Kirjoittaja Aihe: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä  (Luettu 39563 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #90 : Tammikuu 02, 2016, 18:40:07 ip »
Jaa että sielläkin viranomainen repii päästään sääntöjä. Soveltaa ehkä autopuolen sääntöjä L4e-ajoneuvoon.
Itsellä oli triken kanssa painimista kun katsuri vaati että myös etuvilkut pitää olla yhtä leveällä kuin on takavilkutkin sekä ajovalo pitää olla kahdennettu. Lyhyen keskustelun jälkeen ei sitten enää ollutkaan sitä mieltä.

Etuvilkut on kuin moottoripyörässä ja takavilkut kuin perävaunussa. Mitään sivuvaloja tai -heijastimia ei vaadittu.
Ensin suunnittelin että teen vilkut ja muut takavalot kuin autossa mutta se ei oikein ollut taloudellista vaan perävaunukäyttöön tarkoitetut leditoimiset Bilteman halpisvilkut kelpasivat parhaiten.

Väittäisin että olet oikeammassa kuin on katsastustoimihenkilö.

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #91 : Tammikuu 02, 2016, 18:48:26 ip »
Taakse minulla tulee Biltemasta ostettu led ajo/jarru/vilkku valoyhdistelmä ja sivulle tulee eteen valkoista taakse punaista ja sivulle oranssia valoa viisaama lamppu.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #92 : Tammikuu 02, 2016, 20:20:34 ip »
Noita ei varmaan kirjata Ruotsissakaan mihinkään, joten lienee ok vaihtaa ne katsastuksen jälkeen mieleisiksi?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #93 : Tammikuu 02, 2016, 20:30:13 ip »
Noita ei varmaan kirjata Ruotsissakaan mihinkään, joten lienee ok vaihtaa ne katsastuksen jälkeen mieleisiksi?

Joo katsastuksen jälkeen ei kukaan perään huutele minkälaiset valot on kunhan muistaa seuraavaan katsastukseen vaihtaa takasin :)

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #94 : Tammikuu 04, 2016, 14:25:37 ip »
Vastakkaapa viisaammat. Jos siirrän moottoripyörän akun pyörän ja vaunun väliin rakennettuun koteloon ja akulta vedän kaapelit vanhaan
akkukoteloon jossa kytkentä rimalla kytken jo siellä olevat johdot yhteen (aika monta johtoa jo ja alkaa olemaan akulle ahdasta) niin
tuleeko jonkun sortin jännite häviöitä tuolla vajaat metrin matkalla, ja lataako kumminkin normaalisti.
Vaihtoehto 2 on sitten ostaa Litiumakku tuonne alkuperäiseen akkukoteloon sehän on huomattavasti pienempi samoilla tehoilla. ???

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #95 : Tammikuu 04, 2016, 19:59:00 ip »
Kyllä johtoja voi jatkaa kunhan ovat reilun läpimittaisia. Millään "paukkulangalla" ei sähkö pitkiä matkoja kulje. Vältä liittimiä tai purettavia liitoksia matkalla.

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #96 : Tammikuu 04, 2016, 20:32:21 ip »
Minkälaisia nuo Geeli akut on katsoin että esim. Biltemassa oli 20Ah geeli akku joka sopis hyvin tuonne koteloon vaikka siellä läjä liittimiä
onkin. Tuo nykyinen Eurogloben akku on muutenkin ylisuuri mitoiltaan ei yhtään pelivaraa eikä koko akussa näy mitään merkintää Ah:sta
vain tyyppi 53030. Sais tuon rakennetun hyllyn säilytettyä sille vapaa-ajan akulle.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #97 : Tammikuu 04, 2016, 20:58:00 ip »
Mulla on ollut monta vuotta Bilteman 18Ah harmaa suljettu akku kahden eri pyörän käytössä vuorovuosin. Cali Kolmosen akkutilasta se ottaa vain "pienen siivun".

Tuolla on kuva asennuksesta. Alkuperäiseen pohjalevyyn piti tehdä yksi reikä lisää ja kiinnitys"rauta" alumiinista. Koukkupäiset puikot myös Biltemasta. http://www.motomatti.fi/2014/08/napertelypaiva.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #98 : Tammikuu 04, 2016, 21:56:34 ip »
Vastakkaapa viisaammat. Jos siirrän moottoripyörän akun pyörän ja vaunun väliin rakennettuun koteloon ja akulta vedän kaapelit vanhaan
akkukoteloon jossa kytkentä rimalla kytken jo siellä olevat johdot yhteen (aika monta johtoa jo ja alkaa olemaan akulle ahdasta) niin
tuleeko jonkun sortin jännite häviöitä tuolla vajaat metrin matkalla, ja lataako kumminkin normaalisti.
Vaihtoehto 2 on sitten ostaa Litiumakku tuonne alkuperäiseen akkukoteloon sehän on huomattavasti pienempi samoilla tehoilla. ???

Auton mittakaavassa oli joskus tapana siirtää akku konttiin, niihin sai kyllä näppärästi himmeämmät ajovalot jos kitsasteli kaapelipaksuuksissa. Tässä tuskin haittaa, kun johtoa tulee niin vähän.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #99 : Tammikuu 05, 2016, 22:36:23 ip »
Valmista vain pukkaa tuleen vielä sähköt ja odotellaan hiukan lumien sulamista että pääsee koeajolle.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #100 : Tammikuu 05, 2016, 22:42:46 ip »
Näytti niissä irrallaan kuvissa massiivisemmalta tuo vaunu. Mutta pyörän kanssa aika sopusuhtainen pari.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #101 : Tammikuu 07, 2016, 11:58:41 ap »
Hienolta näyttää.
Noi pyörän kapeat laukutkin solahtaa hyvin väliin.
Millä maalasit kärryn?
53030 Euroglobessa on 28AH.

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #102 : Tammikuu 07, 2016, 12:38:10 ip »
Hienolta näyttää.
Noi pyörän kapeat laukutkin solahtaa hyvin väliin.
Millä maalasit kärryn?
53030 Euroglobessa on 28AH.
Minä tilasin semmoisen valmiin automaali paketin missä oli maalit ja lakat sekä muuta tilbehööriä, ruisku oli Bilteman halpa yläkannu ruisku.
Väri on Green silver ja jäi vielä moneen vaunuun. :)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #103 : Huhtikuu 26, 2016, 20:53:42 ip »
Helvetti kun tuli yhden vilkun kanssa ongelma. Vilkkuja on pilvin pimein mutta sopivat Led-vilkut on kaikki niin pieniä että ne ei täytä jotain
valaisin pinnaltaa 10m/cm sääntöä vaikka oliskin e-hyväksyttyjä. Perjantaina konttorillakin ensin ilmoittivat että e-hyväksytty käy ja hetken
päästä tuo pinta-ala olikin tärkeämpi. Mutta miksi sitten tuo e-hyväksytty käy normaalisti moottoripyörään samaten nuo minituikutkin kelpaa
täällä. ???

Heh, kävin kokeilemassa itse kepillä jäätä ja jätin Velorexin orggis-valaisinlaitteet paikalleen leimalle.

Katsari niistä vähän jupisi, mutta heitin vitsinä: "Jos ne on Tsekkoslovakiassa olleet hyvät vuonna 1985 niin onhan ne vieläkin aika hyvät, ja sitäpaitsi, Eurooppaahan se on se Tsekkoslovakiakin!".

Katsari tuumi hetken ja totesi että "kyllähän nuo toimii ja näkyy ihan hyvin, olkoon."
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 27, 2016, 15:13:41 ip kirjoittanut MotoJussi »

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #104 : Huhtikuu 26, 2016, 21:14:37 ip »
Tässä taas sellainen "käytännön sovellus" pykälissä. Moottoripyörässä joka on rekisteröity ennen 1.1.1989 ei tarvita e-hyväksyttyjä valoja. Tuossa Jussin laitteessa olisi pitänyt vaatia. Mutta hyvä näin.

Multa vaadittiin tiukasti ratsiassa 1996-mallisessa pyörässä että rekisterikilven valo pitää olla, edellä esitetyn tiedon valossa, e-hyväksytty. Osoitin että pyörässä on ajovalo ja takavalo e-hyväksyttyjä mutta lakipykälä ei luettele mukaan rekisterikilven valoa. Eivät sitten huomanneet että vilkut olivat omavalmistetta. Ovat edelleenkin. Sen verran konstat aiheesta hämmentyivät. Myös eteenpäin pakokaasuja työntävä äänenvaimennin oli heille hämmästyksen aihe. Pykälää äänenvaimentajan sijaintimääräyksistä eivät kirjoistaan löytäneet. Aikaa hommaan meni ja minä sain naureskella touhuilleen. Nuorempi konsta sanoikin että hymy vielä hyytyy. Mutta ei hyytynyt eikä puutteita löytynyt.