Kirjoittaja Aihe: Breva 1100 öljynvaihtopuuhaa  (Luettu 3610 kertaa)

motomatti

Breva 1100 öljynvaihtopuuhaa
« : Syyskuu 15, 2015, 21:41:41 ip »
Kirjottelin lyhyen artikkelin blogiini Brevan (850 - 1100 - 1200) moottoriöljynvaihdon omituisuuksista: http://www.motomatti.fi/2015/09/arkipyoran-huoltoa-moottorioljynvaihto.html

Koskee malleja joissa on ulkoinen öljynsuodatin.
(Joissain 850 Brevoissa, kuten Grisoissakin, on sisäinen öljynsuodin, mutta ei kaikissa.)

Tärkeää on laittaa suodatin täyteen öljyä ennen sen asennusta. Muutoin voi tulla vikailmoituksia ja ajotietokoneen määräys viedä pyörä huoltoon.

Myöhemmin voi tulla jutut vaihteisto- perä- ja keulaöljyn vaihdoista. Voi mennä ensi suven puolelle....

egon

Vs: Breva 1100 öljynvaihtopuuhaa
« Vastaus #1 : Syyskuu 16, 2015, 17:14:56 ip »
Omaan Brevaani olen vaihtanut moottoriöljyn ja suodattimen 8 kertaa, mutta suodattimen esitäyttö on jäänyt kyllä joka kerta tekemättä ihan samoin kuin autonmoottoreissa, joihin vaihtelen itse öljyt edelleen. Vikakoodia ei ole vielä ilmestynyt näytölle. Eka öljynvaihtoon tuli alettua aikanaan sunnuntai-iltapäivänä ja kun kaupat olivat kiinni, piti suodatinavain tekaista pellistä itte. Hyvin se on silti toiminut. Jos vanha tiiviste jää suodatinjalkaan kiinni, niin uutta suodatinta asentaessa sen viimeistään huomaa kun suodatin ei kierry kuin pari kierrosta ennekuin alkaa ahistaa.

motomatti

« Vastaus #2 : Syyskuu 16, 2015, 18:02:02 ip »
Kaikki eivät ole yhtä näppäriä....

Joskus on taisteltu pitkäänkin kun ei ole suodatinta täytetty ennakkoon. Lopulta asia ratkaistiin pyörittämällä öljypumppua akkuporakoneella niin kauan että öljy lähti kiertoon. Sitä ennen laitettiin öljyä paineanturin reiästä painekanava täyteen. Toinen tapa olisi ollut tehdä homma kokonaan uudelleen eli uusi öljy pois, suodatin irti, sen täyttö, kiinnitys ja öljyt sisään uudelleen. Sottainen homma. Kyse oli V10-koneisesta Guzzista. Siinä jakopää on helpompi purkaa kuin perinteisemmissä Guzzeissa.

Öljyn täyttö suodattimeen ei ole iso juttu. Niissä malleissa joissa suodatin on öljypohjassa suu alaspäin tulee öljy sen ympärille ja täyttää kyllä suodatinta tarpeeksi hetken odottelemalla mutta niissä joissa suodatin on "oikeinpäin" on hyväksi täyttää. Niinhän tehdään aina autojenkin kanssa jos suodatin on vain sellaisessa asennossa että sen voi täyttää. Yleensä on.

TunturiTT

« Vastaus #3 : Syyskuu 16, 2015, 19:17:23 ip »
Mullakin  on taas pitkästä aikaa autossa filtteri normaalisti päin, eli suupuoli ylös. Nyt taas esitäytän. Kun oli toisin päin, kuten Guinea, niin en tietenkään ole täytellyt.
Eikös joillain ole tavallisen isolohkon kanssa ollut ongelmia saada imua aikaiseksi öljynvaihdon päälle?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #4 : Syyskuu 16, 2015, 19:38:21 ip »
Täytän sportin filtterin aina ihan piripintaan niin silti ensimmäisellä käynnistyksellä on ne pari pitkää sekuntia kun öljyvalo palaa. Ja vikalogiin jää ruksi. Ja olen myös täyttäny caleissa vaikka ovat suu alaspäin.

Minen kyllä uskalla ajaa 20tkm samoilla öljyillä...
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

« Vastaus #5 : Syyskuu 16, 2015, 19:48:45 ip »
Oletko laittanut Caliin öljyn filtteriin ja osan jo öljypohjaan, vai miten? Ei se mulla kauaa pala Calissa valo vaihdon jälkeen.

motomatti

« Vastaus #6 : Syyskuu 16, 2015, 20:20:58 ip »
Lainaus
Minen kyllä uskalla ajaa 20tkm samoilla öljyillä...

Pitäähän se mainosmiehen puhe öljynsä kestävyyden erinomaisuudesta jonkun testata...
Laiskuutta lähinnä. Öljy on toisinaan melko mustaa mutta voiteluainetta on kyllä melko paljon. Yli kolme ja puoli litraa. Dieselautossanikin (1,5 turbo) on vähemmän öljyä ja vaihtoväli pitkä. Jos ajaisin öljyä rasittaen tai huonoissa olosuhteissa niin silloin kyllä vaihtaisin, ja olen vaihtanutkin, useammin. Tosin en koskaan alle 10.000 km ajon.
Jospa jo tämän huoltojakson yhteydessä pääsisi säätämään venttiilit ensimmäisen kerran tämän pyörän historiassa. Pari kertaa katsonut mutta ei ole ollut säädettävää. Tarkistuksen olen korvannut stetoskooppikuuntelulla. 2v-malleissa eri venttiilien kilkatuksen erottaa selvästi.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 18, 2016, 22:14:56 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

« Vastaus #7 : Syyskuu 16, 2015, 21:01:37 ip »
Itse vaihdan kun mittariin tulee joku järkevä luku. Tai on ratailua tiedossa ja en ole samalle kesälle rasvoja vaihtanut.

motomatti

« Vastaus #8 : Syyskuu 17, 2015, 12:09:31 ip »
Lisäsin juttuuni öljynvaihdosta tarpeelliset osien kiristysmomentit.
http://www.motomatti.fi/2015/09/arkipyoran-huoltoa-moottorioljynvaihto.html