Kirjoittaja Aihe: Omavalmisteet mahdollisiksi?  (Luettu 4155 kertaa)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Omavalmisteet mahdollisiksi?
« : Joulukuu 31, 2015, 12:52:19 ip »
Toisaalla tuli vastaan tällainen:

http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=11494.msg88708

Lukekaa itte tuolta jos kiinnostaa. Taitaa syyttävä sormi kohdistua MMAF:n työn sankareihin?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Omavalmisteet mahdollisiksi?
« Vastaus #1 : Joulukuu 31, 2015, 13:25:15 ip »
Tätä asiaa on jytkytetty, vatvottu ja vatuloitu, näin nykykielellä sanottuna, melko kauan. Useita vuosia. Nyt siis on saatu päätös ja lakiin kirjaimet. Trafi jolla päätös- ja soveltamisvalta on, alkaa nyt lain kirjainta tulkiten soveltamaan asiaa. Sikäli hyvä että Trafi on ollut myös edustajiensa välityksellä muokkaamassa lakia että "aisan yli potkimista" ei ehkä kauheasti nähdä tulkintakysymyksissä.

Jos joku ei tiedä niin MMAF on rekisteröity yhdistys jonka säännöissä sanotaan että sillä tulee olla valtakunnan korkein tietotaso moottoripyörien rakenteesta ja ominaisuuksista. MMAF on vain valitettavasti varsin pieni ja rajallinen toimija eikä sillä ole käyttövaroja liiemmin vaan hommat tehdään siellä oman työn ohessa korvauksetta. Painoarvon MMAF:n työlle antaa Smoto jonka jäsen MMAF on yhtälailla kuin Gruppokin.

Mahtavinta asiassa on että omavalmisteelta ei enää vaadita rekisteröintipäivänsä (nykypäivän) mukaisia päästönormeja vaan todella lievät ovat vaatimukset. Päästöt ovat noin 80-luvun lopun tasoa. Kaasuttimet säädöissä, koneessa puristukset tallella ja alkuperäinen pakoputkisto tai vastaava kelpaa. Mittauksesta mennee omat kulunsa mutta mittaus voidaan tehdä katsastusasemalla.

Verotus on vielä auki. Tällä hetkellä omavalmisteen vero on sama kuin vastaavan uuden pyörän autovero + fiskaalisia maksuja päälle.

kalina

  • Viestejä: 45
Vs: Omavalmisteet mahdollisiksi?
« Vastaus #2 : Joulukuu 31, 2015, 18:12:54 ip »
Aika uskomaton uutinen tässä normien ja byrokratian luvatussa holhousyhteiskunnassa. Ei ole varmasti ollut helppo rasti runnoa tuota läpi. Toivottavasti eivät verotuksella tee asiaa mahdottomaksi. Kuinkahan rungon lujuuslaskelmat, jarrutehot ym. Täytyy toteennäyttää?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Omavalmisteet mahdollisiksi?
« Vastaus #3 : Joulukuu 31, 2015, 19:11:51 ip »
Jännityksellä odotetaan tuota verotusta ja mitä teknisiä vaatimuksia tulee. Hollannissa esim vaaditaan jarrunestesäiliöihin tarkastusikkunoita sun muita hulluuksia..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Omavalmisteet mahdollisiksi?
« Vastaus #4 : Joulukuu 31, 2015, 20:32:13 ip »
Joku natiivisti kolmipyöräinen olisi hauska. Ajatuksia olisi vaikka lampaat söisi :)

Tai sitten jotain järkyttävän isomoottorista: ei kai moottorin koolle ole mitään ylärajaa? 10+ litrainen turbodiesel olisi just sopiva moottoripyörän voimanpesä.

Tai sitten jotain järkyttävän isomoottoristia ja kolmipyöräistä 8-P

Vaan onneksi ei ole aikaa eikä ole ylimääräistä rahaa, joten lykätäänpä näitä siiheksi kun on asuntolainat maksettu ...

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Omavalmisteet mahdollisiksi?
« Vastaus #5 : Joulukuu 31, 2015, 21:02:13 ip »
Jännityksellä odotetaan tuota verotusta ja mitä teknisiä vaatimuksia tulee. Hollannissa esim vaaditaan jarrunestesäiliöihin tarkastusikkunoita sun muita hulluuksia..

No ainakin minun kaikissa pyörissäni on jarrunestesäiliöissä ollut tarkastusikkuna. Hulluako?
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Omavalmisteet mahdollisiksi?
« Vastaus #6 : Joulukuu 31, 2015, 23:15:27 ip »
Lainaus
Kuinkahan rungon lujuuslaskelmat, jarrutehot ym. Täytyy toteennäyttää?

Tästä on jo ennestään omakohtaista ja kavereidenkin kokemusta. Lujuuden osalta siten että menetelmistä ja materiaaleista on osoitettava rakenne tehdyksi asiaankuuluvien normien mukaisesti ja lisäksi vakuuttaa näin tehneensä. Katsastusinsinööri asian sitten havainnoi onko näin tehty.

Jarrutehot näytetään toteen edelleenkin aivan samalla lailla kuin tähänkin asti: virallinen tutkimuslaitos mittaa ajokokeella jarrujen tarjoamat hidastuvuudet ja samalla havainnoidaan ajettavuus. Jos ajettavuudessa on ongelmia niin pyörä alistetaan ajokokeeseen. 

Edellämainituin osin ollaan vanhassa käytännössä. Uutta on erityisesti päästömittaus. Se on ollut esteenä tähän asti koska on vaadittu samaa päästötestiä kuin on uusille sarjatuotantopyörille. Nyt päästöt pystytään mittaamaan samoilla laitteilla kuin autoille on ollut käytössä. CO ja melu.

Suurin ero on omavalmisteen ja muunnellun moottoripyörän välillä se että omavalmisteen saa tehdä kokonaan itse tai muiden tekemistä osista, muunnellun moottoripyörän osista pitää olla yli 50% alkuperäistä kantapyöräkamaa. Nyt tämä ero on siis häviämässä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Omavalmisteet mahdollisiksi?
« Vastaus #7 : Tammikuu 01, 2016, 01:34:32 ap »
Jännityksellä odotetaan tuota verotusta ja mitä teknisiä vaatimuksia tulee. Hollannissa esim vaaditaan jarrunestesäiliöihin tarkastusikkunoita sun muita hulluuksia..
Katsoopa noita kustom-tarvikkeita.. Tai ihan mitä vaan hienompia pienvalmisteita. Ei siis näitä molkeroita tehdassäiliöitä.
No ainakin minun kaikissa pyörissäni on jarrunestesäiliöissä ollut tarkastusikkuna. Hulluako?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Omavalmisteet mahdollisiksi?
« Vastaus #8 : Tammikuu 01, 2016, 14:50:26 ip »
Ymmärtääkseni verotustakin tullaan mp-järjestöissä ja yhteistyöelimissä valtiovallan suuntaan käsittelemään omavalmisteiden osalta. Valitettavasti tällä sektorilla ei mp-järjestöillä ole niin suurta painoarvoa kuin tekniikkapuolella että valmiiksi kirjoitetut lakiesitykset tulevat suoraan hyväksyttäviksi lainsäädännöksi kuten oli laajalti tämän omavalmistepyöräsäädännön laita. Lakia siis kirjoitettiin muualla kuin ministeriössä.

Tätä edeltävä APU1-lakipaketti oli myös laadittu MMAF:n ja Smoton toimesta. Siinä käsiteltiin moottoripyörän muuntamista ja siihen liittyvien rakenteiden hyväksyntää että myös verotusta. Esimerkiksi "prosenttisääntöä" joka tyydytti verottajaa vaikka vain liikaa muutettu pyörä menisikin verolle. Yleensä kyseisestä laista käyttetään nimeä "chopperlaki" koska se mahdollisti pitkäkeulaisten pyörien valmistamisen itse mutta antoi myös mahdollisuuden ns. bomberpyörien virittämiseen ja tarpeellisiin osavaihtoihin. Siinä osa APU1-laista.

Vakuutuksesta (vapaaehtoisesta) en olisi niinkään huolissani: Joko omavalmiste vakuutetaan yksilöllisesti tai sitten verrokkina käytetään jotain vakiomallia mikäli sellainen löytyy. Omavalmisteen omistajalla lienee ongelmana saada oikea arvo määritellyksi ajoneuvolleen. Liikennevakuutus mennee olemassa olevien kriteereiden mukaan. Teho/paino.

Tosin tuossa teho/paino-suhteessa on ainakin muuntelun yhteydessä poikkeama. Itse valmistamieni L5-pyörien tehopainosuhde menee kantapyörän valmistajan ilmoittamien arvojen mukaan eikä todellisen painon mukaan. Mikä on tietysti vakuutusyhtiön kannalta ymmärrettävää. Omavalmisteen osalta ei tehopainosuhdetta ole ennen kun ajoneuvo punnitaan ja teho mitataan.