Kirjoittaja Aihe: Nevadan rakentelu  (Luettu 52690 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #15 : Joulukuu 13, 2015, 13:30:56 ip »
Se alkuperäinen ilmansuodatin/huohotinkotelo on kieltämättä hieman kötöstys. Sen kanssa kyllä pystyy elämään kunhan ei sitä särje tai hukkaa osia. Suodatinvaihdossa on huomioitava että ei tee mitään väkisin. Jos laitat tilalle tarvikesuodattimet niin huohotusletku on vietävä riittävän isoon suljettuun koteloon jossa öljysumu tiivistyy takaisin öljyksi ja se johdatetaan letkua myöden öljytilaan öljyn pinnan alapuolelle.

Minulla lienee jossain hyllyjen syövereissä tallella ehyt pikkulohkoisen ilmansuodatinkotelo levymäiselle suodattimelle.

Tuskailu suodatinvaihdon suhteen saa uutta mittakaavaa kun tarvikesuodatin on huomattavasti paksumpi kuin alkuperäinen. Paksummassa suodattimessa on enemmän suodatuspinta-alaa eli vaihtoväliä voi pidentää samassa suhteessa. Todellisuudessa, kun suodatin tarkistetaan niin riittää kolautus työpöydän kulmaan niin isommat purut varisevat ja suodatin jatkaa vielä tehtäväänsä seuraavankin huoltovälin ajan.

Erillisillä kartiosuodattimilla korostuu kaasutinten balanssi. Suodattimissa on oltava riittävä pinta-ala ettei ahdistusta ilmene. Lähellä kaasuttimia olevat suodattimet heikentävät ilman virtausta vaikka olisivat kuinka hyviä vapaavirtaussuodattimia. Alunperinhän kaasuttimet saivat ilmansa tilavasta ilmanottokotelosta ja sen jälkeen virtaus tasaantuu pitkissä imukanavissa helpottaen sylinterin täytöstä. Erillisillä vapaavirtaussuodattimilla tämä toiminta menetetään.

Se että mitatessa kaasutinten balansseja tyhjäkäynnistä huippukierroksille asti kaasuttimia synkronoidessa ei takaa sitä mikä on todellinen kaasutinten antama seos eri ajonopeuksilla. Ilmavirran pyöriminen ilmansuodattimien tietämillä muodostaa erilaisia paineolosuhteita eri nopeuksilla. Joissakin pyörissä on jalkojen asento ollut ratkaisevassa asemassa saako kaasutin riittävästi ilmaa jollakin nopeusalueella.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #16 : Joulukuu 13, 2015, 15:54:08 ip »
Mulla on noin puolilitrainen purkki, jonka yläpää on auki. Aukinaisessa päässä on kartiofiltteri. Purkkiin tulee letkut molemmilta kansilta ja olen laittanut ekstrayhteen kierrosmittarin vaijerilähdön tilalle. Tötterön pohjasta öljynpaluu siihen öljyjen takaosaan, kuten vakiona. Ei sotke ja toimii pidempäänkin vdätettäessä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kosse

  • Viestejä: 140
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #17 : Joulukuu 13, 2015, 17:21:08 ip »
Tuota ilmanotto asiaa olenkin pohtinut ja tuumaillut, että sen voisi järjestää yhdellä suodattimella, mutta lopullinen ratkaisu tulee vastaan joskus. Kunhan kokeilen ja löydän sopivia tarpeita. Alkuperäiskoteloa en toistaiseksi paikalleen laita.

Oletko TunturiTT mistä sen purkin tehnyt tai löytänyt? Entä onko vaijerilähtöön laittamasi letkun päässä kierre, vai on se vain tökätty siihen nupuraan? Jos sen ennen putsarikoteloon menneen letkun ohjaisin vaijerilähtöön. Silloin voisin käyttää alkuperäistä purkkia, johon voisi lisätä kartiosuodattimen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #18 : Joulukuu 13, 2015, 19:11:15 ip »
Hitsailin sopivasta putkesta. Koitan kaivella jostain kuvan.
Löytyi joku sopivakierteinen nippa, jossa letku.

Suuttimet: pääsuutin 140, tyhjäkäynti 38, neula x8, toisiksi alimmassa asennossa, eli rikka toisiksi ylemmässä urassa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kosse

  • Viestejä: 140
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #19 : Helmikuu 09, 2016, 19:36:47 ip »
Motomatti sanoi, ettei perää tarvitse purkaa ison stefan vaihtamiseksi. Kerrotko, tai kertooko joku muu, mikä kuvassa on se iso stefa ja kuinka se vaihdetaan purkamatta? Mulla onmurikka pöydällä, mutta meni (öljyinen) sormi suuhun.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #20 : Helmikuu 09, 2016, 20:46:23 ip »
Motomatti sanoi, ettei perää tarvitse purkaa ison stefan vaihtamiseksi. Kerrotko, tai kertooko joku muu, mikä kuvassa on se iso stefa ja kuinka se vaihdetaan purkamatta? Mulla onmurikka pöydällä, mutta meni (öljyinen) sormi suuhun.

Kyllä se aika murusiksi pitää laittaa. Pikkupyörän laakerointia ei tarvitse tämän takia purkaa eikä ison akselin pientä neulalaakeria. Muuten kyllä suurin piirtein kaikki muu.
Osat numero 15 tai 17 ovat se stefa, kuvasta en sen tarkemmin osaa sanoa.
Osaa13 kiinnipitävät ruuvit pitää avata, jotta saat ison lautaspyörän käteen. Sitten nähnetkin miten loppu purkaantuu. Stefan voinee vaihtaa hammaskosketusta uudelleen säätämättä, mutta hyvä se olisi tarkistaa. Katso korjaamokäsikirja.

Kosse

  • Viestejä: 140
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #21 : Helmikuu 09, 2016, 21:06:31 ip »
Olin sitten oikeassa osoitteessa. Kiitos varmistuksesta. On vaan ne pultit ihan pirun tiukassa...

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #22 : Helmikuu 09, 2016, 22:37:59 ip »
Valitan väärää informaatiota. On sen verran kauan kun on tarvinnut pikkulohkoa remontoida että annoin huolimattomuuttani tai löyhäpäisyyttäni kuvauksen isolohkon perän stefan vaihdosta jonka takia ei tarvitse ottaa kuin takapyörä irti.

Mutta tuossa pikkuperänkin tiivisteen vaihdossa kannattaa pitää maltti ettei pura tarpeettomasti liikaa. Toisaalta on hyvä tilaisuus säätää välykset kuntoon kun kerran on auki otettu. Tai ainakin tarkistaa tilanne. Korjaamokäsikirjassa on ohjeet.

Lainaus
On vaan ne pultit ihan pirun tiukassa...
Tarkoitatko ison laakerin laipan pultteja? Lienevät liimattu jos ei tavan menetelmillä avaudu. Annappa terävä napautus kunkin pultin kantaan niin ehkä löystyvät. Myös tuurnan avulla kannan sivuun annettu kolaus auttaa lohkaisemaan hapettumaa tai liimausta. Jos on vain hapettumasta kysymys niin kyllä ne siitä aukeavat mutta jos joku on liioitellut ja käyttänyt ruuvilukitetta joka tarvitsee kovan lämmityksen aukeamiseensa niin silloin voi olla kireässä. Lämmittää ei ehkä kannata muun rakenteen vuoksi tai lämmitys pitää olla tehokas ja nopea ettei lämpö karkaa ympäristöön ja perä posahtaa kun öljy höyrystyy. Samalla pultit menevät pilalle kun kovin lämmitetään. Mutta pultit on halpoja. Eiköhän se kevyemmillä menetelmillä aukea.

Kosse

  • Viestejä: 140
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #23 : Helmikuu 10, 2016, 08:44:22 ap »
Juurikin ne laipan pultit. Luulisin, että ne ovat liimalla, kun kaikki muukin oli. Ja näyttää siltä, ettei sitä ole koskaan avattu tehtaan jälkeen. Käyn hakemassa murikan työpaikalle, kun täällä on parempi kalusto sitä purkaa. Malttia ja hallittua voimankäyttöä, niin eiköhän tuo antaudu.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #24 : Helmikuu 10, 2016, 09:29:40 ap »
Oletko TunturiTT mistä sen purkin tehnyt tai löytänyt? Entä onko vaijerilähtöön laittamasi letkun päässä kierre, vai on se vain tökätty siihen nupuraan? Jos sen ennen putsarikoteloon menneen letkun ohjaisin vaijerilähtöön. Silloin voisin käyttää alkuperäistä purkkia, johon voisi lisätä kartiosuodattimen.



Tämmönen. Sijaitsee nykyään vanhalla akun paikalla. Se kierrosmittarinvaijerin lähtö on muistaakseni jauhesammuttimen letkusta ryövätty. Täytyy tulkata mikä sen koko on, varmaan löytyy valmis nippa vaikka Biltemasta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kosse

  • Viestejä: 140
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #25 : Helmikuu 10, 2016, 12:50:26 ip »
Onpas komea purnukka. Kaveri just eilen lupasi organisoida töistään harrastemetallia purnukan tekoon. Pitää vain käydä tallilla mittoja ottamassa. Samalla otan kiekkavaijerin matkaan, niin toinen kaveri saa tehtävän etsiä sopivan nipan omalta työpaikaltaan. Ja tehkyynsä samalla uudet huohotusletkutkin.

On muuten tiukassa tuo laakerin nro. 5 kooli tiukassa.....
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 10, 2016, 15:17:33 ip kirjoittanut Kosse »

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #26 : Helmikuu 14, 2016, 12:25:34 ip »
Purnukoita tuli vastaan vinttiä siivotessa ilmeisesti aikanaan maitotuotantoon liittyviä.
Aika paksua rosteria 2,5mm seinämät noissa ja halkaisija 50mm.
Jos joku keksii käyttöä, niin postikuluilla.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #27 : Helmikuu 14, 2016, 12:38:16 ip »
Nevadasta on nätti malli tuo 2005 vuotinen:
http://www.nettimoto.com/moto-guzzi/750-nevada-classic/1962896

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #28 : Helmikuu 14, 2016, 16:24:23 ip »
Purnukoita tuli vastaan vinttiä siivotessa ilmeisesti aikanaan maitotuotantoon liittyviä.
Aika paksua rosteria 2,5mm seinämät noissa ja halkaisija 50mm.
Jos joku keksii käyttöä, niin postikuluilla.

Lypsykoneen lutkuthan siinä. On kyllä nätit! Helkkarin kun keksis käyttöä, niin ottaisin pois.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #29 : Helmikuu 14, 2016, 16:50:49 ip »
Vielä kun noihin käy DeLavalilta ostamassa loput puuttuvat osat saa temmisorvin neljälle. Tai ryhtyä maitotilalliseksi.
Mutta pienillä lisäyksillä tulee ikuinen huohotinkammio. Neljälle.