Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi Bellagion 940 cc koneen piristäminen  (Luettu 8447 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Bellagion 940 cc koneen piristäminen
« Vastaus #15 : Syyskuu 19, 2015, 12:59:42 ip »
Itse hitsasin aikanaan Centauron tavalliset teräsputkenpalat yhteen ja samalla laitoin väliputken. Liitteenä kuva.
Nykyisellä tiedolla laittaisin vain toisen pään klemmarilla ja toisen jousikiinnityksellä kahdella jousella jos materiaalina on rosteri. Rosteri ei kestä hyvin kiinteitä kiinnityksiä. Jousipäässä pitää olla pieni kavennus kuten liitekuvassakin näkyy jota vasten viistetty väliputken pää asettuu tiiviisti. Tavallisesta rosteriputkesta voi kylmätyöstönä prässissä sopivalla tuurna-vastamuottityökalulla tehdä tarkan laajennuksen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi Bellagion 940 cc koneen piristäminen
« Vastaus #16 : Syyskuu 19, 2015, 13:16:45 ip »
Myös kansia on kaiveltu.

Tuota artikkelia on tulkaa moneen kertaan ja siinä ei minun mielestäni siinä ei Bellagion kansien kairaamisesta puhuta mitään. Saksan ei kyllä ole kummoinen, että voin olla väärässäkin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi Bellagion 940 cc koneen piristäminen
« Vastaus #17 : Syyskuu 19, 2015, 13:21:05 ip »
Itse hitsasin aikanaan Centauron tavalliset teräsputkenpalat yhteen ja samalla laitoin väliputken. Liitteenä kuva.
Nykyisellä tiedolla laittaisin vain toisen pään klemmarilla ja toisen jousikiinnityksellä kahdella jousella jos materiaalina on rosteri. Rosteri ei kestä hyvin kiinteitä kiinnityksiä. Jousipäässä pitää olla pieni kavennus kuten liitekuvassakin näkyy jota vasten viistetty väliputken pää asettuu tiiviisti. Tavallisesta rosteriputkesta voi kylmätyöstönä prässissä sopivalla tuurna-vastamuottityökalulla tehdä tarkan laajennuksen.

Omaan tein kaksi-yhteen-kollektorin ja sillä hävitin h-putken tarpeen. Meni supistus helposti prässissä, kun sorvasin holkin, jonka läpi putken painoin. Myös laajennus onnistuu samalla konstin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Moto Guzzi Bellagion 940 cc koneen piristäminen
« Vastaus #18 : Syyskuu 19, 2015, 13:22:42 ip »
... siinä ei minun mielestäni siinä ei Bellagion kansien kairaamisesta puhuta mitään.
Ei puhuta suoraan kansista ja siksi ajattelin, ettei välttämättä ole kyse kurkkujen tai kanavien muotoilusta perinteiseen tapaan.
Google kääntäjällä Saksa->Englanti saan noista itse jotakin tolokkua:
Lainaus
Presumably he also leaves something away, machined, so to speak, entirely targeted material removal, but "without the replacement of parts"
Oletettavasti hän jättää jotakin pois, koneistaa, niin sanotusti, täysin kohdistettu materiaalin poisto, mutta "ilman osien vaihtamista".
Tästä tuli juuri mieleeni, että olisiko siellä sitten jokin kuristus, jonka poiston Dynotec/Hoffmann haluaa pitää salaisuutena.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi Bellagion 940 cc koneen piristäminen
« Vastaus #19 : Syyskuu 19, 2015, 13:42:50 ip »
Vois hyvin olla. Olis sitten poistettu kun lyhytiskuinen varmaan saisi etua yläkierroksille hyvästä virtauksesta. Voihan olla, että omat kurkut esim on nahkeat ja tilalle laitettu vaikka Grison kyrsät. Siinähän kirjoitellaan että osia vain vaihdellaan ilmeisesti merkin sisällä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Moto Guzzi Bellagion 940 cc koneen piristäminen
« Vastaus #20 : Syyskuu 19, 2015, 13:56:55 ip »
Väliputkellisia pakokäyriä voi etsiä valmiina (linkki) tai google kuvahaulla "Guzzi downpipe" ja "Guzzi krümmer".
p.s. Menee off-topic Bellagiosta ja on ehkä jo ollu täällä aiemmin, mutta tuli tuosta "osia vaihdellaan merkin sisällä" mieleen V7, jossa Griso 1200 moottori (linkki).
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 19, 2015, 15:58:14 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Moto Guzzi Bellagion 940 cc koneen piristäminen
« Vastaus #21 : Syyskuu 19, 2015, 17:44:18 ip »
Lainaus
EDIT: "reine kopfsache" -> "pelkkää aivotyötä" oli väärä käännös, kopf=kansi, sache=asia

http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=2090.0

Tuota muistan myös itse miettineeni. Kävin juuri kysymässä selvitystä tähän sana-asiaan. Saamani käsitykseni mukaan hyvä käännös on tässä tapauksessa "pelkkää aivotyötä". Sillä korostetaan Hoffmannin "keksimiä" asioita. Että tärkeimmät oivallukset ovat tapahtuneet hänen päässään. Sanontaa käytetään silloin kun on puhe asioista jotka tapahtuvat "päässä". Myös silloin kun on kysymys mieltymyksistä tai tunteista: "en syö hevosen lihaa - no jaa, se on miten sen ajattelee", tässä myös voi sanoa "reine kopfsache", kerrottiin.

« Viimeksi muokattu: Elokuu 08, 2016, 21:55:08 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Moto Guzzi Bellagion 940 cc koneen piristäminen
« Vastaus #22 : Syyskuu 19, 2015, 18:36:12 ip »
Ok. Noin sen alkuaan päättelinkin, kun juttussa "Hoffman tarkoituksellisesti jarruttelee. Liikesalaisuus." Perään tuo "reine kopfsache" - eli "puhdas pääasia", koko juttu. Kun ei halua kertoa, mitä on tehty, niin miksi olisikin sanonut sitten "kansihomma". Jotain sieltä ilmeisesti on - salaisena järjentuotteena - pois koneistettu tavanomaisesta poiketen.

Talven aikana joku purkaa omansa ja valistaa meitä tietämättömiä sekä uteliaita ?   :o   ;D
Wannabe Bellagio tunaajat pitävät ahtereillaan jakkaroita lämpiminä kynsiä purren näyttöpäätteiden edessä   ;D
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Vs: Moto Guzzi Bellagion 940 cc koneen piristäminen
« Vastaus #23 : Syyskuu 19, 2015, 21:30:52 ip »
Moi,

Kiitos hyvistä kommenteista ja vinkeistä.
Olin yhteydessä 2014 Jens Hofmann'iin ja hän vastauksessaan oli oheinen resepti ja hinnoittelu.
3650 euroa oli mielestäni hieman liian kova hinta ja en jatkamut kirjeenvaihtoa.

Lisäksi hän pyysi lähettämään sylinterinkannet sekä ECUn etukäteen, jos aletaan hommiiin.

---

Bellagio Umbau               
               
STRASSE               
ORT               RECHNUNG
               15.10.2010
               
Pos   Menge   Bezeichnung                                                   Einzelpreis       Gesamtpreis
1   1           Motorkit                                                           1 500,00 €      1 500,00 €
2   1           Auspuffanlage komplett ( schwarz /schwarz)     1 650,00 €      1 650,00 €
3              Optikumbau                                                      600,00 €      
4              Kugelventil                                                        13,40 €      
5              Bremsbelag SV                                                        43,50 €      
6   1           Einspritzelektronik programmieren                      500,00 €      500,00 €
7              Fat Bar Lenker mit Risern                                      199,00 €      
               
               
               
          Summe                                                               3 650,00 €
               
               
      Im Rechnungsbetrag sind 19 % MwSt enthalten =   582,77 €      
               
   Rechnungsbetrag zahlbar sofort rein netto ohne Abzug            

---

terv Bellagio MMIX

Katsotaan tässä syksyn/talven mittaan, josko saisin sen polttoainekartan tänne analysoitavaksi