Kirjoittaja Aihe: Purkupyörän vaihteisto  (Luettu 7155 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Purkupyörän vaihteisto
« : Marraskuu 11, 2015, 20:07:37 ip »
Moottori jäi odottamaan varaosia. Vaihteiston palastelin illanviihteenä.
Normaaleja ja epänormaaleja vikoja löytyi.
http://www.motomatti.fi/2015/11/purkupyora-vaihteiston-purkaminen.html

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Purkupyörän vaihteisto
« Vastaus #1 : Marraskuu 12, 2015, 08:26:19 ap »
Loota on koottu aika pienillä käyntivälyksillä ja senkin olen nähnyt, että Millen loota alkoi vapaalla ollessaan napsuttaa (olikohan ylä- vai alamäessä?) kytkentärengasta hampipyörään. Sehän on mahdollista kun siirtohaarukat kuluvat, valitsinrumpun tulee hiukan päittäisvälystä ja kuluvathan siirtohaarukoiden ja valitsinrummun väliset kosketuspinnatkin. Jotain 100 k sitten napsutus loppui tarkalla rummun shimmauksella. Nyt alkaa kytkinakselin ja ryhmäpyörän välinen hammapyöräpari antaa tasaista perusulinaa, joten edessä on laajempi jälleenrakennus. Pete ja Vicki kyllä tarjoaa Englannista ajoittan kokonaisia lootia sellaisilla hinnoilla, että niillä rahoilla ei osteta paljonkaan uutta palaa vanhan kuoren sisään. Tietenkin voin ostaa hyvän lootan Suomestakin jos jollakin on ylimääräinen.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Purkupyörän vaihteisto
« Vastaus #2 : Marraskuu 12, 2015, 12:31:28 ip »
Viime talvena meinasi eräs pyöränsä kunnostuttaja hermostua kun heittokellon kanssa mittailin vaihderummun päittäistä sekä auoin ja suljin vaihteiston kantta sekä tiivisteen kanssa että ilman useampaan kertaan. Keväällä muisteli sitten kiitellä että eipä ole vaihteet koskaan toimineet näin hyvin!

Vaihteensiirtohaarukoiden kunto eli kulumattomuus on tärkeä huomioida. Samoin valitsinrummun uran kuluneisuus. Kumpikaan vaiva ei ilmene Guzzin viisivaihteisessa kovinkaan usein. Joskus on ollut toispuolisesti kuluneita 5-vaihteensiirtohaarukoita kun kuljettajalla on ollut tapana lepuuttaa jalkaa vaihdevivun päällä. Isolohkon vaihteistossa tätä ongelmaa ei ole koska valitsinrummun mekanismi jättää löysän liikkeen vielä vitosvaihteen jälkeenkin kunhan jalan nostaa pois polkimelta.

Taipuneet siirtohaarukat syntyvät yleensä siitä että pyörä on kaatunut vaihdepolkimen puolelle ja suuri voima on välittynyt vaihteistoon eikä vaihde ole mennyt päälle. Ts. orjarenkaan tapit eivät ole osuneet vaihderattaan vastaaviin aukkoihin. Tapahtuu tyypillisesti kun pyörä kaatuu paikaltaan itsekseen tai pysäköidessä kun moottori ei pyöri tai pyörä ei liiku.

Tuo egonin mainitsema ensiövetoratastus, vaikka leveähkö ja vinohampainen onkin, antaa periksi ajan mittaan ja alkaa ulisemaan. Jos näin käy kesken ajokauden niin se ei aiheuta välitönta remonttitarvetta. Joko korvatulpat syvemmälle korviin tai sopiva lisäaineistus vaihteistoon joka saattaa häivyttää koko ulinan tai ainakin lieventää sitä.

Ensiövetohammaspyöräpari pyörii moottorin käyntinopeudella aina kun kun kytkin on kiinni. Mahdollinen ulina ilmenee samanlaisena riippumatta siitä mikä vaihde on päällä. Tosin kuormitus vaikuttaa ulinan voimaan. Myös vaihteet saattavat ulista. 5. ja 2. vaihde ovat tyypilliset metelöijät.
Korjaukseksi auttaa vain kyseisten ratasparien vaihtaminen. Yhden hammaspyörän vaihto ei auta mitään.

Ylimääräisiä looria ei valitettavasti ole. Kuten toisaalta on ehkä saanut selville, kerään varaosasarjaa California Adamantin osalle. Se kun on tehty vanhan ja paljon ajetun pyörän pohjalle. Siksi remontoin siihen sopivan vaihteiston ja moottorin varalle ja niitä käyttäen voin remontoida myös sen alkuperäiset osat. Juuri siksi hankin Purkupyörän. Jossa kyllä on vikoja piisannut. Kulumalla tulleet viat ovat normaaleja mutta tahallaan tai huolimattomuutta tehdyt viat harmittavat. Kuten tuo kytkinakselin pää.

Kyseisellä pyörällä ajamisen jatkaminen olisi kohta katkennut johonkin vakavaan vikaan (Moottori)  tai vian aiheuttamaan onnettomuuteen. (Jarrut ja jousitus)

Paperillisen rungon voisin myydä. (Cali3, kakkossarjaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Purkupyörän vaihteisto
« Vastaus #3 : Marraskuu 12, 2015, 12:46:33 ip »

Korjaukseksi auttaa vain kyseisten ratasparien vaihtaminen. Yhden hammaspyörän vaihto ei auta mitään.


Ei kai näin urpo kukaan olekaan? Huono hammaspyörä syö uuden pilalle joutuin. Äkkiä tulisi mieleen vain joku vilpillinen pikainen myyntikunnostus.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Purkupyörän vaihteisto
« Vastaus #4 : Marraskuu 12, 2015, 13:28:12 ip »
Stein Dinsellä maksaa ryhmäpyörä 640€ ja ensiöakselin pyörä hiukka alle satasen. Jotakuinkin samalla rahalla saa saarivaltakunnasta avatun ja tarkastuksessa hyväksi todetun vaihdelaatikon. Valintakysymyksiä on aina nämä.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Purkupyörän vaihteisto
« Vastaus #5 : Marraskuu 12, 2015, 14:40:04 ip »
Se on tuo ryhmäpyörä kallis siksi että se on tehty suurelta osalta yhdestä kappaleesta. Jos se olisi tehty kokonaan irtorattaista olisi koneistusta vielä enemmän. Ja hintaa.

Ryhmäpyörän vaihdossa tullaan taas siihen että silloin vaihdeakselin rattaille ei ole enää pareja. Pitäisi vaihtaa kaikki hammaspyörät. Paitsi viitosen pari. Viitosen vetävä hammaspyörä kun on ryhmäpyöräakselissa. Sinänsä viisaasti sillä viitos rataspari on se joka useimmin vaihtoon menee.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Purkupyörän vaihteisto
« Vastaus #6 : Marraskuu 12, 2015, 14:43:29 ip »
Vitonen joutuu helpoiten ylisuurelle rasitukselle. Tosin voi olla ihan rakenteellinen etu laittaa joku vaihde erikseen akselille, esim koneistuksen kannalta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Purkupyörän vaihteisto
« Vastaus #7 : Marraskuu 12, 2015, 15:05:12 ip »
Koneistuksen kannalta ainakin: siinä päässä missä vitosen ratas on on muut rattaat pienempiä = hankala koneistaa. Tai oli ainakin silloin kun tämä loora on suunniteltu. Tässä kun on tyhjää tilaa ja hammaspyöriä harvassa verrattuna nykyaikaisiin vaihteistoihin. Juuri tässä viisvaihteisessa ratkaisussa täytyy sitten olla erikseen oma vaihteensiirtäjänsä vain tälle yhdelle hammaspyörälle. Muut vaihteensiirtäjäthän ohjaavat kukin kahta eri vaihdetta. Samoilla osilla menisi se kuudeskin pykälä.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Purkupyörän vaihteisto
« Vastaus #8 : Marraskuu 12, 2015, 15:47:40 ip »
Viitonen kirkuu kuin syötävä. Se menee uusiksi joka tapauksessa. Alkuperäinen viitosratas taisi olla reilusti yli 200k töissä ennen vaihtoa. Moto-Italian toimittama varaosapyöräpari ei taida jaksaa lähellekään niin pitkälle. Edellisellä avaa-sulje  -kierroksella oli ensiövedon pyörissä näkyvissä alkavaa kariesta. Ihmeen pitkään ne on silti jaksaneet jallattaa. Hampipyöristä tulisi viulua siis suunnilleen tonneroinen ja laakereista ym. sälästä joku satku siihen päälle. 

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Purkupyörän vaihteisto
« Vastaus #9 : Marraskuu 12, 2015, 20:56:30 ip »
Huomenissa jos jaksaisi pestä vaihteiston osat ja tehdä tarkastuksen hammaspyörien osalta. Laakerit ovat jo määritelty vaihtotarpeen omaaviksi. Niin kauan kuin hampaissa on öljyä näyttävät ne hyviltä mutta pesun jälkeen näkee millaista rokkoa ilmenee vai ilmeneekö. Suurennuslasin ja bräkleenin kanssa.

Yleensä vaihdeakselilla olevat neulalaakerit ovat vanhassakin askissa varsin hyvässä kunnossa mutta päätylaakereille käy usein väärin. Myös kytkinakselin kaksirivinen urakuulalaakeri vaihtuu ihan varmuudeksi. Samoin vaihdeakselin takapään laakeri jota kardaani rasittaa. Lisäksi kaikki ne laakerit joiden vierinpinnat ovat harmaantuneet tai osat ovat irtaallaan.

Laskin äkkiä SD:n hinnaston mukaan laakeritarpeen arvon: 262,05€. Lisäksi tiivisteitä ja lukkorenkaita noin kolmenkympin arvosta sekä sysäyksenvaimentimen jousi 25,70€. Lisäksi tiivistesarja. Jos ei hammaspyörien osalta ole harmeja niin noin 350 + toimituskuluilla selvitään.
Huomenna näkee.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Purkupyörän vaihteisto
« Vastaus #10 : Marraskuu 12, 2015, 21:49:56 ip »
Et siis vaihda sitä pätkittyä kytkinakselia?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Purkupyörän vaihteisto
« Vastaus #11 : Marraskuu 12, 2015, 22:07:02 ip »
Kytkinakselin korjaan ennalleen. Sen etupään ei tarvitse olla karkaistua ainetta. Oikaisen murjotun pään, teen viisteen, hitsaan jatkeeksi pätkän sopivaa jöötiä ja poraan/sorvaan muodot. Uskoakseni kestää kyllä. Saa pitkästä aikaa hitsata ja kiinansorvi purtavaa. On hyvä kun on malli jonka mukaan tehdä.

Toimisihan se noinkin, periaatteessa. Mutta pahan vian sattuessa sattuisi enemmän. Ihan ennakoiden.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Purkupyörän vaihteisto
« Vastaus #12 : Marraskuu 13, 2015, 19:26:23 ip »
Purkaantuminen etenee ja jopa jotain positiivistakin kerrottavaa. Erikoista sikäli että hammaspyörät näyttävät olevan kunnossa mutta laakerit vetelevät viimeisiään.
http://www.motomatti.fi/2015/11/purkupyora-vaihteiston-purku-jatkuu.html
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 14, 2015, 17:01:52 ip kirjoittanut motomatti »

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Purkupyörän vaihteisto
« Vastaus #13 : Marraskuu 14, 2015, 17:02:24 ip »

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Purkupyörän vaihteisto
« Vastaus #14 : Marraskuu 15, 2015, 09:45:27 ap »
Homma hallussa motomatilla ja loistavat sivut sivistää kansalaisia, tajusin miten vaihteisto toimii luettuani.
Metalliseokset joskus yllättää.
Romuttamolta haalituista sekalaisista pronsseista tuli valettua veistos ja tuli niin tiukkaa stuffia että olisi pitänyt lähettää VTT:lle analyysiin.
Tylsyi kaikki teräsvehkeet nopeasti kun pientä valun purseiden korjausta.