Ihmetytti aikanaan kun purin osiksi ns. Libanonilaisen California Kolmosen. Yksi havainto oli että kytkinakseli oli katkaistu. Eilen selvisi kyseisen akselin kanssa yhteistyössä olleen kytkimen omituisuuksien perusteella miksi akseli oli katkaistu tarpeettomasti. Siihen asti en osannut päätellä että miksi.
Kytkimiä joitakin yksilöitä rassatessani olen törmännyt muutamaan eri tapaan koota kytkin väärin. Pitäneekin kuvata jäljellä jossain varaston nurkassa olevat vääntyneet kytkilevyt, vääntyneet jouset, irronneet kitkapinnat, irronneet niittaukset, murtuneet välilevyt ja pilalle "sorvaantuneet" vastinpinnat. Siis pelkästään kootessa, ei ajaessa. Ajossa tulevat viat ovat suurelta osalta erilaisia.
Tässä Libanonilaisen tapauksessa ei sentään niin pitkälle ole menty ja suurin osa kytkimen sisällöstä oli vielä ehyttä. Kaikki muut osat saa näköjään kytkimestä rikki paitsi vauhtipyörän.
Yhteistä näille kaikille virhekokoonpanoille on että vaihdelaatikko on saatu vedätetyksi kiinni moottoriin. Vasta sitten ymmärretään että jotain on mennyt pieleen.
http://www.motomatti.fi/2016/01/irtomoottori-kytkimen-vaara-kokoonpano.html