Kirjoittaja Aihe: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy  (Luettu 25262 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #45 : Syyskuu 05, 2017, 06:36:06 ap »
Edelliseen autoon tilasin molemmat. Bosch olisi maksanut 150,nettiä selaamalla löysin Saksasta halvan korvikkeen parilla kympillä. Oli vielä liitinkin päässä. Toki voip olla erilainen, kuin Norgessa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 512
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #46 : Syyskuu 05, 2017, 10:07:00 ap »
Tuon lambdan jättäminen "tulpaksi" lambda-off -ajossa oli tietoisesti ottamani riski. Jos ajot joskus jatkuu noiden muiden vikojen korjautumisen jälkeen niin em. vinkeistä on apua.

Siitä vielä utelen kokemuksia, miten ns. tulpanhattu- tai johto-ongelma on ilmennyt muutoin kuin pätkimisenä ja nykimisenä? Ts. miten olette keksineet vian olevan siinä? Ruiskutin vesisumua kohteeseen pimeällä koneen käydessä mutta valoilmiöitä ei näkynyt. Osaa varmaan olla piilommassakin oleva vika.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #47 : Syyskuu 05, 2017, 11:48:06 ap »
Omalla kohdalla epäillyn sytytyshäiriön etsintä menee näin: Saako sytytyspuola(t) jännitettä koko ajan riittävästi? Oli sitten digitaalinen tai analoginen systeemi: toimiiko tulppa? Jos toimii niin onko tulpanhatussa vikaa? Vaihdetaan kokeeksi tulpanhattu  tai koko johdin myös. Onko puolassa vikaa? Kokeillaan toista puolaa. Tämän jälkeen menee digipuolella hankalammaksi ja pitää ottaa tietokone avuksi mutta analogiaosastolla siirrytään katkojan ja kondensaattoreiden pariin. Tosin analogiajärjestelmää voi tutkia vastakkaissuuntaisestikin vaihtamalla vaikka konkkien johdot keskenään. Jos vastakkaiset kärjet alkavat kipinöidä tai tulppaan ei tule kunnon kipinää on kondensaattorissa käpyjä.

(Kerran oli Centaurossa sytytysvika joka rassasi mieltä: kävi vain yhdellä sylinterillä. Toki etsin pimeältä puolelta vikaa ja se oli tosiaan ihan mykkä. Sen puola sai kyllä virtaa mutta ECU ei katkonut maadoitusta mutta asian toteaminen on liki mahdotonta ilman asianmukaisia välineitä tien päällä. Vika kuitenkin selvisi jonkin ajan päästä lähinnä tuurilla: ECUn sulake joka oli vaihdettu marketista ostettuun samanlaiseen kuin alkuperäinen sen vuoksi että se oli hapettunut kosteuden vuoksi. Uusi sulake oli vikaantunut näkymättömästi ja johti mitattaessa sähköä. Mutta ei tarpeeksi. Vain sen verran että vasen sylinteri kävi mutta oikea ei. Sulakkeen vaihto korjasi asian. Perin hämärä juttu.)

Huom! Digilaitteissa on huomioitava että maadoitus on aina kunnossa. Esimerkiksi tulppia testatessa irti moottorista on ehdottoman tärkeää että tulppa on silloin hyvin maadoitettu.

Komponentteja on Guzzin koneessa sytytysjärjestelmässä molemmin puolin samanlaisia. Vertailua ja vaihtoa näiden välillä voi tehdä: siirtyykö vika toiselle puolelle osasiirtojen vuoksi ja minkä niistä. Se selviää vain testaamalla komponentti kerrallaan. Joskus vika on osien puolenvaihtojen vuoksi kadonnut kokonaan eli vikaa on ollut mutta räplääminen poisti vian. Silloin voi arvella kytkentähäiriötä tai eri asennossa olevia johtoja tai komponentteja jotka toimivat juuri siinä tilanteessa vaikka vika piilee edelleen. Mutta siitä ei kannata olla huolissaan: vika ilmenee ennemmin tai myöhemmin.

Vesikoe on silloin tarpeen jos vikaa on ilmennyt sateella ajettaessa kun selvitetään missä komponentissa on vika talliolosuhteissa. Läpilyönti tulpanhatussa, puolassa tai johtimessa voi olla myös viallisen tulpan syytä. Joskus tulppa antaa hyvänkin kipinän ulkoilmassa mutta paineen alla palotilassa ei.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 512
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #48 : Syyskuu 07, 2017, 09:47:36 ap »
Mitataanko puolalle tuleva jännite koneen ollessa pysähdyksissä virrat päällä vai käydessä? Millaisia lukemia pitäisi tulla?


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #49 : Syyskuu 07, 2017, 12:02:07 ip »
Mitataanko puolalle tuleva jännite koneen ollessa pysähdyksissä virrat päällä vai käydessä? Millaisia lukemia pitäisi tulla?

Mitata voi molemmin tavoin. Paikallaan ja käydessä. Paikallaan pitäisi tulla akkujännite, käydessä akkujännite + latausjännitteen akkujännitteen yli menevä osa.
Paikallaan vähintään 12V jos akku on kunnossa ja käydessä noin 14V. Akku- ja latausjännitettä voi seurata myös ajotietokoneen näytöltä samalla kun mittaa puolalle menevää jännitettä yleismittarilla.

Mitatessa mittarin miinuskaapelin maadoitus koneen maalamattomasta kohdasta. Sinnehän se sytytyskin maadoittaa.

Oletko pitänyt kirjaa siitä mitä on tehty ja miten?

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 512
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #50 : Syyskuu 07, 2017, 14:43:52 ip »
Tarkoitatko tässä nykimisongelmassa vai koko pyörän historiassa? Täytyy vielä kysellä, miten puolalle tuleva jännite mitataan pyörän käydessä kun liitin on kiinni?

Vähän tuohon on muutoksia tehty, lähinnä eri karttoja kokeiltu, ja aika ajoin olen palannut hetkeksi alkuperäiseen vertailun vuoksi. Pakopuoli on vakio. Nyt karttojen vaihto ja oppivien arvojen nollaus ei vaikuta vikaan, joka näyttää pahenevan. Jotain fataalia siellä on.


Oletko pitänyt kirjaa siitä mitä on tehty ja miten?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #51 : Syyskuu 07, 2017, 15:18:05 ip »
Onko tuossa vielä perinteiset puolat? Ei mitään puolapakettia?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #52 : Syyskuu 07, 2017, 21:48:17 ip »
Nykimisasiassa. Sillä kyselin kirjanpitoa että kun on monta paikkaa katsottu ettei tule tehtyä turhaa tutkimusta. Lisäksi toimiviksi havaitut toiminnot ja laitteet rajaavat jäljelle jääneiden, tutkimattomien toimintojen ja osien määrää. Itsellä ainakin on niin harva pääkoppa että ei ilman muistiinpanoja tule hommista mitään kun on hiemankin monimutkaisemmasta asiasta kyse. Kolme asiaa on maksimi mitä muistaa. Ainakin kauppareissussa.

Voit mitata jännitettä sekä käydessä että sammuksissa. Virtaa ei paljonkaan kulje mittarin läpi kunhan et amppeereita ala mittaamaan. Potentiaalieron näkee vain mittarilla.

Sytytyspuolalle tulee jatkuva jännite aina kun virta on päällä. Maadoituspuolta katkoo ECU. Oskilloskoopilla näkisi miten puola "latautuu" ja miten "kipinä" lähtee korkeajännitepuolelta.
Norsa Oy:llä on tähän laitteet mutta en usko että niitä tarvitaan tässä tapauksessa kun tarkastellaan vain puolalle tulevan virran jännitettä.

Sytytyspuolia on vain kaksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #53 : Syyskuu 08, 2017, 18:10:00 ip »
Kun toisaalla päädyin miettimään polttoainepumppuja niin aiheeseen liittyen onko polttoaineen paine mitattu?
Itsellä oli joskus omavalmisteruiskun yhteydessä synnytysongelmia polttoainepaineen kanssa niin ongelmat olivat otsikon kuvaamia.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #54 : Syyskuu 08, 2017, 20:51:20 ip »
Näkynee Guzzidiagilla?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #55 : Syyskuu 08, 2017, 21:16:03 ip »
Näkynee Guzzidiagilla?
Siihen ei ole anturia joten ei näy näytössä. Mitata täytyy ihan analogisesti haaroittamalla suuttimelle tuleva letku. Helpoin olisi jos olisi samojen liittimien, kuin tankin alla, uros ja naarasversio ja niiden väliin haarakappale josta letku ja mittari päähän. Voi olla jokin muukin otollinen mittauspaikka.

Välttämättä pumpussa ei ole vikaa. On tankin sisäinen vuoto tai yksinkertaisesti suodatin on tukossa. Myös paineensäädin voi olla vikaantunut tai vaikka roska säätimen karassa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #56 : Syyskuu 08, 2017, 21:23:14 ip »
Jassoo. Tuo ruisku ei siis itsekään valvo painetta. No, siksipä sen putoaminen ei hälytä esim vikavalolla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #57 : Syyskuu 08, 2017, 22:16:24 ip »
Pitäisi kai avata oma ketjunsa Sportille... Kausi on sitten tässä, niin se katkesi viime vuonnakin elokuun puolivälissä venttiilin nostimiin. >:(

Oikeassa kannessa on aika ajoin todella paha, kireä kilinä. Siis sairas ääni. Ei mitään ventiilinvälyksen normikilinää. Tämän huomasi Guzzirallissa muutama kun käynnistin vehkeen uudelleen tultuani ilmoittautumaan. Sitten on ollut muutaman kerran, usein käynnistyksen jälkeen, loppuen muutaman sekunnin päästä. Nyt mopon ollessa kytkettynä Guzzidiagiin ja tyhjäkäynnin kohottua 1800 kierroksen tuntumaan ääni jäi päälle, useaan otteeseen. Lisäämällä kierroksia se loppuu. Ettei olisi jotain vikaa viime talvena asennetussa rullanostinmsarjassa. Näitähän on maailmalla raportoitu, että satseista on puuttunut jotain osia. Päittäisvälys tutkittiin Guzzirallissa, ja se ei ollut liiallinen.

Tyhjäkäynti alkoi hurraamaan aika huolella kun vaihdoin taas lambda-on -kartan. Askelmoottoria en saanut säätämään tyhjäkäyntiä diagilla. Näyttää kai sitten lambda ottaneen nokkiinsa off-ajelusta, arvo pomppii villisti 9-174 mv noin suunnilleen, ja noin 500 kai pitäisi olla.

Guzzirallin jälkeisenä ongelmana on ollut saatanallinen nykiminen ja pätkiminen. Tulpat vaihdoin, ei muuta vaikutusta kuin että vastaa terävämmin kaasuun. Seuravaksi ajattelin vaihtaa tulpan hatut ja -johdot. Mutta mitäpä noilla tekee jos sillä ei voi ajaa. Ja jos kansi tms. nostinjuttu olisi konnossa, niin on ajokelvoton nykimisen vuoksi.

Mitäs tässä, kunhan avaudun. Täytyy selvittää, millainen takuu rullanoistinsarjassa on ja miten asia etenisi. Se nyt tuntuu ekalta vikamahdollisuudelta. On tota saanut peräkärrissä vetää korjattavaksi, nyt tulee kolmas kerta vuoden sisään! Hyvä ettei lähdetty viime, eikä tänä kesänä ulkomaille, sinne olisi jäänyt. Kerrottakoon, että tänä kesänä siihen on vaihdettu kampiakselin laippa/stefa-hässäkkä eli aika atomeina oli laitos. Kesti käydä Pyhjärvellä 1000 km hajotakseen taas.

Tuskin se lambda on itteensä ottanut, et ole ajellut millään ylirikkaalla woimakartalla. Ja muutenkin, jätä se lambdan osto ihan viimeiseksi, et sitä edes tarvi. Ja mitä muistaisin niin vaikka lambda on OFF- tilassa niin se toimii ihan samoin kun ON- tilassa, ECU vaan ei huomioi sitä mitenkään.

Mutta nämä lambda jne pätkimisjutut on nyt sivuhommia jos kone pitää semmosta metakkaa ettei uskalla edes ajaa. Oletko katsonut nyt hiljattain sinne venttiilikoppaan? Minä kyllä ottaisin sen koko metelikannen irti ja ihan paloiksi, samaten pytty ja mäntä. Pakkohan se äänen lähde on löytyä. Jos ei vikaa löydy niin vaikka koko mylly paloiksi.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 09, 2017, 12:08:36 ip kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Omobono

  • Viestejä: 38
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #58 : Syyskuu 08, 2017, 23:30:47 ip »
Jos nyt koittaisi tekstin mukaan diagnosoida niin vahva veikkaus olisi nokkaketjun kiristimen toimimattomuus käynnistyksen jälkeen. Pitää silloin todella ilkeää meteliä. Jos ilmenee lämpimällä moottorilla pienen seisonnan jälkeen niin ykkös vaihtoehtona  alhainen öljynpaine. Mahdollisesti sen öljypohjan välilaipan tiivisteen pettäminen. Siitä lähtisin itse liikkeelle.


Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #59 : Syyskuu 08, 2017, 23:57:08 ip »
Joo, voihan se olla tuokin.  




« Viimeksi muokattu: Syyskuu 09, 2017, 11:56:04 ap kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125