Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi Bellagion 940 cc koneen piristäminen  (Luettu 8454 kertaa)

Moto Guzzi Bellagion 940 cc koneen piristäminen
« : Syyskuu 18, 2015, 15:45:47 ip »
Tervehdys Gruppolaiset

Moto Guzzi Bellagion 940 cc koneen piristäminen. Onko kukaan tehnyt Suomessa koneen modifiointeja?

A) Ilman suodattimien vaihto
   > K&N tötteröt vakio muoviboxin tilalle.

B) Pakoputkiston muokkaaminen:
   > standari äänenvaimentimien vaihtaminen esim Mistralin vaimentimiin
   > 2-1 pakoputkisto muutos, netissä olen nähnyt katalysaattorin jälkeen
   tultavan yhdellä äänenvaimentimella.
   Tyyliin http://www.quillexhausts.com/catalogue/Bellagio.html

C) Em hommien lisäksi ja jälkeen ECUn polttoainekartan uudelleen määritys
   > Power Commander, "päälleasennus"
   > Kokonaan uudelleen "vetäminen"

D) Jotain muuta joka ratkaisevasti (positiivisesti) vaikuttaisi koneen lähinnä vääntöön.
   Moottorin konstruktiosta johtuen rpm'iä ei varmaan voi nostaa paljoakaan,
   jotenka tehon noston on tultava väännön puolelta.

Kuinkahan suuria (%) mahdollisuuksia nämä (A,B,C) metodit voisivat tarjota?

Sekä mitä mahdollisia riskejä näihin voi liittyä?
Esim pakoputkiston modaaminen (2-1) vs H-putket/X-putket. Ilm. katalysaattori toimii standardi koneessa
jossakin H-yhdysputken roolissa.

Saksalainen Dynotec on tehnyt muutamia Bellagion modauksia. Ilmeisesti käyttäen kaikkia em menetelmiä,
ml. koneen iskutilavuuden kasvattamisen/koneen vaihtamisen.
http://www.dynotec.de/modelle/Bellagio.html

Bellagio MMIX
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 20, 2015, 02:37:01 ap kirjoittanut BellagioMMIX »

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Bellagion 940 cc koneen piristäminen
« Vastaus #1 : Syyskuu 18, 2015, 18:29:37 ip »
A) Todennäköisesti negatiivinen vaikutus jos ilmakotelo poistetaan. Alkuperäisestikin hengittää hyvin.
B) Riippuu putkistosta. Vaihto edellyttänee moottorinohjauksen muokkausta.
C) Mihin Power Commanderia tarvittaisiin??
D) Mekaaninen ahdin on varma tapa saada lisää vääntöä. Runsaasti.

Kansien hengityksen parantaminen (isommat venttiilit, avarammat kanavat), nokka-akselin vaihto jos sellaista on saatavilla tai hiotuttaa alkuperäisestä räyhäkkäämpi.

Onhan noita perinteisiä virityskeinoja olemassa.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Moto Guzzi Bellagion 940 cc koneen piristäminen
« Vastaus #2 : Syyskuu 18, 2015, 18:35:43 ip »
Lainaus
K&N tötteröt vakio muoviboxin tilalle
V11 kohdalla yllättävä huomio ajatellen yleisiä modauksia näissä. Hyvin moni ottaa "snorkkelit" imuputkien päästä pois. Melko moni poraa reikiä imukotelon kanteen. Jotkut vaihtavat koko boksin pelkkiin "K&N" tötteröihin.  Syinä ulkonäkö-, ääni- ja persdyno.

Usein on ollut puhetta että Guzzin 2V moottorissa on suuresta imuilmakotelosta etua. Kun 15M reverse engineering miehemme Meinolf mittasi kumisnorkkeleiden vaikutusta palamaistapatuman kannalta (molemmissa alkukäyrissä yhtä aikaa käytössä laajakaistalambdat), tulos oli että nämä tehtaan vakio-osat, snorkkelit, vaikka ne ovatkin pienemmät poikkipinnaltaan kuin niitä seuraava aukko imuilmakotelon putkissa, ovat hyödylliset. Hänen mielipiteensä näiden mittauksien perusteella on, että jos haluaa imuääniä tai optista näyttävyyttä, voi snorkkelit poistaa tai vaihtaa koko järjestelmän pod -tyyppisiin suodattimiin. Mutta jos haluaa tehokkaan järjestelmän, on syytä pitää imuilmapuoli alkuperäisenä.

Hän oli kiinnostunut snorkkeileiden vaikutuksesta moottorin ilmamäärään ja imuilman lämpötilaan, mittasi AFR:ää ja ilman lämpötilaa. Löydös oli, että moottori kävi 1-6% laihemmalla kun snorkkelit olivat paikallaan. Koska polttoaineen ruiskutusmäärä oli sama, laihemman seoksen täytyi olla seuraus siitä että moottorin läpi kulki enemmän ilmaa (15M/ei lambdasäätöä). Imuilman lämpötilalla ei ollut vaikutusta AFR -arvoon eikä se noussut merkittävästi. Lisäksi lambda-arvojen vaihtelu pieneni kolmannekseen siitä, mitä se oli ilman snorkkeleita.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 23, 2015, 20:20:42 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Moto Guzzi Bellagion 940 cc koneen piristäminen
« Vastaus #3 : Syyskuu 18, 2015, 18:52:50 ip »
Muistaakseni V11 osalta väitettiin, että litteät snorkkelit pehmeästä seoksesta menevät lyttyyn alipaineesta, kun kääntää tupit nurin. Lisäksi ne ilmansuodatinkotelon etupäähän jäljelle jääneet tumpit piti muotoilla trumpetiksi. Hyväuskoisena tein kaiken tarvittavan. Mulla on muuten V11 käypä Power Commander, jos joku tarvitsee. En koskaan ehtinyt asentaa sitä, kun TPS:n säädöllä ja Micha-metodilla sain Rosson pelaamaan aavoimilla putkilla hyvin.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Bellagion 940 cc koneen piristäminen
« Vastaus #4 : Syyskuu 18, 2015, 19:09:10 ip »
Jäi yksi huomio sanomatta: Sen sijaan että virittäisi matalatehoista pyörää tulee useimmiten huomattavasti halvemmaksi mennä kauppaan ja käyttää virittämättä jättämisestä säästyneet rahat hetikin tehokkaamman moottoripyörän hankintaan. Lisäksi ei tarvitse pelätä että viritetyn pyörän jokin osa porsii tai käyttöominaisuudet kärsivät eikä sillä huvita enää ajaa.

Olen lähietäisyydeltä katsellut kun "pojat" laittavat pyöriinsä turboja, välijäädyttimiä, polttoaineen ruiskutuksia ja muita "helppoja tehonnostokeinoja" ja pyörä tulee valmiiksi niin ajot sillä jäävätkin varsin vähiin. Rahaa meni viiden tonnin aihion virittämiseen kymppitonni ja harrastaa sai ainakin yhden talven illat ja viikonloput mutta lopputulos on kallis ylläpitää ja vielä kalliimpi ajaa. Toki tehomittauskäyrät kulkevat taskussa ja niitä esitellään ylpeinä. Että sikäli ylentävää toimintaa. Mutta halvemmalla saa kaupasta. Viritetystä pyörästä ei markkinolla saa siihen laitettua rahaa pois millään. Pikemminkin vakiokuntoisesta samanikäisestä siististä yksilöstä saa paremmin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi Bellagion 940 cc koneen piristäminen
« Vastaus #5 : Syyskuu 18, 2015, 21:15:02 ip »
Ei muuten tarvi putkien vaihdon päälle rukata ruiskua. Motoitaliassa oli Bellan ollessa uusi, demopyörä jossa oli pelkästään putket vaihdettu. Ei oltu koskettu boksiin. Kysyinkin sitä Verneriltä. Toimi kuin unelma. Varmaan paras vakiomoottorinohjaus, mitä olen koittanut. Ei muuten nykinyt tai muutenkaan oikkuillut. Ajelin varmaan tunnin ja ihastuin oitis.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Bellagion 940 cc koneen piristäminen
« Vastaus #6 : Syyskuu 18, 2015, 21:25:26 ip »
Lainaus
litteät snorkkelit pehmeästä seoksesta menevät lyttyyn alipaineesta
Näin ainakin minulla mutta vain helteellä ja kone hyvin kuumana. Kun oikein kovasti kiihdytti niin kesken repimisen meno hyytyi. Vikaa etsittiin oikein voimallisesti monesta kohtaa. Bensiinin saantia epäiltiin ja muutamaa muutakin vaivaa ennen kuin kokeiltiin ottaa snorkkelit pois. Homman älysi mänttäläinen H-D rakentelija. Alkoi kiertämään punarajalle iloisesti. Nyt sitä ongelmaa ei ole kun mekaaninen pumppu toimittaa paineellista ilmaa palotiloihin ja kanavat saavat olla ahtaammat ja suodatin noin puolet alkuperäisestä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi Bellagion 940 cc koneen piristäminen
« Vastaus #7 : Syyskuu 18, 2015, 21:41:01 ip »
Aika monen enduron ongelma tuo kumisnorkkeli. Mutta lähes välttämätön niissä oloissa. Kovien kanssa asia on monesti päinvastoin; ne on yleensä ihan oikeasti laskettu ja mitoitettu ko moottorille. Poistaminen saattaa sekoittaa imupuolta reilustikin. Kaverin katu-Yamahaan joskus tehtiin snorkkelin poisto ja reititin vielä johtosarjat muualta , etteivät tuki rungossa olevaa imuaukkoa. Commanderia sai penkissä säätää aika huolella. Tuli kyllä hyväkin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Moto Guzzi Bellagion 940 cc koneen piristäminen
« Vastaus #8 : Syyskuu 18, 2015, 21:52:35 ip »
Olen ymmärtänyt (kuten TTT kirjoitti), että Bellan saa pienillä muutoksilla vääntäväksi ja piristettyä. Vain alkuperäisiä hieman avarammat (esim.Agostini) pakovaimentimet sekä karttamuokkaus ("vääntökuoppa"pois), eikä siihen muuta tarvita. Noilla kuulemma poistuu jatkuvan kierrosnälän kiusa ja sitkeyden puute normaaliajosta.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Bellagion 940 cc koneen piristäminen
« Vastaus #9 : Syyskuu 18, 2015, 22:09:22 ip »
Pitäisi nähdä Bellagion "Main Fuel"-kartta. Voisi jo sen perusteella tehdä päätelmiä ja hienosäätöakin ja katsoa mitä tapahtui.
Jospa nimimerkki Bellagio MMIX kopioisi, tai kopioituttaisi, pyörästään moottorinohjaustiodoston ja ottaa 3D Main Fuel-kartasta kuvakaappauksen. Sitten tänne kuvaliitteeksi. Iso raati voisi sitä sitten pähkäillä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi Bellagion 940 cc koneen piristäminen
« Vastaus #10 : Syyskuu 18, 2015, 23:19:49 ip »
http://m.motorradonline.de/einzeltest/test-dynotec-moto-guzzi-bellagio-technische-daten/264152?seite=2
Tässähän on Bellagio, johon on asennettu pelkästään kokoputkisto. Sillä jo irtoaa 10 heppaa (prosentteina aika paljon..). Eli aika helppoja heppoja. Tuon boksin sisältöön ei nimenomaan ole kajottu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Moto Guzzi Bellagion 940 cc koneen piristäminen
« Vastaus #11 : Syyskuu 19, 2015, 03:02:16 ap »
Lainaus
"die ein mächtiges Interferenzrohr zwischen den Krümmern ziert"  -> Google käännös: a powerful interference pipe between the manifolds
Eli tehokas yhdysputki pakokäyrien välillä. Se näkyykin tuossa TTTn linkkaaman jutun etusivun kuvassa (linkki) ja sillä saadaan vääntökuoppa pois ecu-karttoihin kajoamatta. Nykyisin, kun karttamuokkaus on helppoa, niin vääntö- ja tehokurveista saisi vieläkin nätimmät.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 19, 2015, 11:40:41 ap kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Moto Guzzi Bellagion 940 cc koneen piristäminen
« Vastaus #12 : Syyskuu 19, 2015, 11:49:07 ap »
Myös kansia on kaiveltu.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Bellagion 940 cc koneen piristäminen
« Vastaus #13 : Syyskuu 19, 2015, 11:54:20 ap »
Olikos Bellagiossa rosteriputket?
Nurmijärvellä on verstas jossa olen hitsauttanut Tig-menetelmällä erittäin nätisti rosteriosia. Tuon väliputken asennus tarvitsee väliputken, väliputken päälle jämptisti mahtuvaa putkea holkeiksi jotka hitsataan käyriin. Mitoitus on tehtävä putket paikoillaan ja holkit hepattava saman tien. Sitten käyrät irti, lopullinen hitsaus ja reikien aukominen käyriin.

Lisäksi tarvitaan kaksi rosteriklemmaria ja pakoputkentiivisteet. Tiivisteet saa merkkiliikkeestä ja klemmarit esimerkiksi hydrauliikkaliikkeestä.

Liitokset pitää olla jämptejä ettei pakokaasun joukkoon pääse ilmaa.

Norsa oy
Riitamäentie 56
01900 NURMIJÄRVI
Puhelin: 0400 -447720

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Moto Guzzi Bellagion 940 cc koneen piristäminen
« Vastaus #14 : Syyskuu 19, 2015, 12:37:54 ip »
Myös kansia on kaiveltu.
Liikesalaisuus - "puhdas kansiasia" koko juttu, tekijä kertoo. Olisiko jotenkin kuristettu ? Italiassa verotus ja vakuutukset menee hv määrän (50/75/100 ?) mukaan. Siksi "all Italian" 936cc/74hv. Pitäisihän 1200 kansien Bellassa muuten riittää.
Käyttöpyörään väliputki on hyvä viritys. Lisä alavääntö tuo mukavuutta ja kulutuksen väheneminen pidentää toimintamatkaa tankillisella.
Väliputki kuumenee edestakaisista pakokaasuista ja kiinnityksen tulee mahdollistaa elämisliike. Joissain on jäähdytysmansetti tai kuten nuoret paremmin elektroniikkaa ymmärtää, niin "jäähdytys-siili".

EDIT: "reine kopfsache" -> "pelkkää aivotyötä" oli väärä käännös, kopf=kansi, sache=asia.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 19, 2015, 15:31:56 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)