Kirjoittaja Aihe: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä  (Luettu 39537 kertaa)

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #15 : Joulukuu 14, 2015, 18:08:59 ip »
Tuskin tästä apua on, mutta otinpahan kuvan oman pyörän ratkaisusta (tehdastekoinen EZS). Tais jäädä pyörä pesemättä Guzzirallin jälkeen ::)

Pyörän puoleisesta kiinnikkeestä menee rungon ali yhdystanko vasemman jalkatapin kiinnitykseen. Tasaa vääntökuormaa ...

Onkos tuo nyt keskiseisonta tuen kiinnitys kohta.

Ei ole, vaan takajalkatapin kiinnityksen kohta. Toivottavasti tuosta kuvasta selviää. Ja on 12 mm teräslevyä.
Minulla on hiukan erilainen rakenne noissa jalkatappien kiinnityksessä, ja tarkemmin tutkin alta niin sieltä menee poikki tanko ja se tanko on yhteydessä toisen puolen runkokiinnirykseen. Olipas pirun sekavasti selvitetty. Elikkä lopputulos on että kestää, löyty vielä siitä edestä tyhjä kierrereikä joka oli kumitulpalla peitetty. Elikkä tehdään uusi vastaava kiinnityslevy ja hyödynnetään kaikkia kolmea levyn kiinnitys kohtaa.
Ps. Egon tuo ei ole alumiini valua vaan 10mm teräslevyä.

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #16 : Joulukuu 14, 2015, 18:46:21 ip »
Tuossa projekti kokonaisuudessaan. Se tässä on ollut ongelma kun tuo vaunun takakiinnike on noin perässä ja sitä ei voi katkaista ja siirtää tuohon keskipalkin kohdalle silloin tulee vaunusta pahasti takapainoinen. Nyt tuo takakiinnike on pyörän navan kanssa samassa linjassa, ja eteenpäin ei oikein monta cm enään  voi viedä silloin etukiinnike tulee liian eteen. En tiedä mitä pykälät sanoo jos laittaa kolmella alakiinnikkeellä, täällä sääntöteksti sanoo vain että neljästä pisteestä pulttaamalla. Kolmella kiinnikkeellä sen saisi hyvin tukevasti. Jaensimmäinen pöhnässä tullut ajatusoli tehdä sivuun apurunko kun töissä tuota joutilasta 25mm vedettyä pyöröterästä olis reippaanlaisesti.

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #17 : Joulukuu 14, 2015, 19:22:07 ip »
Kun mallailet vaunua , ota huomioon se ,' että kun pyörä on keskiseisomatuella, mitottaessa, se "tipahtaa"huomattavasti kun laitat sen pyörilleen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #18 : Joulukuu 14, 2015, 19:44:50 ip »
Miten olisi kiinnike takaiskarin yläpään seutuville?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kaijus

  • Viestejä: 806
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #19 : Joulukuu 14, 2015, 19:58:03 ip »
Tuskin tästä apua on, mutta otinpahan kuvan oman pyörän ratkaisusta (tehdastekoinen EZS). Tais jäädä pyörä pesemättä Guzzirallin jälkeen ::)

Pyörän puoleisesta kiinnikkeestä menee rungon ali yhdystanko vasemman jalkatapin kiinnitykseen. Tasaa vääntökuormaa ...

Onkos tuo nyt keskiseisonta tuen kiinnitys kohta.

Ei ole, vaan takajalkatapin kiinnityksen kohta. Toivottavasti tuosta kuvasta selviää. Ja on 12 mm teräslevyä.
Minulla on hiukan erilainen rakenne noissa jalkatappien kiinnityksessä, ja tarkemmin tutkin alta niin sieltä menee poikki tanko ja se tanko on yhteydessä toisen puolen runkokiinnirykseen.

Kyllä tuo jalkatappi näyttää samalla tavalla olevan kiinni kuin minullakin. Se poikittainen yhdekin minulta löytyy, se näkyy tuossa "Tuki"-kuvassa vasemmalla ylempänä kuin tuo sivarikiinnikkeen tanko.
Tuossa sinun vaununkiinnikkeessä näkyisi olevan säätövaraa vähän joka suuntaan, eli saattaisi taipua tuonne äänenvaimentajan alapuolellekin.

Kaijus

  • Viestejä: 806
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #20 : Joulukuu 14, 2015, 20:01:17 ip »
Miten olisi kiinnike takaiskarin yläpään seutuville?

Jonnekin sinnepäin tuleekin yläkiinnike..

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #21 : Joulukuu 14, 2015, 20:01:41 ip »
Kun mallailet vaunua , ota huomioon se ,' että kun pyörä on keskiseisomatuella, mitottaessa, se "tipahtaa"huomattavasti kun laitat sen pyörilleen.

Joo tiedostetaan mutta nuo vaunun runkon sisälle menevät osat liikkuu nyt kevyesti sen verran niitä tullut polttettua ja hiottua ruostetta sekä rasvattua.
Oletan että niistä sitten mallailaan se lopullinen säätö.

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #22 : Joulukuu 14, 2015, 20:42:43 ip »
Tuskin tästä apua on, mutta otinpahan kuvan oman pyörän ratkaisusta (tehdastekoinen EZS). Tais jäädä pyörä pesemättä Guzzirallin jälkeen ::)

Pyörän puoleisesta kiinnikkeestä menee rungon ali yhdystanko vasemman jalkatapin kiinnitykseen. Tasaa vääntökuormaa ...

Onkos tuo nyt keskiseisonta tuen kiinnitys kohta.

Ei ole, vaan takajalkatapin kiinnityksen kohta. Toivottavasti tuosta kuvasta selviää. Ja on 12 mm teräslevyä.
Minulla on hiukan erilainen rakenne noissa jalkatappien kiinnityksessä, ja tarkemmin tutkin alta niin sieltä menee poikki tanko ja se tanko on yhteydessä toisen puolen runkokiinnirykseen.

Kyllä tuo jalkatappi näyttää samalla tavalla olevan kiinni kuin minullakin. Se poikittainen yhdekin minulta löytyy, se näkyy tuossa "Tuki"-kuvassa vasemmalla ylempänä kuin tuo sivarikiinnikkeen tanko.
Tuossa sinun vaununkiinnikkeessä näkyisi olevan säätövaraa vähän joka suuntaan, eli saattaisi taipua tuonne äänenvaimentajan alapuolellekin.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #23 : Joulukuu 14, 2015, 21:11:00 ip »
Se on hyvä että on riittävästi säätövaraa. Pitää silti huomioida että sitä myös jää jäljelle kiinnityksen jälkeen. Molempiin suuntiin. Nuo vinot tuet ovat ne joista yleensä ensin loppuu säätövara. Pitää huomioida että pyörä tulee riittävästi kallelleen sivuvaunuun päin ja varaa pitää olla vielä sivuvaunun pyörän aurauksen säätöön. Ja sen sivuvaununkin tulee olla suht vaaka-asennossa sivusuunnassa kuormitettuna ja hiukan nokka kohollaan pitkittäisuunnassa koska ilmeisesti käytät originaalikeulaa.

latimo

  • Viestejä: 31
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #24 : Joulukuu 14, 2015, 21:50:05 ip »
Lainaus
Pitää huomioida että pyörä tulee riittävästi kallelleen sivuvaunuun päin
Lainaus

Muistelin omia kylkivankkuri vuosiani ja etsimiäni sivarin asennusohjeita että puörä ptiää asentaa kallelleen  sivuvaunusta ulospäin, ei vaunuun päin ja omassa yhdistelmässä puörä oli kallellaan nimenomaa pois-eli ulospäin vaunusta.
Netistä löytyy sivuvaunuyhdistyksen sivut missä on aikkas kattavaa tietoa sivuvaunun asentamisesta, mitoista yms.

latimo.

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #25 : Joulukuu 14, 2015, 21:54:16 ip »
Se on hyvä että on riittävästi säätövaraa. Pitää silti huomioida että sitä myös jää jäljelle kiinnityksen jälkeen. Molempiin suuntiin. Nuo vinot tuet ovat ne joista yleensä ensin loppuu säätövara. Pitää huomioida että pyörä tulee riittävästi kallelleen sivuvaunuun päin ja varaa pitää olla vielä sivuvaunun pyörän aurauksen säätöön. Ja sen sivuvaununkin tulee olla suht vaaka-asennossa sivusuunnassa kuormitettuna ja hiukan nokka kohollaan pitkittäisuunnassa koska ilmeisesti käytät originaalikeulaa.

En tiedä olisko siinä ideaa hiukan vetää liinoilla jousille kuormaa ja sitten antaa roikkua suorassa kuten nyt. Nyt jouset on aivan ylä asenossa vaikka se on aivan kevyesti kannatuksessa.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #26 : Joulukuu 15, 2015, 08:11:48 ap »
Teräs on hyvä materiaali, myös hitsattuna. Nuo pultit taitaa olla M12? Ne kestää kyllä. Jos vaunun kanssa ajellaan muutamia vuosia, niin on asiallista pesun yhteydessä ajoittain tarkistaa, että runkoputkien välinen poikittaisputki jakselee hyvin. Jos hitsin rajaviivalle ilmestyy maaliin halkeama niin se pitää kaivaa auki ja katsoa, ettei alta löydy kasvavaa halkeamaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #27 : Joulukuu 15, 2015, 11:21:04 ap »
Tuo pyörän kallistaminen vaunuun päin tai vaunusta poispäin on käytännön kysymys. Yleensä nykyjousituksella vaunuun päin. Tietysti asia riippuu siitä onko kuinkakin pitkät joustot ja missäkin päin. Sivuvaunun joustot ovat ainakin itselle sattuneet aina melko lyhyet/jämäkät ja pyörän joustot pitkähköt ja alkupäästään pehmeät. Itsellä pyörä kääntyi vaunusta poispäin kun meni istumaan satulaan koko painollaan. Kyytiläisen ottaminen sivuvaunuun käänsi pyörän suurinpiirtein pystyyn. Ongelmana oli lähinnä se että käytin alkuperäistä teleskooppikeulaa ja kun jarrutti voimakaasti pyrki pyörä kallistumaan poispäin vaunusta ja ohjautumaan vasemmalle. Joutui kampeamaan että pyörä olisi mennyt suoraan. Meni säädöt uusiksi. Siksi pyörä laitetaan kuormitettuna hieman sivuvaunuun päin kallelleen kun käytetään vakiokeulaa. Jos keulaan on saatavissa jäykemmät jouset niin suosittelen vaihtoa.

Keinuhaarukkakeulalla nämä ongelmat lievenevät merkittävästi koska jarrutusnyökkäys puuttuu ja kokonaisuus käyttäytyy neutraalisti. Teleskooppikeulan jätön pienentäminen helpottaisi ohjaamista ja vähentäisi vetelyä. Sivuvaunun pyörän joustomatkallakin on merkittävä vaikutus. Jarrutuksessa myös sivuvaunun perä nousee ja aiheuttaa kuormaa ja kallistusta vasemmalle ja on vaara että teleskooppikeulasta loppuvat joustovarat.

Sitten tulee vielä se seikka että onko ajettaessa pyörässä ja sivuvaunussa aina vakiokuorma. Jos sivuvaunupyörällä ajaa soolona ja säätö on tehty esimerkiksi: yksi pyörän päällä, yksi sivuvaunussa, tapahtuu yksin ajaessa pyörän kallistuminen poispäin sivuvaunusta. Tällöin helpointa on laittaa muutama kymmenen kiloa keinokuormaa sivuvaunun kyytiin.

Tarkennetaan vielä: säätämätön teleskooppikeula kampeaa koko ajan sinne päin minne runko on kallellaan. Tämä asia pitää saada neutraaliksi sille kuormitukselle millä kokonaisuutta aiotaan käyttää. Silti nyökkimistä ja kampeutumista ei voida tällä ratkaisulla välttää jarrutuksessa.
Keinuhaarukkakeula toimii neutraalimmin koska se ei nyökkää jarrutuksessa ja toimii jarrutuksen aikana myös epätasaisella pinnalla. Keinuhaarukkakeulan jättö on myös sovitettu sellaiseksi että ohjaus on kevyt ja täsmällinen.
Teleskooppikeulaa voi parantaa keveydeltään ja herkkyydeltään muuttamalla jättöä. Siihen on olemassa parikin ratkaisua. Mutta teleskooppikeulan heikkoja jarrutuksen aikaisia ominaisuuksia ei sekään poista.

Sitten on vielä yksi hyvin merkityksellinen seikka: missä kohtaa kulkee sivuvaunun pyörä muiden pyörien suhteen. Jos sivuvaunun pyörä on liian edessä vaikeuttaa se ohjausta mutta suuntavakavuus on hyvä. Jos taas liian takana lähellä samaa linjaa takapyörän kanssa niin suuntavakavuus kärsii. Pitää siis koeajamalla selvittää mitkä säädöt ovat optimaalisimmat tai ainakin niin lähellä parhautta että laite on nautinnollinen ajaa.

Sivuvaunullinen pyörä on erittäin kompleksinen ajogeometrialtaan verrattuna soolopyörään. Trike on vähiten hankala ja helpompi kuin soolopyörä kunhan sen ajogeometria on oikein mitoitettu.

Jos kuljettajalla ei ole ennestään sivuvaunukokemusta niin harjoittelu suljetulla alueella on kokolailla välttämätöntä. Tietää nimimerkki "ojassa käynyt".

Yllä olevat asiat on ihan omassa päässä mietittyjä ja käytännössä testattuja ja siten oikeaksi todettuja. Muut saavat olla muuta mieltä. Sivuvaunuyhdistyksen sivut ovat minullekin tutut. http://sivuvaunuyhdistys.com/
Mutta silloin ei ollut internettiä kun asettelin ekaa sivuvaunuani käyttöön. Itse piti asiat miettiä ja toteuttaa.

Egonin esitys rakenteen tarkkailusta ei ole turha. Sekä pyörän että sivuvaunun rungon kuormittuvia kohteita on syytä tarkkailla.

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #28 : Joulukuu 19, 2015, 09:12:40 ap »
Nyt muuttui koko kiinnitys systeemi, pyörän sivuun tulee apurunko johonka sitten vaunu kiinnitetään. Ja tuo 25mm pyöröteräs tanko
luulis kestävän kun on keulasta noin kiinni ja samaten tulee perästä kahdesta kohtaa kiinni. Ja huomaa että ei ole tullut Aalto-opistossa opiskeltua
muotoilua, mutta varmaan noita etukiinnikkeitä vois hiukan keventää :)

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Tuosta pitäisi nyt projekti käynnistyä
« Vastaus #29 : Joulukuu 19, 2015, 13:42:24 ip »
Onhan siinä rautaa nyt...
Kiinnittäisin korvakkeet vain moottorin kiinnityspultin kohdalta ja hitsaisin ainakin oikean korvakkeen
sivulla taaksepäin kulkevaan apurungon osaan.
Apurungon korvakkeiden ylempi pultti on nyt tulossa rungossa kohtaan mihin ei ymmärtääkseni ole suunniteltu
kiinnitettäväksi mitään. Samalla apurungon korvakkeita voi keventää reilusti, vaikka keveys ei ilmeisesti tässä
olekaan ollut tavoitteena? Leikkaa kiinnikkeisiin kolmiomuoto.
Sitten vielä, etuteleskooppi taipuu jarrutuksessa aika paljon, taipuu senttejä.
Tässä tapauksessa lisärakenteet ovat niin alhaalla, että vaaraa eturenkaan osumisesta siihen
ei taida olla. Kannattaa pitää kuitenkin mielessä tämäkin.
Sohc van Helmi.