guzzit joilla ajettu 2-300tkm.
Tietysti remonttia tulee, mutta niin kauan kun saa osia ja hyvät huollot, niin mikäs on ajaessa.
Kai kestäviksi yleisesti täytyy todeta.
Oma Cali EV on ainakin hyvässä tikissä 100tkm ohitettuna.