Kirjoittaja Aihe: Quotan pilaaminen kaasuttimilla?  (Luettu 26977 kertaa)

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Quotan pilaaminen kaasuttimilla?
« Vastaus #45 : Elokuu 31, 2015, 20:01:16 ip »
Irrotin suuttimet vuorotellen ja ihan hienosti ne tosiaan ruiski, ei ollu vuotoja eikä tullut pisaroita.
Jossain vaiheessa oli tallentunut kierroslukuanturin vikakoodi ja kun irrotin molemmat anturit vielä kertaalleen löytyi vauhtipyörän anturista vähän metallia ja nokan anturista pientä turvotusta ja revennyt piuhan eriste.
Kierrosanturin tai anturien syyllisyyttä tukee myös guzzidiagissa tyhjäkäynnillä näkyneet aika isot hyppäykset välillä 900-1100, vaikka kone ei ihan tasaisesti käynytkään niin ei se ainakaan kuulostanut noin paljoa heittelevän.
Minkälainen työnjako noilla antureilla on? Etummainen on mulla se huonomman näköinen ja ajattelin että ne vois kokeilla vaihtaa toisinpäin.

Stein Dinsellä ei ollu noita hyllyssä, olisko jotain muuta edukasta ja suht nopeaa toimittajaa? Vai löytyiskö peräti jostain autosta vielä halvemmalla?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Quotan pilaaminen kaasuttimilla?
« Vastaus #46 : Elokuu 31, 2015, 20:26:44 ip »
Vauhtipyörän anturi antaa moottorin pyörimistiedon ja nokka asennon.
Sitä en tiedä, miten paljon ecu suorittaa näin välisen tiedon vertailua. Autojen boksit laskeskelevat tuota.
Hyvä pyörä, parempi mieli.


Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Quotan pilaaminen kaasuttimilla?
« Vastaus #48 : Elokuu 31, 2015, 22:12:41 ip »
Pysyykö käynnissä tai käynnistyykö jos toisen anturin kytkee irti?

Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Quotan pilaaminen kaasuttimilla?
« Vastaus #49 : Elokuu 31, 2015, 22:51:12 ip »
Tuo on muuten hyvä kysymys. Mun autossa saa ottaa nokka-anturin pois. Käynnistyy kyllä, mutta sahuuttaa. Jos poistaa käynnissä, pysyy käynnissä, mutta sytyttää vikavalon ja kierrosrajoitin asettuu 4500:en.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Quotan pilaaminen kaasuttimilla?
« Vastaus #50 : Elokuu 31, 2015, 23:08:29 ip »
Kokeilkaa miten käy, kellä katiton peli ja laitteet vikakoodin lukemiseen ja nollaamiseen. Liittyy ainakin siihen että
jos toinen tieto puuttuu, lähtee käyntiin mutta jos tieto ajoituksesta on virheellinen ei käynnisty mutta ei tule
vikakoodiakaan. Tässä kohtaa kun irrottaisi liittimen toisesta anturista ehkä käynnistyisi.
Starttauttaa pitkään siksi että jos vaikkapa moottorin asentotieto puuttuu, ECU kokeilee millä kierroksella moottori on. Sitten kun syttyy, on tyytyväinen tilanteeseen ja antaa käydä. Näin ainakin dieselissä. Bensakone katilla, ei varmaankaan ryhdy kokeilemaan vaan pitää suuttimet kiinni?
Sohc van Helmi.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Quotan pilaaminen kaasuttimilla?
« Vastaus #51 : Syyskuu 01, 2015, 10:09:22 ap »
Ei käynnistynyt eikä pysynyt käynnissä jos ei ole molemmat anturit kiinni. Mitään eroa ei antureiden välillä ollut vaan sammui heti kun liittimen irrotti. Vikakoodeja tuli vaikka minkälaisia erikoisempiakin mm. Eprom muisti, TPS oikosulku plussaan ja kasa tuntemattomia. Koodit kuitenkin katosivat ja pyörä käynnistyi entiseen malliin kun liittimet laittoi takaisin.
Quota ilmeisesti nollaa koodit itsekseen kun guzzidiagista puuttuu kokonaan nollaus joka sportista löytyi. Irrotin akunkin vähäksi aikaa ja ainoa uusi vikakoodi joka tuntuu toistuvan on kierrosanturi.

Oliskohan tuo: http://www.motonet.fi/fi/varaosat/135/1009380/autot/fiat/croma-1986-1991#Sytytys-ja-hehkutus

Otan toisen anturin irti ja käyn tänään vertaamassa kun näyttää vantaalla olevan ihan hyllyssä, lounastauolla vois kysyä naapurin varaosaliikkeestäkin. Hinta ainakin olis kerrankin sopiva.   

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Quotan pilaaminen kaasuttimilla?
« Vastaus #52 : Syyskuu 01, 2015, 10:46:18 ap »
Testailin vielä molemmat anturit kiinni ja guzzidiagin uudet viat ikkunassa näkyy heti kierrosanturi vikakoodi ja kun pyörän käynnistää ja lukee uudestaan niin edellisen lisäksi tulee "eprom muisti" koodi. Toistui ainakin parilla kokeilulla, eli kierrosanturi vika näkyy heti ja eprom tulee kun käynnistää.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Quotan pilaaminen kaasuttimilla?
« Vastaus #53 : Syyskuu 01, 2015, 11:01:28 ap »
Näyttää siltä että vikapaikan äärellä ollaan.

Noita antureita Motonetissä näyttää olevan useaa mallia. Anturin karan halkaisia ja pituus määrittelee mikä anturin reikään sopii. Pidempikin on sopiva mikäli sille tekee jalan kiinnityslaipan alle.
Guzzilla on ollut kahta mallia käytössä: johdin lähtee suoraan anturista ja johdin lahtee suorassa kulmassa anturiin nähden. Uskoakseni monessa yhteydessä voi kulmalähdöllisen korvata suoralla lähdöllä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Quotan pilaaminen kaasuttimilla?
« Vastaus #54 : Syyskuu 01, 2015, 11:09:22 ap »
Noihin Motonetin antureihin kannattaa suhtautua varauksella, ellei paketissa lue Marelli, Bosch tms. Ainakin autopuolella nuo oudon merkkiset tarvikkeet ovat olleet järjestelmään sopimattomia. Ainakin Opeliin "sopivat" nokka- ja kampura-anturit ovat olleet KAIKKI huonoja.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Quotan pilaaminen kaasuttimilla?
« Vastaus #55 : Syyskuu 01, 2015, 12:26:25 ip »
Pitää kattoa mitä merkkiä noi halvat on, naapurissa olis myös adita josta vois ehkä pystyä vähän valikoimaan mitä merkkiä haluaa, käyn sielläkin kysymässä.

Motonetin toinen vaihtoehto oli 30mm pitkä joka vastaa ainakin rullamitalla mitattuna orkkista.
Molemmat on suoria mutta ainakin nokan anturiksi sopii kulmallinenkin, vauhtipyörän anturi on upotuksessa joten siinä voi kulma olla tiellä.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Quotan pilaaminen kaasuttimilla?
« Vastaus #56 : Syyskuu 01, 2015, 12:35:26 ip »
Jos sulla ei ole työntömittaa niin nyt on hyvä syy hankkia. Edullinenkin malli riittää. Noniusasteikon lukeminen tulee opittua samalla. Sähköinen versio näyttää mitat numeroina mutta ei ole välttämättä niin tarkka kuin mekaaninen versionsa mutta riittää tähän hommaan täydellisesti.

Anturi säädetään aluslevyillä oikeaan kohtaan siten että välys pyörivään vastakappaleeseen on korjaamokirjan ilmoittamien mittojen rajoissa. Nokka-akselilla olevan anturin juuressa on pieni O-rengas. Jos ei ole niin tiivisteliimakin ajaa saman asian. O-renhas tulee alumiinvalua vasten, sen päälle mahdolliset säätöaluslevyt. Vauhtipyörän kotelossa ei ole öljyä joten siellä ei tiivistettä tarvita.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Quotan pilaaminen kaasuttimilla?
« Vastaus #57 : Syyskuu 01, 2015, 12:54:44 ip »
Ainakin Topran ja olikohan Ruville on niitä kartettavia merkkejä. Muista en tiedä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Quotan pilaaminen kaasuttimilla?
« Vastaus #58 : Syyskuu 01, 2015, 13:02:46 ip »
Ranskalaiset tietävät tällaista, sopineeko sitten tähän tapaukseen (?):
V11 - it defines you.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Quotan pilaaminen kaasuttimilla?
« Vastaus #59 : Syyskuu 01, 2015, 13:07:56 ip »
Antureiden asennuksessa on syytä käyttää työntömittaa - ja tarkasti. Siis mitata tarkasti kuinka syvälle anturi on mentävä ja ettei mene liian syvälle. Ymmärtääkseni mittauskärjen on oltava millin-kahden etäisyydellä pyörivästä kappaleesta.

Joskus vaihdoin tutka-antennin asentoanturia ja kun en havainnut uuden kärkikappaleen olevan runsaat kolme milliä pidemmän vrt vanhaan.
Yksi pyörähdys niisti uuden anturin. Onneksi oli pakissa lisää.
Tämä tapahtui tietenkin yöllä, laivan mastossa ja kovin, kovin kaukana lähimmästä anturikaupasta.

Guzzin antureista en tiedä / ymmärrä mittään