Kirjoittaja Aihe: Öljynkulutus per 10.000 km  (Luettu 8050 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Öljynkulutus per 10.000 km
« : Elokuu 20, 2015, 20:55:47 ip »
Aiheen herätti uutinen autojen öljynkulutuksesta: http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288597346901.html
Luin pätkän keskuteluakin kun "volvomies" kertoi että ei kuluta öljyä tippaakaan! Hyvin epäilyttävää. Meneeköhän polttoainetta öljyn jatkeeksi? Erään autoinsinöörin mersu tuotti öljyä: joutui laskemaan dieselistään aina silloin tällöin litran öljyä pois. Siitä hän heitti herjaa kunnes kyllästyi öljynlaskuun ja haki purkaamolta tiviimmän dieselin.

Niin. Miten Guzzeissa kuluu öljyä? Riittääkö öljytikun viivanväli 10.000 km matkalla?
Kaasutinmoottoritapauksessa tai viallisessa ruiskutusmoottorissakin voi tapahtua öljynlisäystä. Silloin öljy haisee bensalle voimakkaasti.

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: Öljynkulutus per 10.000 km
« Vastaus #1 : Elokuu 20, 2015, 20:59:05 ip »
Hyvin on riittänyt.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Öljynkulutus per 10.000 km
« Vastaus #2 : Elokuu 20, 2015, 21:11:34 ip »
Ei ole mun guzzit vielä öljyä syöneet.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Öljynkulutus per 10.000 km
« Vastaus #3 : Elokuu 20, 2015, 21:46:08 ip »
Mulla meni 750 NTX:ssä kerran öljyä aika paljon kun vasemmasta sylinteistä putosi pinnoitteet kampikammioon. Piti päästä pois Mäntästä Tampereelle ja Ruovedellä lisäsin pari litraa öljyä. Mahtava oli savu mutta Tampereelle pääsin. Kulku ei ollut mitenkään reipasta. Muutoin ei ole juuri tarvinnut lisäillä: 850GT kulutti öljyä ennen uusia sylinteriputkia mutta siihen riitti litran lisäys Italianmatkalla ja takaisin päästyäni oli taas alarajassa.

Samaisella NTX:llä matkalla Jäämerelle Pellossa tuli öljyä oikein kunnolla polville: oli huohottimen letku murtunut poikki.

Kaikki kulutushuiput ovat tapahtuneet jollain lailla viallisella tai puutteellisella koneella. 1100 Breva haukkaa hieman öljyä mutta ei tarvitse öljynvaihtovälillä lisätä. Luulen että hukkaaminen tapahtuu lämpimällä säällä huohotusjärjestelmän kautta. Tulpat ovat valkoiset ja karstattomat. Vuotoja ei ole.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljynkulutus per 10.000 km
« Vastaus #4 : Elokuu 20, 2015, 21:52:59 ip »
Ei kyllä syömään ole päässyt. Huohottimen kautta saa jonkin verran poistumaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 513
Vs: Öljynkulutus per 10.000 km
« Vastaus #5 : Elokuu 21, 2015, 09:20:20 ap »
Eipä ole syönyt.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Öljynkulutus per 10.000 km
« Vastaus #6 : Elokuu 21, 2015, 09:40:45 ap »
kerran jouduin ajon aikana lisäämään litran, kun ajoin Piikkiöstä kotiin.

kotona tai oikeammin tallilla sitä sitten ihmettelin. syy löytyi lopulta. oli sytytystulppa löysällä.

muuten ei ole tarvinnut guzzin öljynkulutusta miettiä.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Öljynkulutus per 10.000 km
« Vastaus #7 : Elokuu 21, 2015, 09:52:56 ap »
Sytytystulpan löysyys MotoJussin Calin tapauksessa johtuu siitä että hänen pyörässään on tuplatulppaus jossa pikkutulppa on öljytilassa. Moottorin aineevaihdunta imi tulpankierteen läpi öljyä venttiilikoneistosta. Muutoin ei tulpan löysyys ja öljynkulutus olisi mahdollista samasta syystä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljynkulutus per 10.000 km
« Vastaus #8 : Elokuu 21, 2015, 10:05:39 ap »
Tuosta tuli mieleen, kun jossain päin internettiä näin kuvat Ducatista, johon joku oli kairannut tuplatulpille reikiä. Ei ehkä öljynsyönti, mutta kaikenlainen muu draama kyllä odotti ottajaansa. Oli kyllä hurjat sätöstykset.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Öljynkulutus per 10.000 km
« Vastaus #9 : Elokuu 21, 2015, 11:52:44 ap »
Onko kenties tullut ilmi muita "mystisiä" syitä Calin öljyn kulunkiin kuin tuo sisätulpan löysyys. Kysyn siksi, kun kuluvaan ajokauteen asti Vintageni öljynkulunki ollut luokkaa puoli litraa/10 000 km enkä sen vuoksi ole kovin ahkeraan ölljynmäärää tarkistellut. Viikko sitten vaihdoin uudet öljyt ja karmea ylläri oli, kun tavanomaisen noin 2 1/2 litran sijasta ulos tuli vain reilu litra. Onneksi kierrossa oli ollut vielä sen verran (?), että (öljy)pumppu ei haukannut tyhjää ja kone leikannut kiinni - oma pumppuni kyllä otti kierroksia ;) Koko tuon viimeisen 10 000 km:n aikana en ole havainnut koneen savuttavan eikä siinä ole ollut ulkoisia vuotoja ja käynti&kulku ollut moitteetonta.

Viime syksynä käytin pyörän eräässä "merkkihuollossa", jossa koneeseen laitettiin, pyytämättäni, jotain "hienoa" 15W50 racing-öljyä ja on tullut mieleen, että olisiko moinen plaatu ollut epäkelpoa/liian hienoa Calin tekniikalle ja palanut huomaamattani pikkuhiljaa 10 000 km:n ajon aikana taivaan tuuliin. Itse, kun olen öljyjä vaihtanut, niin olen tyytynyt laittamaan aivan tavallisia synteettisiä öljyjä ja sisällä ovat siis pysyneet.

Viime syksynä ja kuluvankin ajokauden aikana olen myös ajellut suht koht paljon kylmillä ilmoilla, jopa aamupakkasilla - tosin melko pitkiä matkoja, en siis nurkka-ajoa. Voisiko moinen kylmällä ilmalla ajelu aiheuttaa öljyn kulutusta? Polttoaineen kulutusta seuraan tarkasti kaiken aikaa ja siinä ei ole ollut sen kummempia heilahteluja eli ollut 5 litran molemmin puolin per 100 km.

mosa

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljynkulutus per 10.000 km
« Vastaus #10 : Elokuu 21, 2015, 12:02:42 ip »
Kylmällä ilmalla lyhyt ajo syöttää öljyä koneelle, kun moottori ei lämpiö kunnolla. Pidemmän siivun ajelu ei. En usko, että on öljyn viskositeetista kiinni, oma ei syö noita rallirasvojakaan. Mutta sen olen huomannut, että öljyn laadulla on joskus merkitystä. Ei Guzzista, mutta japanilaisista on kokemusta siitäkin. Eräskin (tai itseasiassa parikin) pyörä söi mielellään Mobil ykköstä ja saman jäykkyyden Teboililaisen jätti syömättä. Sama on tullut vastaan autopuolella; Opeleille ei kannata laittaa Mobilin synteettisiä, menevät "vaihtoehtoisena" polttoaineena taivaalle. Muut merkit, kuten GM Dexos, pysyy kyllä kattilassa huoltovälin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Öljynkulutus per 10.000 km
« Vastaus #11 : Elokuu 21, 2015, 13:25:48 ip »
Komppaan TTT:tä. Eri öljymerkit tai -tyypit kuluvat erilailla. Puoli litraa öljynvaihtovälillä ei aiheuta minkäänlaisia toimenpiteitä. Voi toki lisätä jos siltä tuntuu. Täydemmästä määrästä kulutus on hieman isompaa kunnes öljyn vähettyä kulutuskin vähenee ottaen huomioon että öljy on vielä hyvässä kunnossa. Leikkautunut öljy saattaa häipyä nopeastikin.
Vastoin huoltokirjojen ohjeita olen aina ajellut mineraaliöljyillä uusillakin pyörillä. Laatu useimmiten 20W50. Hieman liian kankeaa keväällä ja syksyllä mutta silloin on vähemmän ajoja. Mineraalia myös vaihteistossa ja perässä.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Öljynkulutus per 10.000 km
« Vastaus #12 : Elokuu 21, 2015, 14:16:17 ip »
Lainaus
tuplatulppaus jossa pikkutulppa on öljytilassa
Eikös tämä ole ainut yksittäinen yksilö tämän suhteen? Että ei vakituista hätää tuplatulppaisilla "-06 alkaen Caleilla" ajavilla ?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 24, 2015, 18:41:47 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Öljynkulutus per 10.000 km
« Vastaus #13 : Elokuu 21, 2015, 15:19:01 ip »
Vanha nyrkkisääntö moottorin öljynkulutuksen suhteen on ollut että, öljyä kuluu prosentti polttoaineen kulutuksesta per tuhat kilometriä.
Eli jos polttoainetta kuluu 5l/100km, saa öljyä kulua 0,5l /1000 km. Jos polttoainetta kuluu 50l/100km öljyä saa
kulua 5l/1000km. Rahtari kaataa siis joka päivä gallonan öljyä koneeseen.

Edit.
Jossain aiemmassa uutisessa jäteöljyn kierrättäjä ihmetteli kun kaikki myyty öljy ei palaa kierrätykseen ;D.
Sohc van Helmi.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Öljynkulutus per 10.000 km
« Vastaus #14 : Elokuu 21, 2015, 18:45:59 ip »
Molemmat (LM IV & V11) vie öljyä -kotoa kun lähtee öljy ylärajalla pitää matkalla eurokelissä lisätä 0,5l niin kotona n6000 jälkeen öljy on alarajalla

-KG-