Pitänee mun vielä tuota simulointia koittaa Brevassa. Se kun on siinä iässä että kaupallista potentiaalia siinä ei enää juuri ole niin joutaa testialustaksi. Käynpä hitasuttamassa Norsa Oy:ssä 18x1,25 mm rosteriholkit keskipönttöön sekä vasempaan alkukäyrään. Katson minkä verran tulee eroa sijoituspaikasta riippuen.
Ei ollut mun ja sportin juttu tämä. Seokset heittelee ja kone nypyttää. Ja muutakin epämääräistä käytöstä tuosta seurasi. Kokeilin myös vakiolambdaa, sama juttu mutta kertaa 10. Otin kartasta lambdan pois ja kaikki tuli samantien kuntoon. En keksi miksi se noin heiluttaa lambdajännitettä ja sitä mukaa seosta.
Törmäsin samaan ilmiöön MegaSquirtin kanssa. Lambda alkoi "pumppaamaan" seosta laihalta rikkaalle ja taas laihalle. Melko rytkytystä. Piti laskea näytteenottotaajuutta niin ilmiö helpotti. Alkoi siis tapahtumaan oskillaatiota. Koska GD:llä ei moista säätöä saa aikaiseksi niin on mietittävä muita keinoja. Yksi on laittaa laajakaista kauemmas pakokaasuvirrasta.
Tein kokeiluja kapeakaistaisella lämmitettävällä anturilla:
http://www.motomatti.fi/2012/08/lambda-anturille-hidastin.htmlHolkki kannattaa tehdä teräksestä. Alumiininen löystyy lämpövaihteluiden vuoksi helposti ja voi tulla ilmavuotoja. Jutusta ei selviä kuinka kävi mutta oskillaatio rauhoittui sen verran että ECU ei enää sekoillut. Voisi siis toimia tässäkin yhteydessä laajakaistaisen kanssa.