Kirjoittaja Aihe: Quotan pilaaminen kaasuttimilla?  (Luettu 26926 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Quotan pilaaminen kaasuttimilla?
« Vastaus #30 : Elokuu 28, 2015, 12:35:25 ip »
Lainaus
löytyy eeprommeri eli polttolaite
Kerro ihmeessä miten se toimii...
Lainaus
Kauas kaasareista
Ei suinkaan. Juuri kysyin Guzzistilta jolla on sekä kaasari- että ruiskuguzzi, että kumpi lähtee vetämään ”mukavammin”. Hänen mielipiteensä oli että kaasareilla ei ole mitään jakoa. Moni voi varmaan kantaa tässä kortensa kekoon ja kertoa tuntemuksiaan. Lisäksi softan muokkaaminen käy puhtain käsin, nopeasti ilman purkutöitä, ilman että tulee bensat kynsille. Eikä tarvitse olla suuttimia, neuloja yms. repullista käsillä. Ja jos pääongelma on sytytyksessä, kaasuttimet eivät siihen auta. Mutta TunerProlla voi muokata sytytyskarttoja. Vielä vihonviimeiseksi: uskon että "motoguzznix:ilta" (Quota -94) saa valmiin optimoidun softan Quotaan mikä vaan tarvitsee polttaa epromiin. Tai vieläkin oikaisten: varmaan saa myös pelkän epromin mikä vaan tarvitsee painaa paikalleen.
Lainaus
Jotain ohjelmistoja
Se tässä on se helppous, että mitään uutta erityistä ei ymmärtääkseni tarvita. Eprom on vain hidaste välissä.
GuzziDiag = näyttää kaiken mitä ecu ulos kertoo, huoltokäyttöön.
TunerPro = ohjelman muokkaus (tallentuu *.bin tiedostoksi)
Omaa kokemusta ei ole, miten se varsinainen epromin luku/poltto -yksikkö toimii. Kuvittelen että se osaa "siirtää" *.bin -muodossa olevan softan epromiin ja lukea sen sieltä?

Lainaus
on jo termignonien mukana tullut eprom
No sitten ei kai ole mitään helppoa plug and play konstia. Mutta karttoja voi säätää osaamisensa mukaan. Esim. minä en osaa mutta kokeilen ”apina –menetelmällä”: mitähän tapahtuu kun tosta painaa…
« Viimeksi muokattu: Elokuu 30, 2015, 00:18:22 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

JuhanVon

  • Viestejä: 74
Vs: Quotan pilaaminen kaasuttimilla?
« Vastaus #31 : Elokuu 28, 2015, 14:26:34 ip »
Eprommeri osaa ainoastaan lukea tai kirjoittaa tiedoston muistipiirille. Eli binääritiedosto (.bin) joka on vaan ykkösia ja nollia poltetaan piirille ko. laiteella.
Eprommeri ei siis osaa ottaa mitään kantaa itse ohjelmatiedostoon, guzzin mootorin tai pesukoneen .bin tiedostot näyttävät ihan samoilta.

Guzzidiagista ja Protunesta mulle ei ole mitään kokemusta. Omassa T3 Calistimessa on kaasarit :)

Ikkunallisen eprom piirin voi tyhjentää UV-lampulla ja ohjelmoida uudelleen.

Löysin romulaatikosta pari kappaletta 27128 eprom piirejä, jos sopiva .bin tiedosto löytyy voin kokeilla polttaa sen eprommille ja voidaan kokeilla että herääkö mootorinohjaus sillä henkiin. (kuvassa näkyi 27128 eli 128 kB TTL eprommi)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Quotan pilaaminen kaasuttimilla?
« Vastaus #32 : Elokuu 28, 2015, 14:44:02 ip »
Lainaus
Eprommeri osaa ainoastaan lukea tai kirjoittaa tiedoston muistipiirille
Niin tämä kiinnostaa. Onko siis eprommeri laite joka kytketään johdolla (minkälaisella, mihin porttiin) PC:lle? Sitten on siihen kuuluva softa. Softa käynnistetään ja valitaan "lue tiedosto erpomilta" tai "siirrä tiedosto erpormille" ja sitten osoitetaan kansio? Vai kui ?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 30, 2015, 00:19:24 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

JuhanVon

  • Viestejä: 74
Vs: Quotan pilaaminen kaasuttimilla?
« Vastaus #33 : Elokuu 28, 2015, 15:46:59 ip »
Noita polttolaitteita on aikapaljon erilaisia, mulla on yksi vanha digelec, suurinpiirtein tälläinen:

http://papwalker.blogspot.fi/2009/08/evil-flowers.html

Tuolla on aikoinaan poltettu järki aikamoneen hissiin. Tuossa on wanha kunnon rs-232 jolla tiedosto siirretään, tuota ei ole paljon tullut käytettyä sitten MS-DOS aikojen. Silloin sanottiin vaan copy /b file.bin com1: ja sinne meni, nykykäyttöjärjestelmillä en tiedä miten tuonne edes tiedoston saa. UV-uuni siinä on sisäänrakennettuna.

Nykyään on tullut käytettyä harrastelijoille suunnattua Willem polttolaitetta, se käyttää printteriporttia ja Windows softaa. Uudempiakin malleja on olemassa USB-liitännällä. Willem osaa paljon muitakin muistipiirejä ja nykyisiä PIC, AVR ja muita pikkuprosessoreita.
Juutuubista löytyy monta videota aiheesta tuossa yksi:

https://m.youtube.com/watch?v=9V6DVuycC4k

Täytyy viikonlopun aika kokeilla tuota tiedostoa.



Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Quotan pilaaminen kaasuttimilla?
« Vastaus #34 : Elokuu 28, 2015, 15:59:43 ip »
Ei taida olla monella konetta jossa on oikeasti dos ja RS-232. Mahtaako toimia "command prompt" -ikkunasta, joka avautuu "cmd" -käskyllä? Copy käskylle löytyy siellä vielä switch /B ("ilmaisee että kyseessä on binääritiedosto"). Pitää vaan olla RS-232/USB -muunnin ja niitä saa, vieläpä luotettavalla ftdi -sirulla.
V11 - it defines you.

JuhanVon

  • Viestejä: 74
Vs: Quotan pilaaminen kaasuttimilla?
« Vastaus #35 : Elokuu 29, 2015, 22:38:50 ip »
Aika tyhjältä tuo tiedosto näyttää, ihan alussa on jotain osviittaa jostain 5xReaderista.
Tuon pitäisi olla siis itse ohjelmisto eikä vaan jotain asetuksia ?

Kuva ohjelmoittilaitteen editorista liitteenä.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Quotan pilaaminen kaasuttimilla?
« Vastaus #36 : Elokuu 29, 2015, 23:23:14 ip »
Ymmärrän niin että ei siellä mitään "luettavaa" ole ennen kuin on soveltuva ohjelma (esim.TunerPro) ja siihen tehty "mitä se on" -tiedosto (XDF). Ennen kuin oli ensimmäistäkään valmista XDF -tiedostoa, TunerPro:llakin näki vain tuollaista. Nykyisin kun GuzziDiag -kehittäjät ovat selvitelleet missä muistipaikassa on mitäkin, he ovat tehneet näitä XDF -tiedostoja. Kun TunerPro:hon lataa Quotan 15M eculle (poikkeaa muista) tehdyn XDF -tiedoston, alkaa näkyä helpommin ymmärrettävää. Liitteenä tuon samaisen tiedoston ruiskutuskartta XDF -tiedoston "tulkkaamana" ja hex -tiedostona. Tuo selväkielisenä näkyvä "IAW15xreader V0.65" kertoo sen että kyseinen *.bin -tiedosto on ohjelman "IAW15xReader" version 0.65 muodostama. Kun tämä kyseinen *.bin tiedosto on peräsin Quotasta jonka ecussa on luettava flash -muisti, tiedot on luettu alun perin tuolla ohjelmalla. Kun kirjoittaa *.bin -tiedostoa ecuun (jossa on flash muisti) ja tuo kyseinen *.bin -tiedosto ei ole "IAW15xReader" -ohjelman muodostama, kirjoitusohjelma kertoo tyyliin "tätä tiedostoa ei ole luettu ohjelmalla xxxx, voit kirjoittaa sen kyllä ecuun jo haluat".
V11 - it defines you.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Quotan pilaaminen kaasuttimilla?
« Vastaus #37 : Elokuu 30, 2015, 15:17:54 ip »
Homma ei sitten ollutkaan ihan niin yksinkertaista, mä kuvittelin että otetaan vaan joku esim. ruiskutusaikaa kuvaava taulukko ja lisätään 10% klikataan save ja siirrä kohteeseen quota..

Toisaalta ruiskuguzziharrastus otti tänään jonkinlaisen harppauksen eteenpäin kun sain just guzzidiagin toimimaan 1100 sportin kanssa!
Oikeat johdot tuli OBD.fi sivuston kautta eikä tarvinnu kun ladata ajuri ja tökätä pyörään kiinni. Toimi heti eikä ottanut mitään häiriöitä tms. moottorin käydessä tai muutenkaan.
Sportti ei oo enää ajossa keulaputken vaimennus ongelman ja oudon sähkövuodon takia mutta kattelin kuitenkin anturien arvot läpi ja huomasin TPS:n näyttävän kaasu kiinni arvoa 0,451V oikea arvohan tais olla 0,150V.

Quota on duunipaikan varastossa joten siihen en tänään pääse piuhoja sovittelemaan.   

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Quotan pilaaminen kaasuttimilla?
« Vastaus #38 : Elokuu 30, 2015, 22:53:59 ip »
Ja ihan samalla tavalla sen pitäisi toimia Quotan kanssa myös.

Lainaus
TPS:n näyttävän kaasu kiinni arvoa 0,451V oikea arvohan tais olla 0,150V
Eipäs ookkaan :D. Liian helpoksi menisi... tehtaan mukaan tars näyttää 0,378V.

"Throttle potentiometer with the butterfly closed, 150mV + 15mV" = näin siis kun sen kaasuläpän jossa tps istuu, topruuvi on ihan auki. Läppä "kops" imukanavaa vasten. Ei saa katsoa Guzzidiagista, mitattava.

"Adjust the throttle bodies until 378mV ±10mV" = sen jälkeen säädetään topruuvilla tuohon jännitteeseen (= kaasuläppä tyhjäkäyntiasentoon, asento määrittää tyhjäkäynti-ilmamäärän ja ruiskutuskarttojen ja CO trimmerin kautta bensamäärän). Mittaus suositeltavaa, voi katsoa GuzziDiagilla jos sen tarkkuuden kelpuuttaa. 0,378=>0,451, lienee siis tps:ää hieman käännetty että on saatu peliä rikkaammalle tai sitten on vaan "tavanomaisen vaihtelun sisällä"?

"The CO regulation trimmer is operating at the minimum RPM only and its influence is measurable up to 3000 RPM = no, ei tässä kielletä että se vaikuttaa kaikkialla mutta ei sitä kerrotakkaan...
V11 - it defines you.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Quotan pilaaminen kaasuttimilla?
« Vastaus #39 : Elokuu 30, 2015, 23:46:18 ip »
Lainaus
TPS:n näyttävän kaasu kiinni arvoa 0,451V oikea arvohan tais olla 0,150V
Eipäs ookkaan :D. Liian helpoksi menisi... tehtaan mukaan tars näyttää 0,378V.

Tajusin tän ittekin kun olin kirjoittanu viestini mut en viittiny enää ruveta muokkaamaan kun ei ole guzzitietäjä uskottavuutta jota menettää..

Laitoin viimeksi TPS:n arvoa vähän isommaksi, muistaakseni 0,165 volttiin joten aika samassa se on pysyny.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Quotan pilaaminen kaasuttimilla?
« Vastaus #40 : Elokuu 30, 2015, 23:49:05 ip »
Lainaus
kun ei ole guzzitietäjä uskottavuutta jota menettää
Ei täälläkään ("mitään mitä kirjoitan ei saa käyttää minua vastaan"). "I ain't that smart, but I'm a Guzzi owner." Ankarasti olen saanut oppia tältä palstalta. Tahdon lausua nöyrät kiitokset kaikkien kärsivällisyydelle.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Quotan pilaaminen kaasuttimilla?
« Vastaus #41 : Elokuu 31, 2015, 11:10:08 ap »
Lainaus
Ankarasti olen saanut oppia tältä palstalta. Tahdon lausua nöyrät kiitokset kaikkien kärsivällisyydelle.
Oppia on tullut sen verran että sitä on nykyään jaettavaksi asti.
Gruppon vertaistukiryhmä kokoontuu täällä.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Quotan pilaaminen kaasuttimilla?
« Vastaus #42 : Elokuu 31, 2015, 14:49:13 ip »
Hyvin toimi guzzidiag Quotankin kanssa. Valitettavasti mikään arvo ei näyttänyt olevan täysin sekaisin.
Tyhjäkäynnillä otin muistiin seuraavat lukemat:
TPS 0,274V
Öljynlämpö 48
Ennakko 17
Ilmanpaine 1090
Ilmanlämpö 32
Ruiskutusaika 6,6ms
Kaasuläppä 0,99 astetta (hyppäsi aina välillä 1,18 asteeseen)
CO säätö 36 (tätä en oikeen tajua?)

Kaikki arvot näytti kierroksia nostaessakin suht järkeviltä, ainoat jotka pisti silmään oli isot ennakot jotka nousi yli 50 asteeseen ja ruiskutusajan pienentyminen kiekkoja nostaessa. Terävästi kaasuttelemalla ruiskutusaika nousi yli 10 millisekuntiin joten jonkinlainen kiihdytys rikastuskin ilmeisesti toimii.
Parin viikon seisomisen jälkeen oli vaaleaa savua halli täynnä ja edelleen päästömittari näytti seoksien olevan rikkaalla ja HC arvon pyörivän välillä 2500-4000.
Oliskohan suuttimissa vikaa? Vuotava suutinhan vois aiheuttaa savutusta ja huonoa palamista.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Quotan pilaaminen kaasuttimilla?
« Vastaus #43 : Elokuu 31, 2015, 14:55:50 ip »
Vuotava suutin aiheuttaa imusarjasuihkutteisessa moottorissa mustaa savua. Jos siis kusee niin, että menee rikkaalle. Harmaa tai sininen savu tullee öljystä. Käynti voi kyllä olla huonoa, jos vuotaminen lisää epätasaisesti ainetta kurkkuun.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Quotan pilaaminen kaasuttimilla?
« Vastaus #44 : Elokuu 31, 2015, 17:50:02 ip »
Quotan huohotusjärjestelmä pyrkii aika-ajoin tuuppaamaan öljyä imupuolelle. Öljymäärän vähentäminen hieman vaimentaa taipumusta. Tukkoinen tai kostea ilmansuodatin? Ilmanotossa tukkoisuutta? Huohotusöljyn paluuputki ahtautunut?

Lainaus
ruiskutusajan pienentyminen kiekkoja nostaessa.
Paikallaan kaasutellessa ilman kuormaa ei seos muodostu kovinkaan rikkaaksi.

Lainaus
Kaasuläppä 0,99 astetta (hyppäsi aina välillä 1,18 asteeseen)
Joko kaasuläppäakselissa välystä tai ilmanpainevaihtelu heilutti kaasuläppää hieman.

Sellainenkin harvinainen vika on havaittu että kaasuläppä ei ollut kunnolla kiinni akselissaan.

Lainaus
CO säätö 36
CO-säädöllä voi säätää seosta laihemmalle tai rikkaammalle.

Suuttimissa ei vaikuta olevan vikaa koska ei sammu tai savuta mustaa.