Tätä asiaa on jytkytetty, vatvottu ja vatuloitu, näin nykykielellä sanottuna, melko kauan. Useita vuosia. Nyt siis on saatu päätös ja lakiin kirjaimet. Trafi jolla päätös- ja soveltamisvalta on, alkaa nyt lain kirjainta tulkiten soveltamaan asiaa. Sikäli hyvä että Trafi on ollut myös edustajiensa välityksellä muokkaamassa lakia että "aisan yli potkimista" ei ehkä kauheasti nähdä tulkintakysymyksissä.
Jos joku ei tiedä niin MMAF on rekisteröity yhdistys jonka säännöissä sanotaan että sillä tulee olla valtakunnan korkein tietotaso moottoripyörien rakenteesta ja ominaisuuksista. MMAF on vain valitettavasti varsin pieni ja rajallinen toimija eikä sillä ole käyttövaroja liiemmin vaan hommat tehdään siellä oman työn ohessa korvauksetta. Painoarvon MMAF:n työlle antaa Smoto jonka jäsen MMAF on yhtälailla kuin Gruppokin.
Mahtavinta asiassa on että omavalmisteelta ei enää vaadita rekisteröintipäivänsä (nykypäivän) mukaisia päästönormeja vaan todella lievät ovat vaatimukset. Päästöt ovat noin 80-luvun lopun tasoa. Kaasuttimet säädöissä, koneessa puristukset tallella ja alkuperäinen pakoputkisto tai vastaava kelpaa. Mittauksesta mennee omat kulunsa mutta mittaus voidaan tehdä katsastusasemalla.
Verotus on vielä auki. Tällä hetkellä omavalmisteen vero on sama kuin vastaavan uuden pyörän autovero + fiskaalisia maksuja päälle.