Riippuu vakuutuksen tyypistä ja vakuutusyhtiön käytännöstä.
Ifissä ei ympärivuotista vakuutusta voi katkaista vaikka liikennekäytöstäpoiston tekeekin Trafiin. Hyvitysta ei siten saa.
Kun taas määräaikaiseen vakuutukseen voi tehdä liikenteestä poiston Trafin kautta ja saada liikennekäytöstäpoistoajalta hyvitystä.
Väliaikaista liikennekäytöstäpoistoa ei voi tehdä etukäteen eikä liikennekäyttöönottoakaan. Liikennekäytöstäpoiston ajalle ei ole vakuutusturvaa.
Vapaaehtoiset vakuutukset sitten erikseen.
Ennen oli seisonta-ajallakin liikennevakuutus voimassa vaikka siitä ei tarvinnut maksaa. Siitä saattoi tosin saada sakon jos ajoi ja Liikennevakuutusyhdistys peri kymmenkertaisen vakuutusmaksun niiltä päiviltä kuin seisonta-aikaa oli kulunut. Monet hyödynsivät tätä vakuutusturvaa ajamalla seisontavakuutuksella. Vain silloin tällöin päiväksi vakuutukseen ja sen jälkeen kuukaudeksi seisontaan. Riski kärähtää oli pieni. En tiedä kenenkään kärähtäneen asiasta.
Muissa yhtiöissä on myös yhtiökohtaisia käytäntöjä.
Ennen oli helppoa kun liikennevakuutus oli samanlainen joka yhtiössä. Nyt vakuuttaminen on mahdollista eri tavoilla eri yhtiöissä vaikkakin päälinjat ovat vielä samantyyppiset.
Vuodenvaihteessa laki liikennevakuutuksesta jälleen muuttuu ja se vapauttaa vakuuttamisen periaatteita. Juurikin Motoparlamentissä vakuutusasioista perillä oleva taho myönsi suorassa lähetyksessä että henkilökohtainen vakuutus olisi mahdollinen mutta sitä ei hänen mielestään kukaan ottaisi koska se muodostuisi hyvin kalliiksi. Tarkemmin hän ei perustellut. Totesi vain että jos yhdellä autolla ajaa useampi ihminen niin vakuutuksia pitäisi olla yhden ajoneuvokohtaisen vakuutuksen sijasta jokaista kuljettajaa kohden henkilökohtainen vakuutus.
http://smoto.videosync.fi/motoparlamentti-2016