Kirjoittaja Aihe: Vetokoukku  (Luettu 5341 kertaa)

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vetokoukku
« : Lokakuu 13, 2015, 09:36:39 ap »
Katselin kuvia Koljonvirralta  Guzzi-rallista ja pisti silmään peräkärrillinen Guzzi , onko pyörä työnnetty "varkaudenesto asentoon" vai onko peräkärrin veto todellakin pyörän alta?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vetokoukku
« Vastaus #1 : Lokakuu 13, 2015, 10:06:06 ap »
Eiköhän tuo ole tilansäästö/varkaudenestoasento. Eihän tuo yhdistelmä mahtuisi liikenneympyrään, kun kiipeäisi jo aisalle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Vetokoukku
« Vastaus #2 : Lokakuu 13, 2015, 10:19:22 ap »
Kyllä se vetopaikka sielä alla on.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vetokoukku
« Vastaus #3 : Lokakuu 13, 2015, 10:26:31 ap »
Kuvakulma sitten hämää ja rankasti, kun näyttää, ettei mahdu kovin pientä ympyrää tekemään? Matalaltakin näyttää vetopiste..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Vetokoukku
« Vastaus #4 : Lokakuu 13, 2015, 10:52:49 ap »
Vetopisteen korkeus on sitä parempi mitä matalammalle sen saa. Alimmaksi sen saa kun kiinnittää sen takahaarukkaan ja siitä taakse alaviistoon vain muutaman senttimetrin korkeudelle maanpinnasta aivan takarenkaan läheisyyteen. Vaikka asennus tuleekin jousittamattoman massan puolelle niin muut edut vetokoukun sijoituksessa puoltavat koukun paikkaa.

Tuo kuvassa oleva ratkaisu on varsin innovatiivinen ja tutustuin siihen joitakin vuosia sitten. Siinä vetokoukku on oikeaoppisesti jousitetun massan puolella. Vaikka tällöin pitää jättääkin maavaraa joustoliikkeen vuoksi tulee perävaunun aiheuttama sivuttainen kuormitus kaartaessa ajogeometrisesti sopivampaan kohtaan verrattuna takana jousitetun massan puollella olevaan vetopisteeseen jolloin tarvitaan jousituksen joustomatkan verran maavaraa.

Ratkaisussa vaaditaan aisalta pituutta ja jonkin verran kaarta väistääkseen takapyörää hidasajon jyrkissä kaarteissa mutta vetopisteen sijainti lähellä takarengasta minimoi aisan mutkan suuruuden.

Peruuttaessa, jos pyörässä olisi peruutusvaihde, perävaunun reaktio olisi varsin jyrkkä pieneenkin suunnanmuutokseen. Talutettaessa pyörää siitä lienisi hyötyäkin. Kääntyy pienessä tilassa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vetokoukku
« Vastaus #5 : Lokakuu 13, 2015, 11:25:54 ap »
Joo, en epäile hetkeäkään, etteikö olisi hyvässä paikassa massojen suhteen. Lähinnä käytännöllisyys arvelluttaa. Aika ottavalla paikalla äkkiseltään tuo vetopiste.
Minä muutenkaan näistä kärryhommista niin välitä, pyörän on parempi olla ilma kärryä tai sitten olla siellä kärryssä, ei aisan päässä. Mutta tämä on vain mun mielipide, jokainen harrastakoon tavallaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Vetokoukku
« Vastaus #6 : Lokakuu 13, 2015, 12:57:04 ip »
Satuin olemaan paikalla kun ko. yhdistelmä lähti rallipaikalta. Maavara loppui vetisellä nurmikolla kesken
ja vetolaite kaivoi uran maahan. Ei näyttänyt menoa haittaavan. Omistaja kertonee onko joskus tökännyt
johonkin kovempaan ja mitä silloin tapahtuu :o.

Joskus oli itsellänikin vastaavanlainen suunnitelma mutta yksipuolisella aisalla. Nykyään vetokoukun
paikalla on akku joten suunnitelma on (onneksi) jäänyt toteuttamatta.
Vedettäväksi olisi joutunut kuvan mukainen kärry. Tuo on "uusi", ei ole ollut koskaan vedettävänä.
On tarkoitettu Jawan perään.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Vetokoukku
« Vastaus #7 : Lokakuu 13, 2015, 13:09:25 ip »
Seuraillut vuosien varrella erästä perhettä (Ei-Guzzisteja) joilla oli peräkärry yhdessä pyörässä. Tulivat neljällä pyörällä, yhteensä viisi henkeä, kokoontumisiin. Löytyi pirttipöytä istuimineen ja päivänvarjoineen. Teltta asukkaille että osalle pyöristä, keittiökalusteet, äänentoistolaitteet, taiteltava polkupyörä, jne kaikkea pikkutavaraa. Nuorisollakin oli harrastuksiaan mukana. Siinä perheessä viihtyivät varhaisteinit matkassa mukana. Joita on vaikea saada yleensäkään mihinkään. Eikä kotio uskalla jättää.

Aikas moisia monttuja tarvitaan että tuon pyörän vetopiste mihinkään kolahtaisi niin kauan kuin pysytään asfaltti- tai soratiellä. Kyselkäähän tarkemmin yhdistelmän omistajalta.

Itsellä on kokemusta 6 cm maavarasta pyörässä. Ainoastaan mökkitiellä on sellainen kivi johon voi kolahtaa öljypohja jos on huolimaton eikä ymmärrä kiertää. Maavara on 6 cm silloin kun pyörä on kuormattu, joustossa menee lähelle nollaa. Kuljettaja kyllä oppii lukemaan tietä kun tietää pyöränsä ominaisuudet. Ja mitäpä sitten jos joskus hieman kolahtaakin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vetokoukku
« Vastaus #8 : Lokakuu 13, 2015, 13:43:46 ip »
Omassa pikkulohkossa oli ensimmäinen mahanalusakku 8 senttiä maasta. Just tuolla kohdin, kuin tuo kärryn vetolaite. Senkin sain kahdesti ihan yrittämättä ottamaan maahan kiinni. Ja kerran vielä korotuksen jälkeen peräkärryn lavan laitaan, kun oltiin radalle pakkaamassa. Akunnapa vielä nappasi runkoon, niin poltti maakaapelin..  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Vetokoukku
« Vastaus #9 : Lokakuu 14, 2015, 15:23:37 ip »
Ei 6 senttiä ole mikään maavara. Minun tonttiliittymään laittoivat 12 cm korkean kanttikiven.
Omista pyöristä ainoastaan NTX:llä voi ajaa siitä huoletta yli. Muissa tulee pohjakosketus jos
ei keskity asiaan. Ei oikein aina riitä kapasiteetti liikenteen tarkkailuun ja sen kanttikiven ylitykseen,
taluttaa pitäisi pyörät tuosta. Valitin kaupungille mutta on kuulemma mitat direktiivin mukaiset, joten se
siitä.
Ehdotin kerran höyläkuskille että voisko työntää alusterää siinä kohtaa hieman lisää oikealle. Ei kuulemma
auta kun sen tulevat kumminkin korjaamaan.
Sohc van Helmi.

Lars

  • Vieras
Vs: Vetokoukku
« Vastaus #10 : Lokakuu 14, 2015, 17:25:38 ip »
Naapurin miehen peräkärri ja toimii hyvin. Varustuksena puolijoukkueteltta, kamiinalla. Auringonvarjoa ja stereoita ja kylmiö ja vaikka mitä. Ihan on itseoppinut "keksijä". Koittakaas etsiä kärryn kannen avaaja ;) On siinä itse pyörässäkin lisälaitteita, tuulenohjaimia ja lisävaloja jne. Kertoo kyllä auliisti kun menette jututtamaan...

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Vetokoukku
« Vastaus #11 : Lokakuu 15, 2015, 14:11:18 ip »
Siinäpä oiva jutunjuuri Il Falconeen :)))

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Vetokoukku
« Vastaus #12 : Lokakuu 15, 2015, 16:20:38 ip »
Pankaas riipustaen ja sitten tarina Saarelaisen Kimmolle marraskuun aikana. Kaikki tarinat, myös tekniset, ovatten tervetulleita. Kuvat mukaan jos löytyy.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.