Onko kenties tullut ilmi muita "mystisiä" syitä Calin öljyn kulunkiin kuin tuo sisätulpan löysyys. Kysyn siksi, kun kuluvaan ajokauteen asti Vintageni öljynkulunki ollut luokkaa puoli litraa/10 000 km enkä sen vuoksi ole kovin ahkeraan ölljynmäärää tarkistellut. Viikko sitten vaihdoin uudet öljyt ja karmea ylläri oli, kun tavanomaisen noin 2 1/2 litran sijasta ulos tuli vain reilu litra. Onneksi kierrossa oli ollut vielä sen verran (?), että (öljy)pumppu ei haukannut tyhjää ja kone leikannut kiinni - oma pumppuni kyllä otti kierroksia

Koko tuon viimeisen 10 000 km:n aikana en ole havainnut koneen savuttavan eikä siinä ole ollut ulkoisia vuotoja ja käynti&kulku ollut moitteetonta.
Viime syksynä käytin pyörän eräässä "merkkihuollossa", jossa koneeseen laitettiin, pyytämättäni, jotain "hienoa" 15W50 racing-öljyä ja on tullut mieleen, että olisiko moinen plaatu ollut epäkelpoa/liian hienoa Calin tekniikalle ja palanut huomaamattani pikkuhiljaa 10 000 km:n ajon aikana taivaan tuuliin. Itse, kun olen öljyjä vaihtanut, niin olen tyytynyt laittamaan aivan tavallisia synteettisiä öljyjä ja sisällä ovat siis pysyneet.
Viime syksynä ja kuluvankin ajokauden aikana olen myös ajellut suht koht paljon kylmillä ilmoilla, jopa aamupakkasilla - tosin melko pitkiä matkoja, en siis nurkka-ajoa. Voisiko moinen kylmällä ilmalla ajelu aiheuttaa öljyn kulutusta? Polttoaineen kulutusta seuraan tarkasti kaiken aikaa ja siinä ei ole ollut sen kummempia heilahteluja eli ollut 5 litran molemmin puolin per 100 km.
mosa