Kirjoittaja Aihe: Onko perä vaiko kardaanin tukilaakeri,  (Luettu 3477 kertaa)

Rauno

  • Viestejä: 186
Onko perä vaiko kardaanin tukilaakeri,
« : Syyskuu 20, 2015, 21:09:59 ip »
Kun volisee? Pyörä, Special -01, ajettu lämpimäksi, noin 80km, niin alkaa volista riippumatta millä vaihteella vedättää niin ulina kuuluu, mutta tasakaasulla ei niinkään. Tai kyllä 105km/h vitosella, vou vou vou vou! Miten saan parhaiten vian paikallistettua?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Onko perä vaiko kardaanin tukilaakeri,
« Vastaus #1 : Syyskuu 20, 2015, 22:02:59 ip »
Jos ei muulla, niin otat reilun metrin pätkän letkua, ujutat toisen pään kypärän sisälle, korvaan asti. Toisen pään asettelet vaikka teipillä stetoskoopiksi haluamaasi paikkaan (perä, laatikko, tukilaakerin koht jne) ja lähdet ajelulle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Onko perä vaiko kardaanin tukilaakeri,
« Vastaus #2 : Syyskuu 20, 2015, 22:05:02 ip »
Näin valistunutta arvausta viljellen: Viitosen rataspari ääntää yleisimmin mutta nuo muut ääntämiset suuntautuvat nekin vaihteistoon. Onhan öljyn taso tarkistettu?

Perävaihteet eivät yleensä kovin korkealla äänellä ilmoita vioistaan. Pikemminkin kuumenemalla. Perän pitäisi kovemmankin ajon jälkeen sallia koskettaa kädellä.

Kardaanin nivelen kannatinlaakerin vika aiheuttaa yleensä oikeassa jalkatapissa resonansseja ja jurinaa. Takapyörästä pyöritellessä voi kuunnella kuuluuko nivelestä omituisia ääniä kuten kolahtelua tai pyöriminen ei ole tasaista vaan nykivää. Silloin voi olla vikaa myös nivelessä.

Takapyörän ja perävaihteen irrotuksen jälkeen voi kardaaniakselia heiluttelemalla kokeilla onko kannatinlaakeri väljä. Muutenkin perä on syytä irrottaa aika-ajoin ja puhdistaa sekä voidella kardaanin takapään uraholkki.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Onko perä vaiko kardaanin tukilaakeri,
« Vastaus #3 : Syyskuu 21, 2015, 08:12:55 ap »
Komppaan Mattia, mutta sillä pienellä lisäyksellä, että jos perästä on laakeri antautunut tai antautumassa niin kyllä sekin ehkä äänen päästää. Autopuolen asiantuntijoilta kuulee, että vonkuva perä on useimmiten laakeriperäinen ongelma eikä hammaskosketusongelma niinkuin herkästi olettaisi. Itte olen yhden perän ajanut tosi huonoon kuntoon, mutta se ei kyllä alkanut kollottaa.

Perän irrotus ja pinionin laakerivälyksen tarkistus on niin pieni operaatio, että se kannattaa tehdä ensin. Volisevasta perästä lähtee todennäköisesti myös normaalia enemmän metallia öljyn sekaan, joten öljynvaihtokin voi paljastaa jotain. Jos ison stefan päästää irti niin takana olevan laakerin pitimen kunnon näkee sitä kautta. Jos perä vaikuttaa päällisin puolin olevan kunnossa, niin siten vaan seuraavaksi svingi irti ja tukilaakeri+nivel työpöydälle.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 21, 2015, 10:43:58 ap kirjoittanut egon »

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Onko perä vaiko kardaanin tukilaakeri,
« Vastaus #4 : Syyskuu 21, 2015, 21:13:07 ip »
Joko on koeajoa melun tunnistamiseksi tehty?
Jospa vielä tietäisi kuinka paljon pyörällä on ajettu ja millaisessa käytössä pyörä on ollut?

Rauno

  • Viestejä: 186
Vs: Onko perä vaiko kardaanin tukilaakeri,
« Vastaus #5 : Syyskuu 21, 2015, 22:31:06 ip »
En ole tänään ajellu, eilen viimeksi kuuntelin, kun Hangosta Paimioon ajoin, että aika korkeaääninen volina kuuluu tosiaan kun lähtee vedättään aina kakkosvaihteesta lähtien. Jokaisella vaihteella sama homma ja kun kaasun löysää äänii loppuu ja taas kiristäessä volina alkaa. Tuollahan ei oo vielä ajettu ku n. 60tkm, josta viimeset 40tkm yks päällä normaalia maantie-/kaupunkiajoa. Alle satasen vauhtia ei vitosvaiteella pysty ajaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Onko perä vaiko kardaanin tukilaakeri,
« Vastaus #6 : Syyskuu 21, 2015, 22:36:26 ip »
Eikä kannata yrittääkään. Pilaa varsin helposti vetolaitteiston
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Onko perä vaiko kardaanin tukilaakeri,
« Vastaus #7 : Syyskuu 22, 2015, 10:11:32 ap »
Se melun kohde olisi syytä paikallistaa ettei tarvitse tehdä tarpeettomia toimia.
Kilometrejä on niin vähän että mitään tuollaista vaivaa ei pitäisi esiintyä. mutta kun näköjään silti esiintyy.

Silti veikkaisin vaihteistoa mutta en niinkään ratastusta vaan yksittäistä laakeria. Kaikki vaihteiston laakerit ovat vierintälaakereita. Jossain niissä on välys joka resonoi. Kytkinakselin kaksirivinen järeä kuulalaakeri on tyypillinen vikaantuja vaikkakaan ei noin lyhyessä matkassa yleensä. Saman akselin takapäässä oleva rullalaakeri voi myös esittää oireita.

Mutta varmuudeksi kannattaa tutkia muutkin mahdolliset kohteet kuuntelemalla ensin ennenkuin ryhtyy vaihteiston irrottamiseen.