Kirjoittaja Aihe: Bussikaistat tehokäyttöön.  (Luettu 4863 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Bussikaistat tehokäyttöön.
« : Lokakuu 10, 2015, 10:27:35 ap »
Läntisessä naapurissa on ollut jo jonkin aikaa isoimmissa kaupungeissa bussikaistat ja niiden käyttö on sallittu myös moottoripyöräilijöille. Nyt on asia saamassa laajennusta Skotlannin Edinburghissa: http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/2902/T%C3%A4m%C3%A4-kaupunki-avaa-bussikaistat-moottoripy%C3%B6r%C3%A4ilij%C3%B6iden-k%C3%A4ytt%C3%B6%C3%B6n.htm

Tämä sopii hyvin yhteen EU:n parlamentin suositukseen käyttää kaksipyöräisiä nimenomaan kaupunkiliikenteessä että liikenneturvallisuustavoitteiden edistämiseksi.

Taitaa olla yli 15 vuotta siitä kun Helsingin kaupungille ehdotettiin vastaava ratkaisua. Vastaus oli jyrkkä ei. Perusteluna oli että moottoripyörät haittaavat ja hidastavat bussiliikennettä ja liikennetuvallisuuskin voi vaarantua. Tosin mitään tutkimusta asiasta ei kapupungilla ollut mielipiteen tueksi. Ehkä kannattaisi esittää asiaa uudelleen.

Muissa kaupungeissa ei bussikaistoja ole määrällisesti niin paljoa että asiasta olisi suurtakaan iloa niiden suhteen. Mutta periaatteessa voisi. Kaupungitkin kasvavat ja uusia teitä tehdään.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Bussikaistat tehokäyttöön.
« Vastaus #1 : Lokakuu 10, 2015, 11:33:00 ap »
Tällaiset asiat on täällä sellaisia, että kun kaupungin liikennensuunnitelun johtoon tulee motoristi, niin bussikaistat tulee motoristien käyttöön. Jos paikalla istuu moottoripyöräilyyn epäilevästi suhtautuva henkilö, ei motoristeille tule mitään etuoikeuksia edes pysäköinnin suhteen kaupungissa. Kun paikka seuraavan kerran avautuu Hesassa, niin pankaas paperit vetämään.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Bussikaistat tehokäyttöön.
« Vastaus #2 : Lokakuu 10, 2015, 11:53:40 ap »
Perään kun vihjaisee, että kaksipyöräiset kulkevat "kaikki pian" saastuttamatta sähköllä, niin asia saa viheriölläkin kannatusta.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Bussikaistat tehokäyttöön.
« Vastaus #3 : Lokakuu 10, 2015, 12:29:35 ip »
Tästä on ollut aiemminkin keskustelua. Muuten hyvä ajatus, mutta asenteiden on ensin muututtava liikenteessä. Täällä kun kukaan ei saa päästä helpommin ja sujuvammin liikenteessä, niin se aiheuttaa useissa autoilijoissa mielipahaa. Tästä seuraa vaaratilanteita jne.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Bussikaistat tehokäyttöön.
« Vastaus #4 : Lokakuu 10, 2015, 12:58:39 ip »
Täällä kun kukaan ei saa päästä helpommin ja sujuvammin liikenteessä, niin se aiheuttaa useissa autoilijoissa mielipahaa.

Niin kuin melkein joka asiassa.
Jos joku saa jotain mitä minä en, niin se on automaattisesti minulta pois.
Tämäkin vielä! ! !

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Bussikaistat tehokäyttöön.
« Vastaus #5 : Lokakuu 10, 2015, 13:00:47 ip »
Idea on hyvä, toivottavasti joskus toteutuu.
Väitän että osaltaan nopeuttaisi liikennettä.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Bussikaistat tehokäyttöön.
« Vastaus #6 : Lokakuu 10, 2015, 17:23:12 ip »
..roiskeläppien puute vaarantaa turvallisuuden , lisäjarruvalot vaarantaa turvallisuuden...  jne...

-KG-

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Bussikaistat tehokäyttöön.
« Vastaus #7 : Syyskuu 27, 2017, 15:29:22 ip »
Asia on jälleen otettu esiin ja perustuu osin aiempiin liikkuvuustesteihin eri ajoneuvoryhmien välillä.
En tunne pääkaupunkiseudun bussikaistamäärää mutta oletettavasti niitä on moninkertaisesti esim. Tampereeseen verrattuna.

Isoimman edun täälläpäin saanee siinä että bussikaistoja pitkin voi ohittaa yhden tai useampia liikennevaloja kerralla. Suurimman osan aikaa bussikaistat ovat tyhjillään mutta vieressä metrin päässä jonotetaan valoissa.

http://www.smoto.fi/?p=5255

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Bussikaistat tehokäyttöön.
« Vastaus #8 : Syyskuu 27, 2017, 18:38:42 ip »
Kyllä on hyvä ehdotus taajamiin.
Ei yhtään bussien aikatauluja hidastuttaisi.
Paitsi jos 40 motoristia on kimppa-ajossa bussikaistalla...

Ps muistakaa pitää ruuhka-alueilla pysäköintikiekko myös pyörän kanssa.
Olipa uusi kokemus tänään saada 60e pysäköintisakko Lahdessa sen puuttuessa.
Taisi jäädä mielikuva jostain menneestä kun lappuliisan kanssa todettiin että onneksi pyörillä pysäköinti on ilmaista.
Oli kyse maksullisesta parkista, mutta se olikin nähtävästi silloin joskus.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Bussikaistat tehokäyttöön.
« Vastaus #9 : Syyskuu 27, 2017, 19:15:58 ip »
Lainaus
Ps muistakaa pitää ruuhka-alueilla pysäköintikiekko myös pyörän kanssa.
Olipa uusi kokemus tänään saada 60e pysäköintisakko Lahdessa sen puuttuessa.
Taisi jäädä mielikuva jostain menneestä kun lappuliisan kanssa todettiin että onneksi pyörillä pysäköinti on ilmaista.
Oli kyse maksullisesta parkista, mutta se olikin nähtävästi silloin joskus.

En aio muistaa. Lakia rikkoi se joka vaati pysäköintikiekkoa. Moottoripyörät on vapautettu kyseistä vaateesta lain mukaan. Muutoin noudatetaan moottoripyöränkin tapauksesta ilmoitettuja pysäköintiaikoja. Se että on moottoripyörä eikä kiekkoa vaadita ei anna oikeutta olla noudattamatta pysäköintisääntöjä.

Jos on tullut pysäköintivirhemaksu nimenomaan kiekon käyttämättömyydestä on se helppo perua viitaten vallitsevaan lakiin. Tässä ohjeistusta: http://www.motot.net/wiki/Moottoripy%C3%B6r%C3%A4n_pys%C3%A4k%C3%B6inti

Lainaus
28 a § (7.9.1990/843)
Pysäköintikiekon käyttövelvollisuus

Jos pysäköinnin enimmäisaikaa on liikennemerkein rajoitettu, autoa ei saa pysäköidä ilman pysäköintikiekkoa, jos kunta on päättänyt ottaa pysäköintikiekon käyttöön kunnan alueella. Kiekkoa ei kuitenkaan käytetä maksullisella pysäköintipaikalla ja pysäköintikiekon käyttövelvollisuus on liikennemerkein osoitettava.

Pysäköintikiekko on pysäköinnin ajaksi sijoitettava näkyvään paikkaan autossa ja siihen on merkittävä saapumisaika siten kuin liikenneministeriö tarkemmin määrää.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Bussikaistat tehokäyttöön.
« Vastaus #10 : Syyskuu 27, 2017, 21:39:29 ip »
Tuosta on joskus saanut vääntää pysäköinninvalvonnan kanssa. Kun katsoi itse säännöt, ei tarvinut lappua enää kirjoittaa. Tuon sakon saa myös kumottua jälkikäteen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.