Kirjoittaja Aihe: 10W40 vs. 10W60  (Luettu 10938 kertaa)

NorgeGT8V

  • Viestejä: 16
10W40 vs. 10W60
« : Lokakuu 05, 2015, 19:56:05 ip »
Kävinpä Norgeen teettämässä 30 tkm huollon Kuopion Pyörässä ja Mopossa ennen pyörän talviteloille laittamista. Vasta kotona huomasin, että moottoriöljyksi oli vaihdettu 10W40 (Motul 5100), vaikka suositus lienee 10W60. Uskaltaako tuolla ajaa kesäkuumalla vai pitääkö mennä penäämään vaihtoa?
Koko huoltoon oli muuten mennyt laskun mukaan 4 tuntia. Toki öljyt x3 ja jarrunesteetkin oli vaihdettu.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 10W40 vs. 10W60
« Vastaus #1 : Lokakuu 05, 2015, 21:21:19 ip »
Kyllä uskaltaa, mutta eikös tuo 60 ole Norgen virallisen huolto-ohjelman mukainen rasva? Vaihdatat huollon piikkiin oikeat.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: 10W40 vs. 10W60
« Vastaus #2 : Lokakuu 05, 2015, 21:55:57 ip »
Kun ´07 ostin uuden Norgen niin ensihuollossa laittoovat 5W-40 liemet ja mopo näytti silloin kaikki temppunsa: savutti, nakutti, huohotti ja sitä myöten kulutti öljyä kuin miehet. 10-60 koneeseen ja kaikki vaiva loppui. 15-50 toimi myös ihan ok.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 10W40 vs. 10W60
« Vastaus #3 : Lokakuu 05, 2015, 22:36:56 ip »
Ai niin sulla oli se juttu. Voi olla toki öljymerkistä tai tyypistäkin kyse. Ei välttämättä kaikilla nelikymppisillä tee tuota.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 10W40 vs. 10W60
« Vastaus #4 : Lokakuu 05, 2015, 22:42:50 ip »
8-venttiiliseen en kyllä muuta laittasi kun 10W60. Paitti jos vaihdettu rullille, oikein ehkä sittenkään.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

NorgeGT8V

  • Viestejä: 16
Vs: 10W40 vs. 10W60
« Vastaus #5 : Lokakuu 06, 2015, 09:15:03 ap »
Soitinpa liikkeeseen, ja alkoivat inttämään 10W40 toimivan Suomen olosuhteissa ihan yhtä hyvin kuin 10W60. Eli eivät vaihda huolto-ohjelman mukaista öljyä sisään.
Hieman olen ymmälläni tällaisesta asiakaspalvelusta.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 10W40 vs. 10W60
« Vastaus #6 : Lokakuu 06, 2015, 11:17:44 ap »
Kun eivät vaihda niin pyydä rahat moottoriöljynvaihdon osalta takaisin. Osannet itsekin suodattimen irrottaa, tyhjentää, täyttää oikealla öljyllä ja laittaa takaisin sekä oikeat öljyt lirutella koneeseen.

Tarvitset tosin suodatinavaimen. Blogijutussani mainitaan työkalun tyyppi: http://www.motomatti.fi/2015/09/arkipyoran-huoltoa-moottorioljynvaihto.html

PS: Toivottavasti sinne on laitettu speksin mukainen suodatin. On inhottavaa kun huollossa laitetaan "vastaava" suodatin mutta jossa on eri avainpinta tai ei lainkaan pyällystä. Tuskin se pari-kolme desiä suodattimessa oleva ohuempi öljy vaikuttaa jos muuten öljymerkki- ja tyyppi on samaa tavaraa mutta eri viskositeettiä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 10W40 vs. 10W60
« Vastaus #7 : Lokakuu 06, 2015, 11:50:31 ap »
Tuollaisen asiakaspalveluhaluttomuden saa aika hyvin kitkettyä kertomalla halusta neuvotella kuluttaja-asiamiehen kanssa. On firmalle halvempaa ja mukavampaa vaihtaa omatoimisesti oikea öljy koneeseen, kuin k-asiamiehen pakottamana.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: 10W40 vs. 10W60
« Vastaus #8 : Lokakuu 06, 2015, 15:04:22 ip »
Lainaus
Kuopion Pyörässä ja Mopossa
Näyttää olevan auktorisoitu Guzzihuolto. Eikö tuossa lie maahantuojalla sanansa sanottavana ? Varsinkin jos rullanostimien vaihto osien osalta takuuna tulee joskus eteen. Sehän edellyttää aukotonta huoltohistoriaa ja oliko vielä auktorisoidussa liikkeessä, jos olen oikein ymmärtänyt.
Lainaus
eivät vaihda huolto-ohjelman mukaista öljyä sisään
"850-1100-1200 Norge . . . using different types of oils could result in engine malfunction…we warmly recommend that you use this type of oil…"
V11 - it defines you.

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: 10W40 vs. 10W60
« Vastaus #9 : Lokakuu 06, 2015, 15:19:08 ip »
Maahantuojalta piti erikseen pyytää 10W60 öljyä. Ei ollut varastossa. Tämä viime keväänä öljynvaihdossa.

NorgeGT8V

  • Viestejä: 16
Vs: 10W40 vs. 10W60
« Vastaus #10 : Lokakuu 06, 2015, 15:23:27 ip »
Kävinpä liikkeessä ihan naamatusten keskustelemassa asiasta. Kivenkovaan edelleen väittävät, että 10W40 toimii paremmin. Oli kuulemma imukoppa (siis ilmeisesti sama laatikko, missä ilmasuodatin on) ihan piripinnassa öljyä ja ihan ystävällisyyttään ilman eri korvausta (?) tyhjensivät kopan. 10W40 poistaa heidän mukaansa tämän ongelman. Suostuvat toki vaihtamaan öljyn huolto-ohjelman mukaiseksi, kunhan maksan öljyjen hinnaeron (luokkaa toista kymppiä); työstä ei tarvitse maksaa. Eivät taida oikein uskoa pitkiin asiakassuhteisiin, kun pistävät ramppaamaan liikkeessä saman asian takia monta kertaa. Huoltomies oli jättänyt merkitsemättä huollon huoltokirjaan, ja menin itse asiassa nyt huoltokirjaa hakemaan pois.
Taidan kyllä vielä kysellä asian perään R.M. Heinolta.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 10W40 vs. 10W60
« Vastaus #11 : Lokakuu 06, 2015, 16:09:06 ip »
Eivät taida olla kiinnostuneita Guzzien huoltamisesta. Tässähän tämä heidän vastentahtoisuutensa ja ilmeinen ylimielisyytensä tuli jaettua laajalle käyttäjäkunnalle. Ikävä vain että se vaikuttaa myös Guzzien myyntiin alueella kun ei ole asiantuntevaa huoltoa saatavilla.

Saatanpa tällaisen asian listata blogiinikin ja kirjoittaa jäsenjulkaisuun jos ei asia tule kohtuuajassa kuntoon. Yhteydet erääseen laajalevikkiseen moottoripyörälehteen ja muutamaan toimittajaan on myös kunnossa. Tuttavapiiriin kuuluu myös Kuopion seudun guzzisteja muutama.

Kyse on kuitenkin täysin vähäpätöisestä asiasta: laskea öljyt pois ja uudet tilalle.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 10W40 vs. 10W60
« Vastaus #12 : Lokakuu 06, 2015, 17:17:22 ip »
Soitinpa liikkeeseen, ja alkoivat inttämään 10W40 toimivan Suomen olosuhteissa ihan yhtä hyvin kuin 10W60.

Olisit sanonu että olet lähdössä ulkomaille ;)

Oli kuulemma imukoppa (siis ilmeisesti sama laatikko, missä ilmasuodatin on) ihan piripinnassa öljyä ja ihan ystävällisyyttään ilman eri korvausta (?) tyhjensivät kopan. 10W40 poistaa heidän mukaansa tämän ongelman.

Tyhjääminenhän onkin kovettu homma, sieltähän tulee sitä varten letku. Tulppa pois ja lirutella tyhjäksi.

Mä käytän tuota: https://www.motonet.fi/fi/tuote/597007/Valvoline-VR1-Racing-10W-60-5l    Ei se ainakaan kerrytä mainittavasti putsarikoppaan tavaraa.

Maahantuojalta piti erikseen pyytää 10W60 öljyä. Ei ollut varastossa. Tämä viime keväänä öljynvaihdossa.

No jo on menny touhu kummaksi. Ei se sitten ihme jos venttiilikoneistot porsii kun tyyli on nykyään tämmönen.

Sportin takuuaikana teetin huollot MotoItaliassa. Ei silloin edes keskusteltu muun öljyn laittamisesta. Olikohan Motorexin 10w-60 mitä aina laittoivat.

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: 10W40 vs. 10W60
« Vastaus #13 : Lokakuu 06, 2015, 18:13:50 ip »
Soitinpa liikkeeseen, ja alkoivat inttämään 10W40 toimivan Suomen olosuhteissa ihan yhtä hyvin kuin 10W60. Eli eivät vaihda huolto-ohjelman mukaista öljyä sisään.
Tuon lausunnon vaatisin kyllä kirjallisena !  Jos tehdas vetäytyy takuukorjauksista, niin on vastuun ottaja tiedossa.
Kun vielä tiedetään, että nostajat ovat 8V koneiden "akilleen kantapää", niin suullinen "ihan yhtä hyvä" ei riitä.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 10W40 vs. 10W60
« Vastaus #14 : Lokakuu 06, 2015, 20:01:04 ip »
Tuo olisi kyllä hyvä. Varmaan siinä kohdin, kun pyytää nimeä paperiin, alkaa öljynvaihto olla vapaaehtoista.
Hyvä pyörä, parempi mieli.