Kirjoittaja Aihe: Ajovarusteet  (Luettu 20678 kertaa)

Vierailija

Vs: Ajovarusteet
« Vastaus #15 : Joulukuu 27, 2015, 11:07:22 ap »
Takin selkätaskussa oleva suoja ei sitten asfaltilla pyöriessä ole siellä missä pitäisi, vaan pyörii sen takin kanssa ympärillä..
<snip>

No ei mulla kyllä pyörinyt takki eikä selkäsuoja - mutta minä itse kyllä pyörin, parinkymmenen metrin ilmalennon jälkeen.
Takki ei saa olla liian väljä.
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

« Vastaus #16 : Joulukuu 27, 2015, 12:58:17 ip »

Ehkä pitkä aluskerrasto auttaisi ?.  Onko kokemuksia kerrastojen materiaaleista ??

Mr

Tekniset kerrastot on parhaita. Eli nämä hiihto/urheilukerrastot. Itse käytän yleensä urheilumallista, hengittävä keinokuitu t-paitaa ja hiihtokalsareita. Tällaisina talvina niitä saa todella edullisesti kaupasta..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

« Vastaus #17 : Joulukuu 27, 2015, 13:05:10 ip »
Kun vetäisee ne 10-15v vanhat "hyvin istuvat" ajokamat päälleen, kannattaa uhrata ajatus myös saumojen
ompelulangalle. Sekin kuluu käytössä, eikä todennäköisesti enää pidä pukua kasassa tosipaikan tullen.
Jos vanha puku alkaa vähänkin purkautua saumoistaan, viimeistään silloin se pitää vaihtaa uuteen.

Sohc van Helmi.

Pekka

« Vastaus #18 : Joulukuu 27, 2015, 13:10:53 ip »

Ehkä pitkä aluskerrasto auttaisi ?.  Onko kokemuksia kerrastojen materiaaleista ??

Mr

Tekniset kerrastot on parhaita. Eli nämä hiihto/urheilukerrastot. Itse käytän yleensä urheilumallista, hengittävä keinokuitu t-paitaa ja hiihtokalsareita. Tällaisina talvina niitä saa todella edullisesti kaupasta..

Jännää mutta tässäkin on näköjään henkilökohtaisia mieltymyksiä, en voi sietää noita lainkaan.
Eli jos ei ole kokemusta urheiluasuista, kannattaa kokeilla ennekuin ostaa niitä kaapin täyteen.
Omassa nahkapuvussa on mielestäni toimiva ohut sisävuori, laitan puvun alle mahdollisimman vähän vaatetta.
Sohc van Helmi.

aj@

« Vastaus #19 : Joulukuu 27, 2015, 13:14:34 ip »
Merinovilla on hyvä vaihtoehto alusasuksi.

Jouko S

« Vastaus #20 : Joulukuu 27, 2015, 13:48:14 ip »
Merinovilla on hyvä vaihtoehto alusasuksi.

Samat sanat. Mukava pitää ja helppo hoitoinen. Rankingissa ehdoton ykkönen.

T.Jouko

Kaijus

« Vastaus #21 : Joulukuu 27, 2015, 14:08:48 ip »
Juu, Ruskovillan 100% merinovillaa (kotimaista valmistajaa suosin ;-) minäkin nahkojen alle pistän. On viileellä lämmin eikä ahdista yhtään vaikka olisi 30 lämmintä.
Ei toimi minulla nuo "tekniset" muovikuidut.

motomatti

« Vastaus #22 : Joulukuu 27, 2015, 14:22:11 ip »
Minä koitan välttää hikoilua viimeiseen asti enkä ole kovin kylmänherkkä niin suoraan ajopuvun alla tavallinen pitkähihainen T-paita ja nahkahousuissa sään mukaan joko lyhyt- tai pitkälahkeiset kalsarit. Paksuhkot sukat nahkassaappaisiin. Kypärähuppu on pitkätukkaiselle ehdoton varuste. Ajotakissa tarvitsee lämpövuorta vain satunnaisesti ja yleensä vain keväällä. (pl. viime juhannuksen aika) Vuori kulkee kuitenkin mukana pitkillä reissuilla. Yleensä matkat kestävät 3 -10 päivää. Mukaan ei tarvita kuin farkut ja kauluspaita iltamenoja varten sekä tietysti t-paitoja ja kalsareita sekä muutama sukkapari. Reissun päällä tulee varusteita pestyä tarpeen mukaan.

Ajopuvun saumoja olen ommellut uusiksi tai ompeluttanut jos on rispaantuneet irtipoikki. Ainakin viimeisin omistamani Rukan "vapaa-ajan pusero" oli hentoa tekoa. Itse ommellen olen uusinut velcro-tarroja. Talvella on aikaa pikkunäperryksille. Ompelijalle on joutunut selittämään että ei ompele kalvon läpi vahingossakaan.

Ajotakin pitää pitää vesi ulkopuolella aina ja sen verran lämpöa sisällä että on mieluimmin pikku vilu kuin lämmin. Lämpö tekee veltoksi. Ajohousut voivat olla vedenpitämättömät koska on matkassa muovipöksyt päälle vedettäväksi. Latimon kanssa meillä on yhteistä että jos lämpö rupeaa olemaan yli 20 astetta niin lämmitetään sauna ja hikoillaan siellä eikä ajeta jos ei ole ihan pakko.

Suojia tarvitaan silloin kun tapahtuu. Käymällä EAK-kurseilla tai ainakin pitämällä itselleen keväällä "ruosteenpoiston" osaa reagoida ja toimia niin että että ei tule kolhuja ainakaan omasta syystä.

Alkoholijuomille ja virvokkeille pyrin tekemään ajovarusteista suojaa etteivät tärinästä vaurioituisi. Aina on mukana ainakin sen verran että perillä voi ottaa lämmittävät naukut ja yömyssyt.

ei talvikunnossapitoa

« Vastaus #23 : Joulukuu 27, 2015, 14:25:20 ip »
Mulla päällä nahkapuku, selkäsuoja,  kunnon ratahanskat ja ratasaappaat sekä umpikypärä hupun kanssa. Joskus harvoin kylmällä goretakki. Näin on ollut viimeset kolkyt vuotta. Alle sitten sään mukaan.

Olen prätkäkolarin takia eläkkeellä, vastaantullut nuorimies päätti kääntää suoralla tiellä vasemmalle vaikka mä olin eessä. Civicci meni lunastukseen, Lempparista ei ees runko vääräks, on tänä päivänä liikenteessä mutta ei enää mulla. Guzzista kun vauhdissa irtoo eteenpäin niin kääntyy nuo polvet nurin, nytkin kävi huonosti vaikka oli kisapuku päällä eli kunnon polvisuojat. Oxtarin saappais oli Civicin väri mut saapas ehjä ja siks myös nilkka ja jalkaterä. Kisapuvussa oli kyttyrä ja se sekä tärskyssä alapäästään murtunut selkäsuoja pitivät mun kondiksessa kun olin tippunut selälleni katukivetyksen päälle.

Tämä viidenkympin alueella ja ei mitään mahista reagoida niin nopeesti ja väistää, ei ehtiny kun tajuta et se tuleekin...
Mun mielestä kunnon ajokamat ja selkäsuoja/turvatakki on tärkeempi ku kypärä, en ite ainaka haluis olla selväpäinen kasvi.
V50 Rosso club racer,  Nevada Cappuccino Racer kilvissä, Galletto 192 museo, SWM Silver Vase ja Cali III + Eml Sport

TunturiTT

« Vastaus #24 : Joulukuu 27, 2015, 15:17:10 ip »
Juu, Ruskovillan 100% merinovillaa (kotimaista valmistajaa suosin ;-) minäkin nahkojen alle pistän. On viileellä lämmin eikä ahdista yhtään vaikka olisi 30 lämmintä.
Ei toimi minulla nuo "tekniset" muovikuidut.

Maku- ja tottumiskysymyksiähän nämä. Itse en pidä yhtään villan/merinovillan tunnusta ihoa vasten. Nimenomaan keinokuitua puvun alle.
Omat ratanahat on noin kymmenen vuoden iässä. Niiden sisävuori on verkkoa, alusasu helpottaa pukemista merkittävästi. Varsinkin ratasettien välissä, kun kosteaa pukua rempoo päälleen.

Breeze

« Vastaus #25 : Joulukuu 27, 2015, 16:52:26 ip »
Merinovilla ei tunnu kovin miellyttävälle, joten sen takia tekninen alusasu. On muuten loistava keksintö.

Nahkapuvun alla vähintään pitkät kalsarit ja lyhythihainen paita, riippumatta ulkolämpötilasta.
Nhkapuku on aika nihkee hikistä nahkaa vasten.
Teknisen asun ja nahkapuvun väliin sitten tarpeen mukaan tavallita puuvillaa.

Samoin crossikamojen kanssa, teknistä alle.

Gorepuvut ei ole onneksi niin tarkkoja alusvaatteiden kanssa.
Tämäkin vielä! ! !

Urpo ja Turpo

« Vastaus #26 : Joulukuu 27, 2015, 16:58:12 ip »
Silkkiset alushanskat ovat olleet hyvä ostos. Lämmittävät kylmällä
ja helteellä hiostuneet hanskat on helpompi ottaa pois kädestä ja
pukea, kun nämä ovat alla. Eivät ole kovin joustavat, joten sopiva
koko on helpoin valita kaupassa sovittamalla.
http://www.partioaitta.fi/kl-sport-silkkikasine

Vierailija

« Vastaus #27 : Joulukuu 27, 2015, 17:37:30 ip »
<snip>
Guzzista kun vauhdissa irtoo eteenpäin niin kääntyy nuo polvet nurin, nytkin kävi huonosti vaikka oli kisapuku päällä eli kunnon polvisuojat.
<snip>

Eipä mulla kyllä niin käynyt: nätisti mentiin Nevadan pleksin yli, jalat (!) edellä koska ne nousivat ensin ilmaan ja hyvin lähti selkä edellä, pää alaspäin voltti menemään, sitten kädet irti tangosta ja laskeutuminen parinkymmenen metrin päähän pää ja oikea olkapää edellä ja siitä kierimään pitkin asfalttia. Kuten sanottua, siinä kierimisessä ja liukumisessa paloi/suli ajoasu täyteen pieniä reikiä, käsillä tuli otettua sen verran vastaan, että kummankin hanskan kämmenestä kului noin parin euron kolikon kokoinen pyöreä alue - mutta ei läpi. Toisen saappaan kärjestä lähti nahka, mutta sen alla oli kova suoja.

Olkapää meni sijoiltaan ja käsivarsi poikki just siitä, mihin olkasuoja loppui. Pikkusormi otti sen verran maahan, että meni poikki. Siinä se.
Kaikille varusteille oli käyttöä (tosin kypärässä vain pieni naarmu niskapuolella)!
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

« Vastaus #28 : Joulukuu 27, 2015, 17:55:22 ip »
Ei munkaan polvet ottaneet kipeää pikkulohkolla tölskätessä. Maasturin perään osuessani, ranne otti eniten vastaan, kypärä sitten ja toinen sisäreisi. Se olikin sitten pisimpään kipeänä, taisi hieraista aika syvältä.

motomatti

« Vastaus #29 : Joulukuu 27, 2015, 18:41:57 ip »
Omat kaatumiset ovat olleet joko etupyörän luistaminen pois alta tai takapyörän luistaminen pois alta ja yksi eläinkolari jossa vauhtia oli niin vähän että löysin vain itseni ojasta parinkymmenen metrin luistamisen jälkeen. Melkein onnistuin väistämään hirven takakautta kiertämällä. Ostatin vakuutusyhtiöllä uudet kamppeet mutta vanhatkin olivat vielä ihan kohtuullisessa kunnossa. Nahkahousuihin piti laittaa polvipaikat. Sadehousu maksoivat 8€.

Usein kuitenkin niin että mukusta lähtenyt juoksuaskelin ja siitä sitten tirsalleen kun ei jalkojen määrä mitenkään riitä. Kerran kävin korkealla aloittaen käsilläseisonnalla kun takapyörä löi perän ilmaan vastapatista. Tiedättehän sellaisen kaksoishyppyrin joka pitää mennä kerralla yli tai sitten ajaa pohjia myöden hitaasti. Onneksi oli yleisöä niin ei mennyt spektaakkeli hukkaan.

Selälleen putoaminen korkealta on inhottavinta kun ei tahdo saada henkeä takaisin. Nuo mun kaatumiset on treenattu metsäpoluilla ja krossiradoilla ja sekalaisilla soramontuilla. Eikä silloin ollut varusteena kuin avopotta, ajolasit ja jonkinlaiset krossisaappaat paitsi talvella painettiin kumisaappailla. Enempi sellaista tuulitakki ja -housumeninkiä. Vähät rahat meni aina pyörien laittoon ja renkaisiin. Ei siinä mitään varusteita ajateltu.

Nyt nämä pari viimeistä liikennetilannetta katupyörällä ja trikellä ovat kummastuttaneet. Itse paikallaan kadulla liikenteen seisomisen vuoksi ja silti tulee kolari. Toinen oli peräänajo ja toinen sivusta kylkeen. Peräänajossa ei edes pyörä kaatunut mutta sivulta kun kiilataan niin tulee kiire jättää ajoneuvo. En oikein osaa mieltää että millaiset suojat näihin auttaisivat kun autoilija "ei huomannut". Tuon viimeisen jälkeen olen suosinut kaistojen välistä viivaa ettei jää "tyhjää kohtaa" mihin puusilmä autoilija voi kotilonsa tunkea.

Syytä siihen että nyttemmin on ollut näitä muiden aiheuttamia läheltäpititilanteita tai pikku kolareita olen miettinyt. Tulokseksi olen päätellyt että ajotapani on muuttunut muun liikenteen mukana nätisti ajamiseen kun taas aiemmin ajoin agressiivisesti kaistojen välissä jä kiihdyttelin liikennevaloista aina ensinnä. Huutoa ja käsimerkkejä kyllä sai mutta ne eivät tee kipeää eikä riko pyörää. Ja vakuutusyhtiön kanssa on aina jotain säätöä. Ei mene kuin esitteissä.