Kirjoittaja Aihe: Kalkatusta vaihdelaatikosta  (Luettu 26202 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #60 : Tammikuu 13, 2016, 22:54:21 ip »
Viime kesän oli kun yks saksalainen tunnettu juuri eläköitynyt Guzzikorjaaja sanoi myös sinne molya laittavansa. No, ehkä vähän jouheammin vaihtoi mutta ehkä jäin kaipaamaan sitä vähän kulmikkaampaa käytöstä ? 6-vaihteinen kyllä ja ei niin kovin yleinen malli (V11).

Ai niin no, tarkemmin selvittäen näitä onkin alle 60 Suomessa: "V11Sport 6 vaihteinen vaihteisto tehtiin puhtaalta pöydältä neljällä akselilla. Kaikissa Tonteissa, vanhoissa 4V koneissa ja 1100Sporteissa oli versio 5 vaihteisesta samasta laatikosta. Kun 2V Carc pyörät tulivat, oli taas puhtaan pöydän projekti joka tuotti kolme akselisen "Nuovo Six Speed" -vaihteiston, jota käytettiin myös 8V malleissa paitsi 8V laatikoissa ei jostain syystä ole "face cam" iskunvaimennusta voiman sisääntuloakselissa. Cali1400 sarja käyttää toista muunnosta samasta laatikosta mutta niihin "face cam" iskunvaimennus on palannut."
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 19, 2016, 23:50:25 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

viitala

  • Viestejä: 86
Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #61 : Tammikuu 14, 2016, 09:30:11 ap »
Minä olen kyllä aina lorauttanut sitä myös laatikkoon,ei se todennäköisesti ole pahastakaan ollut,koska laatikot on aina toimineet.
Ja ääntely pysynyt loitolla.Enkä muuten ole ainoa ,joka on näin tehnyt.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #62 : Tammikuu 14, 2016, 09:32:54 ap »
Ei siitä haittaa varmaan ole, mutta ei sitä myöskään sinne tarvitse laittaa, missään ei pyydetä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #63 : Tammikuu 14, 2016, 09:43:00 ap »
Lainaus
ei se todennäköisesti ole pahastakaan
Näin minäkin uskon. Mutta nythän on tapetilla "Venäjän pojan korjaava ihmeaine". Sitä tars kokeilla kun on Molyt mahasta. Vaihteisto saisi puolestani olla kyllä täysin äänetön, aina. Moottorin pakoäänet ovat pop, tahollani :).
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #64 : Tammikuu 14, 2016, 09:48:51 ap »
RVS:ää itsekin miettinyt, laittanen ensi kesänä sekö koneeseen että lootaan. Laatikossa nyt Redlinen puurot.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #65 : Tammikuu 14, 2016, 14:53:02 ip »
Redlinen seuraksi en Centauroon ole ajatellut laittaa RVS:ää jos edelleenkin laitan kyseistä marjapuuroa. Mutta muissa pyörissä on ollut viime kesän ajan sekä vaihteistossa vaihteisto-RVS:ää että moottorissa moottoriversiota.
Mitään mullistavaa en ole niin vähillä kilometreillä huomannut muuta kuin että käynti on erinomaisen nättiä ja melut vähäisempiä. Mitään merkittävää herkistymistä en ole havainnut mutta käynti on jotenkin jouheaa. Laitoin siis vanhojen osien sekaan kyseistä ainetta. Eniten käyttöä on RVS:stä ollut California Adamantissa. Mutta nyt siihen tulee peruskunnostettu moottori ja vaihteisto kunhan kelit lämpeävät. Niihin tulee "uuden moottorin" RVS-käsittely. Saapa nähdä seuraavana talvena että minkänäköiset ovat osat kun teen vanhoihin vaihteistoon ja moottorin peruskunnostuksen.

Kaksipyöräisten perässä olen luottanut Molykoteen. Mutta olen kuullut huhuja että RVS:ää käytettäisiin myös Guzzin perävaihteessa.

Mikäli oikein olen ymmärtänyt niin RVS ei vaikuta kuin teräsosiin. Varsinkin silloin kun kaksi teräsosaa on vastakkain. Kuten vaihteistossa ja vierintälaakeroinnissa. Aineen vaikutus on tällöin helpompi ymmärtää. Kova aiheuttaa kovan kanssa kitkaa johon aine reagoi.

Moottorissa ei ole teräsosa teräsosaa vasten kuin jakopäässä (ketju ja rattaat) ja venttiilinnostimissa joista jälkimmäiset lienevät juurikin RVS:n kohderyhmää: suuri pintapaine ja kitka pienellä alalla.

Kampiakselin, kiertokankien ja mäntien sekä sylinterien osalta ovat vastapuolina kevytmetalli ja teräs. Silloin RVS:n vaikutus lienee huomattavasti vähäisempi jos tuijotetaan sen ilmoitettuun toimintamekanismiin. Tosin nämä osat eivät ole mitenkään heikkoja moottorin rakenteessa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 14, 2016, 16:54:39 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #66 : Tammikuu 14, 2016, 16:14:24 ip »
Itseä kyllä kiinnostaa se mainostettu herkkyys, kaikki on kotiin päin ratahommissa. Vielä kun itsellä on jo riittävästi vertailupohjaa oman pyörän toiminnast tavallisilla liukasteilla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #67 : Tammikuu 14, 2016, 21:52:47 ip »
Vaihderummussa oli välystä 0,6 mm. Shimmasin ensin kaikki pois ja uskoin, että tiivisteen kanssa tulee riittävä käyntivälys. Lopulta kuitenkin avasin uudelleen laitoin lisää  vain 0,4 mm (0,2 kumpaankin päähän kun puolta milliä ei shimmeillä saanut aikaan).

Täälä oli rummussa noin 0,4 välystä. Toisessa päässä millin paksu ja toisessa 0,8 shimmi. Tuli aika hyvä kun laitto molempiin päihin milliset. Jos kaikki 0,4mm lisäsi niin tuntu jo liian tiukalta. Saa nähä miten vaikuttaa, kyllä tuosta lootasta on aina ennenkin vaihteet ja vapaa löytyny.

Pitäis avata vielä cafferaacerin loota samaan syssyyn kun avaimet on esillä, se kaipaa enempi säätöä (ja remppaa) kun tämä.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #68 : Tammikuu 16, 2016, 20:51:39 ip »
Lainaus
Guzzikorjaaja sanoi myös sinne molya laittavansa. No, ehkä vähän jouheammin vaihtoi
Tuskin se kauheasti vaihteensiirtoa jeesaa mutta voi olla ainakin alkuunsa hyvä vinohampaisten ryntöpinnoille ja miksei suorahampaisillekin. Molykote kun sisältää hiukkasia jotka kiilaantuvat metallipintojen väliin ja vähentävät metallista kosketusta. Vaikutus on siis puhtaasti mekaaninen. Ei tartu mihinkään mutta aktiivisesti lisää liukkautta.