Kirjoittaja Aihe: Nordkap ja Ruija  (Luettu 7283 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 12 979
Nordkap ja Ruija
« : Elokuu 21, 2015, 00:03:48 ap »
Lyhin reitti Nordkapiin on Karigasniemen kautta. Hieman enemmän mielenkiintoinen Hetan ja Kautokeinon kautta. Ennen Altaa tie mutkittelee kapeassa rotkossa. Teitä ei ole valittavaksi asti. Tankata kannattaa Suomen puolella vaikkakin polttoaineissa on melkoisesti lapinlisää. Nordkap on saaressa mutta sinne mennään maksullista tunnelia myöden meren ali. Nordkapissa rahastetaan turistit mutta onhan siellä ainakin kerran käytävä.....
Se ei siis ole Euroopan mantereen pohjoisin kolkka vaikka niin kuullaan väitettävän.

Pohjoiskalotissa voi tehdä koukkauksia ja tulla aina Suomen puolelle yöksi halvemman palvelun äärelle. Idästä Näätämön kautta Varanginvuonon maisemia katselemaan ja takaisin Nuorgamiin tai Utsjoelle saman päivänä.
Uusi koukkaus: ensin pohjoiseen Smalfjordiin josta tie kääntyy länteen Ifjordiin kunnes tullaan Lakselviin josta etelään kohti Karasjokea ja Karigasniemeä. Karigasniemellä on majoitusta ja pari ravintolaa.
Karigasniemeltä Karasjoelle josta suunta Kautokeinoon ja sieltä Hettaan. Ensimmäinen Suomen puolen majoitus on heti rajan tuntumassa.
Seuraava koukkaus onkin sitten vähän pidempi mutta onnistuu kyllä: Kautokeinon kautta Altaan ja sieltä rannikkoa seuraillen Skibotniin josta vuorten yli Kilpisjärvelle.

Kaikki edellämainitut koukkaukset voi tehdä päiväkäynteinä, jos niin haluaa. Itse olen koukkaillut mutta taasen vastaavasti pysytellyt rajan takan pidempiakin aikoja käydessäni mm Mehamnissa tai Vuoreijassa. Mutta niistä erikseen.

Matias

  • Viestejä: 69
Vs: Nordkap ja Ruija
« Vastaus #1 : Elokuu 22, 2015, 09:35:57 ap »
Ei minulta peritty mitään tunnelimaksuja nordkapiin mennessä kaksi kesää sitten, itse alueelle kyllä piti maksaa.

motomatti

  • Viestejä: 12 979
Vs: Nordkap ja Ruija
« Vastaus #2 : Elokuu 24, 2015, 12:27:57 ip »
Ajoit sitten sujuvasti maksupömpelin ohi. Et ole ainoa. Maksupaikka on ainoastaan saaren puolella. Maksu sisältää myös paluumatkan tunnelia myöden.....

Ikkala

  • Viestejä: 1 814
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Nordkap ja Ruija
« Vastaus #3 : Elokuu 24, 2015, 12:41:33 ip »
Se tunnelimaksu on poistunut jo useampi vuosi sitten.
Quota 1100 ES-99, HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Harri Eronen

  • Viestejä: 375
Vs: Nordkap ja Ruija
« Vastaus #4 : Elokuu 24, 2015, 15:03:47 ip »
Norjassa on tapana,että kun tunneli tai tie on maksettu, maksu poistuu.Toisin kuin Suomessa perittävät "väliaikaiset"maksut/ verot :))

motomatti

  • Viestejä: 12 979
Vs: Nordkap ja Ruija
« Vastaus #5 : Elokuu 24, 2015, 19:03:01 ip »
Ok. Enpä sitten enää etsi maksupaikkaa kun paikalle satun. Harmillisesti siihenkin, ja sitä ennen autolauttaan, olen useammankin kruunun sijoittanut. Omistanko nyt palan Norjalaista karheaa asfalttia?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 364
Vs: Nordkap ja Ruija
« Vastaus #6 : Elokuu 24, 2015, 23:09:05 ip »
Täällä tiestöä ei myöskään korjata.. Olin tuonne suomi-puolelle kirjoittamassa tästä läheltä lenkistä, jonka varrella on "kuuluisa" Mustan Korpin Saluuna. Sen ohi meni mukava mutkainen ja kapea asfalttipätkä, kohti Lievestuoretta. Ei ole enää, parannuskeinona asfaltilla, se kerättiin pois. Siis se asfaltti..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 12 979
Vs: Nordkap ja Ruija
« Vastaus #7 : Elokuu 26, 2015, 09:38:16 ap »
On tullut muutaman kerran moottoripyörillessä huomatuksi että sorapinta on parempi ajoalusta kuin huono asfaltti.
On kuljettajan taitamattomuutta jos ei soratiellä kykene ajamaan. Kovaa ajaminen soratiellä kasvattaa ajotaitoja ja parantaa tien "lukemista".

Kerhoajelulla (ei Gruppon) taannoin oli muutaman kilometrin pätkä soratietä niin kolmannes porukasta kääntyi takaisin. Muita nauratti. Joitakin hieman väkinäisesti.

Camn

  • Viestejä: 2 535
Vs: Nordkap ja Ruija
« Vastaus #8 : Elokuu 26, 2015, 10:07:32 ap »
Lainaus
ajaminen soratiellä kasvattaa ajotaitoja ja parantaa tien "lukemista"
Melko vähäisellä kokemuksella olen samaa mieltä ja olen alkanut ymmärtää niitä joilla on esim. NTX tai Quota kakkospyöränä. Lisäksi soralla ajo on mukavaa siksi, että "on koko ajan tekemistä" (valitettavasti myös ajon jälkeen pesemistä). Täydellinen vastakohta sille, että on siirtymässä jollain päätieosuudella asfaltilla 80 km/h jonossa. Ainakin minun on soralla joka sekunti tehtävä aktiivisesti monilla aisteilla töitä ja vauhti vaihtelee jatkuvasti. Välillä on rullakiveä mutkassa ja saa mennä kieli keskellä suuta 60 km/h ja välillä on kova savipohja ja suora - "no holds barred". Mutta kaikilla pyörillä ei liene ihan omiaan. Kun oli Calissa ladonovi pleksi joskus käytössä, sen kanssa etupyörä tuntui soralla hankalalta hahmottaa ja "ratakyykky" tyyppiset pyörät (ketjuineen) eivät varmaan oikeen soralle sovellu. Mutta V11 menee mielestäni hyvin, myös alkuperäisillä clip-on -tangoilla, sellainen pappatraktorimallin tehoton pystykyykky kun on, kiva kaveri pääsääntöisesti.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 26, 2015, 16:13:21 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 2 102
Vs: Nordkap ja Ruija
« Vastaus #9 : Elokuu 26, 2015, 14:41:49 ip »
Sorateillä avautuu kokonaan uudenlainen maisema ja monet mukavat paikat ja ympäristöt eivät ole
päällystetyn tien varressa.
Kannattaa alkaa harjoittelemaan soralla ajamista, eiköhän päällysteet pikkuhiljaa ala poistumaan,
tai muuttuvat pienemmillä teillä itsekseen luomupinnaksi.
Itse olen kylläkin vältellyt soralla ajamista, NTX on ajossa vain satunnaisesti lyhyitä aikoja. Muuten alkaa
tuntua liian mukavalta ja vauhti kasvaa. ;D
Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!